Interpretacja Urzędu Skarbowego w Skierniewicach
US.III/VAT/443/35/2005
z 27 września 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.III/VAT/443/35/2005
Data
2005.09.27



Autor
Urząd Skarbowy w Skierniewicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe


Słowa kluczowe
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
fundusz unijny
rolnik ryczałtowy
zwrot podatku od towarów i usług


Pytanie podatnika
Zapytanie rolnika ryczałtowego w sprawie możliwości zwrotu podatku od towarów i usług poprzez zaliczenie tego podatku do kosztów kwalifikowanych w związku z realizowaną przez niego inwestycją finansowaną w ramach programu SAPARD.


Naczelnik Urzędu Skarbowego w Skierniewicach, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja Podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) w związku z art. 86 ust. 1, art. 115 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) i § 27a Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym w dniu 23.08.2005r. wniosku (uzup. w dniu 12.09.2005r.) dotyczącym możliwości zwrotu podatku od towarów i usług w ramach programu SAPARD.

Stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę

Rolnik ryczałtowy, który nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług jest beneficjentem Programu SAPARD. Umowa dotycząca inwestycji związanej z zakupem instalacji nawadniania na 6,85 ha sadu z Agencją Resytrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa została podpisana przed dniem 1 maja 2004r. Składając wniosek o płatność Podatnik zaliczył VAT do kosztów kwalifikowanych. Płody rolne sprzedawane są podatnikom podatku od towarów i usług na faktury VAT-RR.

Ocena prawna stanu faktycznego:

Zgodnie z postanowieniami Wieloletniej Umowy Finansowej SAPARD (zawartej w dniu 25 stycznia 2001r. w Brukseli pomiędzy Komisją Wspólnot Europejskich a Rządem Rzeczypospolitej, opublikowanej w Monitorze Polskim z 2001r. Nr 30, poz. 502 ze zm.), bez kategorycznej i wyraźnej decyzji Komisji nie będą kwalifikowały się do współfinansowania przez Wspólnotę w ramach Programu SAPARD podatki, cła i opłaty importowe, które mogą być odzyskiwane, refundowane lub kompensowane w jakikolwiek inny sposób.

W oparciu o wyjaśnienia Dyrekcji Generalnej do Spraw Rolnictwa Komisji Europejskiej z dnia 1 lipca 2004r., interpretacja terminu „odzyskiwanie”, która byłaby pomocna w tej sprawie zawarta jest w Zasadzie Nr 7 z załącznika do rozporządzenia Komisji Nr 1685/2000 (Dz. U. L. 193), ostatnio zmienionego rozporządzeniem Komisji Nr 448/2004 z dnia 10 marca 2004r. ustanawiającym szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady Nr 1260/1999 (o którym z kolei jest mowa w podstawowym rozporządzeniu dotyczącym Programu SAPARD 1268/1999).

Zgodnie z tą zasadą: „Podatek VAT nie jest kosztem kwalifikowanym z wyjątkiem przypadków, gdy jest on faktycznie i ostatecznie poniesiony przez końcowego beneficjenta lub indywidualnego odbiorcę w ramach programu pomocy zgodnie z art. 87 Traktatu oraz w przypadku pomocy finansowej przez instytucję wyznaczoną przez Państwo Członkowskie. VAT, który podlega zwrotowi, przy zastosowaniu jakichkolwiek środków, nie może być uznany za wydatek kwalifikowany nawet, jeżeli końcowy beneficjent lub indywidualny odbiorca faktycznie go nie odzyska. Publiczny lub prywatny status końcowego beneficjenta lub końcowego odbiorcy nie jest brany pod uwagę przy ustalaniu, czy VAT jest wydatkiem kwalifikowanym w zastosowaniu postanowień niniejszej zasady”.

Z przedstawionego przez Stronę własnego stanowiska w sprawie wynika, iż będąc rolnikiem ma możliwość odzyskania podatku VAT poprzez zaliczenie podatku VAT do kosztów kwalifikowanych w ramach projektu współfinansowanego ze środków Programu SAPARD.

Podatek od towarów i usług nie stanowi kosztu kwalifikowanego w poniższych przypadkach:

  • beneficjentów, będących podatnikami podatku od towarów i usług, którym przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zgodnie bowiem z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124,
  • w przypadku braku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną (gdy podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego) lub w przypadkach związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną (gdy podatnik ma prawo do częściowego odliczenia podatku), podatnicy mogą zaliczyć nie odliczony podatek do kosztów uzyskania przychodów, tj. mogą skompensować go w postaci zmniejszenia swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych jak i prawnych,
  • beneficjentów, określonych w § 27a) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem zwrot podatku z tytułu nabycia towarów i usług lub importu towarów i usług przysługuje podmiotom, które przed dniem 01 maja 2004r. zawarły z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umowy w ramach Programu SAPARD dotyczące refundacji ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach tego programu.

Podatek od towarów i usług może stanowić koszt kwalifikowany w ramach Programu SAPARD w przypadkach:

  • beneficjentów nie będących podatnikami podatku od towarów i usług, którzy jednocześnie nie mają możliwości odzyskania tego podatku w jakikolwiek inny sposób,
  • rolników ryczałtowych, którzy dokonują dostaw produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczą usługi rolnicze wyłącznie podmiotom nie będącym podatnikami podatku od towarów i usług.

Ze złożonego wniosku wynika, że jest Pan rolnikiem ryczałtowym prowadzącym indywidualne gospodarstwo rolne, który dokonuje dostaw produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej firmom będącym podatnikami podatku VAT (faktura VAT-RR). Zatem w myśl art. 115 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, ma Pan możliwość pośredniego odzyskiwania podatku VAT z tytułu nabywanych niektórych środków produkcji dla rolnictwa, poprzez zryczałtowany zwrot tego podatku przy dostawie produktów rolnych podatnikowi podatku VAT.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Skierniewicach informuje, iż:

  • interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,
  • interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj