Interpretacja Urzędu Celnego w Gdyni
321000-RPA-9104-7/06/WS
z 15 maja 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
321000-RPA-9104-7/06/WS
Data
2006.05.15
Autor
Urząd Celny w Gdyni
Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Zwolnienia
Słowa kluczowe
skład podatkowy
zwolnienie z podatku akcyzowego
Pytanie podatnika
W treści swojego podania wnioskodawca stwierdził, że prowadzi produkcję biopaliwa z wykorzystaniem wytwarzanego przez siebie biokomponentu (estru metylowego wyższych kwasów tłuszczowych mieszczącego się - zgodnie z informacją Urzędu Statystycznego w Łodzi - w grupowaniu PKWiU 24.66.48-99.00) oraz produkcję biokomponentu jako odrębnego wyrobu przeznaczonego na sprzedaż. Biokomponent produkowany jest zgodnie z warunkami określonymi w przepisach ustawy z dnia 02.10.2003r. o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych. Zarówno biokomponent, jak i biopaliwo wytwarzane są w prowadzonym przez podatnika składzie podatkowym. Biokomponent, jak samodzielny wyrób, sprzedawany jest nabywcom prowadzącym składy podatkowe i wykorzystywany przez nich do samodzielnej produkcji biopaliwa. Biopaliwo sprzedawane jest przez podatnika zarówno nabywcom prowadzącym składy podatkowe, jak i nabywcom nie prowadzącym takich składów. Jednocześnie wnioskodawca wskazał przepisy, które jego zdaniem dotyczą powyższej kwestii. Zdaniem podatnika, w sytuacji produkcji biokomponentu jako samodzielnego wyrobu akcyzowego zharmonizowanego, opodatkowaniu akcyzą podlega jego wyprowadzenie ze składu podatkowego w związku z jego sprzedażą. Obowiązek podatnika zapłaty akcyzy wygasa w stosunku do niego i powstaje po stronie nabywcy biokomponentu, prowadzącego skład podatkowy (art. 28 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym), przy czym nabywca ten może skorzystać ze zwolnienia przewidzianego w przepisie § 12 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, przy zachowaniu wymogów § 12 ust. 2 tegoż rozporządzenia. Z kolei w przypadku wytwarzania przez wnioskodawcę biopaliwa przy wykorzystaniu produkowanego przez niego biokomponentu opodatkowaniu akcyzą podlega wyprowadzenie biopaliwa ze składu podatkowego z związku z jego sprzedażą. W zależności od tego, czy biopaliwo sprzedane zostaje nabywcy prowadzącemu skład podatkowy, czy też nabywcy nieprowadzącemu taki skład, obowiązek podatkowy bądź wygaśnie w stosunku do podatnika i powstanie po stronie nabywcy biopaliwa (art. 28 ust. 1 pkt 1 ustawy), bądź też zaktualizuje się w stosunku do podatnika z dniem wyprowadzenia biopaliwa poza teren składu podatkowego (art. 28 ust.1 pkt 2 ustawy). W związku z zaktualizowaniem się obowiązku podatkowego (sprzedaż nabywcy nieprowadzącemu skład podatkowy) podatnik może skorzystać z częściowego zwolnienia od akcyzy przewidzianego w § 12 ust. 1 pkt 2 w/w rozporządzenia, przy zachowaniu wymogów przewidzianych w § 12 ust. 3 rozporządzenia. Wnioskodawca stoi na stanowisku, że mając na uwadze fakt, iż biokomponent wykorzystywany przy produkcji biopaliwa stanowi jedynie półprodukt, a jego wytworzenie jest elementem procesu technologicznego, w trakcie którego dochodzi do zużycia wyrobu akcyzowego przy produkcji innego wyrobu akcyzowego (art. 28 ust. 1 pkt 4 ustawy) - uznać należy, że podatnik może skorzystać ze zwolnienia z podatku akcyzowego przewidzianego w § 12 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, pod warunkiem prowadzenia przez niego ewidencji wskazującej na sposób wykorzystania biokomponentów (§ 12 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia).
Po przeanalizowaniu omawianego podania stwierdziłem, że z jego treści nie wynika jednoznacznie, że przysługuje Państwu przymiot podatnika, a w konsekwencji czy są Państwo uprawnieni do występowania do organu podatkowego z wnioskami o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego. Mając to na uwadze w dniu 14.04.2006r. pismem nr jw. zwróciłem się do Państwa o usunięcie w/w braków formalnych w trybie art. 169 § 1 Ordynacji podatkowej poprzez wykazanie, iż są Państwo podatnikiem uprawnionym do składania podań o interpretację w trybie art. 14a w/w ustawy. Jednocześnie wskazałem, iż w celu zadośćuczynienia temu obowiązkowi powinni Państwo: W dniu 26.04.2006r. do tut. Urzędu wpłynęła Państwa odpowiedź w postaci wniosku. oraz załączonych do niego kopii następujących dokumentów: Z treści nadesłanego wniosku wynika, że zamierzają Państwo prowadzić produkcję biopaliwa wskazanego w treści pierwotnego podania z dnia 15.02.2006r. Mając zatem na uwadze fakt, iż interpretacja przepisów prawa podatkowego będzie dotyczyć stanu faktycznego, który ziści się w najbliższym czasie - należy uznać, iż usunęli Państwo wskazany wyżej brak formalny podania. Po przeanalizowaniu stanu faktycznego i prawnego dotyczącego niniejszego zagadnienia stwierdzam, iż stanowisko wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe. Zgodnie z art. 2 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych należą paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe określone w załączniku nr 2 do ustawy. W myśl przepisu art. 62 ust. 1 pkt 2 ustawy do paliw silnikowych i olejów opałowych zalicza się pozostałe wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU i kod CN. Z kolei art. 4 ust. 1 pkt 1 i 2 opodatkowaniu akcyzą podlega produkcja wyrobów akcyzowych zharmonizowanych oraz wyprowadzenie tych wyrobów ze składu podatkowego. W myśl przepisu art. 30 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym w składzie podatkowym może być prowadzone działalność polegająca na produkcji, przetwarzaniu lub magazynowaniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych oraz na ich przyjmowaniu i wysyłce; produkcja i przetwarzanie w/w wyrobów mogą odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym. Z definicji składu podatkowego (zawartej w art. 2 pkt 12 ustawy) wynika, że jest to miejsce określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego, podlegające szczególnemu nadzorowi podatkowemu na podstawie przepisów o służbie celnej, w którym wyroby akcyzowe zharmonizowane są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy i mogą być poddane czynnościom zgodnie z ustalonymi warunkami. Stanowi o tym również art. 26 ust. 1 pkt 1 ustawy, zgodnie z którym pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest zawieszony, jeżeli wyroby te są produkowane, przetwarzane lub magazynowane w składzie podatkowym. Przepis art. 24 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym stanowi, że zwalnia się od akcyzy dodatki lub domieszki do paliw silnikowych oraz towary przeznaczone do użycia jako paliwa silnikowe inne niż paliwa silnikowe lub oleje opałowe wymienione w poz. 5 załącznika nr 1 do ustawy, w przypadku gdy są zużywane do innych celów niż napędowe, opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. W myśl § 12 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26.04.2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego zwalnia się od akcyzy biokomponenty przeznaczone do paliw ciekłych i biopaliw ciekłych, w rozumieniu ustawy z dnia 02.10.2003r. o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych (Dz.U. Nr 199 poz. 1934 oraz z 2004r. Nr 34 poz. 293), wyprodukowanych z surowców rolniczych, produktów ubocznych i odpadów, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach. Zwolnienie to ma zastosowanie pod warunkiem, że: Wnioskodawca wskazał w treści podania, że zamierza wytwarzać w składzie podatkowym biopaliwo oraz biokomponent. Biokomponent jako samodzielny wyrób jest sprzedawany nabywcom prowadzącym składy podatkowe i wykorzystywany przez nich do samodzielnej produkcji biopaliwa. Z kolei biopaliwo sprzedawane jest przez podatnika zarówno nabywcom prowadzącym składy podatkowe, jak i nabywcom nie prowadzącym takich składów. 1) Odnosząc się do kwestii produkcji biokomponentu jako samodzielnego wyrobu akcyzowego zharmonizowanego wyprowadzanego ze składu w związku z jego sprzedażą nabywcom prowadzącym składy podatkowe należy stwierdzić, co następuje: Zgodnie z art. 28 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje w przypadku otrzymania przez podatnika administracyjnego dokumentu towarzyszącego z potwierdzeniem odbioru wyrobów akcyzowych zharmonizowanych przez nabywcę; zobowiązanie podatkowe w akcyzie ciążące na tym podatniku wygasa z dniem otrzymania przez podatnika administracyjnego dokumentu towarzyszącego z potwierdzeniem odbioru tych wyrobów przez nabywcę, w części objętej potwierdzeniem. Oznacza to, że w stosunku do wnioskodawcy wygasa zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym w momencie otrzymania dokumentu ADT od nabywcy w/w biokomponentu, potwierdzającego odbiór tego wyrobu - w części objętej tym potwierdzeniem. 2) Odnosząc się do kwestii wytwarzania przez wnioskodawcę biopaliwa przy wykorzystaniu produkowanego przezeń biokomponentu i sprzedaży tego biopaliwa nabywcom prowadzącym skład podatkowy, jak i nabywcom nie prowadzącym takiego składu, należy stwierdzić, co następuje: 3) Odnosząc się z kolei do kwestii wykorzystywania produkowanego przez podatnika biokomponentu (jako półproduktu) do wytwarzania biopaliwa, przy czym jego wytworzenie jest elementem procesu technologicznego, w trakcie którego dochodzi do zużycia wyrobu akcyzowego przy produkcji innego wyrobu - należy uznać, że znajdzie tu zastosowanie przepis art. 28 ust.1 pkt 4 ustawy, zgodnie z którym zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje w przypadku zużycia wyrobu akcyzowego zharmonizowanego w składzie podatkowym, z wyjątkiem przypadków, gdy wyrób ten jest przeznaczony do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego zharmonizowanego; obowiązek podatkowy powstaje z dniem jego zużycia. W omawianym przypadku zastosowanie znajdzie wskazany wyżej wyjątek - bowiem wnioskodawca dokona zużycia wyrobu akcyzowego (biokomponentu) do produkcji innego wyrobu akcyzowego (biopaliwa). W konsekwencji nie powstaje obowiązek podatkowy w odniesieniu do wnioskodawcy. Jak wskazano wyżej, w przypadku sprzedaży biopaliwa nabywcy nie prowadzącemu składu podatkowego zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy nastąpi w przypadku wyprowadzenia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy - wówczas w stosunku do wnioskodawcy powstanie obowiązek podatkowy w akcyzie w dniu wyprowadzenia biopaliwa ze składu podatkowego. W takiej sytuacji podatnikowi będzie przysługiwać zwolnienie od akcyzy określone w treści § 12 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego - w przypadku spełnienia przezeń warunków takiego zwolnienia. W myśl tej regulacji zwalnia się od akcyzy paliwa ciekłe z zawartością biokomponentów od 2% do 5% - w wysokości 1,50 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tych paliw oraz biopaliwa ciekłe z zawartością powyżej 5% do 10% biokomponentów w kwocie 1,80 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tych paliw, a z zawartością powyżej 10% biokomponentów - w wysokości 2,20 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tych paliw, z tym zwolnienie nie może być wyższe niż należna kwota akcyzy z tytułu sprzedaży tych paliw. Zwolnienie to będzie miało zastosowanie pod warunkiem, że: 1) podmiot korzystający ze zwolnienia produkujący paliwa ciekłe z zawartością biokomponentów prowadzi dokumentację techniczną wskazującą na sposób wytworzenia takich paliw ciekłych i zawartość w nich biokomponentów; 2) podmiot nabywający paliwa ciekłe z zawartością biokomponentów w celu ich odsprzedaży korzystający ze zwolnienia prowadzi ewidencję pozwalającą na wyodrębnienie wyrobów zwolnionych i wyrobów nieobjętych zwolnieniem (§ 12 ust. 3 rozporządzenia). Z kolei w sytuacji wykorzystywania biokomponentu jako półproduktu przy produkcji biopaliwa (zaś jego wytworzenie jest elementem procesu technologicznego, w trakcie którego dochodzi do zużycia wyrobu akcyzowego przy produkcji innego wyrobu) podatnik może skorzystać z innego rodzaju zwolnienia od akcyzy uregulowanego w treści § 12 ust. 1 pkt 1 w/w rozporządzenia. W myśl tego przepisu zwalnia się od akcyzy biokomponenty przeznaczone do paliw ciekłych, w rozumieniu ustawy z dnia 2 października 2003r. o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych (Dz.U. Nr 199 poz. 1934 ze zm.) wyprodukowanych z surowców rolniczych, produktów ubocznych i odpadów, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach. Zwolnienie to ma zastosowanie pod warunkiem, że: 1) podmiot uprawniony do zwolnienia, nabywający wyroby akcyzowe, dołączy do zamówienia złożonego sprzedawcy oświadczenie stwierdzające, że zakupione biokomponenty zostaną zużyte do paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych; 2) podmiot uprawniony będzie posiadał zaświadczenie, o którym mowa w art. 27 ust. 3 ustawy, wydane przez właściwego naczelnika urzędu celnego, potwierdzające zamówienie na odbiór biokomponentów z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; właściwy naczelnik urzędu celnego potwierdza zamówienie po przedstawieniu przez podmiot zaświadczeń właściwych organów podatkowych o niezaleganiu z płatnością podatku od towarów i usług oraz akcyzy; 3) nabycie biokomponentów nastąpi z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy; 4) podmiot korzystający ze zwolnienia będzie prowadził ewidencję wskazującą na sposób wykorzystania biokomponentów. Mając powyższe na uwadze - postanowiłem jak w sentencji |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.