Interpretacja Urzędu Skarbowego Warszawa-Ursynów
US38/443/46/04/2005/MK
z 18 lutego 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
US38/443/46/04/2005/MK
Data
2005.02.18
Autor
Urząd Skarbowy Warszawa-Ursynów
Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług
Słowa kluczowe
miejsce świadczenia usług
pośrednictwo
prowizje
targi
umowa komisu
usługi reklamowe
Pytanie podatnika
Dot. prawidłowego rozliczania podatku od towarów i usług w związku ze świadczonymi usługami reklamowymi, pośrednictwa i komisu oraz organizacją konferencji prasowych dla podmiotu mającego siedzibę w Niemczech.
W przedmiotowym piśmie Strona stwierdza, iż świadczy usługi pośrednictwa i komisu na podstawie podpisanej umowy z XX. Usługi te polegają na usługach reklamowych, organizowaniu konferencji prasowych dla firmy niemieckiej, oraz pośrednictwa i komisu. Komis polega na sprzedaży biletów na targi i wystawy w Niemczech dla zainteresowanych kontrahentów z Polski. Pośrednictwo zaś na organizowaniu polskiemu kontrahentowi udziału w targach. Strona za powyższe czynności otrzymuje prowizję przekazywaną od firmy niemieckiej. Zdaniem wnioskodawcy, wyrażonym w piśmie z dnia 26.05.2004r., usługi reklamy, pośrednictwa w sprzedaży biletów, organizowaniu konferencji prasowych dotyczących reklamy targów, organizacji całej procedury związane z usługą targową (która w świetle orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości winna być zaliczana do kategorii usług reklamowych), za które otrzymywana jest prowizja, jako świadczone na rzecz podatnika mającego siedzibę na terytorium Wspólnoty, winny być opodatkowane w kraju nabywcy. W przypadku zaś dokonywania sprzedaży biletów i katalogów polskim wystawcom i zwiedzającym targi za granicą, czynności te podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 22%. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dn. 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) przez świadczenie usług, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Natomiast z art. 27 w/w ustawy wynika, iż w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi – miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalność, w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności – miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2 – 6 i art. 28. Z powyższego przepisu wynika ogólna zasada terytorialności podatku od towarów i usług, która stanowi, iż miejscem opodatkowania podatkiem od towarów i usług i tym samym miejscem świadczenia usługi jest siedzibą bądź miejsce prowadzenia działalności. Od ogólnej zasady określającej miejsce świadczenia usług jako miejsce prowadzenia działalności istnieje szereg wyjątków zawartych w przepisach art. 27 ust. 2-6 i art. 28 ww. ustawy, gdzie w zależności od rodzaju, usługi mogą podlegać opodatkowaniu w kraju, w którym faktycznie są wykonywane, w kraju siedziby usługobiorcy lub w kraju, w którym następuje faktyczne ich wykorzystanie. Między innymi zgodnie z art. 27 ust. 3 i 4 w/w ustawy w przypadku, gdy usługi reklamy, agentów, pośredników działających w imieniu i na rzecz innej osoby, jeżeli uczestniczą w zapewnieniu świadczenia usług reklamy, są świadczone na rzecz: Z powyższych przepisów wynika, że usługi reklamy i usługi pośredników działających w imieniu i na rzecz innej osoby, jeżeli uczestniczą w zapewnieniu świadczenia usług reklamy, świadczone na rzecz podatnika mającego siedzibę na terytorium Wspólnoty, będą opodatkowane podatkiem od towarów i usług w kraju nabywcy usługi. Zdaniem Naczelnika tut. organu podatkowego, jeżeli usługi pośrednictwa świadczone przez wnioskodawcę w postaci organizowania polskiemu kontrahentowi udziału w targach, rezerwowaniu powierzchni wystawienniczej, dotyczą usług wymienionych w art. 27 ust. 4 w/w ustawy, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z ogólną zasadą, tj. według miejsca, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę. Jednakże należy zauważyć, iż to na Stronie ciąży obowiązek właściwego zaklasyfikowania usług, aby ostatecznie stwierdzić, czy usługi świadczone przez podatnika polegające na pośrednictwie w organizowaniu udziału w targach, rezerwowaniu powierzchni wystawienniczej są w całości zaliczane do usług reklamowych. W przypadku zaś problemów z prawidłowym zakwalifikowaniem danej czynności, Strona może złożyć wniosek do Urzędu Statystycznego w Łodzi w celu wyjaśnienia. Ponadto w kwestii dotyczącej dokonywania sprzedaży biletów wstępu i katalogów polskim wystawcom i zwiedzającym targi za granicą, Naczelnik tut. organu podatkowego zauważa, iż czynność ta nie została wymieniona jako podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w miejscu, gdzie nabywca posiada siedzibę. Dlatego też sprzedaż biletów wstępu i katalogów polskim wystawcom i zwiedzającym targi za granicą podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 22%. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.