Interpretacja Urzędu Skarbowego w Augustowie
US.IV/443-5/2005
z 22 marca 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.IV/443-5/2005
Data
2005.03.22
Autor
Urząd Skarbowy w Augustowie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Odliczenie częściowe podatku
Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe --> Przekroczenie obrotu
Słowa kluczowe
aktywa
działalność gospodarcza
nadleśnictwo
odliczenie podatku od towarów i usług
przejęcie
współczynnik
Pytanie podatnika
Pytanie dotyczy ustalenia współczynnika na rok 2005 dla połączonego Nadleśnictwa ....
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Augustowie mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę i stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia tego zdarzenia, postanawia udzielić następującej interpretacji, co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego. W myśl art. 90 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do dokonywania czynności, w związku z którymi przysługuje przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Z przepisu ust. 2 wynika, że jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku naliczonego podlegających odliczeniu, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom dającym prawo do obniżenia podatku należnego.Proporcję tę ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności opodatkowanych w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu tych czynności. Proporcja ustalana jest procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy. Jednocześnie w myśl art. 90 ust. 5,6, i 7 wyżej cytowanej ustawy ustawodawca określił co należy wliczyć do obrotu uzyskanego, a także jakich czynności do tego obrotu się nie wlicza. W liczniku ustalanej proporcji uwzględnia się roczny obrót z tytułu czynności, w związku z którymi przysługiwało podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, tzn. Wartość transakcji, które zgodnie z art. 86 ust. 1, 8 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) dają podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego.W mianowniku natomiast uwzględnia się całkowity obrót uzyskany z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (czyli kwotę z licznika), oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo pomniejszony o wartość: Jednakże, w art. 163 ust. 2 cytowanej wyżej ustawy, mającym charakter regulacji przejściowej postanowiono, że korekta kwoty podatku naliczonego, o której mowa w art. 91, za rok 2004 dotyczy okresu od dnia 1 maja do końca roku podatkowego. Do obliczenia proporcji przyjmuje się obroty osiągnięte w tym okresie. Obliczoną w ten sposób proporcję stosuje się przy wyliczeniu kwoty podatku naliczonego podlegającego odliczeniu zgodnie z art. 90 w trakcie roku 2005. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie regulują jednak zasad ustaleń współczynnika w przypadku połączenia się jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej. Zatem do ustalenia współczynnika na rok 2005 dla połączonego Nadleśnictwa należy przyjąć jedynie sprzedaż V-XII 2004 r. Nadleśnictwa .... Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcą i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym i wiąże organy podatkowe do czasu zmiany przepisów.Interpretacja nie jest wiążąca dla podmiotu uprawnionego do złożenia wniosku, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia /art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej/. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.