Interpretacja Izby Skarbowej w Krakowie
PP-3/i/4407/305/05
z 15 lutego 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP-3/i/4407/305/05
Data
2006.02.15
Autor
Izba Skarbowa w Krakowie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku
Słowa kluczowe
dyrektywy Unii Europejskiej
paliwo
samochód osobowy
Pytanie podatnika
Czy Spółka może odliczyć podatek naliczony od zakupu paliwa powołując się bezpośrednio na postanowienia VI Dyrektywy?
D E C Y Z J A Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie po rozpoznaniu zażalenia Spółki z dnia 17 listopada 2005 r. na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Prądnik z dnia 3 listopada 2005 r. nr PP 443/88/2/05/ZM w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 ze zm.) odmawia zmiany przedmiotowego postanowienia uznając, iż zawarta w nim ocena prawna stanu faktycznego przedstawionego w zapytaniu jest prawidłowa. U Z A S A D N I E N I E Wnioskiem z dnia 30.08 2005 r., uzupełnionym pismem z dnia 28.09.2005 r. (wpływ do Urzędu Skarbowego odpowiednio - w dniu 2.09.2005 r. oraz w dniu 4.10.2005 r.), Spółka zwróciła się do Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Prądnik o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego zgodnie z przepisem art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej. Począwszy od dnia 22 sierpnia 2005 r. Spółka nie dokonuje pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony z faktur dokumentujących nabycie paliwa do tego samochodu. Jednakże zdaniem Spółki prawo takie jej przysługuje na podstawie postanowień VI Dyrektywy, a w szczególności art. 17 ust. 6. Ponadto Spółka powołuje się na wyrażony w VI Dyrektywie zakaz poszerzania katalogu wyłączeń z prawa do odliczenia podatku naliczonego. Wyrazem tego zakazu są orzeczenia ETS z dnia 8.01.2002 r. w sprawie .../... oraz z dnia 14.06.2001 r. w sprawie .../... Na powyższe postanowienie Spółka wniosła w dniu 17 listopada 2005 r. zażalenie podnosząc, iż nie zgadza się z uzasadnieniem postanowienia, a szczególnie ze stwierdzeniem, iż Dyrektywy Rady Unii nie obowiązują wprost i nie są źródłem prawa powszechnie obowiązującego w Polsce. Spółka powołuje się na zasadę wypracowaną w licznych orzeczeniach Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, że w razie rozbieżności między regulacją prawa krajowego a normą VI Dyrektywy, podatnik może dochodzić swych praw opierając się bezpośrednio na przepisie unijnym z pominięciem sprzecznych z nią krajowych aktów prawnych. Po rozpatrzeniu złożonego zażalenia oraz oraz akt sprawy Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie stwierdza: Spółka przedstawiając stan faktyczny stwierdziła, iż przedmiotowy samochód jest innym pojazdem samochodowym (nie osobowym) o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony i równocześnie nie jest żadnym z pojazdów wymienionych w ust. 4 art. 86 ustawy o VAT. Odnosząc się do zarzutu naruszenia art. 17 VI Dyrektywy przez w/w postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Dyrektor tut. Izby Skarbowej stwierdza: Zmiana postanowień art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT z dnia 11.03.2004 r. polegała jedynie na innym sposobie określenia kategorii pojazdów, z którymi jest związane wyłączenie prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu paliwa. Nie dotyczyła jednak samej istoty tego ograniczenia sprowadzającej się do zakazu odliczania podatku naliczonego w cenie paliwa przeznaczonego do napędu samochodów osobowych oraz pojazdów samochodowych nie spełniających ustawowych kryteriów samochodu ciężarowego. Zatem dopuszczalne jest utrzymanie przedmiotowego wyłączenia w obecnie obowiązującej ustawie o VAT skoro istniało ono już na gruncie poprzedniej ustawy. Tym bardziej, iż wyłączenie prawa do odliczenia w tym zakresie jest zgodne z generalną zasadą prawa wspólnotowego, w myśl której w żadnym przypadku odliczenie podatku od wartości dodanej nie przysługuje od wydatków, które nie są wydatkami ściśle związanymi z prowadzoną działalnością gospodarczą. W orzeczeniu wydanym w sprawie .../... pomiędzy ... a ... (Niemcy) Europejski Trybunał Sprawiedliwości stwierdził: " ... Dyrektywa jest wiążąca dla każdego Państwa Członkowskiego, do którego jest kierowana, w zakresie celów, jakie należy osiągnąć, zapewniając jednakże organom poszczególnych państw swobodę wyboru stosowanych form i metod", co oznacza, iż dyrektywy Rady Unii Europejskiej nie obowiązują wprost państw członkowskich ale wymagają implementacji do systemu prawa krajowego. Dlatego nie można mówić o wejściu w życie dyrektywy w takim znaczeniu jak wchodzą w życie przepisy prawa krajowego. Tym samym nie jest możliwe odliczanie przez podatnika podatku naliczonego wprost na podstawie VI Dyrektywy Rady Unii Europejskiej, zwłaszcza w przypadku, gdy w przewidzianym trybie nie stwierdzono, iż w wymaganym terminie państwo polskie nie wprowadziło do krajowej legislacji, względnie wprowadziło w sposób nieprawidłowy normy przewidziane w Dyrektywie - co zdaniem ETS uzasadniałoby bezpośrednie stosowanie prawa wspólnotowego. Natomiast organ podatkowy nie jest upoważniony do dokonywania samoistnej oceny zgodności przepisów prawa krajowego z normami prawa wspólnotowego. Jednocześnie organ ten obowiązany jest do respektowania tych przepisów dla potrzeb dokonania oceny prawnej na podstawie art. 14a i 14b ustawy Ordynacja podatkowa. Na decyzję służy prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Topolowa 5 z powodu jej niezgodności z prawem. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.