Interpretacja Urzędu Skarbowego w Skierniewicach
US.III/VAT/443/53/2005
z 30 grudnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.III/VAT/443/53/2005
Data
2005.12.30



Autor
Urząd Skarbowy w Skierniewicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego

Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy


Słowa kluczowe
jednostka samorządu terytorialnego
koszt kwalifikowany
podatek naliczony
środki pomocowe


Pytanie podatnika
Urząd Miasta wystąpił do Ministerstwa Transportu i Budownictwa w Warszawie z wnioskiem o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na realizację w ramach działania 3.1. Wsparcie efektywnego zarządzania Sektorowym Programem Operacyjnym Transport projektu pn. „Zakup sprzętu komputerowego i biurowego dla wsparcia zarządzania projektem SPOT”. W ramach projektu przewiduje się zakup sprzętu komputerowego oraz mebli biurowych dla wsparcia zarządzania realizacją projektu pt. “Modernizacja drogi krajowej nr 70 – Al. Rataja na terenie miasta X”.Urząd Miasta pyta, czy będzie miał możliwość odzyskania podatku naliczonego związanego z towarami i usługami nabywanymi w toku realizacji projektu?


Naczelnik Urzędu Skarbowego w Skierniewicach, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja Podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) w związku z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) i § 6 ust. 4 rozporządzenie Ministra Finansów z dnia27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarówi usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.)uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym w dniu 29.12.2005r. wnioskuw sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Nie ulega żadnej wątpliwości, że organy stanowiące i wykonawcze jednostek samorządu terytorialnego zalicza się do organów władzy publicznej.

Do zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego należą zadania publiczne służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej. Zakres tych zadań uszczegóławiają ustawy. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) do zadań własnych gminy należą m.in. sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że realizowane projekty mieszczą się w obszarze zadań własnych miasta, a zatem w zakresie, w którym Urzędu Miasta nie uznaje się za podatnika podatku od towarów i usług. Oznacza to, że z jednej strony wykonywane czynności nie powodują powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług, z drugiej, że Urzędowi nie przysługują prawa związane z możliwością odliczenia bądź zwrotu podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług.

Nie jest także możliwe odzyskanie podatku naliczonego poprzez jego zwrot w trybie przewidzianym w rozdziale 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970ze zm.). Środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego są środkami pochodzącymiz budżetu Unii Europejskiej, wobec czego nie są uznawane za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej w rozumieniu § 6 ust. 4 wymienionego rozporządzenia Wobec powyższego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Skierniewicach uznaje za prawidłowe stanowisko Urzędu Miasta przedstawione w złożonym wniosku.

    Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego na dzień wydania postanowienia; interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowei organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj