Interpretacja Urzędu Skarbowego w Tomaszowie Lubelskim
PP/443-71/2004
z 22 listopada 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-71/2004
Data
2004.11.22



Autor
Urząd Skarbowy w Tomaszowie Lubelskim


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe


Słowa kluczowe
budowle
podatek naliczony
podatek od towarów i usług


Pytanie podatnika
Przedsiębiorstwo Sp. Z o.o. Realizując umowę na wykonanie robót budowlanych współfinansowanych ze środków Unii Europejskiejw ramach programu SAPARD dotyczącą budowy drogi gminnej, wystawiła fakturę ze stawką podatku VAT 22%. Gmina kwestionuje tą stawkę.


W odpowiedzi na Państwa pytanie zawarte w piśmie Znak:PRDM Sp.z o.o.31/57/2004 złożone w tut. Urzędzie w dniu 08 listopada 2004 r. wraz z fotokopią:1)stanowiska inwestora – Gminy,2)oświadczenia Wójta w/w jednostki podziału administracyjnego, dotyczące wątpliwości co do wysokości właściwej stawki podatku od towarów i usług , zwanego dalej „podatkiem VAT” mającej zastosowanie do robót budowlanych w ramach realizacji inwestycji polegającej na budowie drogi gminnej w miejscowości Kol. Sól - Naczelnik Urzędu Skarbowego w T. na podstawie przepisu art.14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137,poz.926 z późn. zm.) uprzejmie wyjaśnia:

wystawiając fakturę za wykonane roboty budowlane w ramach w/w inwestycji Spółka P.R.D-M. w T. zastosowała stawkę podatku VAT w wysokości 22 %;inwestor niezgadzając się z zastosowaną przez wykonawcę stawką podatku zażądał obniżenia stawki za roboty budowlane w ramach budowy w/w drogi gminnej argumentując swoje stanowisko treścią art.146 ust.1 pkt 2a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54,poz.535),zgodnie z którym, dla robót remontowo-budowlanych w ramach infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu w okresie do dnia 31 grudnia 2007 r. obowiązuje preferencyjna stawka podatku VAT - obniżona do 7 %.Stanowisko inwestora opiera się na przekonaniu, iż przedmiotowa inwestycja realizowana w zakresie budowy drogi gminnej (w miejscowości Kol. S.) służyć będzie budownictwu mieszkaniowemu (PKOB 1110) i kwalifikuje się jako infrastruktura towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu. Zadaniem Państwa kontrahenta powyższe stanowisko jest następstwem okoliczności takich jak to, że realizowana droga stanowi dojazd do budynków sklasyfikowanych wg PKOB - „111” tj. jako budynki mieszkalne jednorodzinne i budynki mieszkalne w gospodarstwach rolnych.

Odnosząc się do przedstawionego w Państwa pytaniu stanu faktycznego oraz wynikającego z dołączonych do pytania pism stwierdzam ,że dla prawidłowego zastosowania właściwej stawki dla robót budowlanych wykonanych w trakcie realizacji inwestycji niezbędnym jest sklasyfikowanie obiektu będącego przedmiotem inwestycji ,zgodnie z treścią art.2 pkt 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54,poz.535) który to przepis zawiera katalog towarów w rozumieniu ustawy i obejmuje: rzeczy ruchome , wszelkie postacie energii , budynki i budowle lub ich części ,będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT , które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.W ocenie- organu podatkowego Spółka dokonała dostawy towaru w postaci robót ogólnobudowlanych(PKWiU „45.23”) związanych z budową drogi gminnej, który to obiekt zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (POKB) (Dz. U. Z 1999 r Nr 112,poz. 1316 z późn. zm.) klasyfikować należy jako obiekt inżynierii lądowej i wodnej o symbolu PKOB „2112” tj. ulice i drogi pozostałe.

Tym samym wskazane w dołączonym do pytania piśmie zawierającym stanowisko kontrahenta Spółki, przepisy art.146 ust.1 pkt 2 lit.a ustawy o podatku VAT w związku z art.146 ust.3 tej samej ustawy,wymieniające jako element infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu – drogi,dojścia i dojazdy, jako przedmiot robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dla których do dnia 31-12-2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w rozpatrywanym przypadku zastosowany być nie może. Wynika to z faktu ,iż niewystarczającym jest dla zastosowania w/w przepisu w odniesieniu do robót budowlanych przeświadczenie inwestora o tym ,że realizowany obiekt jest związany z obiektami budownictwa mieszkaniowego. W przedstawionym stanie faktycznym nie można uznać ,że realizowana inwestycja w postaci budowy drogi gminnej jest realizowana w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego i jest drogą osiedlową.

Dla właściwej oceny charakteru obiektu będącego przedmiotem Państwa dostawy, niemniej istotnym od w/w okoliczności jest uniwersalny charakter realizowanej inwestycji – drogi gminnej będącej drogą publiczną o której mowa w art.2 ust.1 pkt 4 oraz w art.7 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (tekst jedn.: Dz . U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2086) , który to obiekt stanowi element infrastruktury transportu , w związku z czym nie mieści się w zakresie objętym wyżej cyt. przepisem art.146 ust.3 ustawy o podatku VAT,który to przepis nie mieć może zastosowania do budowy dróg publicznych. Reasumując Naczelnik Urzędu Skarbowego w T. w przedstawionym jak wyżej stanie faktycznym uznaje stanowisko Spółki P.R.D-M w T. w przedmiocie opodatkowania wykonanych robót budowlanych w ramach realizacji inwestycji w zakresie budowy drogi gminnej w miejscowości Kol. Sól wg stawki podatku VAT w wysokości 22 % za prawidłowe.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj