Interpretacja Izby Skarbowej w Krakowie
PD-3/4117/i-19/2005/D
z 20 czerwca 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD-3/4117/i-19/2005/D
Data
2005.06.20
Autor
Izba Skarbowa w Krakowie
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
fundusz świadczeń socjalnych
przychody ze stosunku pracy
zapomoga
Pytanie podatnika
Czy zakład pracy postąpił prawidłowo pobierając zaliczkę na podatek od wypłaconych pracownikowi zapomóg?
DECYZJA Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie działając na podstawie art. 14b § 5, pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r., nr 8, poz. 60, ze zm.) w związku ze złożonym w dniu 16 maja 2005 r. zażaleniem na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Stare Miasto, z dnia 29 kwietnia 2005 r., nr PDF-3/415-3/05BA w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych odmawia zmiany przedmiotowego postanowienia organu pierwszej instancji, uznając, iż zażalenie nie zasługuje na uwzględnienie, gdyż przedstawione przez Panią stanowisko zawarte we wniosku z dnia 21 lutego 2005 roku jest nieprawidłowe. UZASADNIENIE Wnioskiem z dnia 21 lutego 2005 r. zwróciła się Pani do Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Stare Miasto o udzielenie w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej interpretacji art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. z 2000 r. Dz. U. nr 14, poz. 176, ze zm.) w kwestii pobrania przez płatnika zaliczki na podatek dochodowy od przyznanych Pani w 2003 r. oraz w 2004 r. zapomóg z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Pani zdaniem wypłacone zapomogi powinny być w całości zwolnione od opodatkowania, gdyż zostały Pani przyznane ze względu na długotrwałą chorobę, a kwota zapomogi przyznanej w 2004 r. mieściła się w ustawowym limicie 2 280,00 zł. Po rozpatrzeniu wniosku Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków Stare-Miasto w wydanym w dniu 29 kwietnia 2005 r. postanowieniu nr PDF-3/415-3/05BA uznał, iż przedstawione przez Panią stanowisko jest nieprawidłowe. Zdaniem Naczelnika zapomogi z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych przyznane ze względu na długotrwałą chorobę w oparciu o art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegają zwolnieniu od opodatkowania tylko wtedy, gdy podatnik starając się o przyznanie świadczenia przedstawi stosowne dokumenty, które potwierdzą fakt uprawniający do otrzymania tego rodzaju pomocy. Brak takich dokumentów powoduje, iż otrzymana zapomoga stanowi przychód ze stosunku pracy i podlega opodatkowaniu wraz z innymi dochodami wynikającymi ze stosunku pracy na zasadach określonych w art. 32 ww. ustawy. W złożonym w dniu 16 maja 2005 roku zażaleniu na powyższe postanowienie kwestionuje Pani konieczność udokumentowania długotrwałej choroby zaświadczeniami lekarskimi. Pani zdaniem taki wymóg nie wynika ani z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ani z ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, tak więc jedynym kryterium winna być ocena pracodawcy oraz Komisji Socjalnej. Poza tym, to pracodawca lub Komisja powinna zażądać od Pani stosownych dokumentów, a skoro przyznano Pani zapomogę nie żądając tych dokumentów, to nie powinna ona być opodatkowana. Po zapoznaniu się z całością zebranego materiału dowodowego Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie nie znalazł podstaw do zmiany postanowienia organu pierwszej instancji. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są zapomogi wypłacone w przypadku indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, długotrwałej choroby lub śmierci z funduszu socjalnego, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, z funduszy związków zawodowych oraz zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra. W 2003 r. zapomogi te wolne były od podatku niezależnie od ich wysokości, w 2004 r. określono limit uprawniający do zwolnienia w wysokości 2.280 zł. Zastosowanie zwolnienia ze względu na długotrwałą chorobę jest możliwe pod warunkiem udokumentowania przez osobę starającą sięo świadczenie podlegające zwolnieniu faktu długotrwałej choroby stosownymi dokumentami. Fakt ten nie wynika wprost z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ani z ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, ale wynika z ogólnej tezy dowodowej zawartej w art. 6 Kodeksu cywilnego. Zgodnie z tym artykułem ciężar udowodnienia faktu spoczywa na osobie, która z faktu tego wywodzi skutki prawne. Tak więc obowiązek przedstawienia stosownych dokumentów uprawniających Panią do przyznania zapomogi ze względu na długotrwałą chorobę spoczywał na Pani w chwili ubiegania się o przyznanie świadczenia, do momentu przyznania zapomogi przez Komisję. Z załączonych dokumentów wynika, że długotrwała choroba nie została przez Panią udokumentowana zaświadczeniami lekarskimi, treść wniosków o przyznanie zapomogi zawierała tylko oświadczenie o ponoszonych kosztach związanych z bieżącym leczeniem oraz deklarację do złożenia stosownych dokumentów. Komisja Socjalna nie mogła więc w oparciu o sam wniosek przyznać Pani zapomogi ze względu na długotrwałą chorobę, należy uznać, że przyznała Pani zapomogę ze względu na trudną sytuację materialną spowodowaną poniesionymi kosztami leczenia. Cytowany wyżej art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie daje podstaw do zwolnienia z opodatkowania zapomogi przyznanej z tego tytułu. Zatem przyznane Pani z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych w 2003 oraz w 2004 roku zapomogi stanowią przychód ze stosunku pracy i podlegają opodatkowaniu wraz z innymi dochodami ze stosunku pracy na zasadach określonych w art. 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Od decyzji służy prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie, w terminie 30 dni od daty doręczenia decyzji. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.