Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-657/12-5/AS
z 11 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-657/12-5/AS
Data
2012.10.11



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
okulary
pracownik
refundacja
zakup
zwrot kosztów


Istota interpretacji
Czy świadczenie rzeczowe w postaci refundacji okularów dla pracowników kas (kasjerów) ma prawo korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?



Wniosek ORD-IN 474 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 16.07.2012 r. (data wpływu) uzupełnione pismem z dnia 26.09.2012 r. (data wpływu) oraz pismem z dnia 28.09.2012 r. (data wpływu 08.10.2012 r. na wezwanie z dnia 14.09.2012 r. Nr IPPB2/415-657/12-2/AS o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania zwrotu kosztów zakupu okularów korygujących wzrok pracownikom zatrudnionym na stanowiskach kas (kasjerów) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16.07.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania zwrotu kosztów zakupu okularów korygujących wzrok pracownikom zatrudnionym na stanowiskach kas (kasjerów).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca, jako pracodawca w chwili obecnej zgodnie z § 8.1. pkt 2. Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe, refunduje koszty okularów korygujących wzrok dla pracowników wykonujących pracę przy monitorze ekranowym.

Pracownicy otrzymujący refundację użytkują w czasie pracy monitor ekranowy co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy oraz jeżeli badanie profilaktyczne wykaże konieczność stosowania okularów przy monitorze ekranowym.

Kwota ta nie jest objęta podatkiem od osób fizycznych zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż obowiązek refundacji kosztów okularów korygujących wzrok wynika z przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.

W Spółce w halach handlowych pracują także kasjerzy.Pracownicy zatrudnieni na stanowiskach kas dość często zadają pytania dlaczego nie otrzymują zwrotu kosztów za okulary korygujące wzrok.Kasy rejestrujące w Spółce były dwukrotnie modernizowane, pierwsza wersja była z monitorami9 cali a obecnie to terminale komputerowe z monitorami dotykowymi (15 cali) przystosowane do sprzedaży w systemie operacyjnym M.. Stanowiska kasowe składają się z: jednostki centralnej B., drukarki O., drukarki fiskalnej P., monitora 15” LCD, skanera stacjonarnego, skanera ręcznego i szuflady kasowej.

Kasjer w ramach obsługi kasy rejestrującej korzysta z monitora ekranowego podczas:

  • logowania się do systemu kasowego;
  • kontroli zeskanowania karty klienta / lub sporadyczne wprowadzanie ręczne numery karty klienta/;
  • wyboru rachunku /faktura czy paragon/;
  • kontroli skanowanych artykułów /w razie konieczności wprowadzanie ręczne numery artykułu/;
  • odczytu wartości do zapłaty, wyboru formy płatności, wprowadzenie wartości otrzymanych od klienta, odczytu reszty do wydania;
  • wylogowania z systemu kasowego, wyboru klawisza generującego koniec zmiany.

Pracownicy Spółki zatrudnieni na stanowiskach kas informowani są na szkoleniach BHP o tym, że przepisów Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe, nie stosuje się do kas rejestrujących.

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. (Dz. U. z dnia 10 grudnia 1998 r.) § 3. Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do:

„5) kalkulatorów, kas rejestrujących i innych urządzeń z małymi ekranami do prezentacji danych lub wyników pomiarów”.

Definicję kas rejestrujących odnajdujemy w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. z dnia 1 grudnia 2008 r.), gdzie:

„ § 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:

4) kasie - rozumie się przez to kasę rejestrującą;

§ 3.1. Kasa jest urządzeniem samodzielnym lub może stanowić część składową systemu kasowego.

2. Ze względu na konstrukcję, kasy dzieli się na:
3) kasy bez programu aplikacyjnego - kasy z modułem fiskalnym, bez programu aplikacyjnego kasy, sterowane kompatybilnym komputerowym programem aplikacyjnym kasy poprzez wbudowany określony interfejs umożliwiający między innymi połączenie kasy przewodowo z komputerem w obrębie obsługującego klienta stanowiska kasowego (drukarki fiskalne); w kasach tych funkcję wyświetlacza dla operatora może spełniać monitor komputera.”

Stan przewidywany:

Pracodawca chciałby refundować koszty ponoszonych kosztów także dla pracowników zatrudnionych przy kasach bez konieczności naliczania podatku dochodowego od osób fizycznych zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 14.09.2012 r. Nr IPPB2/415-657/12-2/AS, na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienie złożonego wniosku, tj. uzupełnienie przedstawionego zdarzenia przyszłego poprzez wskazanie czy stanowiska pracy kasjerów podlegają uregulowaniom zawartym w przepisach rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe i przepisy te mają zastosowanie do ww. stanowisk pracy - w terminie 7 dni pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wniosek uzupełniono w terminie, tj. pismem z dnia 26.09.2012 r. (data wpływu - data nadania w placówce pocztowej 24.09.2012 r.), oraz pismem z dnia 28.09.2012 r. (data wpływu 08.10.2012 r. – data nadania w placówce pocztowej 03.10.2012 r.).

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wyjaśnił, że z rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe, (Dz. U. z dnia 10 grudnia 1998 r.) nie stosuje się do kas rejestrujących.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy świadczenie rzeczowe w postaci refundacji okularów dla pracowników kas (kasjerów) ma prawo korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Świadczenie rzeczowe w postaci refundacji okularów dla pracowników kas (kasjerów) powinno być objęte podatkiem dochodowym od osób fizycznych zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 12 ust. 1 ww. ustawy, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy wolne od podatku są świadczenia rzeczowe i ekwiwalenty za te świadczenia, przysługujące na podstawie przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, jeżeli zasady ich przyznawania wynikają z odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw.

Stosownie do art. 2376 § 1 i 3 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t. j. Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 ze zm.) pracodawca jest obowiązany dostarczyć pracownikowi nieodpłatnie środki ochrony indywidualnej zabezpieczające przed działaniem niebezpiecznych i szkodliwych dla zdrowia czynników występujących w środowisku pracy oraz informować go o sposobach posługiwania się tymi środkami. Pracodawca jest obowiązany dostarczać pracownikowi środki ochrony indywidualnej, które spełniają wymagania dotyczące oceny zgodności określone w odrębnych przepisach.

Przepis art. 23715 § 1 i 2 Kodeksu pracy wskazuje natomiast, iż Minister Pracy i Polityki Socjalnej w porozumieniu z Ministrem Zdrowia i Opieki Społecznej określi, w drodze rozporządzenia, ogólnie obowiązujące przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy dotyczące prac wykonywanych w różnych gałęziach pracy oraz, że ministrowie właściwi dla określonych gałęzi pracy lub rodzajów prac w porozumieniu z Ministrem Pracy i Polityki Socjalnej oraz Ministrem Zdrowia i Opieki Społecznej określą, w drodze rozporządzenia przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy dotyczące tych gałęzi lub prac.

Zgodnie z § 8 ust. 2 rozporządzenia z dnia 1 grudnia 1998 r. Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz. U. Nr 148, poz. 973), pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom okulary korygujące wzrok, zgodnie z zaleceniem lekarza, jeżeli wyniki badań okulistycznych przeprowadzonych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej, w zakresie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach, wykażą potrzebę ich stosowania podczas pracy przy obsłudze monitora ekranowego.

Obowiązek zapewnienia okularów przez pracodawców powinien być realizowany w odniesieniu do pracowników użytkujących w czasie pracy monitor ekranowy co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy (§ 2 pkt 4 tego rozporządzenia).

Powyższe oznacza, że kwestią zasadniczą jest, aby pracownik – względem którego stwierdzono, na podstawie badań okulistycznych przeprowadzonych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej, potrzebę stosowania przy obsłudze monitora okularów korygujących wzrok – został zaopatrzony w okulary zgodne z zaleceniem lekarza, tj. o określonych parametrach (odpowiednich do stanu wzroku pracownika), przeznaczone do pracy przy monitorze.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca, jako pracodawca w chwili obecnej zgodnie z § 8.1. pkt 2. Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe, refunduje koszty okularów korygujących wzrok dla pracowników wykonujących pracę przy monitorze ekranowym. Pracownicy otrzymujący refundację użytkują w czasie pracy monitor ekranowy co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy oraz jeżeli badanie profilaktyczne wykaże konieczność stosowania okularów przy monitorze ekranowym. Kwota ta nie jest objęta podatkiem od osób fizycznych zgodnie z treścią art. 21, ust. 1, pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż obowiązek refundacji kosztów okularów korygujących wzrok wynika z przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.

W Spółce w halach handlowych pracują także kasjerzy.Pracownicy zatrudnieni na stanowiskach kas dość często zadają pytania dlaczego nie otrzymują zwrotu kosztów za okulary korygujące wzrok.Kasy rejestrujące w Spółce były dwukrotnie modernizowane, pierwsza wersja była z monitorami9 cali a obecnie to terminale komputerowe z monitorami dotykowymi (15 cali) przystosowane do sprzedaży w systemie operacyjnym M..

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy wolne od podatku są świadczenia rzeczowe i ekwiwalenty za te świadczenia, przysługujące na podstawie przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, jeżeli zasady ich przyznawania wynikają z odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw.

Zwolnienie to stosuje się wyłącznie, w sytuacji gdy obowiązek albo możliwość refundacji kosztów okularów korygujących wzrok zatrudnionym pracownikom przysługuje na podstawie przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, jeżeli zasady ich przyznawania wynikają wprost z przepisów innych ustaw.

Jak wynika z przepisów zawartych w § 3 pkt 5 rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe przepisów rozporządzenia nie stosuje się do kalkulatorów, kas rejestrujących i innych urządzeń z małymi ekranami do prezentacji danych lub wyników pomiarów.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że kwoty refundacji okularów dla pracowników kas (kasjerów) nie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że zwrot kosztów z tytułu świadczenia rzeczowego w postaci refundacji okularów dla pracowników kas (kasjerów) nie korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zwrot ten podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jako przychód ze źródła określonego w art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w konsekwencji czego Wnioskodawca, jako płatnik, zobowiązany jest do doliczenia tego przychodu do wynagrodzenia pracownika oraz obliczenia, pobrania i odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Powyższe wynika z treści art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej „zakładami pracy”, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Z uwagi na to, iż wniosek z dnia 16.07.2012 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczy jednego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania zwrotu kosztów zakupu okularów korygujących wzrok pracownikom zatrudnionym na stanowiskach kas a opłata została uiszczona w kwocie 45,00 zł, tj. w wysokości przekraczającej opłaty za jedno zdarzenie przyszłe, opłata w wysokości 5,00 zł zgodnie z art. 14f § 2a Ordynacji podatkowej zostanie zwrócona, na rachunek Wnioskodawcy wskazany w części F wniosku ORD-IN.

Ponadto, należy zauważyć, że do uzupełnienia wniosku Wnioskodawca dołączył kopie dokumentu. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do jego oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem. Dlatego dokument dołączony do wniosku nie podlegał analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj