Interpretacja Opolskiego Urzędu Skarbowego
PP/443-1-1-GK/05
z 11 marca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-1-1-GK/05
Data
2005.03.11



Autor
Opolski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury

Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Zasady ogólne --> Moment powstania obowiązku podatkowego


Słowa kluczowe
anulowanie faktury
faktura VAT
korekta podatku
obowiązek podatkowy
zaliczka


Pytanie podatnika
Czy Spółka prawidłowo rozliczyła podatek związany z korektą faktury i otrzymaniem zaliczki?


POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 216 § 1 w związku z art. 14a § 4 i art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza, iż stanowisko Spółki przedstawione w piśmie z dnia 5 stycznia 2005 r. L.dz. 43 jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 5 stycznia 2005 r. L.dz. 43 (data wpływu do tut. Urzędu 6 styczeń 2005 r.) Spółka zwróciła się do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Jej indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny:

W deklaracji podatkowej VAT - 7 za miesiąc maj 2004 r. Spółka wykazała kwotę podatku należnego wynikającą z faktury VAT nr 336/W/2004 o wartości 5.934.632,17zł. netto. Faktura ta dokumentowała otrzymanie ostatniej zaliczki na kwotę 1.128.650zł. Pracownik Spółki pomyłkowo wydał dyspozycję wystawienia faktury VAT obejmującej całą transakcję. Po dokonaniu wyjaśnień z kontrahentem Spółka wystawiła kolejną fakturę VAT o nr. 379/W/2004 z dnia 18 czerwca 2004 r. na kwotę 1.128.650zł., stanowiąca równowartość ostatniej otrzymanej zaliczki., faktura ta została ujęta w deklaracji dla celów podatku od towarów i usług za miesiąc czerwiec 2004 r. Dnia 20 października 2004 r. Spółka wystawiła fakturę korygującą nr 70/W/2004 do faktury nr 336/W/2004 na wartość 5.934.632,17zł. Zarówno faktura VAT nr 336/W/2004 jak i faktura korygująca nr 70/W/2004, nie zostały przyjęte przez kontrahenta, lecz odesłane z informacją, iż jako nieprawidłowe nie zostały one zaksięgowane.

Spółka zadała następujące pytanie:

Czy mamy prawo skorygować podatek VAT w miesiącu wystawienia faktury pierwotnej, wystawionej błędnie?

Spółka przedstawiła stanowisko, iż ma prawo do skorygowania podatku VAT należnego w miesiącu wystawienia faktury pierwotnej, ponieważ był on wykazany błędnie, do transakcji nie doszło. Nie istnieje również ryzyko, że nabywca odliczył podatek naliczony wynikający z wystawionej faktury. Podatek wykazany w tej fakturze powinien być wyeliminowany z rozliczeń podatkowych.

Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu, informuje co następuje.

Zasady wystawiania faktur VAT zostały określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971) - zwanym dalej "rozporządzeniem". Przepisy rozporządzenia nie przewidują możliwości "anulowania" faktury VAT. Umożliwiają jedynie wystawienie faktury VAT korygującej. Jednakże w przypadku gdy faktura VAT nie została wprowadzona do obrotu prawnego, należy zaakceptować tę formę wycofania jej z rozliczeń podatkowych Spółki. Zatem samo anulowanie faktury, która nie została wprowadzona do obrotu prawnego należy uznać za właściwe. W tym zakresie tut. organ podatkowy podziela stanowisko ugruntowane w orzecznictwie Sądów Administracyjnych w tej sprawie (wprawdzie dotyczą one nieobowiązujących już przepisów wykonawczych,wydanych na podstawie ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, jednakże pozostają aktualne także w obowiązującym stanie prawnym). Przykładowo:

  • w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 19 grudnia 2000 r .sygn. akt IIISA1715/99 (Przegląd Podatkowy nr 5 z 2001 r.) stwierdzono m.in., iż "Możliwość "anulowania" faktur (rachunków uproszczonych), mimo że nie jest dopuszczona wyraźnie przez ustawę o VAT, należy zaaprobować jako praktyczną i realną drogę "wycofania się" podatnika z błędnego wystawienia dokumentu rozliczeniowego. Jednak powinna ona dotyczyć wyłącznie tych dokumentów rozliczeniowych (faktur, rachunków uproszczonych), które nie zostały wprowadzone przez podatnika do obrotu prawnego (np. poprzez doręczenie ich kontrahentom)."
  • w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego Ośrodek Zamiejscowy w Katowicach z dnia 24 kwietnia 2002 r. sygn. Akt ISA/Ka179/00 (Monitor Podatkowy nr 2 z 2003 r.), stwierdzono m.in., iż "Mimo, iż przepisy § 43 i 44 rozporządzenia Ministra Finansów z 21.12.1995 r. nie przewidują możliwości wystawienia faktury korygującej w przypadku omyłkowego wystawienia faktury, uznać trzeba, iż podatnik ma prawo do wycofania takiej faktury z obrotu gospodarczego poprzez jej anulowanie. "
  • w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 7 czerwca 2004 r . sygn. Akt IIISA 238/03 (Monitor Podatkowy nr 8 z 2004 r.), stwierdzono m.in., iż "Mimo iż przepisy § 43 i 44 rozporządzenia Ministra Finansów z 21.12.1995 r. w sprawie wykonania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 154, poz. 797 ze zm.) nie przewidują możliwości wystawienia faktur korygujących w przypadku omyłkowego wystawienia faktury, uznać trzeba, iż podatnik ma prawo do wycofania takiej faktury z obrotu gospodarczego poprzez jej anulowanie lub wystawienie faktury korygującej."

Zatem samo anulowanie faktury np. poprzez dokonanie odpowiedniej adnotacji na tej fakturze i pozostawieniu w aktach podatkowych zarówno jej oryginału jak i kopii w przypadku nie wprowadzenia jej do obrotu prawnego należy uznać za dopuszczalne i nie naruszające obowiązujących przepisów prawa podatkowego. Jednakże z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż faktura nr 336/W/2004 o wartości 5.934.632,17zł. netto została wystawiona w związku z faktem otrzymania w miesiącu maju 20004 r. ostatniej zaliczki przed zrealizowaniem transakcji, którą to Spółka udokumentowała kolejną fakturą VAT z dnia 18 czerwca 2004 r. Natomiast zgodnie z art. 19 ust. 11 ustawy jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części. Zatem obowiązek podatkowy z tytułu otrzymania przedmiotowej zaliczki powstał w miesiącu maju 2004 r., nie zaś w miesiącu czerwcu 2004 r. i kwota podatku należnego winna zostać ujęta w deklaracji dla celów podatku od towarów i usług VAT-7 za miesiąc maj 2004 r. nie zaś w deklaracji VAT-7 za miesiąc czerwiec 2004 r., jak to uczyniła Spółka. Bowiem obowiązek podatkowy powstał niezależnie od prawidłowego udokumentowania przedmiotowej transakcji w części otrzymanej zaliczki. Zatem nie można uznać postępowania przyjętego przez Spółkę za całkowicie prawidłowe. O ile należy się zgodzić z możliwością skorygowania pierwotnego rozliczenia, to jednak rozliczenie to winno zawierać obrót i kwotę podatku należnego wynikającego z powstania obowiązku podatkowego związanego z otrzymaniem ostatniej zaliczki.

Reasumując powyższe wywody, Spółka winna dokonać rozliczenia otrzymanej zaliczki w miesiącu maju 2004 r., nie zaś w miesiącu czerwcu 2004 r. a korekta rozliczenia winna obejmować jedynie różnicę pomiędzy kwotą otrzymanej zaliczki, a kwotą wykazaną w fakturze nr 336/W/2004.

Jednocześnie Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż przedmiotowa interpretacja o zakresie i sposobie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i w stanie prawnym obowiązującym na dzień jej wydania.

Na podstawie art. 14a § 4, art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 223 § 1 w związku z art. 239 ustawy - Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia.

Zażalenie podlega opłacie skarbowej. Zgodnie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 86, poz. 960 ze zmianami) opłacie tej podlegają podania i załączniki do podań składane w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej. Szczegółowy wykaz przedmiotów opłaty skarbowej zawiera załącznik do ww. ustawy. Zgodnie z pozycją 1, części I, powołanego załącznika do ustawy o opłacie skarbowej z dnia 9 września 2000r. opłata skarbowa od podania wynosi 5zł natomiast zgodnie z poz. 2 opłata skarbowa od załącznika do podania wynosi 50gr.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj