Interpretacja Urzędu Skarbowego Wrocław-Psie Pole
US.PP 0090/1/20/22/05/AC
z 26 kwietnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.PP 0090/1/20/22/05/AC
Data
2005.04.26



Autor
Urząd Skarbowy Wrocław-Psie Pole


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
faktura korygująca
kurs waluty
nabycie


Pytanie podatnika
ustalenia właściwego średniego kursu NBP przy przeliczaniu kwot wyrażonych w walucie obcej wykazanych w nocie kredytowej/fakturze korygującej otrzymanej od kontrahenta holenderskiego w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego.


POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60) Naczelnik Urzędu Skarbowego Wrocław Psie Pole stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku który wpłynął w dniu 31.01.2005 r. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku od towarów i usług w indywidualnej sprawie dotyczącej ustalenia właściwego średniego kursu NBP przy przeliczaniu kwot wyrażonych w walucie obcej wykazanych w nocie kredytowej/fakturze korygującej otrzymanej od kontrahenta holenderskiego w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 31.01.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego Wrocław Psie Pole wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Pismem z dnia 21.02.2005 r. organ podatkowy wezwał wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku. Braki formalne wniosku zostały uzupełnione w dniu 04.03.2005 r.
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sadem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Stan faktyczny:
Wnioskodawca dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów od kontrahenta, który jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT UE w Holandii. Niejednokrotnie część zakupionego towaru z różnych przyczyn zostaje zwrócona. W takim przypadku kontrahent wnioskodawcy wystawia tzw. CREDIT NOTE, tj. notę korygującą (fakturę korygującą), w której pod pozycją pierwszą udokumentowany jest zwrot towaru, zaś pod pozycją drugą - "na puls"- wykazuje koszty administracyjne poniesione przez kontrahenta holenderskiego z ww. tytułu.
Podatnik zwraca się z prośbą o wyjaśnienie jaki kurs waluty ustalony przez NBP należy przyjąć przy przeliczaniu kwot wyrażonych w walucie obcej wykazanych w fakturze korygującej otrzymanej od kontrahenta, średni kurs NBP z dnia wystawienia faktury korygującej czy też średni kurs NBP z dnia wystawienia faktury pierwotnej, tj. tzw. "kurs historyczny".
Zdaniem wnioskodawcy przy przeliczaniu kwot wyrażonych w walucie obcej wykazanych w opisanej powyżej nocie kredytowej/fakturze korygującej w odniesieniu do pozycji pierwszej należy zastosować średni kurs NBP z dnia wystawienia z dnia wystawienia faktury pierwotnej, tzw. "kurs historyczny", zaś w odniesieniu do pozycji drugiej - średni kurs NBP z dnia wystawienia noty kredytowej/faktury korygującej.
Zgodnie z art. 20 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów obowiązek podatkowy powstaje 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia, z zastrzeżeniem ust. 6-9. Jednak zgodnie z ust. 6 ww. artykułu, w przypadku gdy przed terminem, o którym mowa w ust. 5, podatnik podatku od wartości dodanej wystawił fakturę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury.
W myśl art. 31 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia jest kwota, jaką nabywający jest obowiązany zapłacić. W przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy o VAT, podatnicy są zobowiązani do wystawienia faktury wewnętrznej i wykazania w niej podatku należnego oraz ujęcia jej w rejestrze sprzedaży. Kwota podatku należnego od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, w myśl art. 86 ust. 2 pkt 4 ustawy o VAT, stanowi kwotę podatku naliczonego.
Zasady prawidłowego przeliczania kwot wykazywanych w walutach obcych na fakturach zawarte zostały w § 37 rozporządzenia ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 97, poz., 970 ze zm.) w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z przepisem ust. 1 § 37 kwoty wyrażone w walucie obcej wykazywane na fakturze przelicza się na złote według wyliczonego i ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski bieżącego kursu średniego waluty obcej na dzień wystawienia faktury, jeżeli faktura jest wystawiona w terminie, w którym podatnik obowiązany jest do jej wystawienia, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3. W przypadku gdy na dzień wystawienia faktury bieżący kurs średni waluty obcej nie został wyliczony i ogłoszony, do przeliczenia stosuje się kurs wymiany ostatnio wyliczony i ogłoszony (§ 37 ust. 2). W przypadku zaś nie wystawienia faktury w terminie, w którym podatnik obowiązany jest do jej wystawienia, kwoty wyrażone w walucie obcej przelicza się według wyliczonego i ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski bieżącego kursu średniego waluty obcej na dzień powstania obowiązku podatkowego (§ 37 ust. 3).
Jednocześnie, stosownie do przepisów § 37 ust. 4 przywoływanego rozporządzenia, przepisy ust. 1-3 stosuje się odpowiednio do przeliczania kwot wykazywanych na fakturze wystawionej przez podatnika podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze, jeżeli dokumentują one czynności, które u podatnika stanowią wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, dostawę towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, lub import usług.
Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym otrzymana nota kredytowa/faktura korygująca dokumentuje dwa zdarzenia. Po pierwsze - dokonanie przez wnioskodawcę zwrotu towaru kontrahentowi zagranicznemu oraz po drugie - wykonanie przez kontrahenta holenderskiego na rzecz wnioskodawcy w związku z powyższym zwrotem czynności związanej z obsługą zwrotu towarów. którą wykazano w przedmiotowej nocie kredytowej/fakturze korygującej w poz. drugiej " na plus" jako koszty administracyjne.
Biorąc pod uwagę cytowane powyżej przepisy wnioskodawca w pierwszym przypadku winien zastosować ten sam średni kurs, z dnia w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu nabycia towarów, które zostały następnie zwrócone. W tym zakresie nota kredytowa/faktura korygująca nie dokumentuje wykonania nowej czynności, lecz koryguje wcześniejszą transakcję. Jednakże w stosunku do drugiego przypadku, tj. w odniesieniu do wykazanych "na plus" kosztów administracyjnych, wnioskodawca winien zastosować średni kurs NBP z dnia wystawienia noty kredytowej/faktury korygującej zgodnie z § 37 powołanego rozporządzenia Ministra Finansów. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika bowiem, iż kontrahent holenderski w poz. drugiej ww. noty kredytowej/faktury korygującej udokumentował wykonanie nowej czynności, a mianowicie czynności wykonanej w związku z obsługą dokonanego przez wnioskodawcę zwrotu towarów. W tym zakresie nota kredytowa/faktura korygująca nie dokumentuje korekty wcześniejszą transakcji, lecz wykonania nowej czynności.
Tym samym stanowisko podatnika należy uznać za prawidłowe.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia.
Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia.
Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.
Zażalenie podlega opłacie skarbowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj