Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP1/443-660/12-4/MW
z 30 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP1/443-660/12-4/MW
Data
2012.10.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane
odliczenie podatku
podmiot
prawo do odliczenia


Istota interpretacji
Prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT poniesionego przez Gminę w związku z wykonaniem przyłączy oraz sposobu realizacji tego prawa



Wniosek ORD-IN 441 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 09 sierpnia 2012 r. (data wpływu 13 sierpnia 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 16 października 2012r. (data wpływu 19 października 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT poniesionego przez Gminę w związku z wykonaniem przyłączy oraz sposobu realizacji tego prawa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 sierpnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT poniesionego przez Gminę w związku z wykonaniem przyłączy oraz sposobu realizacji tego prawa,
  • prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT poniesionego przez Gminę w związku z budową wodociągu oraz sposobu realizacji tego prawa.

Wniosek został uzupełniony w dniu 16 października 2012r. w zakresie przedmiotu wniosku o opłatę oraz doprecyzowanie stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku).

Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług od 26 stycznia 2012 r. Wnioskodawca składa deklaracje VAT za miesięczne okresy rozliczeniowe. Wcześniej (tj. przed styczniem 2012 r.) zarejestrowanym podatnikiem VAT był tylko Urząd Gminy. Gmina pragnie zaznaczyć, że kwestia podmiotowości podatkowej Wnioskodawcy oraz m.in. możliwości korygowania rozliczeń VAT za okresy, gdy czynnym podatnikiem VAT był tylko Urząd Gminy, jest przedmiotem oddzielnego zapytania o indywidualną interpretację. Wniosek w tym zakresie złożony został 5 czerwca 2012r.

Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego jest odpowiedzialna za realizację projektów inwestycyjnych, których przedmiotem jest budowa infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej na obszarach położonych na terenie Gminy. W ramach realizacji przedmiotowych inwestycji Gmina występuje w charakterze inwestora. W szczególności Gmina realizuje obecnie inwestycje w zakresie wodociągu grupowego w miejscowościach…. wraz z niezbędną infrastrukturą wodociągową (dalej jako: „Wodociąg" lub „Inwestycja").

W ramach Inwestycji Gmina jako inwestor będzie wykonywać również przyłącza wodociągowe na posesjach mieszkańców. Stosownie do postanowień art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (tj. Dz. U. z 2006 r. nr 123 poz. 858 z późn. zm.), koszty budowy przyłącza obciążają wyłącznie właściciela nieruchomości. W konsekwencji przyłącza zostaną wykonane odpłatnie na podstawie umów o wykonanie przyłącza zawieranych pomiędzy Gminą a właścicielami posesji. Na podstawie umowy, właściciel posesji zleca Gminie wykonanie przyłącza do sieci wodociągowej, a Gmina w zamian za otrzymane wynagrodzenie zobowiązuje się do wykonania powyższej usługi w terminie do ….. .

Budowa Wodociągu wraz z przyłączami jest realizowana od lutego 2012 r. Fizycznie będzie ona realizowana przez wyłonionego w drodze przetargu wykonawcę Wodociągu, który za swoje usługi będzie fakturował Gminę. Planowane zakończenie Inwestycji i przekazanie Wodociągu do używania ma nastąpić w dniu …..

Gmina w związku z inwestycją planuje skorzystać z dofinansowania ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Do tej pory Gmina zawarła Pre-umowę nr ….. W celu potwierdzenia prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu faktur zakupowych związanych zarówno z pracami projektowymi, jak i z wykonawstwem Gmina występuje z niniejszym wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji.

Usługi dostawy wody są realizowane bezpośrednio przez Gminę. Świadczenie tych usług odbywa się na podstawie podpisywanej z właścicielami poszczególnych posesji umów o zaopatrzenie w wodę. Tym samym Gmina będzie w przyszłości osiągała obrót opodatkowany VAT z wykorzystaniem Wodociągu, gdyż usługi dostarczania wody są przez Gminę deklarowane dla celów VAT jako podlegające opodatkowaniu VAT.

Zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001r., nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), „ Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: (...) 3) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych (...) ".

Z kolei zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (t.j. Dz. U. z 2006 r., nr 123, poz. 858 z późn. zm.), „Zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków jest zadaniem własnym gminy".

Jednocześnie na podstawie art. 15 ust. 1 ww. ustawy, budowę urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych jest obowiązane zapewnić przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne (termin ten obejmuje m.in. gminne jednostki organizacyjne), natomiast w oparciu o art. 15 ust 2 „Realizację budowy przyłączy do sieci (...) zapewnia na własny koszt osoba ubiegająca się o przyłączenie nieruchomości do sieci".

W świetle brzmienia powyższych regulacji należy uznać, że budowa infrastruktury wodociągowej należy do tzw. zadań własnych Gminy jako „sprawa wodociągów i zaopatrzenia w wodę" związana z zaspokajaniem potrzeb wspólnoty. W przypadku podjęcia tego typu inwestycji Gmina jest zobowiązana do budowy urządzeń wodociągowych (wodociągu), jednakże realizację budowy przyłączy do sieci mają obowiązek zapewnić na własny koszt mieszkańcy ubiegający się o przyłączenie do sieci wodociągowej. Konkluzja ta dotyczy również inwestycji będącej przedmiotem wniosku o interpretację złożonego przez Gminę, tj. inwestycji w zakresie budowy wodociągu grupowego w miejscowościach ….. .

W ocenie Gminy powyższe uwagi nie mają znaczenia dla odpowiedzi na pytania zadane przez Gminę we wniosku o interpretację. Zarówno realizowana przez Gminę budowa wodociągu, jak i budowa przyłączy stanowią inwestycje, które Gmina będzie wykorzystywać lub już wykorzystuje do czynności opodatkowanych VAT - tj. dostaw wody oraz usług budowy przyłączy. Tym samym przysługuje jej prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktur zakupowych związanych z tymi inwestycjami.

O ile budowa infrastruktury wodociągowej należy do zadań własnych Gminy, to trzeba pamiętać, że zgodnie z art. 6 przytoczonej wyżej ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, „Dostarczanie wody lub odprowadzanie ścieków odbywa się na podstawie pisemnej umowy o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków zawartej między przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym a odbiorcą usług". Gmina zawiera takie umowy z mieszkańcami i zawrze je także w przypadku mieszkańców, którzy będą zainteresowani podłączeniem się do budowanej obecnie sieci wodociągowej. Umowy takie mają cywilnoprawny charakter i przewidują m.in. odpłatność za świadczone przez Gminę usługi. Innymi słowy Gmina wykorzystuje wybudowany wodociąg do świadczenia na rzecz mieszkańców odpłatnych usług dostarczania wody, które podlegają opodatkowaniu VAT. W konsekwencji Gmina ma prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktur zakupowych związanych z budową wodociągu.

Fakt, iż zbiorowe zaopatrzenie w wodę należy do zadań własnych Gminy nie ma tutaj żadnego znaczenia, gdyż podejmowane przez Gminę czynności (dostarczanie wody) wynikają z cywilnoprawnych umów zawieranych z mieszkańcami. W szczególności nie znajduje tu zastosowania § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 4 kwietnia 2011 r. (Dz. U. nr 73, poz. 392 z późn. zm.).

Prawo Gminy do odliczenia VAT naliczonego z faktur zakupowych związanych z budową wodociągu w sytuacji, gdy Gmina dostarcza wodę mieszkańcom, potwierdzają liczne interpretacje indywidualne Ministra Finansów dotyczące analogicznych spraw. Przykładowo do podobnych wniosków doszedł m. in. Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z dnia 30 lipca 2012 r. o sygn. IPTPP1/443-333/12-6/AK, czy też Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 17 lutego 2009 r. o sygn. ILPP1/443-69/09-3/AI. Podobne stanowisko przedstawione zostało także w interpretacjach powołanych przez Gminę we wniosku o interpretacje - tj. w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 5 maja 2011 r. o sygn. IBPP2/443-372/11/UH oraz Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 19 stycznia 2012 r. o sygn. ILPP2/443-1423/11-3/AD.

Podobnie w przypadku przyłączy - o ile wybudowanie przyłączy do sieci należy do obowiązków mieszkańców, mieszkańcy zlecili Gminie na mocy cywilnoprawnych umów wykonanie takich przyłączy za odpłatnością. Tym samym budując dla mieszkańców przyłącza Gmina świadczy na ich rzecz odpłatne usługi budowlane podlegające VAT i ma prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktur zakupowych związanych z budową przyłączy. Stanowisko takie zostało też potwierdzone w interpretacji indywidualnej wydanej dla Gminy 11 sierpnia 2009 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (sygn. IBPP4/443-808/09/KG).

Gmina nie dokonała dotychczas odliczenia w związku z budową wodociągu oraz przyłączy, gdyż z ostrożności procesowej wolała wcześniej potwierdzić swoje prawo do odliczenia w drodze interpretacji indywidualnej. Gmina podkreśla jednocześnie, że jest przekonana o przysługującym jej prawie do odliczenia VAT, a jednocześnie od początku realizacji przedmiotowych inwestycji zamierzała wykorzystywać je do czynności opodatkowanych VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy na gruncie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r„ nr 177, poz. 1054 z późn. zm., dalej „Ustawa o VAT") w związku z wykonywaniem przez Gminę za wynagrodzeniem przyłączy wodociągowych na rzecz właścicieli posesji, Gminie przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT poniesionego przez nią w związku z wykonaniem przyłączy (wynikającego z faktur, dokumentujących zakupy Gmin) związane z wykonaniem przyłączy)...
  2. Czy w związku z przysługującym Gminie prawem do dokonania odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki z tytułu budowy przyłączy wodociągowych, w sytuacji braku odliczenia dotychczas tego podatku Gmina ma prawo do odliczenia tego podatku w drodze korekty deklaracji VAT za okresy rozliczeniowe, w których otrzymała poszczególne faktury dokumentujące wydatki poniesione na przyłącza wodociągowe...

Zdaniem Wnioskodawcy,

  1. W związku z wykonywaniem przez Gminę za wynagrodzeniem przyłączy wodociągowych na rzecz właścicieli posesji, Gminie przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT poniesionego przez nią w związku z wykonaniem przyłączy i wynikającego z faktur dokumentujących zakupy Gminy związane z wykonaniem przyłączy.
  2. W związku z przysługującym Gminie prawem, do dokonania odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki z tytułu budowy przyłączy wodociągowych, w sytuacji braku odliczenia dotychczas tego podatku Gmina ma prawo do odliczenia tego podatku w drodze korekty deklaracji VAT za okresy rozliczeniowe, w których otrzymała poszczególne faktury dokumentujące wydatki poniesione na przyłącza wodociągowe.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie natomiast z ust. 6 tej regulacji, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle powyższych regulacji, zasadniczo, Gmina nie jest podatnikiem VAT w rozumieniu ustawy o VAT. Niemniej jednak, w przypadku działania przez Gminę na podstawie umowy cywilnoprawnej, działa ona w charakterze podatnika VAT

Należy podkreślić, że umowy podpisane przez Gminę z właścicielami posesji na budowę przyłączy wodociągowych, jak również umowy w zakresie dostarczania wody stanowią umowy cywilnoprawne. W konsekwencji Gmina działa w tym zakresie jak przedsiębiorca i występuje w charakterze podatnika VAT w rozumieniu art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.

Jednocześnie, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT „Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (...) podlegają:

Odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium, kraju."

Z kolei zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług „rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej, lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7".

W myśl powyższych definicji działanie Gminy związane z budową przyłączy wodociągowych należy potraktować jako świadczenie usług na terytorium Polski, podlegające opodatkowaniu VAT. Jest to świadczenie wykonywane za wynagrodzeniem na rzecz określonej osoby (właściciela posesji) na podstawie zawartej z nim umowy cywilnoprawnej. Do takiego samego wniosku doszedł Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 11 sierpnia 2009 r. o sygn. IBPP4/443-808/09/KG otrzymanej przez Gminę w związku z realizacją innej inwestycji. Zwrócił on w szczególności uwagę na fakt, iż: „Jeżeli zatem Gmina realizuje inwestycję polegającą na budowie sieci wodociągowej, zaś z mieszkańcami zostały zawarte umowy dotyczące wykonania przyłączy do sieci wodociągowej, co jest obowiązkiem osób ubiegających się o przyłączenie do sieci, to mamy do czynienia ze świadczeniem przez Gminę usług na podstawie umów cywilnoprawnych. (...) Odpłatnie realizowane w ramach umów cywilnoprawnych świadczenie usług przez Gminę na rzecz mieszkańców podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług".

Również świadczona przez Gminę usługa dostarczania wody na podstawie podpisywanych z właścicielami poszczególnych posesji umów o zaopatrzenie w wodę stanowi niewątpliwie czynność opodatkowaną VAT. Także w tym przypadku Gmina będzie realizować świadczenie za wynagrodzeniem na rzecz określonych osób, z którymi zawiera umowy cywilnoprawne. Tym samym zaistniała sytuacja jest zgodna z przedstawionymi w ustawie o VAT definicjami czynności opodatkowanych i usługi.

Tym samym zaistniała sytuacja jest zgodna z przedstawionymi w ustawie o VAT definicjami czynności opodatkowanych i usługi.

Podsumowując, należy uznać, iż w przypadku świadczenia usługi budowy przyłączy, jak i w przypadku usług dostarczania wody Gmina występuje w charakterze podatnika VAT, a wykonywane przez Gminę czynności mają charakter czynności opodatkowanych VAT, zgodnie z art. 8 ust. 1 w związku z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT.

W świetle powyższych uwag jest bezsporne, że towary i usługi nabywane i wykorzystywane w trakcje budowy przyłączy wodociągowych oraz Wodociągu są bezpośrednio związane wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi Gminy, tj. z usługą budowy przyłączy wodociągowych, jak również z usługą dostarczania wody.

W przypadku towarów i usług nabywanych przez Gminę dla potrzeb budowy Wodociągu, nabycia te służą do wytworzenia środka trwałego - Wodociągu, który po wybudowaniu i oddaniu do użytkowania, będzie wykorzystywany do świadczenia przez Gminę opodatkowanych VAT usług dostarczania wody.

Jednocześnie należy wskazać, że towary oraz usługi nabywane dla potrzeb budowy przyłączy i Wodociągu nie służą i nie będą służyć do wykonywania czynności, które nie są opodatkowane VAT lub które byłyby z VAT zwolnione.

W konsekwencji, w opinii Gminy, zarówno w zakresie pytania pierwszego jak i drugiego spełnione są obie przesłanki statuowane w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT dla posiadania prawa do odliczenia podatku naliczonego, tj. zarówno występowanie przez Gminę w charakterze podatnika VAT, jak i wykorzystywanie nabytych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Tym samym należy uznać, że Gmina ma prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług związanych z budową przyłączy oraz Wodociągu.

Takie stanowisko Gminy zostało potwierdzone w szeregu indywidualnych interpretacji wydawanych przez Ministra Finansów. Przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z 5 maja 2011 r. o sygn. IBPP2/443-372/11/UH uznał, że: „W opisie zaistniałego stanu faktycznego Wnioskodawca wskazał, iż zadania z zakresu zaopatrzenia w wodę gmina realizuje sama podpisując umowy z mieszkańcami o dostawę wody (...). Odpowiadając na pytanie oznaczone we wniosku jako nr 4, w oparciu o cyt. wyżej przepisy ustawy o VAT stwierdzić należy, iż realizując inwestycje w zakresie sieci wodociągowej Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od towarów zakupionych na cele realizacji tejże inwestycji, gdyż będzie ona wykorzystywana przez gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (dostarczanie wody na podstawie umów podpisanych przez gminę z mieszkańcami) ".

W podobnym tonie wypowiedział się również Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 19 stycznia 2012 r. o sygn. ILPP2/443-1423/11-3/AD. W stanie faktycznym podobnie jak to ma miejsce w przedmiotowym przypadku to Gmina świadczy usługę bezpośrednio na rzecz mieszkańców. Gmina była także inwestorem w zakresie budowy poszczególnych odcinków infrastruktury wodno-sanitarnej. Zdaniem organu podatkowego „Wykonywane czynności są opodatkowane podatkiem VAT. Zatem, Zainteresowany będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji przedmiotowej inwestycji. Reasumując, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją inwestycji pod nazwą „ (...)”, zarówno w odniesieniu do faktur zapłaconych jak i wystawionych> po zakończeniu inwestycji".

W zakresie odliczenia podatku VAT z tytułu faktur dokumentujących budowę przyłączy wodociągowych wypowiedział się Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 6 maja 2010 r. o sygn. IBPP4/443-386/10/KG, stwierdzając, iż: „W kwestii związanej z budową przyłączy (przykanalików) bezsprzecznie mamy do czynienia z sytuacją, w której Gmina dokonuje świadczenia usług na podstawie umów cywilnoprawnych, bowiem jak już wskazano wyżej, realizacja inwestycji polegającej na budowie przyłączy do sieci kanalizacyjnej dotyczy zadań, których obowiązek wykonania spoczywa na osobach ubiegających się o przyłączenia, jednakże ich realizację przejęła na siebie jednostka samorządu terytorialnego w oparciu o umowy zawarte z mieszkańcami. (...) Odpłatnie realizowane w ramach umów cywilnoprawnych świadczenie usług przez Gminę na rzecz mieszkańców podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. (...) W świetle powyższego, ze względu na związek poniesionych wydatków, w części dotyczącej budowy przyłączy (przykanalików) do sieci kanalizacyjnej na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, z czynnościami opodatkowanymi, Gmina nabyła prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących ich poniesienie w tej części".

Reasumując należy uznać, że dla Gminy usługa budowy przyłącza wodociągowego oraz usługa dostawy wody na rzecz mieszkańców stanowi dla niej odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu VAT. Jednocześnie, ponieważ poniesione wydatki na budowę Wodociągu oraz przyłączy wodociągowych są bezpośrednio związane z czynnościami opodatkowanymi, Gminie przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT „Prawo do obniżeniu kwoty podatku powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11,12,16 i 18."

Z kolei zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy o VAT, „Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych".

Jeśli natomiast podatnik nie dokonał odliczenia w miesiącu otrzymania faktury, ani w jednym z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, to w oparciu o art. 86 ust. 13 ustawy o VAT ma on możliwość odliczenia podatku naliczonego „(...) przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego".

Gmina z tytułu budowy Wodociągu i przyłączy otrzymuje faktury zakupowe. Jak zostało to wykazane wcześniej, Gmina de facto ma prawo do odliczenia podatku VAT w związku z nabyciem towarów i usług dla potrzeb budowy przyłączy i Wodociągu, bowiem nabywane towary i usługi wykorzystuje (usługa budowy przyłączy) i będzie wykorzystywać (dostarczanie wody) do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

W związku z faktem, iż Gmina będzie wykorzystywać Wodociąg oraz przyłącza wodociągowe do czynności opodatkowanych, prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego powstanie w miesiącach otrzymania poszczególnych faktur zakupowych. Wynika to wprost z cytowanego wyżej art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT („Prawo do obniżenia kwoty podatku powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę (...)”). Konkluzja ta dotyczy zarówno faktur zakupowych już otrzymanych przez Gminę, jak i tych, które Gmina otrzyma w przyszłości.

Dotychczas Gmina nie skorzystała z prawa do odliczenia w związku z nabyciem towarów i usług dla potrzeb budowy przyłączy i Wodociągu. W takiej sytuacji, opierając się na literalnym brzmieniu art. 86 ust. 13 ustawy o VAT, Gmina ma obecnie prawo do obniżenia podatku należnego (odliczenia podatku naliczonego) przez dokonanie korekty deklaracji podatkowych Urzędu/Gminy za okresy, w których wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, tj. za miesiące otrzymania faktur zakupowych związanych z realizacją budowy Wodociągu oraz przyłączy.

Stanowisko Gminy zostało potwierdzone m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 13 października 2010 r. o sygn. ILPP2/443-1185/10-2/EWW o analogicznym stanie faktycznym, w której organ podatkowy uznał, iż: „(...) jeżeli Zainteresowany będący podatnikiem VAT czynnym od dnia 1 lipca 2008 r. z tytułu ponoszonych przez siebie nakładów na budowę przedmiotowych sieci wodociągowych i kanalizacyjnych otrzymywał wystawiane na siebie faktury VAT i nie dokonał na ich podstawie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podarku naliczonego w przewidzianych do tego terminach, to na podstawie art. 86 ust. 13 ustawy, ma prawo do dokonania korekt deklaracji podatkowych za okresy, w których wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego ".

Reasumując należy uznać, że w braku dotychczasowego odliczenia podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ust. 13 w związku z art. 86 ust 10 pkt 1 ustawy o VAT, Gmina ma prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poszczególne wydatki na Wodociąg oraz budowę przyłączy w drodze korekty deklaracji VAT-7 Urzędu/Gminy za miesiące otrzymania tych faktur. Z kolei z tytułu faktur otrzymanych w przyszłości Gminie przysługiwać będzie prawo do odliczenia zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT (tj. w miesiącu otrzymania faktury) lub zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy o VAT (tj. w rozliczeniu za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy i własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Jednocześnie należy zauważyć, że powołane przez Wnioskodawcę interpretacje zostały wydane w indywidualnych sprawach, w których indywidualnie oceniano opis zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i stanowisko Wnioskodawcy. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa i tut. Organ nie jest nimi związany.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT poniesionego przez Gminę w związku z wykonaniem przyłączy oraz sposobu realizacji tego prawa.

Natomiast wniosek w części dotyczącej

  • zdarzenia przyszłego w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT poniesionego przez Gminę w związku z wykonaniem przyłączy oraz sposobu realizacji tego prawa został rozpatrzony interpretacją Nr IPTPP1/443-660/12-5/MW,
  • zaistniałego stanu faktycznego w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT poniesionego przez Gminę w związku z budową wodociągu oraz sposobu realizacji tego prawa został rozpatrzony interpretacją Nr IPTPP1/443-660/12-6/MW,
  • zdarzenia przyszłego w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT poniesionego przez Gminę w związku z budową wodociągu oraz sposobu realizacji tego prawa został rozpatrzony interpretacją Nr IPTPP1/443-660/12-7/MW.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj