Interpretacja Urzędu Skarbowego we Włoszczowej
PD-415/6/05
z 12 maja 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD-415/6/05
Data
2005.05.12



Autor
Urząd Skarbowy we Włoszczowej


Temat
Ordynacja podatkowa --> Zobowiązania podatkowe --> Powstawanie zobowiązania podatkowego --> Zaniechanie ustalania i poboru oraz zwolnienie z poboru

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
Fundusz Pracy
pomoc
pomoc publiczna
rozpoczęcie działalności gospodarczej
środki finansowe
zaniechanie poboru podatku


Pytanie podatnika
Czy od środków pieniężnych otrzymanych z Funduszu Pracy przez bezrobotnego na podjęcie własnej działalności gospodarczej należy odprowadzić podatek ?


Naczelnik Urzędu Skarbowego, działając na podstawie art. 216 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa (tekst jednolity Dz. U. Nr 8 poz. 60 ), po rozpatrzeniu Pana wniosku z dnia 18-03-2005 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.


W swoim wniosku podjął Pan problem zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od niektórych dochodów, a mianowicie od środków pieniężnych otrzymanych przez bezrobotnego na podjęcie własnej działalności gospodarczej.

Na podstawie art. 46 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99, poz. 1001 i Dz. U. Nr 273, poz. 2703), starosta ze środków Funduszu Pracy może przyznać bezrobotnemu jednorazowo środki na podjęcie działalności gospodarczej. Warunki, jakie należy spełniać, aby otrzymać określoną powyżej pomoc finansową reguluje rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 31 sierpnia 2004 r. (Dz. U. Nr 196, poz. 2018).

W świetle ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), omawiane świadczenie stanowi dla podatnika przychód z tzw. innych źródeł, podlegający opodatkowaniu, gdyż nie mieści się w dyspozycji przepisów normujących zwolnienia przedmiotowe. Dlatego też Minister Gospodarki i Pracy wystąpił do Ministra Finansów z wnioskiem o zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych za 2004 r. (pismo z dnia 23 lutego 2005 r. Nr DF.II-0212-44/05).

Na podstawie art. 22 § 1 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Minister Finansów w przypadkach uzasadnionych interesem publicznym lub ważnym interesem podatników może zaniechać w całości lub w części poboru podatku. Tak też się stało w przypadku przyznawanych bezrobotnemu środków z Funduszu Pracy. W dniu 25 kwietnia 2005 r. Minister Finansów wydał rozporządzenie, na mocy którego zarządził zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od przyznawanych bezrobotnemu środków z Funduszu Pracy, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. b i c rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 31 sierpnia 2004 r. powołanego powyżej. Przyznane bezrobotnemu środki stanowią pomoc de minimis w rozumieniu art. 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 69/2001 z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy w ramach zasady de minimis (Dz. Urz. WE L 10 z dnia 13.01.2001) i udzielonych zgodnie z przepisami tego rozporządzenia.

Zaniechanie to ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od 1 stycznia 2004 r. do dnia 31 grudnia 2005 r.
W związku z otrzymaniem środków z Funduszu Pracy i zaniechaniem poboru podatku w ramach pomocy de minimis, należy pamiętać, że w przypadku kolejnych przyznawanych ulg dla przedsiębiorcy wartość tej pomocy winna być wykazana w oświadczeniu o korzystaniu z pomocy publicznej na podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. Nr 123, poz. 1291).

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę w oparciu o aktualne przepisy prawne,
- traci moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących,
- nie jest wiążąca dla płatnika ale wiąże właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej (art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj