Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-707/12-5/AS
z 15 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-707/12-5/AS
Data
2012.10.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Dochody opodatkowane ryczałtem

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z innych źródeł


Słowa kluczowe
konkursy
nagrody
szkoły
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Zakres zwolnienia z opodatkowania nagród uzyskanych w konkursie organizowanym dla uczniów szkół gimnazjalnych



Wniosek ORD-IN 370 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 25.07.2012 r. (data wpływu 02.08.2012 r.) uzupełnione pismem na drU.u ORD-IN z dnia 06.08.2012 r. (data wpływu) oraz pismem z dnia 03.10.2012 r. (data wpływu 08.10.2012 r. na wezwanie z dnia 26.09.2012 r. Nr IPPB2/415-707/12-3/AS o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania nagród uzyskanych w konkursie organizowanym dla uczniów szkół gimnazjalnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 02.08.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania nagród uzyskanych w konkursie organizowanym dla uczniów szkół gimnazjalnych.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 26.09.2012 r. Nr IPPB2/415-707/12-3/AS, na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienie złożonego wniosku poprzez przedstawienie dokumentu (odpowiednio oryginał lub urzędowo poświadczona kopia za zgodność z oryginałem), z którego wynika sposób reprezentacji Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego w zakresie oświadczeń woli i podpisywania dokumentów, tj. stosowne umocowanie do występowania w imieniu Urzędu z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej dla osoby, która wniosek podpisała. Ponadto, jeżeli podpisana osoba nie jest upoważniona do reprezentowania Urzędu to należało przedstawić pełnomocnictwo udzielone dla osoby, która przedmiotowy wniosek podpisała - w terminie 7 dni pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wniosek uzupełniono w terminie, tj. pismem z dnia 03.10.2012 r. (data wpływu 08.10.2012 r. - data nadania w placówce pocztowej 04.10.2012 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

U. zorganizował konkurs dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych na projekt edU.acyjny dotyczący rynku finansowego. Autorzy nagrodzonych prac oraz opiekunowie otrzymają nagrody rzeczowe w postaci elektronicznych urządzeń multimedialnych. Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 21 lipca 2006 r. o nadzorze nad rynkiem finansowym, do zadań Komisji Nadzoru Finansowego należy podejmowanie działań edU.acyjnych i informacyjnych w zakresie funkcjonowania rynku finansowego.

Realizując powyższe zadanie K. m.in. wydaje liczne publikacje, a także prowadzi projekt pod nazwą „C.” (C.), w ramach którego organizowane są seminaria dla podmiotów nadzorowanych przez K., ale także dla innych instytucji, takich jak organy ścigania czy też instytucje ochrony konsumentów.

W ramach realizacji ww. zadania K. przeprowadza również konkursy wiedzy o funkcjonowaniu rynku finansowego adresowane m.in. do uczącej się młodzieży. W związku z wypełnianiem statutowych zadań nakreślonych przepisami ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym, K. organizuje wypełniające znamiona konkursu przedsięwzięcia, których uczestnicy współubiegają się o pierwszeństwo z określonego zakresu wiedzy (funkcjonowania rynku finansowego), a wyłonieni laureaci otrzymują nagrody. Konkursy organizowane przez K., jak wskazano powyżej, dotyczą pewnej uporządkowanej wiedzy z zakresu znajomości zasad funkcjonowania rynku finansowego. Zauważyć w tym miejscu należy, że zgodnie z art. 2 ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym, celem nadzoru nad rynkiem finansowym jest zapewnienie prawidłowego funkcjonowania tego rynku, jego stabilności, bezpieczeństwa oraz przejrzystości, zaufania do rynku finansowego, a także zapewnienie ochrony interesów uczestników tego rynku.

Mając na uwadze powyższe, należy uznać, że warunki zorganizowanego przez U. konkursu wykazują cechy pozwalające przyporządkować go do kategorii konkursu z dziedziny naU.i.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy nagrody uzyskane w konkursie organizowanym przez U.. dla uczniów szkół gimnazjalnych na projekt edukacyjny dotyczący rynku finansowego, w postaci elektronicznych urządzeń multimedialnych, których jednorazowa wartość nie przekroczy kwoty 760 zł, podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych, przewidzianemu w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako wygrane w konkursach z dziedziny naU.i...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Wartość jednostkowych wygranych w konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu zorganizowanych przez U.. dla uczniów szkół gimnazjalnych na projekt edukacyjny dotyczący rynku finansowego. Nagrody do kwoty 760 zł, powinny korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji na U.. w związku z powyższym nie będą ciążyły obowiązki płatnika z tytułu opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 10% na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przepis art. 10 ust. 1 ww. ustawy zawiera katalog przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdzie m. in. w pkt 9 tego artykułu wymieniono, jako jedno ze źródeł przychodów – inne źródła.

Z treści art. 11 ust. 1 ww. ustawy wynika, iż przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Jak stanowi art. 20 ust. 1 ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne, niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności;

W świetle powyższego, zwolnieniem przedmiotowym, o którym mowa w ww. przepisie, może zostać objęta wartość wygranych w tych konkursach i grach, które organizowane i ogłaszane są przez środki masowego przekazu albo też w takich konkursach, które nie są wprawdzie organizowane przez środki masowego przekazu, ale są konkursami z określonych w tym przepisie dziedzin, a mianowicie muszą to być konkursy z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że U. zorganizował konkurs dla uczniów szkół ponad gimnazjalnych na projekt edukacyjny dotyczący rynku finansowego. Autorzy nagrodzonych prac oraz opiekunowie otrzymają nagrody rzeczowe w postaci elektronicznych urządzeń multimedialnych. Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 21 lipca 2006 r. o nadzorze nad rynkiem finansowym, do zadań Komisji Nadzoru Finansowego należy podejmowanie działań edukacyjnych i informacyjnych w zakresie funkcjonowania rynku finansowego. Realizując powyższe zadanie K. m.in. wydaje liczne publikacje, a także prowadzi projekt pod nazwą „C.” (C.), w ramach którego organizowane są seminaria dla podmiotów nadzorowanych przez K., ale także dla innych instytucji, takich jak organy ścigania czy też instytucje ochrony konsumentów.

W ramach realizacji ww. zadania K. przeprowadza również konkursy wiedzy o funkcjonowaniu rynku finansowego adresowane m.in. do uczącej się młodzieży. W związku z wypełnianiem statutowych zadań nakreślonych przepisami ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym, K. organizuje wypełniające znamiona konkursu przedsięwzięcia, których uczestnicy współubiegają się o pierwszeństwo z określonego zakresu wiedzy (funkcjonowania rynku finansowego), a wyłonieni laureaci otrzymują nagrody. Konkursy organizowane przez K., jak wskazano powyżej, dotyczą pewnej uporządkowanej wiedzy z zakresu znajomości zasad funkcjonowania rynku finansowego. Mając na uwadze powyższe, należy uznać, że warunki zorganizowanego przez U. konkursu wykazują cechy pozwalające przyporządkować go do kategorii konkursu z dziedziny naU.i.

Przepisy podatkowe posługują się pojęciami „konkurs”, „nagroda” nie zawierając ich definicji. W tej sytuacji uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku języka polskiego, konkurs to "przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnianych nagrodami", nagroda to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach, itp.

Z definicji tych wynika, iż jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu, jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie najlepszego zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Równie ważnym jest element współzawodnictwa i strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

Również w obowiązującym systemie prawnym brak jest legalnej definicji pojęcia nauka. Zgodnie z definicją zawartą w „Słowniku współczesnego języka polskiego”, Wydawnictwo Wilga, Warszawa, wydanie drugie 2000 r. - nauka to ogół usystematyzowanej wiedzy ludzkiej, zespół poglądów, wiadomości dotyczących określonej dziedziny wiedzy. Według tego samego Słownika wiedza to ogół wiadomości, umiejętności w jakiejś dziedzinie zdobytych dzięki uczeniu się, doświadczeniu życiowemu, itp.

Uwzględniając powyższe można przyjąć, iż zdobyta wiedza na temat funkcjonowania rynku finansowego jest wycinkiem dziedziny nauki. W związku z powyższym wartość nagród uzyskanych w organizowanym przez Wnioskodawcę konkursie, do kwoty 760 zł korzystać będzie ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W przedstawionym przez Wnioskodawcę zdarzeniu przyszłym autorzy nagrodzonych prac i ich opiekunowie otrzymują nagrody rzeczowe z tytułu udziału w konkursie dotyczącym pewnej uporządkowanej wiedzy z zakresu znajomości zasad funkcjonowania rynku finansowego. Wnioskodawca wskazał, iż jest to przedsięwzięcie z dziedziny nauki, dające możliwość wyboru najlepszego projektu edukacyjnego dotyczącego rynku finansowego. Uczestnicy konkursu współubiegają się o pierwszeństwo z określonego zakresu wiedzy funkcjonowania rynku finansowego, a wyłonieni laureaci otrzymują nagrody. Zatem w przedsięwzięciu tym występuje element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. Zatem należy uznać, iż przyznane nagrody stanowią nagrody otrzymane w konkursie, należącym do dziedziny nauki.

W związku z powyższym wygrane nagrody, których wartość nie przekracza kwoty 760 zł uzyskane przez uczestników konkursu wiedzy o funkcjonowaniu rynku finansowego, zaliczanego do dziedziny nauki zorganizowanego przez U.. korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wobec powyższego na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki płatnika.

Ponadto, należy zauważyć, że do uzupełnienia wniosku Wnioskodawca dołączył kopie dokumentu – regulaminu konkursu. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do jego oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem. Dlatego dokument dołączony do wniosku nie podlegał analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj