Interpretacja Urzędu Skarbowego w Mielcu
US.VI/443-34/05
z 31 sierpnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.VI/443-34/05
Data
2005.08.31



Autor
Urząd Skarbowy w Mielcu


Temat
(Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy) --> Podatek od towarów i usług --> Sprzedaż opodatkowana i zwolniona od podatku

Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury dotyczące rolników ryczałtowych --> Zryczałtowany zwrot podatku

(Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy) --> Podatek od towarów i usług --> Obniżenie podatku należnego

(Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy) --> Przepisy ogólne --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
pomoc bezzwrotna
pomoc finansowa
pomoc zagraniczna
program pomocowy (SAPARD)
rolnik ryczałtowy
środki pomocowe


Pytanie podatnika
Czy Podatnik miał prawo do odliczenia podatku VAT zawartego w zakupach związanych z realizacją inwestycji finansowanej ze środków programu SAPARD wg stanu prawnego obowiązującego w 2003r oraz czy ma takie prawo wg stanu prawnego obowiązującego na dzień złożenia przedmiotowego wniosku?


Naczelnik Urzędu Skarbowego w Mielcu działając na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) art. 43 ust. 1 pkt. 3, art. 86 ust. 1, art. 115 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), - po rozpatrzeniu Pani wniosku z dnia 07.06.2005 r., który wpłynął do tut. Urzędu w dniu 09.06.2005 r. uzupełnionego pismami z dnia 11.07.2005 r., 11.08.2005 r. i 25.08.2005 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług postanawia uznać, iż przedstawione we wniosku stanowisko w sprawie braku prawa do odliczenia podatku VAT zawartego w zakupach związanych z realizacją inwestycji finansowanej ze środków programu SAPARD wg stanu prawnego obowiązującego w 2003 r oraz wg stanu prawnego obowiązującego na dzień złożenia wniosku ? jest prawidłowe w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku.

W dniu 9.06.2005 r. wpłynął do tut. organu Pani wniosek w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, uzupełniony pismami złożonymi w dniach 11.07.2005 r., 11.08.2005 r. i 26.08.2005 r.Z przedstawionego przez Panią stanu faktycznego wynika, iż jest Pani rolnikiem ryczałtowym i dokonuje Pani dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej wyłącznie osobom fizycznym nie prowadzącym działalności gospodarczej i nie będącym podatnikami podatku od towarów i usług, w związku z czym nie otrzymuje Pani faktur VAT-RR. Z działalności tej korzysta Pani ze zwolnienia w podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy o podatku od towarów i usług. Ponadto prowadzi Pani działalność gospodarczą w zakresie transportu drogowego, robót ziemnych i handlu i z tej działalności jest Pani ?czynnym? podatnikiem podatku od towarów i usług, zarejestrowanym w tut. Urzędzie od dnia 25.01.2000 r. Przedstawiony stan faktyczny dotyczy zarówno 2003 r. jak i okresu na dzień złożenia wniosku. W dniu 11.04.2003 r. podpisała Pani umowę z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na realizację inwestycji polegającej na adaptacji budynku garażu-wiaty na pomieszczenia do chowu strusi oraz zakup wyposażenia ww. pomieszczeń i zakup dwóch rodzin strusich ? finansowaną ze środków programu SAPARD. Inwestycję tę Pani zrealizowała i w dniu 25.09.2003 r. otrzymała Pani zwrot poniesionych kosztów tej inwestycji w wysokości 38.394,72 zł, przy czym kwota ta obejmuje również podatek od towarów usług. Jak wynika również z przedstawionego stanu faktycznego inwestycja ta jest związana i była również związana w 2003 r. wyłącznie z ww. działalnością rolniczą prowadzoną przez Panią jako rolnika ryczałtowego. Powyższa umowa zawarta z ARiMR przewidywała możliwość odzyskania podatku VAT ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej tj. jako koszt kwalifikowany objęty był refundacją ze środków programu SAPARD.W związku z powyższym zwraca się Pani z zapytaniem czy miała Pani prawo do odliczenia podatku VAT zawartego w zakupach związanych z realizacją inwestycji finansowanej ze środków programu SAPARD wg stanu prawnego obowiązującego w 2003 r oraz czy ma Pani takie prawo wg stanu prawnego obowiązującego na dzień złożenia przedmiotowego wniosku Pani zdaniem nie ma Pani możliwości odzyskania podatku VAT jako rolnik ryczałtowy zarówno w stanie prawnym obowiązującym w 2003 r. jak i stanie prawnym obowiązującym w dniu złożenia wniosku.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Mielcu po zapoznaniu się z przedstawionym przez Panią stanem faktycznym wyjaśnia w świetle przepisów obowiązujących na dzień złożenia wniosku :

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego prowadzi Pani działalność gospodarczą w zakresie usług transportowych, robót ziemnych i handlu i jest Pani ?czynnym? podatnikiem podatku od towarów i usług, zarejestrowanym w tut. Urzędzie od dnia 25.01.2000 r. W związku z powyższym zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy. Jednocześnie jak Pani podaje we wniosku jest Pani rolnikiem ryczałtowym dokonującym dostaw produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej,korzystającym ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust.1 pkt 3 ww. ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z ww. art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego. Jak wynika z przedstawionego wyżej stanu faktycznego inwestycja polegająca na adaptacji budynku na pomieszczenia do chowu strusi oraz zakup wyposażenia ww. pomieszczeń i zakup dwóch rodzin strusich, finansowana ze środków programu SAPARD jest związana wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną jako rolnik ryczałtowy. Biorąc pod uwagę cyt. wyżej przepisy ? nie przysługuje Pani prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia towarów i usług w ramach inwestycji realizowanych ze środków Programu SAPARD, w związku z tym, iż przedmiotowe towary i usługi nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zgodnie z art. 115 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług zryczałtowany zwrot podatku z tytułu nabywania niektórych środków produkcji dla rolnictwa opodatkowanych tym podatkiem przysługuje rolnikowi ryczałtowemu w przypadku, gdy dokonuje dostawy produktów rolnych dla podatnika podatku, który rozlicza ten podatek. Należy jednak zaznaczyć, że zryczałtowany zwrot podatku nie dotyczy sytuacji, gdy dostawa ta dokonywana jest na rzecz podatników nierozliczających podatku VAT, a jak oświadczyła Pani w piśmie z dnia 25.08.2005 r. dokonuje Pani sprzedaży produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej wyłącznie osobom fizycznym nie prowadzącym działalności gospodarczej i nie będącym podatnikami podatku VAT oraz nie otrzymuje Pani faktur VAT-RR, dlatego też nie przysługuje Pani zryczałtowany zwrot podatku towarów i usług.Istnieje również możliwość zwrotu podatku VAT od nabytych towarów i usług za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej z programu SAPARD w oparciu o przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.). Zgodnie z § 27a ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług zwrot podatku z tytułu nabycia towarów i usług przysługuje również podmiotom, które przed dniem 1.05.2004 r. zawarły z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umowy w ramach specjalnego Programu Akcesyjnego na rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (SAPARD) dotyczące refundacji ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach tego programu. Podatek wykazany na fakturze lub dokumencie celnym podlega zwrotowi w części w jakiej przypada on na wartość netto ( bez podatku) towarów lub usług objętych refundacją ze środków Unii Europejskiej w rozliczeniu końcowym umowy z tym, że zwrotowi nie podlega podatek zaliczony do kosztów kwalifikowanych objętych refundacją ze środków Unii Europejskiej. Ponieważ jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego zawarta umowa z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa przewidywała możliwość zaliczenia podatku VAT do kosztów kwalifikowanych i faktycznie otrzymała Pani zwrot środków, do których wliczony został podatek VAT zaliczony do kosztów kwalifikowanych objętych refundacją ze środków programu SAPARD, zatem nie przysługuje Pani również zwrot podatku VAT na podstawie ww. § 27a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.Po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego w zapytaniu, należy stwierdzić, iż w świetle obowiązujących przepisów na dzień złożenia wniosku nie ma Pani możliwości odzyskania podatku VAT na zasadach ogólnych zawartych w przepisach art.86 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zastosowania nie będą miały również uregulowania zawarte w §27a wyżej cytowanego rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż umowa z ARiMR zawarta została wprawdzie przed 1.05.2004 r. jednakże zgodnie z tą umową podatek VAT zaliczony został do kosztów kwalifikowanych objętych refundacją ze środków Unii Europejskiej.Nie przysługuje Pani również zryczałtowany zwrot podatku z tytułu nabywania niektórych środków produkcji dla rolnictwa, na podstawie art. 115 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie dokonuje Pani dostaw produktów rolnych dla podatników podatku od towarów i usług, którzy rozliczają ten podatek.

  • w świetle przepisów obowiązujących w 2003r.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego również w 2003 r. prowadziła Pani działalność gospodarczą w zakresie usług transportowych, robót ziemnych i handlu i już wtedy była Pani podatnikiem podatku od towarów i usług, zarejestrowanym w tut. Urzędzie - od dnia 25.01.2000 r. W związku z powyższym zgodnie z art. 19 ust. 1 (obowiązującej w 2003 r.) ustawy z dnia 8.01.1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, związanych ze sprzedażą opodatkowaną. Zatem skorzystanie z tego prawa uzależnione było od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi są związane ze sprzedażą opodatkowaną. Jeżeli nabywane towary i usługi w całości związane były ze sprzedażą opodatkowaną, podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w całości lub zwrot różnicy podatku. W przypadku związku nabywanych towarów i usług zarówno ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną ? podatnik miał prawo do częściowego odliczenia podatku. W sytuacji natomiast braku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną ? podatnik w ogóle nie miał prawa do obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku (art. 20 ustawy).Jednocześnie jak wynika ze stanu faktycznego w 2003 r. była Pani również rolnikiem ryczałtowym. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy z dnia 8.01.1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, zwalnia się od podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego sprzedaż produktów rolnych, z wyjątkiem importu, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego, z wyjątkiem sprzedaży produktów rolnych dokonywanej przez rolników ryczałtowych, o których mowa w ust. 2b, podatników obowiązanych na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych. Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego inwestycja polegająca na adaptacji budynku na pomieszczenia do chowu strusi oraz zakup wyposażenia ww. pomieszczeń i zakup dwóch rodzin strusich, finansowana ze środków programu SAPARD w 2003 r. była związana wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez Panią jako rolnik ryczałtowy. Biorąc pod uwagę cyt. wyżej przepisy ? nie przysługiwało Pani prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia towarów i usług w ramach inwestycji realizowanych ze środków Programu SAPARD, w związku z tym, iż przedmiotowe towary i usługi nie były związane ze sprzedażą opodatkowaną. Zgodnie z przepisem art. 33a ust 1 ww. ustawy z dnia 8.01.1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym rolnikowi ryczałtowemu dokonującemu sprzedaży produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej zwolnionej od podatku na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 7, podatnikowi podatku od towarów i usług, który rozlicza ten podatek, przysługuje zryczałtowany zwrot podatku z tytułu nabywania niektórych środków produkcji dla rolnictwa opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, kwota zryczałtowanego zwrotu podatku jest wypłacana rolnikowi ryczałtowemu przez nabywcę produktów rolnych. Jednakże w świetle powołanych wyżej przepisów nie przysługiwał Pani zryczałtowany zwrot podatku, ponieważ nie dokonywała Pani sprzedaży produktów rolnych pochodzących z własnej działalności podatnikom podatku od towarów i usług, który rozliczają ten podatek (oświadczenie w piśmie z dnia 25.08.2005 r.) Zastosowania nie mogły mieć również w Pani przypadku przy stanie faktycznym przedstawionym we wniosku przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22.03.2002 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 27, poz. 268 ze zm.) przewidujące szczególny tryb zwrotu podatku podatnikom dokonującym zakupu towarów i usług lub importu towarów, finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Przepisy rozdziału 8 (od § 15 do § 18) ww. rozporządzenia regulujące ten szczególny tryb zwrotu podatku od towarów i usług, prawo do otrzymania zwrotu tego podatku uzależniają od spełnienia szeregu warunków. Zgodnie z § 16 ust.3 zwrotu podatku nie stosuje się do zakupów towarów i usług za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, otrzymane na podstawie umów, o których mowa w § 15 ust. 3 pkt 1, gdy umowa przewiduje możliwość sfinansowania podatku ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Jak wynika z przedstawionego przez Panią stanu faktycznego umowa o której mowa w § 15 ust. 3 pkt 1(zawarta między Komisją Wspólnot Europejskich a Rządem Rzeczypospolitej Polskiej) przewidywała możliwość sfinansowania podatku VAT ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, w związku z powyższym nie ma Pani również możliwość otrzymania zwrotu podatku VAT w tym szczególnym trybie.

Reasumując tut. organ podatkowy dokonując oceny prawnej stanowiska podatnika zawartego we wniosku stwierdza, że jest ono prawidłowe w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę tj. stanu prawnego obowiązującego w 2003 r. i stanu prawnego obowiązującego na dzień złożenia przedmiotowego wniosku, który nie uległ zmianie na dzień wydania niniejszego postanowienia, nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwy dla wnioskodawcy organ podatkowy oraz organ kontroli skarbowej i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie przez organ odwoławczy w drodze decyzji w trybie art. 14 b § 5 Ordynacji podatkowej.Nadmienia się, że tut. organ nie poddawał ocenie załączników do wniosku, a interpretacja odnosi się wyłącznie do przedstawionego przez wnioskodawcę i przytoczonego w treści postanowienia stanu faktycznego.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj