Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1401/FB/005-675/ZL/05
Data
2005.11.17
Autor
Izba Skarbowa w Warszawie
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
bezpieczeństwo i higiena pracy
ekwiwalent pieniężny
zwolnienia podatkowe
Pytanie podatnika
Czy zasadnicza lotnicza norma wyżywienia powinna być wolna od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
DECYZJA Na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacjapodatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, póz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu zażalenia z dnia3 sierpnia 2005 r. na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa - Praga zdnia 29 lipca 2005 r. Nr 1434/SD-DF/415/88/JG/05, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie orzeka - odmówić zmiany powołanego wyżej postanowienia, wydanego w sprawie udzieleniapisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego wPana indywidualnej sprawie Uzasadnienie Pismem z dnia 27 kwietnia 2005 r. wystąpił Pan z wnioskiem o pisemną interpretacjęprawa podatkowego w następującym stanie faktycznym.Od 16 listopada 1998 r. jest Pan funkcjonariuszem Oddziału StrażyGranicznej na stanowisku pilota samolotowego. Na podstawie Rozporządzenia MinistraSpraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2002 r. w sprawie przypadkówotrzymywania przez funkcjonariuszy Straży Granicznej wyżywienia oraz norm tegowyżywienia (Dz. U. Nr 86, póz. 783). Pracodawca wypłaca Panu zasadniczą normęwyżywienia lotniczą zwaną „L" na podstawie § 6 i § 8 tego rozporządzenia. W latach1998-2004 pracodawca, od tego świadczenia, potrącał podatek dochodowy od osóbfizycznych. Pana zdaniem pracodawca potrącał podatek bezpodstawnie, gdyż zasadnicza normawyżywienia powinna być wolna od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy opodatku dochodowym od osób fizycznych. Podkreśla Pan, że Pana stanowisko potwierdzaorzeczenie Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 18 października 1995 r. sygn. akt IIIS.A. 509/94. Powołanym w sentencji postanowieniem Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa - Pragauznał Pana stanowisko wyrażone we wniosku, za nieprawidłowe. Na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa - Praga złożył Pan zażalenie,w którym kwestionuje interpretację prawa podatkowego zawartą w zaskarżonympostanowieniu.W uzasadnieniu podnosi Pan, że w uzasadnieniu zaskarżonego postanowienia podnoszonesą te same argumenty, które zostały odrzucone przez Naczelny Sąd Administracyjny wanalogicznej sprawie. Podkreśla Pan przy tym, że koledzy zatrudnieni w OddzialeStraży Granicznej w Białymstoku w latach 1998 - 2004 nie mieli potrącanego podatkudochodowego od normy „L" na podstawie wyroku NSA i pisma Ministerstwa Finansów. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, po rozpatrzeniu zażalenia podziela interpretacjęprawa podatkowego zawartą w zaskarżonym postanowieniu.Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym odosób fizycznych (Dz. U. z 1993 r. Nr 90, póz. 416 z późn. zm. i Dz. U. z 2000 r. Nr 14, póz.176 z późn. zm.) - w brzmieniu obowiązującym w okresie od 1 stycznia 1997 r. do 31grudnia 2002 r. wolna od podatku dochodowego była wartość świadczeń rzeczowychwynikających z przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ekwiwalenty za teświadczenia wypłacone zgodnie z przepisami wydanymi przez Radę Ministrów lubwłaściwego ministra, a także ekwiwalenty pieniężne za pranie odzieży roboczej, za używanieodzieży i obuwia własnego zamiast roboczego.Od 1 stycznia 2003 r. do 31 grudnia 2004 r. oprócz wymienionych świadczeń, przepis art. 21ust. 1 pkt 11 zwalniał od opodatkowania wartość bonów, talonów, kuponów lub innychdowodów uprawniających do otrzymywania na ich podstawie napojów bezalkoholowych orazartykułów spożywczych w przypadku gdy pracodawca, pomimo ciążącego na nim obowiązkuwynikającego z przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, nie ma możliwości wydaniapracownikom posiłków i napojów bezalkoholowych.Z wyżej cytowanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowymjednoznacznie wynika, że wolne od podatku dochodowego są:- świadczenia rzeczowe wynikające z przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy,- ekwiwalenty za świadczenia rzeczowe wynikające z przepisów o bezpieczeństwie i higieniepracy, jeżeli ekwiwalenty te są wypłacone zgodnie z przepisami wydanymi przez RadęMinistrów lub właściwego ministra.Zatem zwolnieniem od opodatkowania nie są objęte ekwiwalenty za te świadczeniarzeczowe, które nie wynikają z przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy.Z wystąpienia Pana oraz z pisma Zastępcy Komendanta Oddziału StrażyGranicznej z dnia 23 czerwca 2005 r., uzupełnionego pismem z dnia 27 lipca 2005 r. wynika,że prawo do równoważnika pieniężnego otrzymywanego w zamian za wyżywienie wynika zart. 76 ust. 2 ustawy z dnia 12 października 1990 r. o Straży Granicznej (Dz. U. z 2002 r. Nr171, póz. 1399 z późn. zm.), a nie z przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy. Przypadkiotrzymywania oraz wysokość równoważnika pieniężnego w zamian za wyżywienie zostałyokreślone w rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca2002 r. w sprawie przypadków otrzymywania przez funkcjonariuszy Straży Granicznejwyżywienia oraz norm tego wyżywienia (Dz. U. z 2002 r. Nr 86, póz. 783). Rozporządzenieto zostało wydane na podstawie art. 76 ust. 2 ostatnio powołanej ustawy. Natomiast przedwejściem w życie tego rozporządzenia norma wyżywienia „L" była wypłacana napodstawie zarządzenia Nr 75 Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 28 kwietnia 1993 r. wsprawie określenia norm wyżywienia oraz przypadków otrzymywania tego wyżywienia przezpolicjantów, funkcjonariuszy UOP, funkcjonariuszy Straży Granicznej i żołnierzy pełniącychsłużbę w jednostkach wojskowych podporządkowanych Ministrowi Spraw Wewnętrznych.W tym stanie faktycznym i prawnym uznać należy, że w latach 1998 - 2004 wypłacony Panurównoważnik pieniężny w zamian za wyżywienie nie był zwolniony od opodatkowania.Bowiem nie był to ekwiwalent za świadczenie rzeczowe wynikające z przepisów obezpieczeństwie i higienie pracy. Dopiero od 1 stycznia 2005 r. przedmiotowe świadczenie jest wolne od opodatkowania namocy przepisu art. 21 ust. 1 pkt Ha), dodanego do ustawy o podatku dochodowym od osóbfizycznych przez art. 1 pkt 7 tiret trzecie ustawy z dnia 18 listopada 2004 r. o zmianie ustawyo podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U.Nr 263, póz. 2619). Na podstawie tego przepisu wolne od opodatkowania podatkiemdochodowym są świadczenia rzeczowe i ekwiwalenty za te świadczenia, wynikające z zasadbezpieczeństwa i higieny pracy w tym ze względu na szczególne warunki i charakterpełnionej służby, przysługujące osobom pozostającym w stosunku służbowym, przyznane napodstawie odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tychustaw. Końcowo Dyrektor Izby Skarbowej zauważa, iż rozstrzygnięcie NSA zawarte w powołanym wzażaleniu wyroku oraz pismo Ministerstwa Finansów dotyczy stanu prawnegoobowiązującego do końca 1996 roku. . -Mając na uwadze powyższe Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie orzekł jak w sentencji.
|