Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu
1424/2150/4111/415/39/1/05
z 24 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1424/2150/4111/415/39/1/05
Data
2005.06.24



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Radomiu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
adaptacja
inwestycje w obcych środkach trwałych
koszty uzyskania przychodów
modernizacja
remont środków trwałych
rozpoczęcie działalności gospodarczej
ulepszenie


Pytanie podatnika
Pytanie Podatnika dot. możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów poniesionych przed rozpoczęciem działalności gospodarczej wydatków dotyczących wykonywania robót polegających na wymianie podłogi, odrestaurowaniu ścian, przerobieniu pomieszczenia wc, wymianie instalacji elektrycznej, zrobieniu stolarki drzwiowej, zabezpieczeniu lokalu przed włamaniem, zabudowie rur ciepłowniczych i wodociągowych w lokalu wynajmowanym na potrzeby działalności gospodarczej zakwalifikowanych przez Stronę jako remont.


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4, art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku Pani ... z dnia 01.04.2005r. (data wpływu do tut. organu podatkowego 05.04.2005r.) uzupełnionego pismem z dnia 11.05.2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów poniesionych przed rozpoczęciem działalności gospodarczej:

1. Wydatków dotyczących wykonywania robót polegających na wymianie podłogi, odrestaurowaniu ścian, przerobieniu pomieszczenia wc, wymianie instalacji elektrycznej, zrobieniu stolarki drzwiowej, zabezpieczeniu lokalu przed włamaniem, zabudowie rur ciepłowniczych i wodociągowych w lokalu wynajmowanym na potrzeby działalności gospodarczej zakwalifikowanych przez Stronę jako remont.

2. Wydatków na wyposażenie lokalu dla potrzeb związanych z działalnością gospodarczą typu regały i lady.

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, iż stanowisko Podatnika w części dotyczącej pytania nr 1 jest nieprawidłowe.

- W części dotyczącej pytania nr 2 rozstrzygnięto odrębnym postanowieniem.

UZASADNIENIE

W dniu 05.04.2005r. do tut. organu podatkowego wpłynął wniosek Pani ... udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Z przedmiotowego wniosku wynika, iż Podatniczka zamierzała od 01.06.2005r. rozpocząć jednoosobową działalność gospodarczą. Posiada umowę najmu od wspólnoty mieszkaniowej lokalu piwnicznego, który wymaga gruntownego remontu, jak również wyposażenia w niezbędne urządzenia typu regały i lady. Zakres koniecznych prac został uwzględniony w umowie najmu i protokole zdawczo odbiorczym.

Prace remontowe obejmowały adaptację i modernizację lokalu piwnicznego i polegały na: wymianie podłóg, odrestaurowaniu ścian, przerobieniu pomieszczenia wc, wymianie instalacji elektrycznej, zrobieniu stolarki drzwiowej, zabezpieczeniu lokalu przed włamaniem oraz zabudowie rur ciepłowniczych i wodociągowych.

Ponadto na wyposażenie sklepu Wnioskodawczyni zakupiła lady sklepowe w cenie około 350 zł za sztukę oraz regały za łączną kwotę 2.500 zł. Podatniczka oświadczyła, iż z wyposażenia zamierza korzystać dłużej niż rok.

Wobec Pani ... nie toczy się kontrola podatkowa, postępowanie podatkowe, ani postępowanie przed sądem administracyjnym.

Zdaniem Strony poniesione przed rozpoczęciem działalności wydatki określone jako remont lokalu i zakup wyposażenia może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów z działalności gospodarczej.

W części dotyczącej zapytania o możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na wyposażenie wniosek rozstrzygnięto odrębnym postanowieniem.

Zgodnie z art. 14a § 1 stosownie do swojej właściwości miejscowej naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W myśl § 3 w/w przepisu interpretacje, o których mowa w § 1, zawierają ocenę prawną stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa.

Zgodnie z przepisem art. 22 ust. 1 zd. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (DZ.U. z 2000r. Nr 14 poz. 176 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Warunkiem zaliczenia danego wydatku do kosztów uzyskania przychodów z działalności gospodarczej jest więc istnienie związku owego wydatku z przychodami podatnika. Kosztami uzyskania przychodu są bowiem wszystkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Wykazanie związku poniesionych kosztów z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz okoliczności, że ich poniesienie ma wpływ na wysokość osiąganych przychodów obciąża podatnika.

Przy wskazaniu sposobu zaliczenia w koszty uzyskania przychodów wydatków na przystosowanie lokalu piwnicznego do potrzeb związanych z prowadzoną działalnością istotne jest rozstrzygniecie kwestii czy w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z remontem, czy ulepszeniem.

Pod pojęciem remontu zgodnie z przepisem art. 3 pkt 8 ustawy z 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (DZ.U. Nr 89, poz. 414) rozumiemy wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Natomiast ulepszenie środka trwałego może nastąpić w wyniku jego przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji.O tym, że określone wydatki dotyczą ulepszenia środka trwałego nie decyduje w istocie ich wysokość w wymiarze finansowym, lecz ich ostateczny efekt (przebudowa rozbudowa rekonstrukcja, adaptacja lub modernizacja), powodująca, iż wzrasta użytkowa wartość tego środka trwałego, mierzona m.in. także okresem jego używania czy kosztami jego eksploatacji.

