Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/ROP1/423/55/51/05/AW
z 12 kwietnia 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/ROP1/423/55/51/05/AW
Data
2005.04.12
Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
reklama
reprezentacja
wartość netto
Pytanie podatnika
Czy w przypadku ponoszenia wydatków na nabycie usług hotelowych i gastronomicznych, przeznaczanych przez Spółkę na cele reprezentacji oraz reklamy niepublicznej, uznawanych w świetle ustawy CIT za koszt podatkowy do wysokości 0,25% przychodów, wykorzystanie wskazanego limitu należy ustalać z uwzględnieniem wartości wydatków netto ?.
POSTANOWIENIE Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 – tekst jednolity) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych w indywidualnej sprawie Podatnika przedstawionej w piśmie z dnia 14.02.2005r. (data wpływu do tutejszego Urzędu Skarbowego w dniu 17.02.2005r.) Postanawia uznać stanowisko Podatnika za prawidłowe. UZASADNIENIE Z przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego wynika, iż prowadzi ona obrót produktami leczniczymi. W ramach prowadzonej działalności Spółka podejmuje czynności mające na celu promocję zarówno jej samej jak i jej produktów. Spośród podejmowanych działań promocyjnych, niektóre uznawane są przez Spółkę za stanowiące czynności reprezentacyjne bądź wydarzenia w sferze reklamy niepublicznej, polegające m.in. na nieodpłatnym przekazywaniu materiałów i gadżetów reklamowych konkretnym adresatom wybranym przez Spółkę, bądź zakupie usług gastronomicznych oraz usług zakwaterowania w związku z organizacją spotkań promocyjnych dla wybranych osób. W związku z podejmowaniem wskazanych działań reprezentacyjno - reklamowych Spółka ponosi określone wydatki (np.: na nabycie usług hotelowych i gastronomicznych, towarów wydawanych jako gadżety reklamowe itd.). W związku z zaistniałym stanem faktycznym Spółka zwraca się z pytaniami: Czy w przypadku ponoszenia wydatków na nabycie usług hotelowych i gastronomicznych, przeznaczanych przez Spółkę na cele reprezentacji oraz reklamy niepublicznej, uznawanych w świetle ustawy CIT za koszt podatkowy do wysokości 0,25% przychodów, wykorzystanie wskazanego limitu należy ustalać z uwzględnieniem wartości wydatków netto (co oznacza, że podatek naliczony VAT, związany z tymi wydatkami, nie pomniejsza ustalonej kwoty limitu).... Czy w przypadku dokonywania przez Spółkę czynności przekazania towarów (związanej z obowiązkiem odprowadzenia podatku należnego VAT) na cele reprezentacji oraz reklamy niepublicznej, której koszty są uznawane w świetle ustawy CIT za koszt podatkowy do wysokości 0,25% przychodów, wykorzystanie wskazanego limitu należy ustalać z uwzględnieniem wartości wydatków netto poniesionych na nabycie tych towarów (co oznacza, że podatek należny VAT , deklarowany przez Spółkę w związku z wydaniem tych towarów nie pomniejsza ustalonej kwoty limitu).... Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm. ) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy. Natomiast na podstawie art. 16 ust. 1 pkt. 28 w/w ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodów, chyba że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. Należy pamiętać, iż dla ustalenia limitu wydatków na reprezentację i reklamę należy przyjmować przychody, które zgodnie z zasadami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych tworzą podstawę opodatkowania, a nie przychody ustalone dla celów bilansowych bowiem definicje „przychodu” zawarte w ustawie o rachunkowości są stworzone na potrzeby tej ustawy, zaś prawo podatkowe jest autonomiczną gałęzią prawa i to na gruncie prawa podatkowego należy szukać pojęcia „przychód”. Limit kosztów reprezentacji i reklamy należy ustalać w wartości netto, tzn. bez należnego podatku VAT, jaki powstaje przy przekazaniu towarów (wyrobów) na te cele. Zgodnie bowiem z art. 12 ust. 4 pkt. 9 ustawy o p.d.o.p. do przychodów nie zalicza się należnego podatku od towarów i usług. Na podstawie art. 16 ust. 1 pkt. 46b ustawy o p.d.o.p. podatek VAT należny w przypadku przekazania towarów i świadczenia usług na potrzeby reprezentacji i reklamy jest w całości kosztem uzyskania przychodów, a zatem VAT ten nie powiększa tych wydatków przy ustalaniu przekroczenia limitu 0,25% przychodów. Ponieważ w sytuacji opisanej we wniosku podatnik ponosi wydatki na nabycie usług hotelowych i gastronomicznych przeznaczanych przez Spółkę na cele reprezentacji oraz reklamy niepublicznej w przypadku których zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt. 4 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz.535) nie stosuje się obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego, Spółka ma zatem prawo zaliczyć podatek VAT naliczony z tytułu przedmiotowych wydatków w całości do kosztów uzyskania przychodów (jeżeli naliczony podatek VAT nie powiększa wartości środka trwałego) na podstawie art. 16 ust. 1 pkt. 46a ustawy o p.d.o.p., i o ile wydatki te spełniają ogólne przesłanki warunkujące zaliczenie do kosztów podatkowych wynikające z przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o p.d.o.p, czyli są poniesione w celu osiągnięcia przychodu. Biorąc powyższe pod uwagę Naczelnik Drugiego MUS postanawia jak w sentencji. Przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę w złożonym wniosku oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zdarzenia.Zgodnie z art. 14b § 1-2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.