Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku
II US pb IB / 415
z 3 sierpnia 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
II US pb IB / 415 - 43 / 239a/49 / 05 / KSz
Data
2005.08.03
Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Białymstoku
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Odliczenia od podatku
Słowa kluczowe
adres
faktura
faktura VAT
ulga remontowa
Pytanie podatnika
jaki adres do faktury VAT winien podawać podatnik, by wydatek udokumentowany tą fakturą podlegał odliczeniu od podatku w ramach ulgi podatkowej z tytułu remontu i modernizacji ?
Stan faktyczny Z pism podatnika wynika, że zakupuje on materiały służące do remontu pomieszczenia mieszkalnego, które zajmuje na podstawie umowy użyczenia. Podatnik wskazuje, iż mieści się ono na terenie Pierwszego Urzędu Skarbowego, podczas gdy aktualnie i przynajmniej jeszcze przez rok/do momentu zakończenia remontu - ocieplenia, naprawy dachu, wymiany okien, doprowadzenia instalacji elektrycznej, wodnej/ jest on zameldowany i mieszka na terenie Drugiego Urzędu Skarbowego. W związku z powyższym wątpliwość podatnika dotyczy następującej kwestii: Stanowisko podatnika Zdaniem podatnika faktury na materiały powinny zawierać jego dane z adresem zameldowania /czyli na terenie Drugiego Urzędu Skarbowego, tj. tam gdzie obecnie mieszka/, a nie z adresem remontowanego pomieszczenia. Ocena prawna stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa Odliczenie z tytułu remontu i modernizacji budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego z dniem 1 stycznia 2004 r. zostało wykreślone z katalogu ulg podatkowych przewidzianych w ustawie z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176z późn. zm.). Podstawę do dokonywania w latach 2004-2005 odliczenia od podatku wydatków poniesionych w tych latach z w/w tytułu, w wysokości i na zasadach określonych w art. 27a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2003 roku, stanowiart. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12.11.2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2003 r., Nr 202, poz. 1956). I tak, w myśl art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2003 roku, podatek dochodowy od osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, obliczony zgodnie z art. 27, obniżony zgodnie z art. 27b o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, zmniejsza się na zasadach określonych w ust. 2-15, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe przeznaczone na remonti modernizację - zajmowanego na podstawie tytułu prawnego - budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego (...). Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wyjaśnia pojęcia "dowody poniesienia wydatków". Nie ulega jednak wątpliwości, że chodzi o takie dokumenty, które będą jednoznacznie określały przede wszystkim rodzaj i wysokość wydatku, datę jego poniesienia i jednocześnie będą przypisywały ten wydatek określonej osobie poprzez wskazanie danych umożliwiających jej identyfikację /zwłaszcza imię i nazwisko, adres/. Natomiast aby skorzystać z ulgi podatkowejz tytułu remontu i modernizacji lokalu bądź budynku mieszkalnego wymagane są dowody poniesienia wydatków w postaci faktur wystawianych wyłącznie przez podatników podatku od towarów i usług, niekorzystających ze zwolnienia od tego podatku lub dowody odprawy celnej. Z art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług(Dz. U. z 2004 r., Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) wynika, iż podatnicy /tj. osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności/ są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy. W stanie faktycznym będącym przedmiotem zapytania wątpliwości podatnika dotyczą podawania do faktury adresu zamieszkania /będącego jednocześnie adresem zameldowania/ bądź adresu, pod którym znajduje się remontowane pomieszczenie mieszkalne. W związku z tym, że prawo do skorzystania z ulgi remontowo-modernizacyjnej uzależnione jest m.in. od posiadania przez podatnika faktury VAT umożliwiającej identyfikację osoby ponoszącej dany wydatek /tj. stwierdzenie tożsamości tej osoby/ - prawidłowym będzie, gdy faktura VAT będzie zawierała adres zamieszkania podatnika /będący również adresem zameldowania/ a nie adres, pod którym znajduje się remontowany obiekt. Powyższe pozostaje w zgodzie z podmiotowym charakterem omawianej ulgi podatkowej, tj. ulgi przysługującej podatnikowi. Końcowo podkreślić należy, że zgodnie z art. 17 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa w związkuz art. 45 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych urzędem skarbowym właściwym do złożenia zeznania o wysokości osiągniętego dochodu w roku podatkowym jest urząd skarbowy właściwy według miejsca zamieszkania podatnika w ostatnim dniu roku podatkowego. Właściwość miejscowa określająca urząd skarbowy, do którego winno trafić roczne zeznanie podatkowe funkcjonuje niezależnie od innych - aniżeli miejsce zamieszkania podatnika -- okoliczności. Dlatego też adres lokalu bądź budynku mieszkalnego, którego dotyczą wykazanew tym zeznaniu wydatki objęte ulgą podatkową z tytułu remontu i modernizacji - inny aniżeli adres zamieszkania podatnika i należący do terytorialnego zakresu działania innego organupodatkowego aniżeli ten, który jest właściwy dla podatnika do złożenia zeznania rocznego - nie wpływa na tę właściwość i jej nie zmienia, ani też nie wyklucza możliwości skorzystania z tej ulgi. Istotnym natomiast w tej sytuacji pozostaje wyłącznie fakt spełniania przez podatnika warunków koniecznych do skorzystania z tej ulgi /określonych w art. 27a ust. 1 pkt 1,ust. 3 pkt 2 lit. a) i b) oraz ust. 4-7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych/,a sprowadzających się do tego, że: |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.