Zdaniem tut. organu podatkowego, w przedmiotowym stanie faktycznym mamy do czynienia z dokonaniem prac adaptacyjnych polegających na przystosowaniu składnika majątkowego do wykorzystania go w innym celu niż ten, do którego był przeznaczony albo nadaniu mu nowych cech użytkowych. Podatniczka poprzez wymianę podłóg, odrestaurowanie ścian, przerobieniu pomieszczenia wc, wymianę instalacji elektrycznej, zrobienie stolarki drzwiowej, zabezpieczenie lokalu przed włamaniem oraz zabudowę rur ciepłowniczych i wodociągowych dokonała przystosowania lokalu piwnicznego do potrzeb związanych z działalnością gospodarczą polegającą na prowadzeniu sklepu.

Tut. organ podatkowy stoi na stanowisku, iż nie należy każdego wydatku na poszczególne prace traktować odrębnie lecz łącznie jako wydatek związany z danym lokalem jako inwestycję w obcym środku trwałym zwłaszcza, iż wydatki, których dotyczy zapytanie zostały poniesione w tym samym czasie przed przyjęciem lokalu do używania i dopiero całościowe ujęcie wykonanych prac prowadzi do osiągnięcia efektu końcowego w postaci przystosowania lokalu piwnicznego do potrzeb działalności gospodarczej..

Zgodnie z art. 22 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z art. 22a-22o, z uwzględnieniem art. 23.

Zgodnie z przepisem art. 22a ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DZ.U. z 2000r. Nr 14 poz. 176 z późn. zm.) amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 22c, niezależnie od przewidywanego okresu używania, przyjęte do używania inwestycje w obcych środkach trwałych.

Za inwestycję w obcym środkach trwałych uważa się takie działania podatnika odnoszące się do nie stanowiącego jego własności środka trwałego, które zmierzają do jego ulepszenia, to znaczy polegające na przebudowie, rozbudowie, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji.

Wydatki poniesione przez Podatniczkę na adaptację lokalu piwnicznego dotyczyły środka trwałego wspólnoty mieszkaniowej i spowodowały wzrost jego wartości użytkowej. W przedmiotowym stanie faktycznym mamy więc do czynienia z inwestycją w obcym środku trwałym jakim jest lokal użytkowy wspólnoty mieszkaniowej.

W myśl art. 22g ust. 7 w/w ustawy wartość początkową inwestycji w obcym środkach trwałych oraz budynków i budowli wybudowanych na obcym gruncie ustala się, stosując odpowiednio ust. 3-5 tj. wg ceny nabycia lub wg kosztu wytworzenia.

Podatniczka na udokumentowanie wydatków dotyczących przystosowania lokalu piwnicznego na potrzeby związane prowadzeniem sklepu posiada faktury VAT.

Zgodnie z art. 22d ust. 1 ustawy jeżeli wartość początkowa na inwestycję w obcych środkach trwałych nie przekroczyła kwoty 3.500,00 zł podatnicy mogą nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych - wydatki poniesione na ich nabycie stanowią wówczas koszty uzyskania przychodów w miesiącu oddania ich do użytkowania lub w świetle art. 22f ust. 3 w/w ustawy mogą dokonywać odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 22h-22m albo jednorazowo w miesiącu oddania do używania tego środka albo w miesiącu następnym.

W przypadku, gdy wartość początkowa inwestycji w obcym środku trwałym w dniu przyjęcia do użytkowania jest wyższa od 3.500,00 zł to w świetle art. 22f ust. 3 odpisów amortyzacyjnych dokonuje się zgodnie z art. 22h-22m ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 22h ust. 1 pkt 1 w/w ustawy odpisów amortyzacyjnych dokonuje się, z zastrzeżeniem art. 22k. w od wartości początkowej środków trwałych począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten środek trwały wprowadzono do ewidencji do końca tego miesiąca, w którym następuje zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych z ich wartością początkową lub w którym postawiono je w stan likwidacji, zbyto lub stwierdzono ich niedobór.

Z powyższego wynika, iż dla podatnika rozpoczynającego działalność gospodarczą nie ma znaczenia, iż wydatki poniesione w związku z inwestycją w obcym środku trwałym zostały dokonane przed rozpoczęciem działalności gospodarczej, gdyż prawo do dokonywania odpisów amortyzacyjnych, zaliczanych w ciężar kosztów uzyskania przychodów nabywa od miesiąca następnego po miesiącu, w którym oddano środek trwały do używania.

W związku z powyższym, charakter prac wskazanych przez Podatniczkę, które zostały dokonane w lokalu piwnicznym dla potrzeb działalności gospodarczej nie pozwała na zakwalifikowanie poniesionych wydatków jako remont, co uczyniła Strona i zaliczenie ich jednorazowo w koszty uzyskania przychodów. Tym samym stanowisko Strony należy uznać za nieprawidłowe. Poniesione na powyższe cele wydatki mogą stanowić koszty uzyskania przychodów poprzez zaliczenie ich w ciężar kosztów jako odpis amortyzacyjne od inwestycji w obcym środku trwałym zgodnie z w/w przepisami. Należy jednak pamiętać, że pomiędzy tym wydatkiem a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy polegający na tym, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu z działalności gospodarczej.

Mając na uwadze powyższe Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, iż stanowisko zajęte przez Panią we wniosku jest nieprawidłowe.

Pouczenie:



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj