Interpretacja Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Skarbowego
US.PPM/443-185/IK-C/04
z 29 grudnia 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
US.PPM/443-185/IK-C/04
Data
2004.12.29



Autor
Warmińsko-Mazurski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane


Słowa kluczowe
miejsce świadczenia usług
opodatkowanie
podatek od towarów i usług


Pytanie podatnika
- dotyczy opodatkowania czynności wynikających z realizacji umowy o współpracy z CIEE z siedzibą w USA.


Odpowiadając na zapytanie Spółki z dnia 15.11.2004r. (data wpływu 29.11.2004r.) w sprawie udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w trybie art. 14a § 1 i § 3 ustawy z 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137 poz. 926, z późn. zm.), w przedmiocie opodatkowania czynności wynikających z realizacji umowy o współpracy z "C." z siedzibą w USA, Naczelnik Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Skarbowego w Olsztynie uprzejmie wyjaśnia:

Z pisma wynika, że Spółka działa w imieniu i na rzecz "C." z siedzibą w USA, na mocy zawartej umowy o współpracy (sporządzonej i podpisanej w USA). W ramach umowy oferuje osobom studiującym w Polsce możliwość udziału w programach umożliwiającym podjęcie pracy w USA w czasie wakacji letnich w ramach programu Work Travel USA („Praca i Podróż”) przez okres 4 miesięcy oraz do 18 miesięcy w ramach programu INTERNSHIP USA.

W ramach umowy Spółka dokonuje rekrutacji uczestników w Polsce zgodnie z przepisami i zaleceniami CIEE, między innymi:

  • pomaga w uzyskaniu pozwolenia na pracę,
  • pomaga w uzyskaniu wizy zgodnie z wytycznymi określonymi przez Konsulaty USA w Polsce,
  • przeprowadza test z języka angielskiego określający poziom jego znajomości,
  • pobiera opłatę za program i opłatę SEVIS od uczestnika – w całości należne "C." na podstawie faktur wystawianych przez kontrahenta "C.". Opłata SEVIS przysługuje Departamentowi Stanu USA za wprowadzenie do rejestru studenta podejmującego pracę za granicą.

Za wykonane czynności Spółka pobiera od uczestnika opłatę zwaną „opłatą serwisową”.

"C." wykonuje na terenie USA następujące czynności wchodzące w zakres programu:

  • zatrudnia personel przeszkolony we właściwych przepisach rządowych i zasadach programu,
  • dostarcza dokumentację i materiały do obsługi kandydatów,
  • przedstawia oferty pracy,
  • organizuje spotkania informacyjne dla uczestników,
  • zapewnia zakwaterowanie na jedną noc wraz ze śniadaniem oraz transport uczestników na miejsce spotkań informacyjnych w miejscu przybycia do USA,
  • zapewnia ubezpieczenie każdemu z uczestników na okres pobytu.

Spółka prosi o odpowiedź na pytania:

  • Czy właściwa jest stawka podatku od towarów i usług 22% w odniesieniu do „opłaty serwisowej” za czynności wykonywane przez Spółkę w kraju wynikające z realizacji umowy o współpracy z "C.",
  • Czy można uznać pobór opłaty programowej i opłaty SEVIS – dotyczących usług świadczonych na terytorium USA przez "C.", jako czynności nieobjętej zakresem ustawy o VAT?

Na tle takiego stanu faktycznego Spółka formułuje następujące stanowisko:

  • Prawidłową stawką dla czynności wykonywanych przez Spółkę w Polsce, czyli dla „opłaty serwisowej” jest stawka 22% VAT, zgodnie z art. 28 ust. 5 pkt 2 lit b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535).
  • Spółka uważa, że właściwym będzie wyłączenie opłaty programowej i opłaty SEVIS z zakresu ustawy o VAT.

W odniesieniu do czynności wykonywanych na terytorium kraju w ramach realizacji umowy zawartej z "C." z siedzibą w USA mają zastosowanie następujące normy prawa podatkowego.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m. in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług stanowi, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Przepis art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, formułuje ogólną zasadę określenia miejsca świadczenia (opodatkowania) usług. Przepis ten stanowi, że w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi – miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności – miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Stosownie do powołanego przepisu miejscem opodatkowania usług świadczonych przez Spółkę jest terytorium Polski.

Przepis art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. stanowi, że stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust.1. Jednocześnie z ust. 13 tego artykułu wynika, ze towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych. Konstrukcja ustawy i załączników do niej w większości przypadków decyduje o tym, jaką stawkę podatku należy zastosować w stosunku do danej czynności.

Naczelnik Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Skarbowego w Olsztynie uprzejmie wyjaśnia, iż począwszy od dnia 01.01.2003 r. w przypadku trudności w zakwalifikowaniu usługi, zainteresowany podmiot może zwrócić się o wskazanie zakwalifikowania tej usługi i wydanie opinii interpretacyjnej do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 90-176 Łódź.

Tutejszy organ podatkowy uprzejmie wyjaśnia, że przedstawione stanowisko dotyczące opłaty programowej i opłaty SEVIS pobieranej przez Spółkę na rzecz "C." w ramach usług świadczonych na terytorium USA przez "C.", jako czynności nieobjętych zakresem ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, należy uznać za prawidłowe.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj