Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Radomiu
1425/021/443/83/05/IW
z 24 sierpnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1425/021/443/83/05/IW
Data
2005.08.24



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Radomiu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe


Słowa kluczowe
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
koszt kwalifikowany
podatek od towarów i usług
zwrot podatku od towarów i usług


Pytanie podatnika
Czy nieodliczony podatek VAT stanowi koszt kwalifikowany inwestycji?


POSTANOWIENIENa podstawie:� art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. Nr 8 z 2005r., poz. 60)

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Radomiu:stwierdza, że stanowisko podatnika zawarte w piśmie złożonym w dniu 23.08.2005r. przez Gminę ............ dotyczącym interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

UZASADNIENIE We wniosku z dnia 23.08.2005r. Gmina ......... przedstawiła następujący stan faktyczny, zapytanie i własne stanowisko w sprawie: Zgodnie z umową nr ....... z dnia 14 maja 2004r. zawartą pomiędzy Gminą ......... a Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w sprawie przyznania pomocy finansowej w ramach programu SAPARD dla Działu 3 "Rozwój i poprawa infrastruktury obszarów wiejskich" na inwestycję p.n. "Budowa oczyszczalni ścieków wraz z kanalizacją i przykanalikami", okres budowy trwał od maja 2004r. do czerwca 2005r., ogólny koszt inwestycji wyniósł ............zł wraz z podatkiem VAT, który zaliczono do kosztów kwalifikowanych. Zrealizowana inwestycja została przyjęta na stan środków trwałych. Przychody ze sprzedaży usług osiąga powołane przez Radę Gminy Przedsiębiorstwo Wodociągowo Kanalizacyjne - Jednostka budżetowa w ..........., które wystawia faktury sprzedaży VAT na rzecz odbiorców usług i wykazuje przychody oraz należny podatek od towarów i usług w składanych deklaracjach VAT-7. W związku z powyższym ani Gmina, ani Urząd Gminy nie miały możliwości odzyskania podatku od towarów i usług, który został zaliczony do kosztów kwalifikowanych. Zdaniem Gminy nieodliczony podatek VAT stanowi koszt kwalifikowany tej inwestycji.

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Radomiu udziela następującej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego: Zgodnie z postanowieniami Wieloletniej Umowy Finansowej SAPARD (zawartej w dniu 25 stycznia 2001r. w Brukseli pomiędzy Komisją Wspólnot Europejskich a Rządem Rzeczypospolitej, opublikowanej w Monitorze Polskim z 2001r. nr 30, poz. 502 ze zm.), bez kategorycznej i wyraźnej decyzji Komisji, nie będą kwalifikowały się do współfinansowania przez Wspólnotę w ramach Programu SAPARD podatki, cła i opłaty importowe, które mogą być odzyskiwane, refundowane lub kompensowane w jakikolwiek inny sposób.W oparciu o wyjaśnienia Dyrekcji Generalnej do Spraw Rolnictwa Komisji Europejskiej z dnia 1 lipca 2004r., interpretacja terminu "odzyskiwane", która byłaby pomocna w tej sprawie zawarta jest w Zasadzie nr 7 z załącznika do rozporządzenia Komisji nr 1685/2000 (DZ.U. L 193), ostatnio zmienionego rozporządzeniem Komisji nr 448/2004 z 10 marca 2004r. ustanawiającym szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady 1260/1999 (o którym z kolei mowa w podstawowym rozporządzeniu dotyczącym Programu SAPARD 1268/1999). Zasada ta mówi, że: "Podatek VAT nie jest kosztem kwalifikowanym z wyjątkiem przypadków, gdy jest on faktycznie i ostatecznie poniesiony przez końcowego beneficjenta lub indywidualnego odbiorcę w ramach programu pomocy zgodnie z art. 87 Traktatu oraz w przypadku pomocy finansowanej przez instytucję wyznaczoną przez Państwo Członkowskie. VAT, który podlega zwrotowi, przy zastosowaniu jakichkolwiek środków, nie może być uznany za wydatek kwalifikowany nawet, jeżeli końcowy beneficjent lub indywidualny odbiorca faktycznie go nie odzyska. Publiczny lub prywatny status końcowego beneficjenta lub końcowego odbiorcy nie jest brany pod uwagę przy ustalaniu, czy VAT jest wydatkiem kwalifikowanym w zastosowaniu postanowień niniejszej zasady". Mając powyższe na uwadze, podatek od towarów i usług nie może stanowić kosztu kwalifikowanego w ramach Specjalnego Programu Akcesyjnego na Rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (SAPARD) w przypadkach beneficjentów, będących podatnikami tego podatku, którym przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535), obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione są od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną. W przypadkach związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną - podatnicy mają prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, tym samym nie ma podstaw do zaliczenia tego podatku do kosztów kwalifikowanych.W przypadkach braku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną (gdy podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego) lub w przypadkach związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną (gdy podatnik ma prawo do częściowego odliczenia podatku), podatnicy mogą zaliczyć nie odliczony podatek do kosztów uzyskania przychodów, tj. mogą skompensować go w postaci zmniejszenia swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych jak i osób prawnych. W takich przypadkach również nie ma podstaw do zaliczenia podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych.Podatek od towarów i usług nie może stanowić kosztu kwalifikowanego w ramach Programu SAPARD również w przypadkach beneficjentów, będących podatnikami tego podatku, którym przysługuje zwrot podatku na podatku na podstawie § 27 a rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 97, poz. 970 ze zm.). Zgodnie z treścią § 27a ust. 1 w/w rozporządzenia zwrot podatku z tytułu nabycia towarów i usług lub importu towarów i usług przysługuje również podmiotom, które przed dniem 01 maja 2004 r. zawarły z ARiMR umowy w ramach Specjalnego Programu Akcesyjnego na Rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (SAPARD) dotyczące refundacji ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach tego programu, z tym, że zwrotowi nie podlega podatek zaliczony do kosztów kwalifikowanych objętych refundacją ze środków Unii Europejskiej. Warunki, których spełnienie uprawnia do ubiegania się o zwrot podatku zostały zdefiniowane w ust. 3 cytowanego wcześniej § 27a. Warunki te to:� dokonanie w całości zapłaty należności obejmującej podatek naliczony z tytułu dokonanego nabycia towarów lub usług oraz posiadanie oryginału faktury lub faktury korygującej, a w przypadku importu towarów-dokumentu stwierdzającego zapłatę cła i podatków pobieranych przez organy celne,� posiadanie dokumentów bankowych potwierdzających przekazanie środków refundowanych w wykonaniu umowy, o której mowa w ust.1,� posiadanie zaświadczenia wydanego przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa:- o podpisaniu umowy, o której mowa w ust. 1, przed 01 maja 2004 r.,- zawierające określenie kwoty podatku, przypadającej na wartość netto towarów i usług objętych dokonaną refundacją ze środków Unii Europejskiej, wyliczonej na podstawie faktur i dokumentów celnych, przyjętych do rozliczenia umowy, oraz wysokości udziału, w jakim ta kwota podatku i wartość towarów i usług zostały objęte refundacją ze środków Unii Europejskiej- potwierdzające wysokość kwoty podatku objętego refundacją ze środków Unii Europejskiej w związku z zaliczeniem go do kosztów kwalifikowanych- zawierające wyszczególnienie numerów, dat i nazw wystawców faktur lub dokumentów celnych, które były wystawione na rzecz podmiotów wymienionych w ust. 1 i nie stanowiły podstawę refundowania ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych Tryb ubiegania się o zwrot podatku został opisany w treści ust. 4 § 27a. Dokonuje się go na wniosek podmiotu składany do Naczelnika Urzędu Skarbowego. Ust. 5 i 6 § 27a formułują zawartość treściową tego wniosku oraz wymieniają załączniki, jakie winne być dołączone do wniosku.

Z treści pisma złożonego przez Gminę .......... w dniu 23.08.2005r. wynika, że umowa pomiędzy ARiMR a Gminą ......... w sprawie pomocy finansowej w ramach programu SAPARD została zawarta w dniu 14.05.2004r. W świetle cytowanych przepisów Gminie .......... nie przysługuje zwrot podatku z tytułu nabycia towarów i usług w związku z zawartymi z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umowami, gdyż umowy te zostały zawarte 14.05.2004 r., czyli z naruszeniem określonego wyżej terminu 1 maja 2004 r.W związku z tym, że zakupy realizowane w ramach programu SAPARD dotyczyły budowy oczyszczalni ścieków wraz z kanalizacją i przykanalikami, a wybudowana infrastruktura nie służy sprzedaży realizowanej przez Gminę, a więc zakupy te nie były związane ze sprzedażą opodatkowaną, Gminie........... nie przysługiwał zwrot podatku naliczonego na mocy art. 86 ust. 1 w/cyt. ustawy o VAT.Ponieważ Gmina ........., jako jednostka budżetowa samorządu terytorialnego, korzysta na mocy art. 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. nr 54 z 2000r., poz. 654 ze zm.) ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych, koszty poniesione na budowę oczyszczalni ścieków wraz z kanalizacją i przykanalikami nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów, a tym samym podatek VAT, którego odliczenie w rozliczeniu podatku od towarów i usług nie przysługiwało, nie będzie mógł być odliczony w podatku dochodowym. Reasumując, zdaniem tut. Urzędu, w przedstawionym stanie faktycznym, podatek VAT zawarty w zakupach realizowanych w ramach programu SAPARD związanych z budową oczyszczalni ścieków wraz z kanalizacją i przykanalikami będzie kosztem kwalifikowanym.

Mając powyższe na uwadze należało orzec jak w sentencji niniejszego postanowienia. Naczelnik tut. Urzędu informuje, że niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku. Zgodnie z art. 14 b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylania. Na niniejsze postanowienie służy zgodnie z art. 14 a § 4 Ordynacji podatkowej zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Radomiu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.Złożenie zażalenia podlega opłacie skarbowej w wysokości 5 zł.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj