Interpretacja Małopolskiego Urzędu Skarbowego
DP3/423-39/05/74575
z 12 października 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DP3/423-39/05/74575
Data
2005.10.12



Autor
Małopolski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
amortyzacja
ewidencja środków trwałych
środek trwały
ujawnienie


Pytanie podatnika
Zapytanie Spółki dotyczyło: wskazania sposobu postępowania w sytuacji, gdy dopiero po upływie roku od dnia przekazania samochodu do używania został on wprowadzony do ewidencji środków trwałych, t. j. czy Podatnik winien dokonać korekty podatku za okres począwszy od dnia, w którym nastąpiło oddanie do używania, czy może przyjąć, że w 1 dniu wprowadzenia do ewidencji miało miejsce tzw. ujawnienie środka trwałego z art. 16h ust. 1 pkt 4 ustawy pdop i z tą chwilą rozpocząć amortyzowanie.


POSTANOWIENIE

Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Strony z dnia 28 lipca 2005 r. (data wpływu: 09.08.2005 r.), uzupełnionego pismem z dnia 23 września 2005 r. (data wpływu: 27.09.2005 r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnychstwierdza, że przedstawione we wniosku stanowisko nie jest prawidłowe.

Uzasadnienie

Zapytanie Spółki dotyczy wskazania sposobu postępowania w sytuacji, gdy dopiero po upływie roku od dnia przekazania samochodu do używania został on wprowadzony do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych, t. j. czy Podatnik winien dokonać korekty podatku za okres począwszy od dnia, w którym nastąpiło oddanie do używania, czy może przyjąć, że w dniu wprowadzenia do ewidencji miało miejsce tzw. ujawnienie środka trwałego z art. 16h ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i z tą chwilą rozpocząć amortyzowanie.
Według przedstawionego w zapytaniu stanu faktycznego Spółka prowadzi działalność w zakresie sprzedaży i wynajmu samochodów nowych i używanych. Nabywane na potrzeby działalności auta traktuje jako towar, z tym że pojedyncze egzemplarze danej marki wyznacza na pewien czas do odbywania jazd próbnych i wynajmuje (rejestruje je w Starostwie Powiatowym i ubezpiecza), a dopiero potem sprzedaje lub wykorzystuje w działalności do innych celów. Na podstawie faktury z dnia 12 maja 2004 r. Spółka zakupiła samochód osobowy ..., który w dniu 14 maja 2004 r. zarejestrowała j ako samochód do jazd próbnych. Jak podał Podatnik, samochód został potraktowany jako składnik zapasów, a jego wartość początkowa nie została jednorazowo zaliczona do kosztów uzyskania przychodów w 2004 r. Na podstawie umowy najmu z dnia 4 maja 2004 r. auto zostało w dniu 18 maja 2004 r. przekazanie do użytkowania. W dniu 4 maja 2005 r. umowa najmu została przedłużona na okres jednego roku, przez co łączny okres użytkowania samochodu przekroczył 12 miesięcy. Wtedy Spółka zdecydowała sięna przekwalifikowanie samochodu ze składnika zapasów na środek trwały i w czerwcu 2005 r. wprowadziła go do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.
Na tle takiego stanu faktycznego Spółka wyraża pogląd, że zaistniałą sytuację należy potraktować jako ujawnienie środka trwałego i naliczać amortyzację zgodnie z art. 16h ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wartość początkową dla celów amortyzowania Podatnik określił według ceny zakupu powiększonej o niepodlegający odliczeniu podatek VAT i pomniejszonej o otrzymane rabaty. Z wyjaśnień Spółki wynika, że do podstawy naliczania amortyzacji nie zaliczyła podatku akcyzowego, ale odniosła go bezpośrednio w ciężar kosztów uzyskania przychodów roku 2004.

Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego nie potwierdza stanowiska Podatnika.
W myśl art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr. 54, poz. 654 ze zm.) kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a-16m, z uwzględnieniem art. 16.Stosownie do art. 16h ust. 1 pkt 4 wymienionej ustawy odpisów amortyzacyjnych dokonuje się od ujawnionych środków trwałych nie objętych dotychczas ewidencją począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji.
Zgodnie z art. 16g ust. 1 ww. ustawy za wartość początkową nabytych odpłatnie środków trwałych uważa się cenę ich nabycia. Sposób ustalania ceny nabycia został wskazany w ust. 3 tego przepisu w wysokości kwoty należnej zbywcy, powiększonej o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszonej o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku.
Zgodnie z art. 16d ust. 2 cytowanej ustawy składniki majątku podlegające amortyzacji wprowadza się do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych zgodnie z art. 9 ust. 1, najpóźniej w miesiącu przekazania ich do używania. Późniejszy termin wprowadzenia uznaje się za ujawnienie środka trwałego, o którym mowa w art. 16h ust. 1 pkt 4.Wydatki poniesione na nabycie środków transportu wykorzystywanych na potrzeby związane z prowadzoną działalnością gospodarczą są rozliczane w kosztach uzyskania przychodów poprzez odpisy amortyzacyjne, a bezpośrednio tylko wtedy, gdy przewidywany okres ich używania jest nie dłuższy niż rok. Amortyzację należy rozpocząć począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek wprowadzono do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.
Ponieważ w okolicznościach stanu faktycznego Podatnik zaewidencjonował nabyty samochód dopiero po upływie roku od dnia przekazania do używania, a przy tym nie zaliczył wydatków na jego nabycie do kosztów uzyskania przychodów w miesiącu oddania do używania t. j. nie skorzystał z dyspozycji art. 16d -ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - miało miejsce tzw. ujawnienie środka trwałego z art. 16h ust. 1 pkt 4 ww. ustawy. A zatem należy zgodzić się ze Spółką, że dopiero począwszy od miesiąca następującego po tym zdarzeniu powinna rozpocząć amortyzowanie samochodu.

Wątpliwości tut. Organu budzi natomiast sposób, w jaki Podatnik ustalił wartość początkową, po której wprowadził środek transportu do ewidencji środków trwałych. Nieprawidłowość w postępowaniu Spółki polegała na tym, że podatek akcyzowy od zakupionegosamochodu zaliczyła bezpośrednio w ciężar kosztów uzyskania przychodów w 2004 r., zamiast włączyć go do podstawy naliczania odpisów amortyzacyjnych, t. j. ceny nabycia stosownie do art. 16g ust. 3 in fine ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Z kolei podatek VAT nie powinien być zaliczony do wartości początkowej, ponieważ, jak orzeczono w odrębnym postanowieniu, Spółka nie jest obowiązana do korygowania odliczonego podatku naliczonego przy nabyciu samochodu, gdyż jego przeznaczenie jest związane z wynajmem.

Wobec powyższego Spółka powinna obniżyć koszty uzyskania przychodów roku 2004 o niesłusznie zaliczony podatek akcyzowy. Wartość początkową samochodu w ewidencji środków trwałych należy z kolei zwiększyć o wysokość akcyzy oraz pomnieszyć o podatek VAT, który Spółka potraktowała jako niepodlegający odliczeniu i od tak określonej kwoty winna być naliczana amortyzacja stosownie do art. 16h ust. 1 pkt 4.
W świetle powyższych ustaleń Naczelnik tutejszego Urzędu nie potwierdza stanowiska Podatnika orzekając jak w sentencji postanowienia.

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;
- nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.
W dniu wydania postanowienia nie toczyło się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa, ani postępowanie przed sądem administracyjnym w zakresie wniosku.

Pouczenie:
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie, za pośrednictwem Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego - w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj