Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie
D2-443/9/05
z 25 lutego 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
D2-443/9/05
Data
2005.02.25



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Lublinie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy


Słowa kluczowe
jednostka budżetowa
nieodpłatne przekazanie rzeczy
obowiązek podatkowy


Pytanie podatnika
Czy przy nieodpłatnym przekazaniu składników majątku ruchomego innej państwowej jednostce budżetowej na n/w podstawie prawnej istnieje obowiązek odprowadzenia podatku VAT w sytuacji, gdy zarówno przekazujący jak i podmiot na rzecz którego przekazanie ma nastąpić - stanowią jednostki organizacyjne Skarbu Państwa?"


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216, art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa /Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm./ - Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie postanawia uznać przedstawione stanowisko w złożonym wniosku o interpretacją przepisów prawa podatkowego za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 01.02.2005 r. wpłynął wniosek ....................... o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w którym przedstawiono następujący stan faktyczny:

Uwzględniając nakaz zawarty w § 6 ust. 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 sierpnia 2004 r. w sprawie sposobu i trybu gospodarowania składnikami majątku ruchomego powierzonego jednostkom budżetowym, zakładom budżetowym i gospodarstwom pomocniczym /Dz. U. Nr 191, poz. 1957/ (zgodnie, z którym zbędne lub zużyte składniki majątku ruchomego powierzone jednostce mogą być przedmiotem sprzedaży, oddania w najem lub dzierżawę, nieodpłatnego przekazania innej jednostce oraz darowizny; w myśl § 6 ust. 5 tego rozporządzenia przy gospodarowaniu zbędnymi składnikami majątku ruchomego uwzględnia się, w pierwszej kolejności, potrzeby innych jednostek; nieodpłatne przekazanie zgodnie z § 38 ust. 2 cytowanego rozporządzenia następuje na pisemny wniosek zainteresowanego złożony do kierownika jednostki; przekazania dokonuje się zgodnie z § 38 ust. 6 powołanego rozporządzenia na podstawie protokołu zdawczo - odbiorczego) ............................... zamierza dokonać nieodpłatnego przekazania na czas nieoznaczony zbędny sprzęt komputerowy oraz urządzenia laboratoryjne innej państwowej jednostce budżetowej w trybie art. 38 powołanego rozporządzenia
i przedstawiono pytanie:

"Czy przy nieodpłatnym przekazaniu składników majątku ruchomego innej państwowej jednostce budżetowej na n/w podstawie prawnej istnieje obowiązek odprowadzenia podatku VAT w sytuacji, gdy zarówno przekazujący jak i podmiot na rzecz którego przekazanie ma nastąpić - stanowią jednostki organizacyjne Skarbu Państwa?"

i zajęto następujące stanowisko:

Brak jest obowiązku odprowadzenia podatku VAT od nieodpłatnego przekazania zbędnych składników. Umowa cywilnoprawna stanowi z natury swej czynność prawną o charakterze dwustronnym. Jednym z koniecznych elementów stosunku cywilnoprawnego jest występowanie co najmniej dwóch podmiotów tworzących jego strony. W sytuacji opisanej w przedmiotowej sprawie nieodpłatne przekazanie dotyczy dwóch jednostek organizacyjnych Skarbu Państwa. W tym przypadku występuje tylko jeden podmiot prawa, działający poprzez swoje jednostki organizacyjne, tzw. stationes fisci. Wykluczone jest zawarcie jakiejkolwiek umowy cywilnoprawnej pomiędzy dwoma jednostkami reprezentującymi Skarb Państwa, zatem czynność nieodpłatnego przekazania jednostce budżetowej nie posiada cech prawnie skutecznej umowy, co wyczerpuje wyłącznie zawarte w dyspozycji art. 6 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług /Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm./.

Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa /Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn zm./ stosownie do swojej właściwości miejscowej naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W związku z powyższym udzielam interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następująco:

Zgodnie z art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług /Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm. / przez dostawę towarów, o której mowa w at. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub części.

Zgodnie z art. 29 ust. 10 powołanej ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust 2, podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów, a gdy cena nabycia nie istnieje, koszt wytworzenia określony w momencie dostawy tych towarów.

Tak więc w przypadku nieodpłatnego przekazania składników majątku ruchomego innemu podmiotowi, od których w momencie nabycia podatnik obniżył podatek należny o podatek naliczony, istnieje obowiązek naliczenia i odprowadzenia podatku od towarów i usług. Podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów, a gdy cena nabycia nie istnieje, koszt wytworzenia określony w momencie dostawy tych towarów. W sytuacji gdy podatnikowi nie przysługiwało prawo odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług w momencie nabycia towarów, nieodpłatne przekazanie towarów nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

POUCZENIE

Informuje się, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Zgodnie z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj