Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej
PDOF/415-47/05
z 22 lipca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PDOF/415-47/05
Data
2005.07.22



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Bielsku-Białej


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
diety
działalność wykonywana osobiście
obowiązek płatnika
samorząd terytorialny


Pytanie podatnika
Czy Urząd Gminy zobowiązany jest do poboru zaliczek na podatek dochodowy od diet wypłacanych przewodniczącym jednostek pomocniczych gminy (sołtysom)?


Postanowienie

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z 2005 r. ze zm.) Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 07.06.2005 r. Urzędu Gminy o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie płatnika w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych diet wypłacanych sołtysom nie jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 13.06.2005 r. do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej wpłynął wniosek z 07.06.2005 r. Urzędu Gminy o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

W treści wniosku z 07.06.2005 r. płatnik przedstawił następujący stan faktyczny :

Urząd Gminy dokonuje wypłat diet przewodniczącym jednostek pomocniczych gminy (sołtysom). Przedmiotowe diety zostały przyznane Uchwałą Rady Gminy. Sołtysi otrzymują diety za udział w pracach organów gminy. Płatnik pobiera zaliczki na podatek od diet wypłacanych przewodniczącym jednostek pomocniczych gminy i odprowadza kwoty pobranych zaliczek na konto tut. organu podatkowego.

Zapytanie :

Czy należy odprowadzać zaliczki na podatek dochodowym od osób fizycznych od diet wypłacanych przewodniczącym jednostek pomocniczych Gminy (sołtysom) gdyż nie korzystają one ze zwolnienia od podatku na mocy art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Własne stanowisko w sprawie :

Zdaniem płatnika diety przyznane Uchwałą Rady Gminy wypłacane sołtysom nie podlegają zwolnieniu od podatku na mocy przepisu art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i należy pobierać zaliczki na podatek od wypłacanych kwot z ww. tytułu oraz odprowadzać je na konto tut. organu podatkowego.

Ocena prawna stanowiska pytającego dokonana przez Naczelnika tut. Urzędu ( z przytoczeniem przepisów prawa) :

Przepis art. 10 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. Nr 14, poz. 176 z 2000 r. ze zm.) określa specyfikację źródeł przychodów osiąganych przez podatników z poszczególnych tytułów. Jednym ze źródeł przychodów, unormowanym w ust. 1 pkt 2 ww. artykułu, jest działalność wykonywana osobiście. Ustawodawca w art. 13 ww. ustawy doprecyzował zakres przedmiotowego źródła przychodów, przyporządkowując określone rodzaje przychodów do poszczególnych punktów powyższego przepisu. W art. 13 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawodawca wymienia przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7. Ponieważ przychody o których mowa w pkt 7 nie są przedmiotem niniejszego wniosku złożonego przez Urząd Gminy, Naczelnik tut. Urzędu Skarbowego pominął to zagadnienie.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. Nr 14, poz. 176 z 2000 r. ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl natomiast art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. Nr 14, poz. 176 z 2000 r. ze zm.) wolne od podatku dochodowego są diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich – do wysokości nie przekraczającej miesięcznie kwoty 2280 zł.

Zgodnie z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym diety otrzymywane są przez przewodniczących jednostek pomocniczych gminy (sołtysów). Przedmiotowe diety zostały przyznane Uchwałą Rady Gminy. Sołtysi otrzymują diety za udział w pracach organów gminy. W orzecznictwie i doktrynie przyjęto zasadę, iż pełnienie obowiązku obywatelskiego związane jest ze stanami faktycznymi w których dana osoba uczestniczy w zawiadywaniu sprawami państwowymi jako obywatel, zgodnie z zasadami demokratycznego państwa prawnego, sprawując funkcje w instytucjach publicznych. Natomiast pełnienie obowiązku społecznego związane jest ze stanami faktycznymi w których dana osoba uczestniczy w pracach instytucji jako reprezentant pewnej społeczności i bierze udział w rozwiązywaniu problemów konkretnej społeczności, działając w jej interesie. Z treści wniosku wynika, iż przedmiotowe diety wypłacane są przewodniczącym jednostek pomocniczych Gminy (sołtysom). Zgodnie z art. 35 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (j.t. Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z 2001 r. ze zm.) organizację i zakres działania jednostki pomocniczej określa rada gminy odrębnym statutem, po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami. W myśl art. 36 ust. 2 ww. ustawy sołtysi są wybierani w głosowaniu tajnym, bezpośrednim, spośród nieograniczonej liczby kandydatów, przez stałych mieszkańców sołectwa uprawnionych do głosowania. Na mocy art. 37a ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej może uczestniczyć w pracach rady gminy na zasadach określonych w statucie gminy. Sołtysi reprezentują zatem społeczność mieszkańców zamieszkujących teren określonego sołectwa, uczestnicząc w pracach instytucji samorządowej i biorąc udział w rozwiązywaniu problemów danej społeczności. Określenie zasad na jakich przewodniczącemu organu wykonawczego jednostki pomocniczej gminy będzie przysługiwała dieta należy do Rady gminy. Diety wypłacane sołtysom podlegają zatem pod dyspozycję przepisu art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. Nr 14, poz. 176 z 2000 r. ze zm.) i są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych do wysokości nie przekraczającej miesięcznie kwoty 2280 zł.

Biorąc powyższe pod uwagę stanowisko płatnika, iż diety przyznane Uchwałą Rady Gminy wypłacane sołtysom nie podlegają zwolnieniu od podatku na mocy przepisu art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i należy pobierać zaliczki na podatek od wypłacanych kwot z ww. tytułu oraz odprowadzać je na konto tut. organu podatkowego, jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Niniejsze postanowienie zostało wydane w oparciu o aktualny stan prawny. W przypadku zmiany przepisów interpretacja stanie się nieaktualna.

Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (adres do korespondencji : Izba Skarbowa w Katowicach Ośrodek Zamiejscowy w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a) w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.

Zażalenie podlega opłacie skarbowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj