Interpretacja Izby Skarbowej w Gdańsku
BI/005/0836/03
z 21 stycznia 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
BI/005/0836/03
Data
2004.01.21



Autor
Izba Skarbowa w Gdańsku


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
modernizacja
środek trwały


Pytanie podatnika
Czy wydatki poniesione na przywrócenie stanu technicznego budynku hali i pomieszczeń socjalnych Spółka może zliczyć bezpośrednio w ciężar kosztów uzyskania przychodów w momencie poniesienia tych wydatków?


Stan faktyczny :


Spółka jawna zakupiła od firmy likwidującej działalność gospodarczą halę magazynową. Hala nie wymaga przebudowy i modernizacji dostosowującej ją do planowanej przez Spółkę działalności produkcyjnej, jednakże z uwagi na fakt, iż poprzedni właściciel nie przeprowadzał remontu od czasu wybudowania – hala wymaga przeprowadzenia remontu w znacznym zakresie. Planowane prace remontowe polegać mają na:

  • uzupełnieniu ubytków muru i tynku,
  • wymianie części deskowania poszycia dachowego, pokryciu papą,
  • wymianie orynnowania i opierzenia,
  • wymianie ścian osłonowych świetlika (bez wymiany konstrukcji),
  • wymianie oszklenia i orynnowania,
  • wymianie okien (bez przebudowy),
  • wymianie wrot hali (bez zmiany ich wymiarów),
  • wzmocnieniu słupów podporowych konstrukcji stalowych (obejmy + obudowy),
  • wymianie okablowania i praw oświetleniowych i osprzętu,
  • naprawie posadzki – wykonaniu nalewki o grubości 5-8 cm (skuciu nalewki i uzupełnieniu ubytków).

Prace te mają na celu zabezpieczenie budynku przed postępującym zniszczeniem oraz przywrócenie pierwotnego stanu technicznego, umożliwiającego normalną eksploatację hali.

Przy okazji remontu zostanie przeprowadzona część prac, która będzie miała na celu adaptację zaplecza dla potrzeb Spółki.


Ocena prawna stanu faktycznego:


Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w ustawie z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r., nr 14, poz. 176 ze zm.) wydatki na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych nie są jednorazowo zaliczane do kosztów uzyskania przychodów.

Jak bowiem postanowił to ustawodawca w treści art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uważa się za koszt uzyskania przychodów wydatków m.in. na:

  • nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, z wyjątkiem opłat za wieczyste użytkowanie gruntów,
  • nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w lit. a) środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części,
  • ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 22g ust. 17 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych.

Wydatki na ww. cele, bez względu na czas ich poniesienia, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, są kosztem uzyskania przychodów przy ustalaniu dochodu w przypadku odpłatnego zbycia środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych.

Ponieważ składniki majątku wykorzystywane są przez podatników w dłuższym okresie czasu, służąc do produkcji towarów lub świadczenia usług niekiedy przez wiele lat, a nie tylko w roku ich nabycia, ustawodawca w ustawie o podatku dochodowym od osób przyjął zasadę, że wydatki te zalicza się do kosztów sukcesywnie, w miarę fizycznego lub moralnego zużycia trwałych składników majątku, a podatnicy mogą – stosownie do treści art. 22 ust.1 pkt 8 ww. ustawy - uznać za koszty uzyskania przychodów jedynie odpisy amortyzacyjne dokonywane zgodnie przepisami art. 22a-22o ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z uwzględnienie art. 23.

W myśl zapisu art. 22a ust 1 pkt 1 ustawy z 26.07.1991r. amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 22c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością – o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 23a pkt 1, zwane środkami trwałymi.

Z powyższego przepisów wynika, że aby dany składnik majątkowy można było uznać za środek trwały w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych muszą zostać spełnione określone przez ustawodawcę warunki, a jednym z tych warunków jest kompletności i zdatności do użycia środka trwałego.

Zgodnie z treścią art. 22f ust. 1 i art. 22g ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odpisy amortyzacyjne dokonywane są od wartości początkowej danego środka trwałego, za którą w razie nabycia środka trwałego w drodze kupna uważa się cenę ich nabycia, tj. kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku. Tak ustaloną cenę nabycia koryguje się o różnice kursowe, naliczone do dnia przekazania środka trwałego do używania i powiększa o wydatki poniesione na ich montaż (art. 22g ust. 3, 5 i 6 ww. ustawy)

W świetle powyższych przepisów wszystkie wydatki na składnik majątku, który nie spełnia jeszcze warunku kompletności i zdatności do użytku, a który będzie uznany za środek trwały po dokonaniu tych wydatków, poniesione przed oddaniem tego środka trwałego do używania, zwiększają jego wartość początkową i w związku z tym – bez względu na to, czy dotyczą prac o charakterze remontowym czy modernizacyjnych - nie mogą być bezpośrednio zaliczane przez podatników w ciężar kosztów uzyskania przychodu.

Jednocześnie w art. 22g ust. 17 ustawy z 26.07.1991r. ustawodawca postanowił, że nakłady inwestycyjne poczynione na środek trwały w trakcie jego używania zwiększają wartość początkową tego środka, jeżeli w ich wyniku nastąpi jego ulepszenie.

Przez pojęcie ulepszenia rozumie się wydatki związane z przebudową, rozbudową, rekonstrukcją, adaptacją lub modernizacją środków trwałych, jeżeli wydatki te w danym roku podatkowym przekroczyły 3.500,00 zł

Środki trwałe uważa się za ulepszone, jeżeli wydatki poniesione na przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację (oprócz tego, że przekraczają 3.500 zł) powodują wzrost ich wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, a nie wartości użytkowej po przeprowadzonych pracach w obiekcie – w stosunku do stanu istniejącego bezpośrednio przed wykonaniem tych prac. Wzrost wartości użytkowej mierzy się w szczególności:

  • okresem używania,
  • zdolnością wytwórczą (potencjalną, a nie rzeczywistym wykorzystaniem),
  • jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych,
  • kosztami eksploatacji środków trwałych.

Przepisy podatkowe nie definiują pojęć związanych z ulepszeniem środków trwałych. Przyjmuje się jednak, że pod pojęciem:

Adaptacja – rozumie się przystosowanie (przeróbka) składnika majątkowego do wykorzystania go

w innym – niż jego pierwotne przeznaczenie – celu albo nadanie temu składnikowi

nowych cech użytkowych;

Modernizacja – to unowocześnienie składnika majątkowego,

Rekonstrukcja – to odtworzenie /odbudowanie/ zużytego całkowicie lub częściowo składnika

majątkowego, ale tylko wówczas, gdy zwiększa się jego wartość użytkowa,

Przebudowa – to zmiana /poprawienie/ istniejącego stanu na inny, powodująca dostosowanie do

pełnienia innych funkcji, zmianę warunków technicznych lub właściwości użytkowych,

Rozbudowa – to powiększenie /rozszerzenie/ składnika majątkowego,

Konserwacja – to okresowe dokonywanie czynności, mające na celu utrzymanie składnika

majątkowego w należytym stanie technicznym, zapobiegające przedwczesnemu

niszczeniu całości lub części tego składnika; konserwacja nie powoduje zmiany

sposobu używania, warunków technicznych, wyglądu itp.,

Remont – to wykonywanie robót, których celem jest przywrócenie pierwotnego stanu

technicznego i użytkowego składnika majątkowego, robót nie powodujących jednak

zmian w jego użytkowaniu, przeznaczeniu i konstrukcji.

W świetle powyższych przepisów wydatki na bieżącą konserwację i remonty środków trwałych, w tym wydatki na nabycie części składowych niezbędnych do przeprowadzenia konserwacji lub remontu, nie są – niezależnie od ceny nabycia tych części – kwalifikowane jako wydatki na ulepszenie środka trwałego, lecz bezpośrednio zaliczane są w ciężar kosztów uzyskania przychodów.

Uwzględniając przedstawiony stan prawny oraz zakres prac, które Spółka zamierza przeprowadzić w przedmiotowej hali, wydatki poniesione na przywrócenie pierwotnego stanu technicznego budynku hali, jeżeli zostaną poniesione po oddaniu hali do używania, Spółka będzie mogą zaliczyć bezpośrednio w ciężar kosztów uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia.

Natomiast wydatki poniesione przez Spółkę na adaptację zaplecza hali do potrzeb produkcyjnych Spółki, jeżeli przekraczają kwotę określoną w art. 22g ust. 17 ustawy z 26.07.1991 r. (3.500 zł) powiększą wartość początkową hali dla celów ustalenia podstawy dokonywanych odpisów amortyzacyjnych.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj