Interpretacja Urzędu Celnego w Piotrkowie Trybunalskim
3630-RPA-0709-122/2005
z 20 stycznia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
3630-RPA-0709-122/2005
Data
2005.01.20



Autor
Urząd Celny w Piotrkowie Trybunalskim


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Obowiązek podatkowy i podstawa opodatkowania --> Obowiązek podatkowy

Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi --> Zarejestrowani handlowcy


Słowa kluczowe
handlowiec zarejestrowany
wyroby akcyzowe
zezwolenie na prowadzenie działalności


Pytanie podatnika
Stosownie do przepisów art. 14a §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa ( Dz. U. nr 137, poz. 926 ze zm. ) XXXXX prosi uprzejmie o odpowiedź na następujące pytanie: czy w świetle obowiązujących przepisów XXXXX powinna złożyć wniosek o wydanie zezwolenia na prowadzenie działalności jako zarejestrowany handlowiec, oznaczaćnabywane wyroby znakami akcyzy oraz prowadzić ewidencję tych wyrobów? XXXXX dokonuje nabycia wewnątrzwspólnotowego smarów litowych EP NLGI 1, EP NLGI 2, EP NLGI 3 od firmy XXXXX.Nabywany przez XXXXX wyrób jest zaliczany do grupy smarów plastycznych sklasyfikowanych w pozycji PCN 27101999 ( PKWiU 23.20.18 - 50.80 ), które są wyłączone z opodatkowania podatkiem akcyzowym. Naszym zdaniem, w związku z wewnątrzwspólnotowym nabyciem smarów plastycznych opodatkowanych stawką zerową ( zgodnie z poz. 2 załącznika nr 2 do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego, ( Dz. U. nr 87, poz. 825 ), XXXXX jest zobowiązana do złożenia wniosku o wydania zezwolenia na prowadzenie działalności jako zarejestrowany handlowiec oraz do oznaczania nabywanych wyrobów znakami akcyzy. Ponadto na XXXXX nie ciąży obowiązek prowadzenia ewidencji w/w wyrobów ( zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 6 kwietnia 2004 roku w sprawie wzoru zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym, wzoru deklaracji uproszczonej oraz sposobu prowadzenia ewidencji nabywanych wyrobów akcyzowych ).


Na podstawie art. 14a §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa ( Dz. U. nr 137, poz. 926 ze zm. ) w związku z pismem nr DEF/EF/FO/5/2004/4986/04 z dnia 15 listopada 2004 r. ( data wpływu do tutejszego urzędu 24.11.2004 r. ) uzupełnionego pismem z dnia 29 grudnia 2004 r., Naczelnik Urzędu Celnego w Piotrkowie Trybunalskim, wyjaśnia co następuje:

Opodatkowanie wyrobów podatkiem akcyzowym, zwanym dalej akcyzą, zasady i tryb wprowadzania do obrotu wyrobów objętych akcyzą i oznaczania niektórych z tych wyrobów znakami akcyzy reguluje ustawa z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym ( Dz. U. nr 29, poz. 257 ze zm. ) oraz przepisy wykonawcze.

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym smary plastyczne zalicza się do grupy wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jako produkty rafinacji ropy naftowej oznaczone symbolem PKWiU 23.20.18 i kodem CN 2710 19 99.

Na podstawie art. 65 ust. 2 w/w ustawy, Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego ( Dz. U. nr 87, poz. 825 ze zm. ).

W załączniku nr 2 do cytowanego rozporządzenia została określona tabela stawek akcyzy dla wyrobów akcyzowych dostarczanych wewnątrzwspólnotowo, nabywanych wewnątrzwspólnotowo i importowanych. W pozycji 2 tabeli stawek akcyzy stanowiącej załącznik nr 2 do rozporządzenia została określona stawka dla olejów smarowych oznaczonych symbolem CN od 2710 19 71 do 2710 19 99 z wyłączeniem 2710 19 85 - oleje białe, parafina ciekła, ex 2710 19 99 - smary plastyczne klasyfikowane do grupowania PKWiU 23.20.18-50.80.

W stosunku do smarów plastycznych dostarczanych wewnątrzwspólnotowo, nabywanych wewnątrzwspólnotowoi importowanych, stosowana jest w obecnym stanie prawnym - na mocy zapisu ujętego w poz. 29 załącznika nr 2 do rozporządzenia - zerowa stawka akcyzy.

Odnasząc się do kwestii poruszanych w Państwa piśmie należy wskazać, iż definicję zarejestrowanego handlowca zawiera art. 2 ustawy z dnia 23 stycznia o podatku akcyzowym ( Dz. U. nr 29, poz. 257 ze zm. ). Z definicji tej jednoznacznie wynika, że zarejestrowanym handlowcem jest podmiot, któremu wydano zezwolenie na nabywanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z innego państwa członkowskiego z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Procedura zawieszenia poboru akcyzy jest stosowana w obrocie wyrobami akcyzowymi, bez zapłaconego podatku. Szczegółowy sposób stosowania i dokumentowania procedury zawieszenia poboru akcyzy oraz wykaz wyrobów akcyzowych zharmonizowanych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania ( Dz. U. nr 89, poz. 849 ze zm. ).

Oleje smarowe otrzymywane z ropy naftowej oznaczone symbolem PKWiU 23.20.18 oraz kodem CN 271019 są określone w załączniku do rozporządzenia w poz. 4 wykazu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, do których nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy. Nie mniej jednak musi być spełniony warunek określony w § 2a ust. 1 w/w rozporządzenia, zgodnie z którym nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy w odniesieniu do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych określonych w załączniku do rozporządzenia, w przypadku gdy są zużywane do innych celów niż napędowe, opałowe lub do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych, z zastrzeżeniem ust. 2 i § 2b ust. 1.

Odnosząc się do kwestii obowiązku oznaczania znakami akcyzy, został on uregulowany w dziale IV ustawy o podatku akcyzowym. Stosownie do treści art. 83 ust. 1 w/w ustawy, obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy podlegają wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 3 do ustawy. Stosownie do treści art. 88 ust. 3 w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego w obowiązku oznaczania znakami akcyzy zwalnia się wyroby zwolnione z akcyzy. Na podstawie art. 89 ust. 3 w/w ustawy, Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 19 kwietnia 2004 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy ( Dz. U. nr 80, poz. 742 ze zm. ). Stosownie do treści § 2 rozporządzenia zwalnia się do dnia 31 grudnia 2005 r. z obowiązku oznaczania znakami akcyzy:

1) importowane, nabywane wewnątrzwspólnotowo i wytworzone na terytorium kraju wyroby akcyzowe inne niż określone w art. 88 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym, zwanej dalej "ustawą", wymienione w załączniku nr 1 do rozporządzenia:

2) wytworzone na terytorium kraju wyroby akcyzowe, wymienione w załączniku nr 3 do ustawy, zwolnione od akcyzy;

3) importowane, nabywane wewnątrzwspólnotowo i wytworzone na terytorium kraju wyroby akcyzowe, wymienione w załączniku nr 3 do ustawy, objęte zerową stawką akcyzy.

Z przedstawionego materiału XXXXX wynika, oż przy nabywaniu smarów litowych zaliczanych do smarów plastycznych XXXXX nie korzystała z procedury zawieszenia poboru akcyzy, jak również nie nastąpiło przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą.

Biorąc powyższe pod uwagę jak również fakt, iż w stosunku do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w postaci smarów plastycznych nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy, oraz fakt iż wyrób ten objęty jest zerową stawką akcyzy, należy uznać, że w takim przypadku nie ma potrzeby składania wniosku o wydanie zezwolenia na prowadzenie działalności jako zarejstrowany handlowiec.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj