Interpretacja Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Skarbowego
US.PPM/443-185/IK-C/04
z 29 grudnia 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
US.PPM/443-185/IK-C/04
Data
2004.12.29
Autor
Warmińsko-Mazurski Urząd Skarbowy
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane
Słowa kluczowe
miejsce świadczenia usług
opodatkowanie
podatek od towarów i usług
Pytanie podatnika
- dotyczy opodatkowania czynności wynikających z realizacji umowy o współpracy z CIEE z siedzibą w USA.
Odpowiadając na zapytanie Spółki z dnia 15.11.2004r. (data wpływu 29.11.2004r.) w sprawie udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w trybie art. 14a § 1 i § 3 ustawy z 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137 poz. 926, z późn. zm.), w przedmiocie opodatkowania czynności wynikających z realizacji umowy o współpracy z "C." z siedzibą w USA, Naczelnik Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Skarbowego w Olsztynie uprzejmie wyjaśnia: Z pisma wynika, że Spółka działa w imieniu i na rzecz "C." z siedzibą w USA, na mocy zawartej umowy o współpracy (sporządzonej i podpisanej w USA). W ramach umowy oferuje osobom studiującym w Polsce możliwość udziału w programach umożliwiającym podjęcie pracy w USA w czasie wakacji letnich w ramach programu Work Travel USA („Praca i Podróż”) przez okres 4 miesięcy oraz do 18 miesięcy w ramach programu INTERNSHIP USA. W ramach umowy Spółka dokonuje rekrutacji uczestników w Polsce zgodnie z przepisami i zaleceniami CIEE, między innymi:
Za wykonane czynności Spółka pobiera od uczestnika opłatę zwaną „opłatą serwisową”. "C." wykonuje na terenie USA następujące czynności wchodzące w zakres programu:
Spółka prosi o odpowiedź na pytania:
Na tle takiego stanu faktycznego Spółka formułuje następujące stanowisko:
W odniesieniu do czynności wykonywanych na terytorium kraju w ramach realizacji umowy zawartej z "C." z siedzibą w USA mają zastosowanie następujące normy prawa podatkowego. Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m. in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przepis art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług stanowi, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Przepis art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, formułuje ogólną zasadę określenia miejsca świadczenia (opodatkowania) usług. Przepis ten stanowi, że w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi – miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności – miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28. Stosownie do powołanego przepisu miejscem opodatkowania usług świadczonych przez Spółkę jest terytorium Polski. Przepis art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. stanowi, że stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust.1. Jednocześnie z ust. 13 tego artykułu wynika, ze towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę. Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych. Konstrukcja ustawy i załączników do niej w większości przypadków decyduje o tym, jaką stawkę podatku należy zastosować w stosunku do danej czynności. Naczelnik Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Skarbowego w Olsztynie uprzejmie wyjaśnia, iż począwszy od dnia 01.01.2003 r. w przypadku trudności w zakwalifikowaniu usługi, zainteresowany podmiot może zwrócić się o wskazanie zakwalifikowania tej usługi i wydanie opinii interpretacyjnej do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 90-176 Łódź. Tutejszy organ podatkowy uprzejmie wyjaśnia, że przedstawione stanowisko dotyczące opłaty programowej i opłaty SEVIS pobieranej przez Spółkę na rzecz "C." w ramach usług świadczonych na terytorium USA przez "C.", jako czynności nieobjętych zakresem ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, należy uznać za prawidłowe. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.