Interpretacja Urzędu Skarbowego w Głogowie
PP.443/1/16/05
z 1 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP.443/1/16/05
Data
2005.06.01



Autor
Urząd Skarbowy w Głogowie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania


Słowa kluczowe
adaptacja
lokal mieszkalny
stawki podatku


Pytanie podatnika
Podatnik przeszło 5 lat temu stał się właścicielem nabytej (w drodze darowizny potwierdzonej aktem notarialnym) działki zabudowanej budynkiem ośrodka szkoleniowego, wykorzystywanego w poprzednich latach, jako hotel dla pracowników rolnictwa biorących udział w szkoleniach. W związku z brakiem możliwości wykorzystania tego obiektu w sposób poprzedni, podjął decyzję o adaptacji tegoż budynku na budynek mieszkalny. W wyniku robót budowlanych dokonanych na podstawie dwóch zezwoleń na budowę, nadbudował i przebudował ww. budynek, uzyskując, dwuklatkowy budynek mieszkalny z 23 mieszkaniami, a następnie dobudował do tego budynku nowe skrzydło z 16 mieszkaniami, w wyniku czego powstał budynek mieszkalny wielorodzinny z 39 mieszkaniami. W tak przedstawionym stanie faktycznym zapytał w jaki sposób opodatkować podatkiem od towarów i usług dostawę tych lokali mieszkalnych.
Zajmując własne stanowisko podatnik stwierdził, że 23 mieszkania, o których mowa wyżej powinien sprzedać na podstawie aktu notarialnego, opłacając jedynie opłatę skarbową, gdyż 22 lutego 2005 r. minie 5 lat od dnia przejęcia nieruchomości oraz w związku z tym, że nieruchomość została nabyta bez VAT - sprzedaż tych mieszkań powinna odbywać się bez tego podatku. W odniesieniu do sprzedaży 16 mieszkań w dobudowanym skrzydle wnioskujący uważa, że powinien sprzedać je płacąc jedynie zryczałtowany podatek dochodowy. Następnie prosi o zajęcie stanowiska przez Naczelnika Urzędu w powyższych kwestiach.


W ocenie Naczelnika Urzędu przedstawione stanowisko nie jest poprawne, bowiem dostawa lokali mieszkalnych, które maja być zasiedlone lub zamieszkane po raz pierwszy, stanowiących część budynku mieszkalnego, wzniesionego na bazie obiektu budowlanego o innym charakterze, nie podlega zwolnieniom przedmiotowym od podatku od towarów i usług.
Ustawodawca bowiem, przepisem art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) przewidział takie zwolnienie dla obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyjątkiem jednak obiektów lub ich części, które mają być zasiedlone lub zamieszkane po raz pierwszy, przy czym zwolnienie to nie dotyczy części budynków przeznaczonych na cele inne niż mieszkaniowe.
Obiektami budownictwa mieszkaniowego w rozumieniu ustawy o VAT (art. 2 pkt 12) są budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB): 111 - Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 - Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 Budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.
Natomiast, kiedy mowa o pierwszym zasiedleniu - rozumie się przez to wydanie pierwszemu nabywcy lub pierwszemu użytkownikowi obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu (art. 2 pkt 14 ustawy o VAT).
Z opisu stanu faktycznego zawartego w przedmiotowym piśmie wynika, że budynek ośrodka szkoleniowego stał się jedynie pewnym elementem konstrukcyjnym powstałego obiektu budownictwa mieszkaniowego, tracąc przez to swój pierwotny charakter i przeznaczenie. Nie można zatem utożsamiać przedmiotu dostawy, jakim są lokale mieszkalne z nabytym wcześniej obiektem użytkowym. Z tego też powodu nie można się zgodzić z zaprezentowanym przez podatnika stanowiskiem, iż sprzedaż mieszkań powinna być zwolniona od podatku VAT z powodu upływu 5 lat od momentu nabycia bez podatku VAT obiektu ośrodka szkoleniowego, a więc sugerującym zwolnienie przypisane sprzedaży towarów używanych. Ustawa o VAT nie przewiduje również innych zwolnień przedmiotowych dla tego rodzaju dostawy. Oznacza to, że nie zostały spełnione kryteria umożliwiające korzystanie ze zwolnienia przedmiotowego przy dostawie wszystkich, wymienionych we wniosku mieszkań (lokali mieszkalnych).
Zgodnie z przepisem art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy o VAT w okresie do 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych.
Oznacza to, że przy dostawie wszystkich 39 lokali mieszkalnych wymienionych we wniosku, w przedstawionym stanie faktycznym, należy zastosować opodatkowanie wg stawki 7 % podatku od towarów i usług.
Ponadto należy podkreślić, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w takim zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Skoro celem dokonywanych przedmiotowych prac budowlanych była sprzedaż uzyskanych w ich wyniku mieszkań, to podatnik miał, co do zasady, prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach dokumentujących nabycie w tym celu towarów i usług.
Zgodnie z art. 14 a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj