Interpretacja Izby Skarbowej w Katowicach
PPB1-443/382/2005
z 22 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PPB1-443/382/2005
Data
2005.06.22


Referencje


Autor
Izba Skarbowa w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe


Słowa kluczowe
podatek naliczony
posiłek profilaktyczny
posiłki
posiłki regeneracyjne
usługi
usługi gastronomiczne
usługi stołówkowe


Pytanie podatnika
Czy Spółka ma prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie posiłków regeneracyjnych dla uprawnionych pracowników?


D E C Y Z J A

Na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60), w związku z rażącym naruszeniem prawa, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach zmienia z urzędu postanowienie Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu Nr PSUS/PPOI-443/7/05/MS z dnia 28.02.2005r. w ten sposób, iż uznaje stanowisko "X" S.A. przedstawione we wniosku z dnia 06.01.2005r. znak: EKO/Z/JJ/5/2005 o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie posiłków regeneracyjnych i profilaktycznych za prawidłowe.

Uzasadnienie

Wnioskiem z dnia 6 stycznia 2005r. znak EKO/7/JJ/5/2005 "X" z siedzibą w K. zwrócił się do Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w szczególności o potwierdzenie, że na gruncie ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) Spółka ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakupach posiłków regeneracyjnych i profilaktycznych dla pracowników.

W ww. piśmie z dnia 6 stycznia 2005r. wnioskodawca stanął na stanowisku, że usługi polegające na wydawaniu posiłków regeneracyjnych pracownikom świadczone przez wynajętą firmę są usługami stołówkowymi (PKWiU 55.51.10) i nie stanowią usług gastronomicznych. W konsekwencji art. 88 ust. 4 cyt. wyżej ustawy, ograniczający możliwość odliczenia VAT naliczonego przy zakupie usług gastronomicznych nie ma zastosowania w sytuacji opisanej we wniosku Spółki.

Postanowieniem Nr PSUS/PPOI-443/7/05/MS z dnia 28 lutego 2005r. Naczelnik Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu uznał za nieprawidłowe stanowisko "X" S.A. w sprawie będącej przedmiotem wniosku, bowiem usługi gastronomiczne o których mowa w art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy obejmują swym zakresem również usługi stołówkowe (PKWiU 55.51).

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach zważył co następuje:

Zgodnie z przepisami art. 8 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług w grupowaniu: Sekcja H – usługi hoteli i restauracji, Dział 55 – usługi hoteli i restauracji wyróżnia obok usług gastronomicznych również usługi stołówkowe, a mianowicie:

usługi gastronomiczne zaklasyfikowano do symbolu PKWiU 55.3, podczas gdy usługi stołówkowe zaklasyfikowano do symbolu PKWiU 55.51.

Zgodnie z przepisami art. 88 ust. 1 pkt 4 powołanej wyżej ustawy o podatku od towarów i usług obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem:

  1. przypadków, gdy usługi te zostały nabyte przez podatników świadczących usługi turystyki, jeżeli w skład turystyki, opodatkowanej na zasadach innych niż określone w art. 119, wchodzą usługi noclegowe lub gastronomiczne albo jedne i drugie,
  2. nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

Z powyższego wynika, iż przepis art. 88 ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania do usług stołówkowych zaklasyfikowanych do symbolu PKWiU 55.51.

Mając na względzie powyższe, w ocenie tut. organu rozstrzygnięcie zawarte przedmiotowym postanowieniu jest rażąco sprzeczne z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług.

Takie działanie obliguje organ II instancji do podjęcia rozstrzygnięcia w oparciu o art. 14b § 5 pkt 2 Ordynacji podatkowej.

Zgodnie bowiem z przepisami art. 14b § 2 powołanej wyżej ustawy, interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.

W myśl art. 14b § 5 pkt 2 powołanej w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa organ odwoławczy z urzędu w drodze decyzji uchyla albo zmienia postanowienie, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli postanowienie rażąco narusza prawo, orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, w tym także jeżeli niezgodność z prawem jest wynikiem zmiany przepisów.

W świetle powyższego postanowiono jak w sentencji.

Na mocy art. 143 cyt. ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa, niniejsza decyzja wydana została z upoważnienia Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach.

Od decyzji służy odwołanie do Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (adres do korespondencji: Izba Skarbowa w Katowicach – Ośrodek Zamiejscowy w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a), w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj