Interpretacja Drugiego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej
PD/423-58/05/34044
z 14 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD/423-58/05/34044
Data
2005.06.14



Autor
Drugi Śląski Urząd Skarbowy w Bielsku-Białej


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
darowizna
odliczenie od dochodu


Pytanie podatnika
Pytanie podatnika dotyczy odliczenia od dochodu darowizn na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Naczelnik Drugiego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej stwierdza, że stanowisko ........... S.A. - przedstawione we wniosku z dnia 27.04.2005 r., (wpływ do tut. organu podatkowego w dniu 04.05.2005 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej odliczenia od dochodu darowizn na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 04.05.2005 r. do Naczelnika Drugiego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Pismem znak: PD/423-58/05/27705 z dnia 12.05.2005 r. organ podatkowy wezwał wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku. Braki formalne wniosku Spółka uzupełniła w dniu 23.05.2005 r.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Ze stanu faktycznego przedstawionego w pisemnym zapytaniu wynika, iż Spółka jest zdecydowana wspierać organizacje i stowarzyszenia niosące pomoc osobom w potrzebie. Jedną z takich organizacji jest Stowarzyszenie Rodzin Katolickich, koło przy parafii. Stowarzyszenie zarejestrowane jest w sądzie rejonowym ale nie jest organizacją pożytku publicznego, a jego celem jest między innymi praca wychowawcza wśród dzieci i młodzieży i wszechstronna pomoc rodzinie będącej w potrzebie. Darowizna będzie skierowana na rzecz potrzebujących dzieci w tym na organizację kolonii dla dzieci samotnych matek i z rodzin wielodzietnych. Spółka przedłożyła otrzymaną od Stowarzyszenia Rodzin Katolickich Archidiecezji Katowickiej Koło przy Parafii Św. Marii Magdaleny w Tychach kserokopię statutu tego Stowarzyszenia oraz pisemne oświadczenie, iż Stowarzyszenie jest organizacją pozarządową utworzoną na podstawie przepisów ustawy o stowarzyszeniach oraz że spełnia wymogi określone w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Spółka we wniosku ocenia, iż Stowarzyszenie Rodzin Katolickich Archidiecezji Katowickiej Koło przy Parafii św. Marii Magdaleny w Tychach, jest także organizacją wspomnianą w art. 3 ust. 3 w/cyt. ustawy, a potwierdza to treść statutu tego stowarzyszenia, w szczególności § 2, § 8 i § 9 statutu, z których wynika, iż Stowarzyszenie jest organizacją społeczną, działającą w ramach państwowych przepisów o stowarzyszeniach, a w szczególności w oparciu o art. 33 i art. 35 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczpospolitej Polskiej, (vide wymóg art. 18 ust. 1 pkt 1. ustawy o PDOP w związku z art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie). Nie działa w celu osiągnięcia zysku, realizuje swoje cele m.in. poprzez organizowanie pomocy materialnej samotnym matkom i rodzinom wielodzietnym (§ 9 pkt 2 statutu) oraz organizuje obozy i kolonie dla dzieci (§ 9 pkt 8 statutu). Właśnie na rzecz potrzebujących dzieci, w tym na organizację kolonii dla dzieci samotnych matek i z rodzin wielodzietnych Spółka ma zamiar uczynić darowiznę, którą chce odliczyć od podatku dochodowego - w granicach przewidzianych przepisami o podatku dochodowym od osób prawnych. Ponadto Spółka wyjaśnia, iż zgodnie z § 21 przedmiotowego statutu, Koło Parafialne jest umieszczone w strukturze organizacyjnej Stowarzyszenia.

Spółka zwraca się z zapytaniem czy w świetle opisanej powyżej sytuacji udzielając wsparcia finansowego Stowarzyszeniu, które nie jest zarejestrowaną organizacją pożytku publicznego, przekazaną darowiznę może odliczyć od dochodu zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?
W przekonaniu Spółki przedstawione wyżej zadania statutowe Stowarzyszenia, które podatnik zamierza wspomóc darowizną, niewątpliwie mieszczą się w sferze zadań publicznych, wymienionych w art. 4 ust. 1 pkt 1 (pomoc społeczna, w tym pomoc rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej) i pkt 2 (działalność charytatywna), a w szczególności w pkt 12 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, który stanowi, iż sfera zadań publicznych, o której mowa w ustawie, obejmuje zadania w zakresie: krajoznawstwa oraz wypoczynku dzieci i młodzieży.
Zdaniem Spółki przekazując darowiznę na rzecz dzieci z przeznaczeniem na pomoc społeczną, organizację wypoczynku, wydaje środki na cele określone w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego z 2003 r. (Dz. U. Nr 96, poz. 873) a tym samym może darowiznę odliczyć od podatku w wysokości do 10% dochodu. Podatnik uważa, że warunkiem takiego odliczenia jest cel działalności stowarzyszenia i przeznaczenie darowizny, a nie fakt rejestracji stowarzyszenia jako organizacji pożytku publicznego.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego tut. organ podatkowy stwierdza, że stosownie do treści art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7 albo art. 7a ust. 1 po odliczeniu darowizn przekazanych na cele określone w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych określonych w tej ustawie - łącznie do wysokości nieprzekraczającej 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo art. 7a ust. 1 ustawy.
Zgodnie z art. 3 ww. ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie. Organizacjami pozarządowymi są, niebędące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, i niedziałające w celu osiągnięcia zysku, osoby prawne lub jednostki nieposiadające osobowości prawnej utworzone na podstawie przepisów ustaw, w tym fundacje i stowarzyszenia. Działalność pożytku publicznego może być prowadzona także przez: osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego oraz stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego. Uwzględniając powyższe należy stwierdzić, że możliwość odliczenia od dochodu darowizn uzależniona jest od tego czy dana organizacja pozarządowa jest organizacją prowadzącą działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, o których mowa w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, a nie czy posiada status organizacji pożytku publicznego.

Przedmiotowa darowizna Spółki, przekazana na rzecz Stowarzyszenia Rodzin Katolickich Archidiecezji Katowickiej Koło przy Parafii św. Marii Magdaleny w Tychach, które to Stowarzyszenie jest organizacją pozarządową, prowadzącą działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych zgodnie z art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie spełnia jeden z warunków wymaganych do odliczenia jej od dochodu zgodnie z art. 18 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Darowizna spełnia także drugą kumulatywną przesłankę, gdyż jest przekazana na cele określone w art. 4 ust. 1 wyżej cytowanej ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie tj. pomoc społeczną, w tym pomoc rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej, działalność charytatywną, a w szczególności w zakresie wypoczynku dzieci i młodzieży. W świetle powyższego na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przy ustaleniu podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym, Spółce przysługuje prawo do odliczenia od dochodu wartości przekazanych przedmiotowych darowizn - do wysokości 10% uzyskanego dochodu.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj