Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze
IV/443/84/I/05/ZD
z 5 października 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
IV/443/84/I/05/ZD
Data
2005.10.05



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Zielonej Górze


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług
podstawa opodatkowania
zwrot podatku od towarów i usług


Pytanie podatnika
Czy należy opodatkować podatkiem VAT zwrot podatku VAT zapłaconego za granicą z tytułu zakupów paliw?


Dnia 14.07.2005r. wpłynął do tut. Urzędu wniosek Podatnika o udzielenie odpowiedzi dotyczącej podstawy opodatkowania podatkiem VAT zwrotu podatku VAT zapłaconego za granicą z tytułu zakupów paliw.

Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Stronę wynika, iż Spółka świadczy usługi towarowego transportu drogowego krajowego i międzynarodowego. W ramach działalności dokonuje zakupu paliw na terenie Europy Zachodniej. W związku z tym otrzymuje rachunki/faktury od nierezydentów, których wartość brutto jest dla Strony kosztem uzyskania przychodów. W dniu 11.05.2005r. Spółka podpisała umowę o reprezentacji fiskalnej z polską firmą X. Firma ta za pośrednictwem francuskiej firmy Y odzyskuje dla Strony podatek VAT zapłacony za granicą. Wpływ należnej kwoty z tytułu podatku VAT zapłaconego za granicą pomniejszony o prowizję firmy X odbywa się na rachunek bankowy w walucie Euro od nierezydenta Y. W momencie wpływu kwotę tę Strona traktuje jako przychód. Natomiast firma X jako rezydent wystawia Stronie fakturę VAT z tytułu swojej prowizji.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego Strona uważa, iż zwrot zapłaconego za granicą podatku VAT nie jest bezpośrednio związany ze świadczeniem przez Nią usług. Zdaniem Strony zwroty te związane byłyby wówczas gdyby dotacja dotyczyła dopłat do frachtów (tak jak na przykład dla firm sprzedających mleko jest dopłata do tego towaru). W związku z powyższym Strona stoi na stanowisku, iż zwrot podatku VAT zapłaconego za granicą nie jest podstawą opodatkowania podatkiem VAT, o której mowa w art. 29 znowelizowanej ustawy o VAT, w myśl którego podstawą opodatkowania jest obrót, którym jest również otrzymana dotacja, subwencja lub inna dopłata o podobnym charakterze mająca bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) świadczonych usług. Natomiast naliczony podatek VAT z tytułu prowizji stanowi kwotę do odliczenia.

Uwzględniając powyższe tut. Organ podatkowy zważył co następuje:

Art. 2 Pierwszej Dyrektywy Rady z dnia 11 kwietnia 1967r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich dotyczących podatków obrotowych (67/227/EWG) określa zasadnicze cechy wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, w tym polskiego elementu tego systemu, jakim jest podatek od towarów i usług w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem zasada wspólnego systemu podatku od wartości dodanej polega na stosowaniu do towarów i usług powszechnego podatku obciążającego konsumpcję proporcjonalnego do ceny towarów i usług, niezależnie od liczby transakcji, które mają miejsce w procesie produkcji i dystrybucji przed etapem naliczania podatku. Podatek od wartości dodanej jest naliczany przy każdej transakcji i stosuje się go aż do poziomu sprzedaży detalicznej włącznie. Obliczany jest od ceny towarów i usług według stawki właściwej dla tych towarów lub usług, po odliczeniu podatku od wartości dodanej poniesionego przy nabyciu różnych elementów kosztowych.

W myśl art. 17 Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru (77/388/EWG) każdemu podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia lub otrzymania zwrotu podatku naliczonego. Powyższe jest realizacją zasady neutralności podatku od wartości dodanej, o której mowa w art. 4 wyżej cytowanej Pierwszej Dyrektywy. Realizacja ww. zasady poprzez uregulowania przepisu art. 17 wyżej cytowanej Szóstej Dyrektywy powoduje, iż Podatnik dokonujący czynności opodatkowanych nie ponosi ciężaru VAT niezależnie od miejsca prowadzenia działalności jak i miejsca ponoszenia kosztu.

Ww. zasada neutralności VAT realizowana jest w przypadku transakcji krajowych poprzez prawo podatnika do odliczenia i zwrotu podatku VAT, a w przypadku zakupów dokonanych na terytorium kraju innego niż kraj siedziby Podatnika zakupy muszą być związane z czynnościami, które w kraju siedziby dają prawo do odliczenia lub (zwrotu) podatku naliczonego. W takim przypadku zwrot podatku następuje zgodnie z zasadami ustanowionymi w Ósmej Dyrektywie Rady z dnia 6 grudnia 1979r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do podatków obrotowych - warunki zwrotu podatku od wartości dodanej podatnikom niemającym siedziby na terytorium kraju (79/1072/EWG).

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) zawierającej regulacje podatku od towarów i usług zgodne z wymogami zharmonizowanego, wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z powyższego wynika, iż kwota zwróconego Stronie przez inny kraj członkowski Unii Europejskiej podatku naliczonego od zakupów paliwa dokonanych na terytorium tego kraju - innego niż kraj siedziby Podatnika w związku ze świadczonymi usługami transportowymi nie stanowi dotacji, subwencji i innej dopłaty o podobnym charakterze mającej bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) tych usług i jednocześnie zwiększających obrót stanowiący podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług, o którym mowa w art. 29 ww. ustawy o podatku od towarów i usług. Prawo do zwrotu tego podatku wynika bowiem z uregulowań aktów prawnych ujednolicających system podatku od towarów i usług w krajach Unii Europejskiej, a więc wynika z neutralnej zasady zwrotu podatku podatnikom - realizowanej - w przypadku transakcji krajowych - w oparciu o regulacje cyt. ustawy o podatku od towarów i usług dotyczące odliczenia i zwrotu podatku.

Jednocześnie tut. Organ podatkowy informuje, iż naliczony podatek VAT z tytułu prowizji potrącanej przez firmę X z tytułu usług pośrednictwa w odzyskaniu dla Strony podatku VAT zapłaconego przez Stronę w krajach Unii Europejskiej podlega rozliczeniu na zasadach ogólnych określonych w art. 86 i 88 ww. ustawy o VAT.

Stanowisko Naczelnika tut. Urzędu oparte jest na przedstawionym przez Stronę stanie faktycznym. Mając na uwadze ww. przepisy prawa oraz sytuację prawną, wynikającą z oświadczenia Podatnika, Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze stwierdza w świetle powyższego, iż stanowisko Strony jest prawidłowe.

Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, iż:
- interpretacja niniejsza dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszego postanowienia,
- interpretacja niniejsza nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast tut. Organ podatkowy oraz organ kontroli skarbowej właściwy dla wnioskodawcy - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Zielonej Górze. Zażalenie wnosi się w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj