Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Lublinie
P-1/005/920/05
z 18 kwietnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
P-1/005/920/05
Data
2005.04.18



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Lublinie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych


Słowa kluczowe
samochód prywatny
urząd gminy
użytkowanie (używanie)


Pytanie podatnika
Zapytanie dotyczy zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ryczałtu przyznanego dla wójta i radnego na samochód prywatny używany do celów służbowych.


Na podstawie art. 14a i 216 ustawy z dnia 29.08.1997r - Ordynacja podatkowa (Dz. U z 2005r Nr 8, poz. 60) stanowisko dotyczące zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w sprawie przedstawionej we wniosku z dnia 22.02.2005r. (data wpływu do Urzędu 09.03.2005r) u z n a j ę za nieprawidłowe.

U z a s a d n i e n i e

1) Zapytanie dotyczy zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ryczałtu przyznanego dla wójta i radnego na samochód prywatny używany do celów służbowych.

2) Zdaniem strony miesięczny ryczałt przyznany pracownikowi ( wójt, zastępca wójta ) jako zwrot kosztów używania pojazdów do celów służbowych, ustalony na podstawie przepisów rozporządzenia z dnia 25 marca 2002r Ministra Infrastruktury (Dz. U. z 2002r Nr 27, poz 271 ) w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy- jest kwotą otrzymywaną przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich. W przypadku ryczałtu Wójta na samochód służbowy suma nie podlegająca opodatkowaniu nie może przekroczyć kwoty 2280,00zł.

3) Zdaniem organu podatkowego przedstawione stanowisko jest w pełni niezasadne.

W myśl przepisów powołanego rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002rzwrot kosztów używania przez pracownika pojazdu samochodowego niebędącego własnością pracodawcy w celach służbowych do jazd lokalnych, następuje na podstawie umowy cywilnoprawnej, zawartej między pracodawcą a pracownikiem. Z przepisu tego wynika, iż warunkiem koniecznym jest zaistnienie stosunku pracy pomiędzy stronami takiej umowy cywilnoprawnej. Gdyby nie występował stosunek pracy pomiędzy stronami to nie mogłoby dojść do zawarcia umowy cywilnoprawnej o używaniu przez pracownika pojazdu samochodowego niebędącego własnością pracodawcy do celów służbowych. W konsekwencji źródłem przychodu dla pracownika, który otrzymuje omawiany ryczałt jest zatrudnienie w ramach stosunku pracy.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14, poz. 176 ze zm.) za przychody ze stosunku pracy (stosunku służbowego, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy) uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Oznacza to, że ryczałt wypłacany pracownikowi za używanie pojazdu samochodowego (niebędącego własnością pracodawcy), dla potrzeb pracodawcy w jazdach lokalnych należy zaliczyć do przychodów ze stosunku pracy, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Od tego przychodu pracownika pracodawca - jako płatnik- powinien pobierać zaliczki na podatek według zasad określonych w art. 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto informuję, że niniejsza interpretacja:

a) odnosi się wyłącznie do przedstawionego przez wnioskodawcę i przytoczonego w treści niniejszego postanowienia stanu faktycznego oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia;

b) nie jest wiążąca dla strony, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie, które wnosi się za pośrednictwem Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Lublinie, w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia (art.236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj