Interpretacja Trzeciego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy
PG-2-415-11/05
z 26 kwietnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PG-2-415-11/05
Data
2005.04.26



Autor
Trzeci Urząd Skarbowy w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Zaliczki od dochodów z działalności gospodarczej, najmu i dochodów zagranicznych


Słowa kluczowe
koszt
koszty uzyskania przychodów
reklama
reprezentacja


Pytanie podatnika
Czy koszty reprezentacji i reklamy należy rozliczać co miesiąc do wysokości 0,25 % przychodu, czy można raz w roku w grudniu sporządzić korektę w przypadku przekroczenia limitu.


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a §1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005 r., Dz. U. Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 24 lutego 2005 r.( wpływ do Urzędu 25 lutego 2005 r.) o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego

– postanawiam uznać stanowisko zawarte we wniosku za nieprawidłowe.

Uzasadnienie

Pismem z dnia 24 lutego 2005 r. wystąpiła Pani z wnioskiem o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że prowadzi Pani działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych prowadząc podatkową księgę przychodów i rozchodów. Wnosi Pani o udzielenie informacji „ czy koszty reprezentacji i reklamy należy rozliczać co miesiąc do wysokości 0,25 % przychodu, czy można raz w roku w grudniu sporządzić korektę w przypadku przekroczenia limitu ”

Według Pani stanowiska może Pani limit reprezentacji i reklamy rozliczać raz do roku korygując koszty uzyskania przychodu w zeznaniu rocznym .

Zgodnie z treścią art 23 ust 1 pkt 23 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r., Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są wydatki na reprezentację i reklamę w części nie przekraczającej 0,25 % przychodu chyba że reklama jest prowadzona w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. Ww. przepisy wyznaczają maksymalny limit wydatków na reprezentację i reklamę o charakterze niepublicznym, którymi można obciążyć koszty uzyskania przychodów. Limit ten odnosi się do przychodów uzyskanych w danym roku podatkowym. Wyznaczona jest zatem roczna wartość wydatków jaką można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Nie oznacza to jednak braku możliwości rozliczania tych wydatków w trakcie roku podatkowego. Należy mieć przy tym na uwadze art. 44 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym podatnicy osiągający dochody z działalności gospodarczej są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy i ust. 2 tego artykułu, zgodnie z którym dochodem z działalności gospodarczej stanowiącym podstawę obliczenia zaliczki u podatników prowadzących podatkowe księgi przychodów i rozchodów jest różnica pomiędzy wynikającym z tych ksiąg przychodem i kosztami jego uzyskania.

Zatem w celu prawidłowego określenia wysokości dochodów za dany okres rozliczeniowy należy limit wydatków na reprezentację i reklamę mogących stanowić koszt uzyskania przychodów obliczać w rachunku narastającym tzn. wyznaczać jego wartość na koniec każdego miesiąca na podstawie sumy przychodów podlegających opodatkowaniu osiągniętych od początku roku podatkowego. Na tej podstawie można określić jaką kwotę wydatków na reprezentację i reklamę niepubliczną nie przekraczającą obliczonego limitu, można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu danego miesiąca.

Powyższej odpowiedzi udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku, zgodnie ze stanem prawnym obowiązującym na dzień udzielenia odpowiedzi.

Jednocześnie wskazuję, że zgodnie z art. 14b § 1 i 2 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest dla Pana wiążąca. Interpretacja ta jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji o czym stanowi art. 14b § 2 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa.

Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 14a § 4 w związku art. 236 § 2 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy za pośrednictwem Naczelnika Trzeciego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia.

Zażalenie, zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 cyt. wyżej ustawy powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj