Interpretacja Urzędu Skarbowego w Legnicy
US-PD-I/0090/1/17/05
z 13 kwietnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US-PD-I/0090/1/17/05
Data
2005.04.13



Autor
Urząd Skarbowy w Legnicy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dopłata
dotacja
przewóz osób
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
Czy podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych otrzymana przez podatnika z Urzędu Marszałkowskiego dotacja stanowiąca dopłatę do przewozów pasażerskich z tytułu stosowania obowiązujących ulg ustawowych.


Z treści złożonego wniosku wynika, że prowadząc działalność gospodarczą w zakresie transportu samochodowego podatnik - osoba fizyczna zajmuje się przewozem osób na regularnych liniach komunikacyjnych na terenie Dolnego Śląska. W dniu 8.02.2005 r. podatnik podpisał umowę z Urzędem Marszałkowskim we Wrocławiu dotyczącą dopłat do przewozów pasażerskich z tytułu stosowania ulg ustawowych. Zgodnie z zawartą umową począwszy od miesiąca lutego 2005 r. podatnik miał otrzymywać z Urzędu Marszałkowskiego dotacje stanowiące dopłatę do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu drogowego. Zdaniem podatnika dotacje nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Z treści złożonego wniosku wynika ponadto, iż podatek dochodowy od dochodów z działalności gospodarczej podatnik opłaca w sposób, o którym mowa w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który to podatek jest podatkiem liniowym i wynosi 19% podstawy jego obliczenia. Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j. t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) zwanej dalej ustawą, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a - 22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.
Tak więc otrzymywane przez podatników prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą dopłaty czy też dotacje, w świetle powołanego wyżej przepisu, stanowią co do zasady przychód z tej działalności podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, przy czym od reguły tej przewidziano dwa wyjątki. Pierwszy dotyczy dopłat i dotacji związanych z otrzymaniem, zakupem bądź wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, które w ogóle nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej o czym mówi wprost cytowany wyżej przepis. Drugi wyjątek dotyczy grupy dotacji i dopłat zwolnionych z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie przepisów art. 21 ustawy.W myśl art. 21 ust. 1 pkt 47b ustawy o podatku dochodowym w brzmieniu obowiązującym do dnia 31.12.2003 r. wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Powyższy przepis uchylony został przepisem art. 1 pkt 10 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956 ze zm.) przy czym ustawodawca zachował przedmiotowe zwolnienie do dnia 31.12.2004 r. o czym stanowi art. 14 (zdanie pierwsze) tej ustawy, zgodnie z którym zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 47b i 48 ustawy wymienionej w art. 1 (tj. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1.01.2004 r., stosuje się w zakresie i na zasadach dotychczasowych do dnia 31.12.2004 r.

Na podstawie art. 3 ustawy z dnia 18 listopada 2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 263, poz. 2619) zmieniona została powołana wyżej ustawa z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw. W wyniku dokonanej zmiany (art. 3 pkt 2) cytowany przepis art. 14 (zdanie pierwsze) otrzymał brzmienie "Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 47b i 48 ustawy wymienionej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2004 r., stosuje się w zakresie i na zasadach dotychczasowych do dnia 31 grudnia 2006 r.".
Reasumując, w świetle powołanych wyżej uregulowań, do dnia 31 grudnia 2006 r. wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
Zakres ustawowych uprawnień do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego w regularnych przewozach osób, wykonywanych przez uprawnionych przewoźników autobusowych (z wyjątkiem komunikacji miejskiej) oraz zasady rekompensaty tych ulg przewoźnikom regulują przepisy ustawy z dnia 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (Dz. U. z 2002 r. Nr 175, poz. 1440 ze zm.). Zgodnie z art. 8a ust. 1 - 3 tej ustawy, finansowanie ustawowych uprawnień do ulgowych przejazdów należy do zadań własnych samorządu województwa. Samorządy województw przekazują przewoźnikom wykonującym krajowe autobusowe przewozy pasażerskie dopłaty do tych przewozów z tytułu stosowania obowiązujących ustawowych ulg w przewozach pasażerskich. Kwotę dopłaty stanowi różnica pomiędzy wartością sprzedaży biletów obliczoną według cen nieuwzględniających ustawowych ulg a wartością sprzedaży tych biletów w cenach uwzględniających te ulgi. Przy określeniu wielkości dopłaty nie uwzględnia się podatku od towarów i usług. Uprawnienia do otrzymywania ww. dopłat nabywa przewoźnik spełniający warunki określone w art. 8a ust. 4 ustawy.
Pomimo, iż wypłacana przewoźnikom kwota przeznaczona na pokrycie kosztów finansowania ustawowych uprawnień do ulgowych przejazdów pasażerskich autobusowych określona jest w powołanej wyżej ustawie jako "dopłata do przewozów" to biorąc pod uwagę źródło jej finansowania (budżet województw), niezależnie od jej różnego nazewnictwa w tej ustawie, uznać należy, że kwota dopłaty do przewozów jest dotacją w rozumieniu art. 69 ust. 2 pkt 2 i ust. 4 pkt 1 lit. c) w związku z art. 111 ust. 2 pkt 1 i ust. 3 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 ze zm.).

Dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetów jednostek samorządu terytorialnego, wolne są w istniejącym stanie prawnym, na podstawie powołanych wyżej przepisów, od podatku dochodowego (niezależnie od formy i sposobu opodatkowania tym podatkiem). Tym samym tut. organ podatkowy podziela stanowisko podatnika, iż otrzymane dopłaty do przewozów nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym, który to podatek podatnik opłaca na ogólnych zasadach w sposób, o którym mowa w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ustosunkowując się do złożonego wniosku w zakresie opodatkowania dopłat do przewozów (dotacji w rozumieniu przepisów o finansach publicznych) podatkiem dochodowym od osób fizycznych tut. organ podatkowy nadmienia, że zwolnienie od opodatkowania dotacji nie pozostaje bez wpływu na możliwość zaliczania w koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio z nich sfinansowanych. Konsekwencją zwolnienia jest bowiem zapis art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31.12.2003 r., w myśl którego nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a - 47c i 48. Przepis art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2004 r. stosuje się odpowiednio do czasu obowiązywania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 47b i 48, tj. do dnia 31 grudnia 2006 r. o czym stanowi przepis art. 14 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956 ze zm.).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj