Interpretacja Urzędu Skarbowego w Sosnowcu
PPIV/443-109/05
z 6 września 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PPIV/443-109/05
Data
2005.09.06



Autor
Urząd Skarbowy w Sosnowcu


Temat
(Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy) --> Podatek od towarów i usług --> Zwolnienia podmiotowe


Słowa kluczowe
rejestracja dla potrzeb podatku od towarów i usług
usługi pośrednictwa
usługi turystyczne


Pytanie podatnika
Czy w świetle zmian wprowadzonych w życie z dniem 01.06.2005 roku nowelizacją ustawy o podatku VAT w zakresie opodatkowania usług o symbolu PKWiU: 92.7 podatnik jest zobowiązany do rejestracji dla potrzeb podatku od towarów i usług ?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 roku, Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sosnowcu stwierdza, że stanowisko podatnika, przedstawione we wniosku z dnia 10.06.2005r., który wpłynął do tut. Urzędu Skarbowego w dniu 13.06.2005 roku, uzupełnionym pismem z dnia 01.07.2005 roku (wpływ do tut. Urzędu Skarbowego w dniu 04.07.2005 roku) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej rejestracji dla potrzeb podatku od towarów i usług w związku z wykonywanymi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej usługami pośrednictwa turystycznego na rzecz organizatorów oraz usług agencyjnych na rzecz Totalizatora Sportowego, jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13.06.2005r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Sosnowcu wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. W dniu 04.07.2005 roku podatnik w tut. organie podatkowym złożył pismo stanowiące uzupełnienie przedmiotowego wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego.

Zgodnie z brzmieniem art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 roku, Nr 8, poz. 60 ze zm.) stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż podatnik w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonuje niżej wskazane usługi:

  • usługi agencyjne na rzecz Totalizatora Sportowego w zakresie sprzedaży gier losowych (symbol PKWiU: 92.71),
  • usługi pośrednictwa w sprzedaży biletów, miejsc zakwaterowań i imprez z kompleksowym programem (symbol PKWiU: 63.30.12) - usługi pośrednictwa turystycznego.

Podatnik we wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego wskazał, iż od dnia 03.01.2000 roku prowadzi działalność gospodarczą w formie agencji pośrednictwa turystycznego na rzecz organizatorów turystyki posiadających zezwolenia. Z czasem podatnik rozszerzył prowadzoną działalność o pośrednictwo handlowo - usługowe na rzecz współpracy z niżej wskazanymi kontrahentami:

  • Totalizator Sportowy sp. z o.o.,
  • Kolporter S.A.,
  • Kolporter Service,
  • PP Clovin.

Podatnik współpracuje z w/w podmiotami, rozliczając się na zasadzie prowizji.
Zgodnie z oświadczeniem podatnika - w okresie prowadzonej działalności gospodarczej, tj. od dnia 03.01.2000 roku do chwili obecnej podatnik nie osiągnął obrotu obligującego do rejestracji z tytułu podatku od towarów i usług, czyli nie przekroczył w związku z wykonywanymi czynnościami kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10.000 EURO.

W związku ze zmianami ustawy o podatku od towarów i usług wchodzącymi w życie z dniem 01.06.2005 roku w zakresie opodatkowania usług symbolu PKWiU: 92.71 podatnik zwrócił się z zapytaniem, czy jest zobowiązany do dokonania rejestracji dla potrzeb podatku od towarów i usług czy też może w dalszym ciągu prowadzić działalność gospodarczą, korzystając ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, z uwagi na nie przekroczenie obrotów w wysokości 10.000 EURO.

Zgodnie ze stanowiskiem podatnika zawartym we wniosku - podatnik może prowadzić dotychczasową działalność gospodarczą jako firma zwolniona z podatku od towarów i usług.

Tutejszy organ dokonuje oceny prawnej zaprezentowanego stanowiska jak niżej:

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż podatnik od dnia 03.01.2000 roku rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej polegającej na pośredniczeniu w zawieraniu umów o świadczenie usług turystycznych na rzecz organizatorów turystyki posiadających zezwolenie.

Zgodnie z treścią art. 14 ust. 1 pkt 1 obowiązującej w chwili rozpoczęcia przez podatnika wykonywania w/w czynności na rzecz organizatorów turystyki ustawy z dnia 08.01.1993 roku o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży towarów w rozumieniu art. 2 ust. 1 i 3, a także wartość eksportu towarów lub usług nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym 80.000 zł.

Natomiast w myśl art. 14 ust. 4 pkt 2 w/cyt. ustawy z dnia 08.01.1993 roku o podatku VAT w przypadku podatników, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 2, przez wartość sprzedaży towarów określoną w ust. 1 pkt 1 rozumie się 30-krotność kwoty prowizji lub innych postaci wynagrodzeń za wykonanie usług (...).
Kierując się brzmieniem art. 16 ust. 1 pkt 2 w/w ustawy z dnia 08.01.1993 roku o VAT podstawę opodatkowania czynności maklerskich, czynności wynikających z zarządzania funduszami powierniczymi, czynności wynikających z umowy agencyjnej lub zlecenia, pośrednictwa, umowy komisu lub innych usług o podobnym charakterze stanowi - dla prowadzącego przedsiębiorstwo maklerskie, zarządzającego funduszami powierniczymi, agenta, zleceniobiorcy, komisanta lub innej osoby świadczącej usługi o podobnym charakterze - kwota prowizji lub innych postaci wynagrodzeń za wykonanie usługi, zmniejszona o kwotę podatku.

Zgodnie z art. 14 ust. 6 w/w ustawy podatnik rozpoczynający wykonywanie czynności określonych art. 2 w ciągu roku podatkowego może wybrać zwolnienie od podatku, jeżeli przewidywana przez podatnika wartość sprzedaży towarów nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej sprzedaży, kwoty określonej w ust. 1 pkt 1 lub ust. 4.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy prawne - ustawodawca dokonał zróżnicowania wartości sprzedaży, której przekroczenie powoduje utratę prawa do korzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług, w zależności od rodzaju podmiotu dokonującego sprzedaży towarów lub świadczenia usług.

W przypadku pośredników wymienionych w art. 16 ust. 1 pkt 2 w/w ustawy z dnia 08.01.1993 roku o podatku VAT kwota, o której mowa w art. 14 ust. 4 pkt 2 ustawy, której przekroczenie powoduje utratę przez pośrednika prawa do zwolnienia wynikającego z art. 14 ust. 1 pkt 1 wynosi w przybliżeniu 2.667 zł (80.000 zł : 30). Natomiast u podatników rozpoczynających wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT w ciągu roku podatkowego, którzy chcą skorzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 14 ust. 6 ustawy wartość prowizji lub innych postaci wynagrodzenia nie może przekroczyć w proporcji do okresu prowadzonej sprzedaży, kwoty 2.667 zł. W celu wyliczenia wartości prowizji uprawniającej do korzystania ze zwolnienia podmiotowego można w tym przypadku posłużyć się poniższym wzorem:
(ilość dni do końca roku / 365 dni) x 2.667 zł.

Jeżeli u podatnika, który wybrał zwolnienie od podatku VAT, wartość prowizji przekroczy kwotę 2.667 zł lub inną kwotę liczoną proporcjonalnie (w sytuacji rozpoczęcia przez podatnika działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego), to wówczas zwolnienie traci moc - z dniem przekroczenia tej kwoty (art. 14 ust. 7 ustawy o podatku VAT). Opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży (prowizji) ponad powyższą wartość, a obowiązek podatkowy powstaje z dniem przekroczenia tej wartości.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 08.01.1993 roku o podatku VAT podatnicy, o których mowa w art. 5, są obowiązani przed dniem dokonania pierwszej czynności określonej w art. 2, złożyć w urzędzie skarbowym zgłoszenie rejestracyjne.

Z uwagi na świadczone usługi pośrednictwa turystycznego - wnioskodawca jest podatnikiem, o którym mowa w art. 16 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku VAT, a zatem był uprawniony do korzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług do momentu osiągnięcia - w proporcji do prowadzonej sprzedaży kwoty, o której mowa w art. 14 ust. 4 pkt 2 (stanowiącej 30-krotność kwoty prowizji), a nie kwoty wskazanej w art. 14 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku VAT (80.000 zł).

Reasumując, podatnik w związku z wykonywaniem od dnia 03.01.2000 roku usług pośrednictwa turystycznego był zobowiązany do dokonania rejestracji dla potrzeb podatku od towarów i usług w 2000 roku, z chwilą przekroczenia kwoty 2.667 zł liczonej w proporcji do prowadzonej sprzedaży w tym roku podatkowym.

Zatem zmiana ustawy o podatku od towarów i usług dokonana z dniem 01.06.2005 roku w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług świadczonych na rzecz Totalizatora Sportowego usług pośrednictwa w sprzedaży gier losowych, pozostaje bez wpływu na kwestię dotyczącą rejestracji dla potrzeb podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia (tj. przekroczenia obrotu uprawniającego do korzystania ze zwolnienia podmiotowego z tytułu podatku od towarów i usług).
Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej, do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Postanowienie niniejsze na mocy art. 143 ustawy - Ordynacja podatkowa wydane zostało z upoważnienia Naczelnika Urzędu Skarbowego.
Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (adres do korespondencji: Izba Skarbowa w Katowicach, Ośrodek Zamiejscowy w Bielsku-Białej: 43-300 Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a) w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej (tekst jednolity: Dz. U. Nr z 2004r. Nr 253, poz. 2532 ze zm.) wniesione zażalenie winno zawierać znaki opłaty skarbowej w wysokości 5,00 zł.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj