Interpretacja Urzędu Skarbowego w Zabrzu
USPD1/415/33/2005/I/IF PBB1/423-831/05
z 12 sierpnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
USPD1/415/33/2005/I/IF PBB1/423-831/05
Data
2005.08.12



Autor
Urząd Skarbowy w Zabrzu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
działalność pozarolnicza
koszty uzyskania przychodów
pomoc finansowa
wydatek


Pytanie podatnika
Czy na podstawie art.22 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodow wydatki pokryte w całości ze środków Funduszu Pracy oraz czy odpisy amortyzacyjne od środków trwałych nabytych w ten sposób będą stanowiły koszt uzyskania przychodów.?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz. 60) Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 19 czerwca 2005r., który wpłynął do Urzędu Skarbowego w dniu 20 czerwca 2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie w części dotyczącej możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych za zakup materiałów i wyposażenia, a pokrytych w całości ze środków z Funduszu Prac , jest prawidłowe, a w części dotyczącej możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych nabytych w ten sam sposób jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 czerwca 2005r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz ( prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Stan faktyczny:

W 2005r. podatnik jako osoba bezrobotna zarejestrowana w Powiatowym Urzędzie Pracy w (...) skorzystał ze środków Funduszu Pracy na rozpoczęcie działalności gospodarczej przyznanych na podstawie art. 46 ust.1 pkt 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i insytucjach rynku pracy (Dz.U. Z 2004r., Nr 99,poz.1001) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 31 sierpnia 2004r. w sprawie warunków i trybu refundacji ze środków Funduszu Pracy kosztów wyposażenia i doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego, przyznania bezrobotnemu środków na podjęcie działalności gospodarczej i refundowania kosztów pomocy prawnej, konsultacji i doradztwa oraz wymiaru dopuszczalnej pomocy (Dz.U. Z 2004r., Nr 196, poz. 2018). W dniu 12 kwietnia 2005r. rozpoczął Pan prowadzenie działalności gospodarczej- w zakresie sprzedaży hurtowej materiałów budowlanych i wyposażenia sanitarnego. Przyznane środki zgodnie z przeznaczeniem wykorzystał Pan na zakup wyposażenia, materiałów podstawowych i środków trwałych potrzebnych do uruchomienia działalności.

Pytanie strony:

Czy na podstawie art.22 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodow wydatki pokryte w całości ze środków Funduszu Pracy oraz czy odpisy amortyzacyjne od środków trwałych nabytych w ten sposób będą stanowiły koszt uzyskania przychodów.? Zdaniem strony przyznane środki nie są dotacją z budżetu państwa, w związku z czym nie ma zastosowania przepis wyłączający z kosztów uzyskania przychodów wydatków sfinansowanych bezpośrednio z otrzymanej dotacji. Ponadto podatnik uważa, iż ma on prawo do zaliczenia w koszty uzyskania przychodów poniesione wydatki, gdyż pozostają one w ścisłym związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Ocena prawna stanu faktycznego:

W świetle ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991r. (Dz.U. Nr 137, poz. 926 z późn.zm) jednorazowe środki przyznane bezrobotnemu z Funduszu Pracy na rozpoczęcie działalności gospodarczej nie mieszczą się w ramach art.21 traktującym o zwolnieniach przedmiotowych. Środki te będą natomiast stanowiły przychód z tzw. innych źródeł o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 w/w ustawy. W dniu 25 kwietnia 2005r. Minister Finansów wydał ,na podstawie art. 22 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa, rozporządzenie w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od niektórych dochodów/przychodów (Dz.U. Nr 70, poz. 630). Zgodnie z § 1 tegoż rozporządzenia minister zaniechał poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od przyznanych bezrobotnemu środków Funduszu Pracy, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. b i c rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 31 sierpnia 2004r.w sprawie warunków i trybu refundacji ze środków Funduszu Pracy kosztów wyposażenia i doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego, przyznania bezrobotnemu środków na podjęcie działalności gospodarczej i refundowania kosztów pomocy prawnej, konsultacji i doradztwa oraz wymiaru dopuszczalnej pomocy, stanowiących pomoc de minimis w rozumieniu art.2 rozporzadzenia Komisji (WE) nr 69/2001 z dnia 12 stycznia 2001r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy w ramach zasady de minimis (Dz.Urz. WE L 10 z dnia 13.01.2001) i udzielonych z przepisami tego rozporządzenia. Zaniechanie to ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2004r. do dnia 31 grudnia 2005r. Oznacza to, iż przyznane środki nie będą podlegać opodatkowaniu, gdyż na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku od tych środków. Rozpatrując możliwość zaliczenia w koszty uzyskania przychodów wydatków sfinansowanych z w/w środków - z wyjątkiem wydatków poniesionych na nabycie środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych - należy przeanalizować ograniczenia przewidziane w tym zakresie, wynikające z art. 22 ust.1 oraz z wykazu wyłączeń zawartego w art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 22 ust.1 zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów określonego wydatku wymaga łącznego spełnienia dwóch podstawowych przesłanek, które zakładają, że:-wydatek musi być poniesiony w celu uzyskania przychodu- kosztem podatkowym może być tylko taki wydatek, który pozostaje w związku przyczynowo-skutkowym ze źródłem przychodów,- wydatek ten nie został wyłączony z kosztów uzyskania przychodów na mocy art. 23 ust.1 w/w ustawy.Mając na względzie powyższe uwarunkowania należy stwierdzić, iż nie ma przeszkód aby do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej zaliczyć wydatki poniesione na zakup wyposażenia i materiałów, które sfinansowane zostały środkami przyznanymi z Funduszu Pracy. W przypadku, gdy materiały zakupione zostały przed rozpoczęciem działalności gospodarczej należy ująć je w spisie z natury, tj. w remanencie początkowym. Przepisy art. 23 ust. 1 pkt 1b) powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wyłączają z kosztów uzyskania przychodów m.in. wydatki na nabycie środków trwałych. Kosztem uzyskania przychodów są zaś odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z art. 22a-22o, z uwzględnieniem art. 23.Jednocześnie przepisy art.23 ust. 1 pkt 45 w/w ustawy nie uznają za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.Osoba bezrobotna - zgodnie z unormowaniami ustawy z dnia 22 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. Nr 99, poz. 1001) - może otrzymać jednorazowe środki na podjęcie działalności gospodarczej. Uwarunkowania jakie należy spełnić, aby otrzymać określoną powyżej pomoc finansową reguluje rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 31 sierpnia 2004r. w sprawie warunków i trybu refundacji ze środków Funduszu Pracy kosztów wyposażenia i doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego, przyznania bezrobotnemu środków na podjęcie działalności gospodarczej i refundowania kosztów pomocy prawnej, konsultacji i doradztwa oraz wymiaru dopuszczalnej pomocy (Dz.U. Z 2004r., Nr 196, poz. 2018).W aspekcie powyższego - w świetle przedstawionego stanu faktycznego - uznać należy, iż uzyskanie jednorazowej pomocy przez bezrobotnego, przeznaczonej na zakup środka trwałego jest jedną z form zwrotu, co przemawia za wyłączeniem z kosztów uzyskania przychodów całości lub części amortyzacji środków trwałych sfinansowanych z tych środków. Brak zatem w tym przypadku podstawy prawnej do uznania odpisów amortyzacyjnych za koszt uzyskania przychodu.W świetle powyższego, stanowisko wnioskodawcy zaprezentowane we wniosku w części dotyczącej możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na zakup wyposażenia i materiałów, a pokrytych w całości ze środków z Funduszu Pracy, jest prawidłowe, a w części dotyczącej możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych nabytych w ten sam sposób jest nieprawidłowe.Jednocześnie Naczelnik Urzędu Skarbowego informuje, że zgodnie z art. 14a ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja powyższa dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie dokonania tej interpretacji.Zgodnie z art. 14b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja powyższa jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji w trybie określonym w art. 14b § 5 Ordynacji podatkowej. Natomiast - w myśl postanowień art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika.Na niniejsze postanowienie - na podstawie art. 14a § 4 zgodnie z art.236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej - służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.Zażalenie podlega opłacie skarbowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj