Interpretacja Urzędu Celnego w Gdyni
321000-RPA-9104-7/06/WS
z 15 maja 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
321000-RPA-9104-7/06/WS
Data
2006.05.15



Autor
Urząd Celny w Gdyni


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Zwolnienia


Słowa kluczowe
skład podatkowy
zwolnienie z podatku akcyzowego


Pytanie podatnika
W treści swojego podania wnioskodawca stwierdził, że prowadzi produkcję biopaliwa z wykorzystaniem wytwarzanego przez siebie biokomponentu (estru metylowego wyższych kwasów tłuszczowych mieszczącego się - zgodnie z informacją Urzędu Statystycznego w Łodzi - w grupowaniu PKWiU 24.66.48-99.00) oraz produkcję biokomponentu jako odrębnego wyrobu przeznaczonego na sprzedaż. Biokomponent produkowany jest zgodnie z warunkami określonymi w przepisach ustawy z dnia 02.10.2003r. o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych. Zarówno biokomponent, jak i biopaliwo wytwarzane są w prowadzonym przez podatnika składzie podatkowym. Biokomponent, jak samodzielny wyrób, sprzedawany jest nabywcom prowadzącym składy podatkowe i wykorzystywany przez nich do samodzielnej produkcji biopaliwa. Biopaliwo sprzedawane jest przez podatnika zarówno nabywcom prowadzącym składy podatkowe, jak i nabywcom nie prowadzącym takich składów. Jednocześnie wnioskodawca wskazał przepisy, które jego zdaniem dotyczą powyższej kwestii. Zdaniem podatnika, w sytuacji produkcji biokomponentu jako samodzielnego wyrobu akcyzowego zharmonizowanego, opodatkowaniu akcyzą podlega jego wyprowadzenie ze składu podatkowego w związku z jego sprzedażą. Obowiązek podatnika zapłaty akcyzy wygasa w stosunku do niego i powstaje po stronie nabywcy biokomponentu, prowadzącego skład podatkowy (art. 28 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym), przy czym nabywca ten może skorzystać ze zwolnienia przewidzianego w przepisie § 12 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, przy zachowaniu wymogów § 12 ust. 2 tegoż rozporządzenia. Z kolei w przypadku wytwarzania przez wnioskodawcę biopaliwa przy wykorzystaniu produkowanego przez niego biokomponentu opodatkowaniu akcyzą podlega wyprowadzenie biopaliwa ze składu podatkowego z związku z jego sprzedażą. W zależności od tego, czy biopaliwo sprzedane zostaje nabywcy prowadzącemu skład podatkowy, czy też nabywcy nieprowadzącemu taki skład, obowiązek podatkowy bądź wygaśnie w stosunku do podatnika i powstanie po stronie nabywcy biopaliwa (art. 28 ust. 1 pkt 1 ustawy), bądź też zaktualizuje się w stosunku do podatnika z dniem wyprowadzenia biopaliwa poza teren składu podatkowego (art. 28 ust.1 pkt 2 ustawy). W związku z zaktualizowaniem się obowiązku podatkowego (sprzedaż nabywcy nieprowadzącemu skład podatkowy) podatnik może skorzystać z częściowego zwolnienia od akcyzy przewidzianego w § 12 ust. 1 pkt 2 w/w rozporządzenia, przy zachowaniu wymogów przewidzianych w § 12 ust. 3 rozporządzenia. Wnioskodawca stoi na stanowisku, że mając na uwadze fakt, iż biokomponent wykorzystywany przy produkcji biopaliwa stanowi jedynie półprodukt, a jego wytworzenie jest elementem procesu technologicznego, w trakcie którego dochodzi do zużycia wyrobu akcyzowego przy produkcji innego wyrobu akcyzowego (art. 28 ust. 1 pkt 4 ustawy) - uznać należy, że podatnik może skorzystać ze zwolnienia z podatku akcyzowego przewidzianego w § 12 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, pod warunkiem prowadzenia przez niego ewidencji wskazującej na sposób wykorzystania biokomponentów (§ 12 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia).


Po przeanalizowaniu omawianego podania stwierdziłem, że z jego treści nie wynika jednoznacznie, że przysługuje Państwu przymiot podatnika, a w konsekwencji czy są Państwo uprawnieni do występowania do organu podatkowego z wnioskami o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Mając to na uwadze w dniu 14.04.2006r. pismem nr jw. zwróciłem się do Państwa o usunięcie w/w braków formalnych w trybie art. 169 § 1 Ordynacji podatkowej poprzez wykazanie, iż są Państwo podatnikiem uprawnionym do składania podań o interpretację w trybie art. 14a w/w ustawy. Jednocześnie wskazałem, iż w celu zadośćuczynienia temu obowiązkowi powinni Państwo:
- wskazać datę złożenia zgłoszenia rejestracyjnego bądź też
- wskazać numer akcyzowy prowadzącego skład podatkowy i rodzaj działalności prowadzonej w tym składzie, a także lokalizację tego składu, zaś w przypadku prowadzenia większej ilości składów podatkowych - wskazać ilość i numery akcyzowe poszczególnych składów oraz ich lokalizację, a także rodzaj działalności prowadzonej w tych składach.

W dniu 26.04.2006r. do tut. Urzędu wpłynęła Państwa odpowiedź w postaci wniosku. oraz załączonych do niego kopii następujących dokumentów:
- zaświadczenia o numerze identyfikacyjnym Regon z dnia 18.02.2002r.
- potwierdzenia zarejestrowania podmiotu jako podatnika VAT UE
- wniosku o potwierdzenie nadania Numeru Identyfikacji Podatkowej.

Z treści nadesłanego wniosku wynika, że zamierzają Państwo prowadzić produkcję biopaliwa wskazanego w treści pierwotnego podania z dnia 15.02.2006r. Mając zatem na uwadze fakt, iż interpretacja przepisów prawa podatkowego będzie dotyczyć stanu faktycznego, który ziści się w najbliższym czasie - należy uznać, iż usunęli Państwo wskazany wyżej brak formalny podania.

Po przeanalizowaniu stanu faktycznego i prawnego dotyczącego niniejszego zagadnienia stwierdzam, iż stanowisko wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych należą paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe określone w załączniku nr 2 do ustawy. W myśl przepisu art. 62 ust. 1 pkt 2 ustawy do paliw silnikowych i olejów opałowych zalicza się pozostałe wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU i kod CN.

Z kolei art. 4 ust. 1 pkt 1 i 2 opodatkowaniu akcyzą podlega produkcja wyrobów akcyzowych zharmonizowanych oraz wyprowadzenie tych wyrobów ze składu podatkowego.

W myśl przepisu art. 30 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym w składzie podatkowym może być prowadzone działalność polegająca na produkcji, przetwarzaniu lub magazynowaniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych oraz na ich przyjmowaniu i wysyłce; produkcja i przetwarzanie w/w wyrobów mogą odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym. Z definicji składu podatkowego (zawartej w art. 2 pkt 12 ustawy) wynika, że jest to miejsce określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego, podlegające szczególnemu nadzorowi podatkowemu na podstawie przepisów o służbie celnej, w którym wyroby akcyzowe zharmonizowane są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy i mogą być poddane czynnościom zgodnie z ustalonymi warunkami. Stanowi o tym również art. 26 ust. 1 pkt 1 ustawy, zgodnie z którym pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest zawieszony, jeżeli wyroby te są produkowane, przetwarzane lub magazynowane w składzie podatkowym.

Przepis art. 24 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym stanowi, że zwalnia się od akcyzy dodatki lub domieszki do paliw silnikowych oraz towary przeznaczone do użycia jako paliwa silnikowe inne niż paliwa silnikowe lub oleje opałowe wymienione w poz. 5 załącznika nr 1 do ustawy, w przypadku gdy są zużywane do innych celów niż napędowe, opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

W myśl § 12 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26.04.2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego zwalnia się od akcyzy biokomponenty przeznaczone do paliw ciekłych i biopaliw ciekłych, w rozumieniu ustawy z dnia 02.10.2003r. o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych (Dz.U. Nr 199 poz. 1934 oraz z 2004r. Nr 34 poz. 293), wyprodukowanych z surowców rolniczych, produktów ubocznych i odpadów, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach. Zwolnienie to ma zastosowanie pod warunkiem, że:


1) podmiot uprawniony do zwolnienia, nabywający wyroby akcyzowe, dołączy do zamówienia złożonego sprzedawcy oświadczenie stwierdzające, że zakupione biokomponenty zostaną zużyte do paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych
2) podmiot uprawniony będzie posiadał zaświadczenie, o którym mowa w art. 27 ust. 3 ustawy, wydane przez właściwego naczelnika urzędu celnego, potwierdzające zamówienie na odbiór biokomponentów z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; właściwy naczelnik urzędu celnego potwierdza zamówienie po przedstawieniu przez podmiot zaświadczeń właściwych organów podatkowych o niezaleganiu z płatnością podatku od towarów i usług oraz akcyzy
3) nabycie biokomponentów nastąpi z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z art. 26 ust.1 pkt 3 ustawy
4) podmiot korzystający ze zwolnienia będzie prowadził ewidencję wskazującą na sposób wykorzystania biokomponentów.

Wnioskodawca wskazał w treści podania, że zamierza wytwarzać w składzie podatkowym biopaliwo oraz biokomponent. Biokomponent jako samodzielny wyrób jest sprzedawany nabywcom prowadzącym składy podatkowe i wykorzystywany przez nich do samodzielnej produkcji biopaliwa. Z kolei biopaliwo sprzedawane jest przez podatnika zarówno nabywcom prowadzącym składy podatkowe, jak i nabywcom nie prowadzącym takich składów.

1) Odnosząc się do kwestii produkcji biokomponentu jako samodzielnego wyrobu akcyzowego zharmonizowanego wyprowadzanego ze składu w związku z jego sprzedażą nabywcom prowadzącym składy podatkowe należy stwierdzić, co następuje:

Zgodnie z art. 28 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje w przypadku otrzymania przez podatnika administracyjnego dokumentu towarzyszącego z potwierdzeniem odbioru wyrobów akcyzowych zharmonizowanych przez nabywcę; zobowiązanie podatkowe w akcyzie ciążące na tym podatniku wygasa z dniem otrzymania przez podatnika administracyjnego dokumentu towarzyszącego z potwierdzeniem odbioru tych wyrobów przez nabywcę, w części objętej potwierdzeniem. Oznacza to, że w stosunku do wnioskodawcy wygasa zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym w momencie otrzymania dokumentu ADT od nabywcy w/w biokomponentu, potwierdzającego odbiór tego wyrobu - w części objętej tym potwierdzeniem.

2) Odnosząc się do kwestii wytwarzania przez wnioskodawcę biopaliwa przy wykorzystaniu produkowanego przezeń biokomponentu i sprzedaży tego biopaliwa nabywcom prowadzącym skład podatkowy, jak i nabywcom nie prowadzącym takiego składu, należy stwierdzić, co następuje:
a) w przypadku sprzedaży w/w biopaliwa nabywcy prowadzącemu skład podatkowy zastosowanie znajdzie cyt. wyżej art. 28 ust. 1 pkt 1 ustawy - w stosunku do wnioskodawcy wygasa zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym w momencie otrzymania dokumentu ADT od nabywcy w/w biopaliwa, potwierdzającego odbiór tego wyrobu - w części objętej tym potwierdzeniem.
b) w przypadku sprzedaży biopaliwa nabywcy nie prowadzącemu składu podatkowego -zastosowanie znajdzie przepis art. 28 ust. 1 pkt 2 ustawy, zgodnie z którym zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje w przypadku wyprowadzenia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. W takim przypadku w stosunku do wnioskodawcy powstanie obowiązek podatkowy w akcyzie w dniu wyprowadzenia biopaliwa ze składu podatkowego.

3) Odnosząc się z kolei do kwestii wykorzystywania produkowanego przez podatnika biokomponentu (jako półproduktu) do wytwarzania biopaliwa, przy czym jego wytworzenie jest elementem procesu technologicznego, w trakcie którego dochodzi do zużycia wyrobu akcyzowego przy produkcji innego wyrobu - należy uznać, że znajdzie tu zastosowanie przepis art. 28 ust.1 pkt 4 ustawy, zgodnie z którym zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje w przypadku zużycia wyrobu akcyzowego zharmonizowanego w składzie podatkowym, z wyjątkiem przypadków, gdy wyrób ten jest przeznaczony do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego zharmonizowanego; obowiązek podatkowy powstaje z dniem jego zużycia.

