Interpretacja Urzędu Skarbowego w Sosnowcu
PPIV/443-25/05
z 6 maja 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PPIV/443-25/05
Data
2005.05.06



Autor
Urząd Skarbowy w Sosnowcu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów


Słowa kluczowe
kurs waluty
nabycie wewnątrzwspólnotowe
transakcja wewnątrzwspólnotowa


Pytanie podatnika
Czy przedstawiona w piśmie transakcja jest nabyciem wewnątrzwspólnotowym, jak winna być zaewidencjonowana w ewidencji zakupów VAT i według jakiego kursu waluty.


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity: Dz. U. z 2005 roku, Nr 8, poz. 60)Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sosnowcu stwierdza, że stanowiskoPodatnika przedstawione we wniosku z dnia 10.02.2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zapytania czy przedstawiona w piśmie transakcja jest nabyciem wewnątrzwspólnotowym, jak winna być zaewidencjonowana w ewidencji zakupów VAT i według jakiego kursu walutyjest ,n i e p r a w i d ł o w e.

UZASADNIENIE

W dniu 10.02.2005r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Sosnowcu wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Pismem z dnia 11.04.2005r. Nr (...) organ podatkowy wezwał wnioskodawcę do usunięcia braków formalnych wniosku. Braki formalne wniosku zostały usunięte w dniach 21.04.2005r. oraz 04.05.2005r.

TZgodnie z brzmieniem art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity: Dz. U. z 2005 roku, Nr 8, poz. 60) stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku z dnia 10.02.2005r. i jego uzupełnienia wynika, iż podatnik w dniu 07.01.2005r. zakupił na terenie Słowacji i przywiózł do Polski własnymi środkami transportu towary, które nie są nowymi środkami transportu i nie są wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi. Zakupione towary to części do maszyn budowlanych i agregat tynkarski, które nie są montowane ani instalowane na terenie Słowacji. Są natomiast używane przez podatnika zgodnie z przeznaczeniem na terenie Polski. Dokument, wystawiony przez dostawcę nosi nazwę faktura, ale nie posiada cech faktury VAT. Widnieją na nim następujące wypełnione pozycje: ilość, jednostka, cena za jednostkę, razem. Pozycja: "%VAT" nie zawiera żadnych wpisów. Dokument zawiera zapis mówiący, że krajem dostawy jest Słowacja oraz zapis: "nie jestem płatnikiem VAT" - dotyczy dostawcy. Dostawca nie stosuje opodatkowania na zasadach marży. NIP dostawcy zawiera 8 cyfr, nie 9 lub 10. Dostawca nie wykazał na dokumencie kodów kraju dostawcy oraz nabywcy - Wnioskodawcy. Podatnik przedłożył kontrahentowi ze Słowacji potwierdzenie zarejestrowania jako podatnika VAT UE o numerze identyfikacyjnym PL (...) W trakcie rozmowy telefonicznej z dostawcą podatnik uzyskał informację, iż stara się on o posiadanie statusu podatnika podatku od wartości dodanej zarejestrowanego na terenie Słowacji i podatnika VAT UE oraz, że w Słowacji dla udokumentowania sprzedaży wystawia się dokument o nazwie faktura z dopiskiem, że wystawca nie jest podatnikiem podatku od wartości dodanej. Podatnik we wniosku z dnia 10.02.2005r. wskazał, iż dostawca jest małym przedsiębiorcą, zwolnionym od podatku od wartości dodanej z uwagi na niskie obroty. Wg stanowiska podatnika przedmiotowa transakcja nie stanowi wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, ponieważ dostawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od wartości dodanej, nie ma przyznanego dla potrzeb handlu wewnątrzwspólnotowego numeru identyfikacyjnego VAT z kodem kraju. Wobec powyższego, zdaniem podatnika, powinien on taki zakup towaru wykazać w ewidencji zakupu VAT na podstawie otrzymanego rachunku jako zakup nieudokumentowany fakturą VAT od dostawcy krajowego po przeliczeniu korony słowackiej według kursu z dnia zakupu. utejszy organ dokonuje oceny prawnej zaprezentowanego stanowiska jak niżej:

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4 , rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

W przypadku, gdy zakupione towary nie są nowymi środkami transportu znajdują zastosowanie przepisy art. 9 ust. 2 pkt 1 lit. a) i pkt 2 ww. ustawy, w myśl których przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że nabywcą towarów jest podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika i również dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a.

Zgodnie z art. 25 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów uznaje się za dokonane na terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu.

Należy nadmienić, iż ze stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę nie wynika również, aby zaistniała sytuacja unormowana w art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).

Natomiast w myśl art. 10 ust. 1 pkt 3 lit. a) ww. ustawy wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 9 ust. 1 i 2, nie występuje w przypadku, gdy (...) dostawa towarów, w wyniku której ma miejsce wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów na terytorium kraju nie stanowiła u podatnika, o którym mowa w art. 15, albo nie stanowiłaby u podatnika podatku od wartości dodanej dostawy towarów, o której mowa w art. 7, lub stanowiła albo stanowiłaby taką dostawę towarów, ale dokonywaną przez podatnika, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, albo podatnika podatku od wartości dodanej, do którego miałyby zastosowanie podobne zwolnienia, z wyjątkiem, gdy przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.

W świetle wyżej przytoczonych unormowań ustawy o podatku od towarów i usług oraz na podstawie stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę należy stwierdzić, iż w tym przypadku zakup dokonany przez podatnika - firmę polską od kontrahenta ze Słowacji, zwolnionego od podatku od wartości dodanej w swoim kraju, na zasadach podobnych do tych, które dotyczą drobnych przedsiębiorców w Polsce, nie stanowi wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów ze względu na status dostawcy - kontrahenta ze Słowacji. A zatem w zrealizowanej w ten sposób transakcji nabywca staje się ostatecznym odbiorcą. Powyższe jest podyktowane zasadą neutralności podatku.

Natomiast co się tyczy obowiązków ewidencyjnych w zakresie podatku od towarów i usług, to zostały one uregulowane w art. 109 ust. 3 ww. ustawy, z którego wynika, że podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

Powyższy przepis ustawy zobowiązuje podatnika podatku VAT, w tym posiadającego status podatnika VAT UE i dokonującego transakcji zakupu od kontrahenta z innego państwa członkowskiego Unii do takiego ewidencjonowania transakcji, aby owo ewidencjonowanie zapewniało prawidłowe sporządzenie deklaracji.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 4 ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 (...) kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. W sytuacji, gdy przedmiotowy zakup nie stanowi wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, nie występuje również kwota podatku należnego, która mogłaby w myśl ww. przepisów, stanowić jednocześnie kwotę podatku naliczonego i stanowić podstawę do obniżenia podatku należnego w myśl zasad ogólnych przedstawionych w art. 86 ust.1.Nie ma więc podstaw prawnych, aby dla celów podatku od towarów i usług podatnik był zobowiązany traktować przedmiotowy zakup, jako zakup nieudokumentowany fakturą VAT od dostawcy krajowego i dokonywać z tego tytułu zapisu w ewidencji zakupów VAT.

Zgodnie z unormowaniem zawartym w art. 86 ust. 1 ww. ustawy o p.t.u. w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Ponieważ przedmiotowa transakcja nie stanowi dla podatnika wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, w przypadku podatnika nie zachodzi konieczność stosowania § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), który dla celów podatku VAT reguluje sposób przeliczania kwot wykazanych na fakturach, w sytuacji, gdy kwoty te wykazywane są w walutach obcych a faktury dokumentują czynności, które u podatnika stanowią m.in. wewnątrzwspólnotowe nabycie.

Reasumując, w tym konkretnym przypadku należy stwierdzić, że u Wnioskodawcy nie wystąpiło wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, ze względu na fakt, iż dostawca - kontrahent ze Słowacji jest zwolniony od podatku od wartości dodanej w swoim kraju, na zasadach podobnych do tych, które dotyczą drobnych przedsiębiorców w Polsce, nie zaś na skutek samego faktu, iż nie posiada numeru identyfikacyjnego dla potrzeb handlu wewnątrzwspólnotowego. Podatnik nie ma obowiązku ewidencjonowania tego zakupu w ewidencji zakupu VAT i tym samym przeliczania kwot wyrażonych w walucie obcej, wykazanych w dokumencie wystawionym przez dostawcę na okoliczność transakcji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj