Interpretacja Urzędu Skarbowego w Olsztynie
US.II-PDF/415/37/05
z 19 maja 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.II-PDF/415/37/05
Data
2005.05.19
Autor
Urząd Skarbowy w Olsztynie
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Zakres przedmiotowy i podmiotowy
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z innych źródeł
Słowa kluczowe
deklaracja korygująca
dofinansowanie
Fundusz Pracy
nadpłata
Pytanie podatnika
W jaki sposób można odzyskać niesłusznie zapłacony podatek od kwoty uzyskanej dotacji z Powiatowego Urzędu Pracy?
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60) uznał stanowisko wnioskodawcy zajęte we wniosku z dnia 05.04.2005 r. i uzupełnionym w dniu 12.05.2005 r. o pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedmiocie złożenia korekty deklaracji PIT-5 za styczeń 2005 r. W dniu 05.04.2005 r. złożył Pan w trybie art. 14a § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. nr 8 poz. 60) wniosek o pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego przedstawiając następujący stan faktyczny. Z Powiatowego Urzędu Pracy w Olsztynie otrzymał Pan dotację na rozpoczęcie działalności gospodarczej w kwocie 11.150 zł, która wpłynęła na konto 29 grudnia 2004 r. Dowiedział się Pan, że dotacje są zwolnione z podatku. W Pana ocenie - należy zrobić korektę deklaracji PIT-5 za m-c styczeń 2005 r. nie ujmując kwoty dotacji i tym samym nie będzie podatku do zapłacenia. Natomiast poprosić na piśmie Urząd Skarbowy, aby już zapłacony podatek zaliczyć na poczet przyszłych podatków. Ponadto w uzupełnieniu do wniosku z dnia 12.05.2005 r. informuje Pan, że wraz ze złożeniem korekty deklaracji PIT-5 za m-c styczeń 2005 r. należy złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty. Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie stwierdza co następuje: Otrzymane środki z Powiatowego Urzędu Pracy stanowią dla podatnika (osoby bezrobotnej) przychód z tzw. innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 ze zm.). Jednakże Minister Finansów korzystając z przysługującego mu prawa na podstawie art. 22 § 1 pkt 1 ustawy - Ordynacja podatkowa - zarządził zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od przyznanych bezrobotnemu środków z Funduszu Pracy (...), wydając w dniu 25 kwietnia 2005 r. rozporządzenie w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od niektórych dochodów (przychodów), które zostało opublikowane 27 kwietnia 2005 r. w Dz. U. nr 70, poz. 630. Ponieważ dotację otrzymał Pan w 2004 r. jako osoba bezrobotna, a zatem nie stanowiła ona źródła przychodu jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza wymieniona w art. 10 ust. 1 pkt 3, a tym samym otrzymane środki na jej rozpoczęcie nie powinny być zaksięgowane w podatkowej księdze przychodów i rozchodów jako przychód m-ca stycznia 2005 r. Celem rozstrzygnięcia przedmiotowej sprawy należy odnieść się do przepisów cyt. ustawy - Ordynacja podatkowa. Przepis art. 72 § 1 pkt 1 tejże ustawy traktujący o nadpłacie stanowi, że za nadpłatę uważa się kwotę nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku. Natomiast art. 75 § 2 pkt 1 lit. a, wskazuje, że uprawnienie do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty podatku przysługuje podatnikom, których zobowiązanie podatkowe powstaje w sposób przewidziany w art. 21 § 1, jeżeli w zeznaniach (deklaracjach), o których mowa w art. 73 § 2, wykazali m.in. zobowiązanie podatkowe nienależne lub w wysokości większej od należnej i wpłacili zadeklarowany podatek, a § 3 tegoż artykułu precyzuje, że w przypadkach, o których mowa w § 2 pkt 1 lit. a, podatnik równocześnie z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty jest obowiązany złożyć skorygowane deklaracje. Złożenie korekt deklaracji winno być uzupełnione pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty (art. 81 Ordynacji podatkowej). Na zasadzie art. 81a § 1 pkt 1, podatnicy, których zobowiązanie podatkowe powstaje w sposób przewidziany w art. 21 § 1 pkt 1 mogą skorygować uprzednio złożone zeznanie (deklaracje), jeżeli w deklaracjach, o których mowa w art. 73 § 2, wykazali zobowiązanie podatkowe nienależne lub w wysokości większej od należnej i wpłacili zadeklarowany podatek (...). Reasumując Natomiast aby nadpłacony podatek zaliczyć na poczet przyszłych podatków należy złożyć (lub przesłać) odrębny wniosek w tej sprawie do tut. organu podatkowego. W świetle powyższego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie uznał, że stanowisko wnioskodawcy w przedstawionej kwestii jest prawidłowe i postanowił jak w sentencji. Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego. Na niniejsze postanowienie służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Olsztynie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej). Zażalenie zgodnie z zapisem art. 222 wyżej cyt. ustawy - Ordynacja podatkowa winno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. Strona wnosząca zażalenie - stosownie do zapisu art. 169 § 2 Ordynacji podatkowej winna uiścić z góry opłatę skarbową w kwocie 5 zł na zażalenie oraz 0,50zł od każdego załącznika |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.