Interpretacja Urzędu Skarbowego w Pruszkowie
1421/AV/443-3919/KW/05
z 27 grudnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1421/AV/443-3919/KW/05
Data
2005.12.27



Autor
Urząd Skarbowy w Pruszkowie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne


Słowa kluczowe
skład celny


Pytanie podatnika
Dotyczy interpretacji przepisów podatku od towarów i usług w zakresie sprzedaży towarów pochodzenia chińskiego ze składu celnego do krajów nie objętych zakresem Unii Europejskiej.


W dniu 28.09.2005r. do tut. Organu Podatkowego wpłynął wniosek Spółki z dnia 27.09.2005r., w sprawie interpretacji przepisów podatku od towarów i usług w zakresie sprzedaży towarów pochodzenia chińskiego ze składu celnego do krajów nie objętych zakresem Unii Europejskiej.

Z treści złożonego wniosku wynika, że sprzedaż odbywa się bezpośrednio ze składu celnego czyli poza polskim obszarem celnym - towar nie jest dopuszczony do obrotu na obszarze kraju, tj. obejmowany jest tylko procedurą składu celnego, która kończy się z chwilą przeniesienia praw własności na kontrahenta zagranicznego, nie powodując powstania długu celnego, gdyż towar obejmowany jest procedurą tranzytu.
Zdaniem Spółki, zawartym we wniosku, postępuje ona prawidłowo nie uwzględniając sprzedaży towaru ze składu celnego w ewidencjach i deklaracjach VAT.

Biorąc powyższe pod uwagę tut. Organ Podatkowy informuje, że obowiązująca obecnie ustawa o podatku od towarów i usług nie przewiduje szczególnych uregulowań w rozliczeniu transakcji dotyczących towarów znajdujących się w składzie celnym, które nie zostały jeszcze dopuszczone do obrotu na terytorium Polski.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 powołanej ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
2. eksport towarów,
3. import towarów,
4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z kolei, na podstawie art. 2 pkt 8 w/w ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 01.06.2005r., przez eksport towarów rozumie się potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1-4, jeżeli wywóz jest dokonany przez dostawcę lub na jego rzecz, albo przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz.
Następnie przez import towarów, zgodnie z art. 2 pkt 7 ustawy o podatku od towarów i usług, rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju.
Jednocześnie w myśl art. 36 ust. 1 w/w ustawy, w przypadku gdy towary zostaną objęte na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, procedurą składu celnego, tranzytu, odprawy czasowej z całkowitym zwolnieniem od należności celnych przywozowych, uszlachetniania czynnego w systemie zawieszeń i towary te przestaną podlegać tym procedurom na terytorium kraju, uważa się, iż import tych towarów będzie dokonany na terytorium kraju.

Natomiast, w myśl art. 36 ust. 2 ustawy w przypadku gdy towary zostaną objęte na terytorium kraju, procedurą składu celnego, tranzytu, odprawy czasowej z całkowitym zwolnieniem od należności celnych przywozowych, uszlachetniania czynnego w systemie zawieszeń i towary te przestaną podlegać tym procedurom na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, uważa się, iż import tych towarów nie będzie dokonany na terytorium kraju.
Jednocześnie zgodnie z art. 19 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług obowiązek podatkowy w imporcie towarów powstaje z chwilą powstania długu celnego, z zastrzeżeniem ust. 8,9. Natomiast w myśl ust. 8, w przypadku objęcia towarów procedurą celną: uszlachetniania czynnego w systemie ceł zwrotnych, odprawy czasowej z częściowym zwolnieniem od należności celnych przywozowych, przetwarzania pod kontrolą celną - obowiązek podatkowy z tytułu importu towarów powstaje z chwilą objęcia towarów tą procedurą. Zaś w myśl ust.9, jeżeli import towarów objęty jest procedurą celną: składu celnego, odprawy czasowej z całkowitym zwolnieniem od należności celnych przywozowych, uszlachetniania czynnego w systemie zawieszeń, tranzytu, a od towarów tych pobierane są opłaty wyrównawcze lub opłaty o podobnym charakterze i nie powstaje jednocześnie dług celny - obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wymagalności tych opłat.

Z kolei wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, zgodnie z art. 9 ust. 1 w/w ustawy, to nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.
Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów, w myśl art. 13 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, to wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.
Ponadto, zgodnie z art. 2 pkt 1 w/w ustawy, przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zaś przez terytorium Wspólnoty, na podstawie art. 2 pkt 3 tej ustawy rozumie się terytoria państw członkowskich Wspólnoty Europejskiej, a zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy przez terytorium państwa trzeciego rozumie się terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Wspólnoty.

W związku z przytoczonymi przepisami podatku od towarów i usług, tut. Organ podatkowy zauważa, że czynność sprzedaży opisana przez Spółkę we wniosku nie mieści się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a wymienionych w przywołanym art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie spełnia ona znamion ani wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (art. 9 ust. 1), ani importu towarów (art. 2 pkt7), ani wewnatrzwspólnotowej dostawy towarów (art. 13 ust. 1), ani też eksportu towarów (art. 2 pkt 8), ani nie jest to sprzedaż towaru czy świadczenie usługi na terytorium kraju. Przyczyną jest fakt iż towar nie został dopuszczony do obrotu na terytorium kraju.

Towar w składzie celnym nie ma statusu towaru wspólnotowego dopóki nie zostanie dopuszczony do obrotu. Zatem dostawa takiego towaru, jako dokonana poza terytorium Wspólnoty, nie podlega podatkowi od towarów i usług. Ponadto jest to dostawa w składzie celnym towarów, od których nie powstaje dług celny, rodzący obowiązek podatkowy z tytułu importu (art. 19 ust. 7 w/w ustawy i dlatego taka dostawa nie podlega opodatkowaniu VAT.

Zaś zgodnie z art. 201-205 wspólnotowego kodeksu celnego dług celny w przywozie powstaje z chwilą:
1) przyjęcia zgłoszenia celnego (dopuszczenia importowanych towarów do obrotu),
2) nielegalnego wprowadzenia towaru,
3) usunięcia spod dozoru celnego,
4) zaprzestania spełniania obowiązku, którego niewykonanie powoduje powstanie długu celnego, bądź w chwili objęcia towaru odpowiednią procedurą, jeżeli zostało później stwierdzone, że nie dopełniono jednego z warunków wymaganych dla objęcia towaru tą procedurą, bądź dla zastosowania obniżonych lub zerowych stawek należności celnych przywozowych ze względu na jego przeznaczenie,
5) zużycia towaru lub w chwili, kiedy zostaje on użyty pierwszy raz na warunkach innych niż te, które zostały przewidziane w obowiązujących przepisach prawa.

Ponadto z wykładni celowościowej VI dyrektywy wynika, że towary objęte procedurą składu celnego nie podlegają opodatkowaniu do momentu zakończenia tej procedury i wielokrotnie mogą być przedmiotem dostawy w składzie celnym bez konieczności zapłaty podatku od towarów i usług z tego tytułu.
W związku z powyższym transakcja dotycząca sprzedaży towarów nie dopuszczonych do obrotu na terytorium kraju ze składu celnego na rzecz kontrahentów z państw trzecich, tj. nie będących członkami Unii Europejskiej, nie podlega ustawie z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług i nie musi być wykazywana w ewidencjach i deklaracjach VAT.

Tym samym, tut. Organ Podatkowy podziela stanowisko Spółki w przedstawionej sprawie i informuje, że niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę w przedmiotowym zapytaniu oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja ta nie jest wiążąca dla Spółki, wiąże jedynie tut. Organ Podatkowy oraz organy kontroli skarbowej do czasu jej ewentualnej zmiany lub uchylenia przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj