Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu
1424/1110/443/23/2005/IW
z 4 marca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1424/1110/443/23/2005/IW
Data
2005.03.04



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Radomiu


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
rolnik ryczałtowy
zwrot podatku od towarów i usług


Pytanie podatnika
Czy rolnik nie niebędący podatnikiem podatku od towarów i usług może odzyskać podatek VAT w jakikolwiek sposób w systemie podatkowym i jakie warunki musi spełnić aby ten zwrot otrzymać.


W dniu 10.02.2005r. Pan Wojciech ......., wystąpił do tut. Organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Jak wynika przedstawionego stanu faktycznego Podatnik zawarł w dniu 28.04.2004r. z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umowę pomocy finansowej w ramach programu SAPARD na realizację inwestycji w postaci zakupu ciągnika i wozu asenizacyjnego. W miesiącu listopadzie 2004r. dokonał zakupów w ramach w/w umowy ciągnika i wozu asenizacyjnego finansowanego w części z własnych środków oraz w części z zaciągniętego kredytu bankowego.
Pan Wojciech ...... nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług . Jest natomiast rolnikiem ryczałtowym.
Czy rolnik nie niebędący podatnikiem podatku od towarów i usług może odzyskać podatek VAT w jakikolwiek sposób w systemie podatkowym i jakie warunki musi spełnić aby ten zwrot otrzymać.

Stanowisko Podatnika:
Zdaniem Podatnika ma on prawo ubiegać się o zwrot podatku VAT na wniosek, o którym mowa w § 27a ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług ( Dz. U. nr 97 poz. 970 ze zm.) - zwanego dalej rozporządzeniem, pod warunkiem spełnienia podstawowego warunku zawartego w § 27a ust. 1 cyt. rozporządzenia.

Stanowisko Organu Podatkowego:
Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( j.t. Dz. U. z 2000r. nr 14 poz. 176 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym w 2004r. przepisów tej ustawy nie stosuje się do przychodów m.in. z działalności rolniczej ( za wyjątkiem prowadzenia przez rolnika działów specjalnych produkcji rolnej).
Zatem odzyskanie podatku od towarów i usług poprzez zwiększenie kosztów w podatku dochodowym o nieodliczony podatek od towarów i usług nie jest możliwe.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. nr 54 poz. 535 z późn. zm.) zwalnia się od podatku od towarów i usług dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego, tym samym, jako rolnik ryczałtowy nie jest Pan podatkiem podatku od towarów i usług w świetle ustawy o podatku od towarów i usług.
Zgodnie z zasadą generalną zawartą w art. 86 ust. 1 cyt. ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art.114, art.119 ust.4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 88 ust. 4 cyt. ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art.96, z wyłączeniem przypadków ,o których mowa w art.86 ust. 20.
Ponieważ jako rolnik ryczałtowy korzysta Pan ze zwolnienia od podatku VAT nie będzie Panu przysługiwało prawo odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach zakupu bez względu na formę ich finansowania, w tym między innymi z funduszu SAPARD.
Zgodnie z art. 115 ust. 1 cyt. ustawy rolnikowi ryczałtowemu dokonującemu dostawy produktów rolnych dla podatnika podatku, który rozlicza ten podatek, przysługuje zryczałtowany zwrot podatku z tytułu nabywania niektórych środków produkcji dla rolnictwa opodatkowanych tym podatkiem. Kwota zryczałtowanego zwrotu podatku jest wypłacana rolnikowi ryczałtowemu przez nabywcę produktów rolnych.
Mając powyższe na uwadze jeżeli będzie Pan dokonywał dostaw produktów rolnych dla podatników podatku od towarów i usług to na warunkach w/w ustawy otrzyma Pan od tych podmiotów zryczałtowany zwrot podatku, który będzie stanowił odzyskany VAT z tytułu nabycia niektórych środków produkcji rolnictwa bez względu na rodzaj źródeł, z których finansował Pan te zakupy, w tym ze środków SAPARD ( a zatem jeżeli dokona Pan sprzedaży produktów rolnych na rzecz podmiotów, jak wyżej, skorzysta Pan ze zryczałtowanego zwrotu podatku VAT).Ponadto Podatnik ma prawa ubiegać się o zwrot podatku VAT na wniosek, o którym mowa w § 27a ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług ( Dz. U. nr 97 poz. 970 ze zm.) - zwanego dalej rozporządzeniem.
Umowa spełnia podstawowy warunek zawarty w § 27a ust. 1 cyt. rozporządzenia, który stanowi, iż zwrot podatku z tyt. nabycia towarów i usług przysługuje podmiotom, które przed dniem 1 maja 2004r. zawarły z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umowy w ramach Specjalnego Programu Akcesyjnego na Rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (SAPARD) dotyczące refundacji ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach tego programu. Podatnik zawarł taką umowę w dniu 28.04.2004r.Zgodnie § 27a ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 97 poz. 970 z późn. zm.) zwrot podatku przysługuje podmiotom, o których mowa w ust. 1, spełniającym następujące warunki:
1) w całości zapłaciły należność obejmującą podatek naliczony z tytułu dokonanego nabycia towarów lub usług oraz posiadają oryginał faktury lub faktury korygującej, a w przypadku importu towarów - dokument stwierdzający zapłatę cła i podatków pobieranych przez organy celne;
2) posiadają dokumenty bankowe potwierdzające przekazanie środków refundowanych w wykonaniu umowy, o której mowa w ust. 1;
3) posiadają zaświadczenie wydane przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa:
a) o podpisaniu umowy, o której mowa w ust. 1, przed dniem 1 maja 2004 r.,
b) zawierające określenie kwoty podatku, przypadającej na wartość netto (bez podatku) towarów i usług objętych dokonaną refundacją ze środków Unii Europejskiej, wyliczonej na podstawie faktur i dokumentów celnych, przyjętych do rozliczenia umowy, oraz wysokości udziału, w jakim ta kwota podatku i wartość towarów i usług zostały objęte refundacją ze środków Unii Europejskiej,
c) potwierdzające wysokość kwoty podatku objętego refundacją ze środków Unii Europejskiej w związku z zaliczeniem go do kosztów kwalifikowanych,
d) zawierające wyszczególnienie numerów, dat i nazw wystawców faktur lub dokumentów celnych, które były wystawione na rzecz podmiotów wymienionych w ust. 1 i stanowiły podstawę refundowania ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych.
Zgodnie z § 27a ust.5 cyt. rozporządzenia wniosek w sprawie zwrotu podatku , o którym mowa w ust. 4, powinien zawierać :
1) nazwę i adres siedziby nabywcy lub imię i nazwisko oraz adres jego zamieszkania;
2) wartość nabytych towarów i usług lub importu towarów i usług, których dotyczy wniosek o zwrot podatku;
3) kwotę podatku, o której zwrot ubiega się podatnik.
Do wniosku dołącza się ( zgodnie z § 27a ust.6 cyt. rozporządzenia):
1) zaświadczenie, o którym mowa w ust. 3 pkt 3;
2) oświadczenie składającego wniosek, że zwrot podatku nie dotyczy podatku naliczonego, który został lub zostanie przez podatnika rozliczony w jakikolwiek inny sposób.

Pouczenie:
Niniejsze postanowienie wydane zostało na podstawie stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej -do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Zgodnie z art. 14b § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Zażalenie, zgodnie z przepisem art. 222 w związku z art. 239 cyt. ustawy z dnia 29.08.1997r. powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia.
Zgodnie z art. 236 § 2 pkt. 1 cyt. ustawy zażalenie podlega opłacie skarbowej we właściwej wysokości.
Niniejsze postanowienie może zostać zmienione lub uchylone w drodze decyzji przez Organ odwoławczy w trybie art. 14b § 5 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj