Interpretacja Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Radomiu
SKO/PL/770/05
z 25 maja 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
SKO/PL/770/05
Data
2005.05.25
Autor
Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Radomiu
Temat
Podatki i opłaty lokalne --> Podatek od nieruchomości --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
nieruchomość budowlana
podatek od nieruchomości
własność odrębna
zakład pracy chronionej
zwolnienia podmiotowe
Pytanie podatnika
Prezydent Miasta Radomia udzielił interpretacji przepisu art. 7 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych na wniosek "S" Sp. z o.o. Zakład Pracy Chronionej w R. stwierdzając, że spółka posiadająca status ZPCh w odniesieniu do budynków będących własnością spółki i przez nią użytkowanych, a wybudowanych na gruncie osoby fizycznej nie jest podatnikiem i z tego względu nie może korzystać ze zwolnienia z podatku od nieruchomości od tych obiektów.
DECYZJA
Postanowieniem opisanym wyżej Prezydent Miasta Radomia udzielił interpretacji przepisu art. 7 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych na wniosek "S" Sp. z o.o. Zakład Pracy Chronionej w R. stwierdzając, że spółka posiadająca status ZPCh w odniesieniu do budynków będących własnością spółki i przez nią użytkowanych, a wybudowanych na gruncie osoby fizycznej nie jest podatnikiem i z tego względu nie może korzystać ze zwolnienia z podatku od nieruchomości od tych obiektów. W uzasadnieniu podano, że na podstawie art. 31 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych /t.j. Dz. U. nr 123, poz. 726 z 1997 r. ze zm./ Spółka "S" nie może korzystać ze zwolnienia z podatku od nieruchomości. Zwolnienie w nim zawarte jest zwolnieniem podmiotowym co oznacza, że skorzystać ze zwolnienia może podmiot podatkowy, inaczej podatnik podatku od nieruchomości, po spełnieniu przewidzianych prawem warunków do zwolnienia. Właścicielem nieruchomości są osoby fizyczne i one są podatnikiem podatku od nieruchomości od budynków wybudowanych na ich gruncie przez spółkę "S". Spółka S nie jest podatnikiem podatku od nieruchomości od tych przedmiotów i dlatego nie może skorzystać ze zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 7 ust. 2 pkt 4. Postanowienie to w terminie zaskarżyła Spółka "S" zarzucając organowi błędną interpretację przepisu art. 7 ust. 2 pkt 4 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz nieuwzględnienie przy rozpatrywaniu wniosku przepisu art. 16 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.Skarżący uważa, że mimo tego, że zgodnie z art. 47 KC budynki stanowią własność właściciela gruntu to mogą być zarejestrowane jako miejsce gdzie "S" będzie prowadzić działalność jako ZPCh i mogą być objęte decyzją w sprawie przyznania statusu zakładu pracy chronionej . Wyłączenie zawarte w art. 7 ust. 2 pkt 4 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych dotyczy odwrotnej sytuacji faktycznej niż w "S". Budynki są księgowane i na podstawie art. 16 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podlegają amortyzacji. Organ I instancji nie znalazł podstaw do zmiany swego postanowienia i przesłał zażalenie do SKO. Ustosunkowując się do zarzutów zażalenia podnosi, że ustawa o podatkach i opłatach lokalnych w art. 3 ust. 1 wymienia zamknięty katalog podatników podatku od nieruchomości, wśród których nie wymienia posiadaczy zależnych. Najpierw trzeba być podatnikiem podatku od nieruchomości aby móc skorzystać ze zwolnienia. Podatnikami w niniejszej sprawie są właściciele gruntu. Rozliczenie nakładów na wybudowanie budynków nie ma wpływu na określenie podmiotów, na których ciąży obowiązek podatkowy w podatku od nieruchomości.
Spółka z o.o. jako osoba prawna jest odrębnym podmiotem podatkowym w zakresie podatku od nieruchomości różnym od wspólników tej spółki będącymi osobami fizycznymi i współwłaścicielami nieruchomości.
Na decyzję niniejszą przysługuje skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4. Skargę wnosi się za pośrednictwem Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Radomiu, ul. Żeromskiego 53, 26-600 Radom, w terminie 30 dni od dnia doręczenia niniejszej decyzji Skarżącemu. Skarga powinna odpowiadać wymogom o których mowa w art. 57 § 1 w zw. z art. 46 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi /Dz. U. nr 153, poz. 1270/. W szczególności skarga musi zawierać: oznaczenie sądu, imię, nazwisko lub nazwę skarżącego, oznaczenie miejsca zamieszkania lub siedziby skarżącego, a w razie ich braku - adresu do doręczeń, wskazanie zaskarżonej decyzji, oznaczenie organu, którego działania lub bezczynności skarga dotyczy: określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego: podpis osoby wnoszącej skargę, a w przypadku wniesienia jej przez pełnomocnika - jego podpis z załączonym do skargi pełnomocnictwem. Do skargi należy dołączyć jej odpis w ilości po jednym dla każdej ze stron oraz dla organu, którego decyzja jest przedmiotem zaskarżenia. Stosownie do treści art. 14b § 6 wykonanie decyzji podlega wstrzymaniu do dnia upływu terminu do wniesienia skargi do sądu administracyjnego, a jeżeli zostanie złożona skarga do sądu administracyjnego - do czasu zakończenia postępownaia przed sądem administracyjnym. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.