W omawianym przypadku zastosowanie znajdzie wskazany wyżej wyjątek - bowiem wnioskodawca dokona zużycia wyrobu akcyzowego (biokomponentu) do produkcji innego wyrobu akcyzowego (biopaliwa). W konsekwencji nie powstaje obowiązek podatkowy w odniesieniu do wnioskodawcy.

Jak wskazano wyżej, w przypadku sprzedaży biopaliwa nabywcy nie prowadzącemu składu podatkowego zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy nastąpi w przypadku wyprowadzenia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy - wówczas w stosunku do wnioskodawcy powstanie obowiązek podatkowy w akcyzie w dniu wyprowadzenia biopaliwa ze składu podatkowego.

W takiej sytuacji podatnikowi będzie przysługiwać zwolnienie od akcyzy określone w treści § 12 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego - w przypadku spełnienia przezeń warunków takiego zwolnienia. W myśl tej regulacji zwalnia się od akcyzy paliwa ciekłe z zawartością biokomponentów od 2% do 5% - w wysokości 1,50 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tych paliw oraz biopaliwa ciekłe z zawartością powyżej 5% do 10% biokomponentów w kwocie 1,80 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tych paliw, a z zawartością powyżej 10% biokomponentów - w wysokości 2,20 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tych paliw, z tym zwolnienie nie może być wyższe niż należna kwota akcyzy z tytułu sprzedaży tych paliw. Zwolnienie to będzie miało zastosowanie pod warunkiem, że:

1) podmiot korzystający ze zwolnienia produkujący paliwa ciekłe z zawartością biokomponentów prowadzi dokumentację techniczną wskazującą na sposób wytworzenia takich paliw ciekłych i zawartość w nich biokomponentów;

2) podmiot nabywający paliwa ciekłe z zawartością biokomponentów w celu ich odsprzedaży korzystający ze zwolnienia prowadzi ewidencję pozwalającą na wyodrębnienie wyrobów zwolnionych i wyrobów nieobjętych zwolnieniem (§ 12 ust. 3 rozporządzenia).

Z kolei w sytuacji wykorzystywania biokomponentu jako półproduktu przy produkcji biopaliwa (zaś jego wytworzenie jest elementem procesu technologicznego, w trakcie którego dochodzi do zużycia wyrobu akcyzowego przy produkcji innego wyrobu) podatnik może skorzystać z innego rodzaju zwolnienia od akcyzy uregulowanego w treści § 12 ust. 1 pkt 1 w/w rozporządzenia. W myśl tego przepisu zwalnia się od akcyzy biokomponenty przeznaczone do paliw ciekłych, w rozumieniu ustawy z dnia 2 października 2003r. o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych (Dz.U. Nr 199 poz. 1934 ze zm.) wyprodukowanych z surowców rolniczych, produktów ubocznych i odpadów, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach. Zwolnienie to ma zastosowanie pod warunkiem, że:

1) podmiot uprawniony do zwolnienia, nabywający wyroby akcyzowe, dołączy do zamówienia złożonego sprzedawcy oświadczenie stwierdzające, że zakupione biokomponenty zostaną zużyte do paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych;

2) podmiot uprawniony będzie posiadał zaświadczenie, o którym mowa w art. 27 ust. 3 ustawy, wydane przez właściwego naczelnika urzędu celnego, potwierdzające zamówienie na odbiór biokomponentów z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; właściwy naczelnik urzędu celnego potwierdza zamówienie po przedstawieniu przez podmiot zaświadczeń właściwych organów podatkowych o niezaleganiu z płatnością podatku od towarów i usług oraz akcyzy;

3) nabycie biokomponentów nastąpi z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy;

4) podmiot korzystający ze zwolnienia będzie prowadził ewidencję wskazującą na sposób wykorzystania biokomponentów.

Mając powyższe na uwadze - postanowiłem jak w sentencji



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj