Interpretacja Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu
ZD/423-251/04
z 9 listopada 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
ZD/423-251/04
Data
2004.11.09
Autor
Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych
Słowa kluczowe
łączenie spółek
opodatkowanie dochodu
przejęcie
uchylanie się od opodatkowania
udział w zyskach osób prawnych
Pytanie podatnika
Dotyczy wybranych skutków podatkowych łączenia się spółek kapitałowych.
W piśmie Spółki z dnia 8.10.2004r. przedstawiony został następujący stan faktyczny: Koncern posiadający siedzibę w jednym z państw członkowskich UE jest jedynym akcjonariuszem dwóch spółek akcyjnych oraz większościowym udziałowcem spółkiz ograniczoną odpowiedzialnością, które to podmioty są rezydentami Rzeczypospolitej Polskiej. Wszystkie krajowe firmy prowadzą działalność w branży artykułów oświetleniowych. Wnioskująca - jedna z krajowych spółek akcyjnych - podnosi, iż w chwili obecnej zaistniała potrzeba konsolidacji działalności tych spółek, dzięki czemu uproszczona zostanie struktura organizacyjna oraz poprawie ulegnie działalność operacyjna, a w konsekwencji efektywność grupy. Jako najprostszy i najkorzystniejszy spośród możliwych opcji połączenia, wybrany został wariant połączenia przez inkorporację. W efekcie konsolidacji Wnioskująca jako podmiot przejmujący doprowadzi do wykreślenia z krajowego rejestru handlowego przejętych spółek.W opisanych okolicznościach istotnym warunkiem wszczęcia procedur konsolidacyjnych, postawionym przez zagranicznego akcjonariusza (udziałowca) łączących się spółek, jest ustalenie skutków podatkowych planowanej operacji połączenia spółek. W powołanym zapytaniu Spółka podnosi, iż żadna ze spółek planujących połączenie nie posiada nierozliczonych strat podatkowych z lat poprzednich, a także nie wykazuje zaległych nadwyżek podatku naliczonego VAT do zwrotu. Konsolidacja działalności (połączenie spółek) spowoduje zintensyfikowanie działalności gospodarczej oraz umożliwi finansowanie nowych kontraktów. Ponadto dynamika i zmienność rynku wymaga skoncentrowania działalności operacyjnej oraz wzmocnienia kapitałowego, co będzie korzystne zarówno dla łączących się firm jak i ich udziałowców (akcjonaniuszy). Obecna struktura organizacyjna przedsiębiorstw łączących się spółek posiada istotne wady utrudniające sprawne osiąganie założonych przez podmioty celów gospodarczych (konieczność prowadzenia odrębnych systemów księgowych, utrudnienie w swobodnym przepływie aktywów, konieczność wzajemnego obciążania się kosztami wspólnych przedsięwzięć, konieczność sporządzenia odrębnych planów finansowych, konieczność utrzymywania osobnych formalnych struktur zarządzania i nadzoru oraz ponoszenie związanych z tym “podwójnych” kosztów). W opinii Wnioskującej połączenie doprowadzi do powstania jednego silnego podmiotu gospodarczego, zapewniającego konsolidację składników majątku, w tym środków trwałych, materiałów oraz wiedzy fachowej w postaci know-how, obniżenie kosztów działalności łączących się spółek, jedną strukturę organów, jednolite zarządzanie i nadzorowanie, jednolitą politykę wobec klientów oraz dostawców, redukcję kosztów, usprawnienie obsługi klienta poprzez synergię systemów magazynowych, dystrybucyjnych i transportowych, jednolity system rachunkowy, wspólną politykę zatrudnienia, unifikację i standaryzację wyposażenia informatycznego oraz systemów komputerowych. W oparciu o powyżej przedstawiony stan faktyczny, Wnioskująca pragnie uzyskać odpowiedź na następujące pytania:
W opisanym stanie faktycznym zastosowanie znajdują następujące przepisy:
Ustosunkowując się do stanu faktycznego zaprezentowanego przez Podatnika, stwierdzić należy co następuje: Zgodnie z art. 492 § 1 Kodeksu spółek handlowych połączenie może być dokonane:
Ustawodawca przewidział również, że wspólnicy spółki przejmowanej lub spółek łączących się przez zawiązanie nowej spółki mogą otrzymać - obok udziałów lub akcji spółki przejmującej bądź spółki nowo zawiązanej - dopłaty w gotówce nie przekraczające łącznie 10% wartości bilansowej przyznanych udziałów albo akcji spółki przejmującej. Należy pamiętać również o tym, że spółka przejmowana albo spółki łączące się przez zawiązanie nowej spółki zostają rozwiązane, bez przeprowadzenia postępowania likwidacyjnego, w dniu wykreślenia ich z rejestru. Faktyczne połączenie następuje z dniem wpisania połączenia do rejestru właściwego według siedziby, odpowiednio - spółki przejmującej albo spółki nowo zawiązanej. Nie bez znaczenia jest także to, że spółka przejmująca albo spółka nowo zawiązana wstępuje z dniem połączenia we wszystkie prawa i obowiązki spółki przejmowanej albo spółek łączących się przez zawiązanie nowej spółki. Ponadto, na spółkę przejmującą albo spółkę nowo zawiązaną przechodzą z dniem połączenia wszelkie zezwolenia, koncesje oraz ulgi, które zostały przyznane spółce przejmowanej albo którejkolwiek ze spółek łączących się przez zawiązanie nowej spółki, chyba że odpowiednie przepisy prawne lub wydane decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji lub ulgi stanowią inaczej. Zgodnie art. 499 § 1 k.s.h. plan połączenia spółek kapitałowych - po uprzednim pisemnym uzgodnieniu między łączącymi się spółkami - powinien zawierać co najmniej:
Do planu połączenia należy dołączyć:
Nadmienić należy, iż zgodnie z art. 7 ust. 3 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w fazie łączenia się spółek, przy ustalaniu dochodu spółki nowo zawiązanej (przejmującej), stanowiącego podstawę opodatkowania, nie uwzględnia się straty spółki przejmowanej (strat łączących się spółek; odrębne zasady odliczania straty przewiduje się dla grup kapitałowych). Konsekwentnie, wedle art. 7 ust. 4 cytowanej ustawy, przy ustalaniu straty spółki przejmującej (nowo zawiązanej), nie uwzględnia się straty spółki przejmowanej (strat łączących się spółek), na dzień poprzedzający połączenie. Oznacza to, że wprawdzie w wyniku połączenia spółka przejmująca (nowo zawiązana) wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki spółki przejmowanej (łączących się spółek), ale ustawodawca odmówił jej prawa do odliczenia straty powstałej w tej spółce (tych spółkach). Jednocześnie zwrócić należy uwagę na regulacje zawarte w art. 16g ust. 9 oraz art. 16h ust. 3 powołanej ustawy, zgodnie z którymi, przedsiębiorca powstały w wyniku połączenia:
Z treści powołanego art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy podatkowej wynika, że przy połączeniu spółek kapitałowych, dla spółki przejmującej lub nowo zawiązanej nie stanowi dochodu,o którym mowa w art. 10 ust. 1 cytowanej ustawy, nadwyżka wartości otrzymanego przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną majątku spółki przejmowanej ponad nominalną wartość udziałów (akcji) przyznanych udziałowcom (akcjonariuszom) spółki przejmowanej. Skutki podatkowe połączeń - z punktu widzenia wspólników (akcjonariuszy) spółki przejmowanej lub spółek łączących się - regulują przepisy art. 12 ust. 4 pkt 12 ustawy podatkowej. Wynika z nich, że w przypadku połączenia spółek mających osobowość prawną, dochód (przychód) udziałowca (akcjonariusza) spółki przejmowanej, stanowiący nadwyżkę pomiędzy wartością udziałów (akcji) przydzielonych przez spółkę przejmującą a wydatkami na nabycie (objęcie) udziałów (akcji) w spółce przejmowanej, nie podlega opodatkowaniuw momencie połączenia spółek. Opodatkowanie tego dochodu zostaje przesunięte na moment, gdy dojdzie do odpłatnego zbycia udziałów (akcji) spółki przejmującej. Rzecz jasna, w takim przypadku wspólnik (akcjonariusz) ustala koszt uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia tych udziałów (akcji) na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 8c lit. a) i b) ww. ustawy, stosownie do którego, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków poniesionych przez udziałowca (akcjonariusza) spółek łączonych lub dzielonych na nabycie lub objęcie udziałów (akcji) w tych spółkach w przypadku połączenia lub podziału spółek kapitałowych,z zastrzeżeniem art. 10 ust. 1 pkt 6; wydatki te stanowią koszt uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) spółki przejmującej (...), w wysokości:
Dodać należy, że postanowienia art. 10, art. 12 ust. 4 pkt 12 oraz - w odniesieniu do sposobu rozliczania kosztów podatkowych - art. 16 ust. 1 pkt 8c ustawy podatkowej - są wynikiem harmonizacji przepisów podatkowych z rozwiązaniami funkcjonującymi w innych krajach Unii Europejskiej. Zwrócić należy uwagę na fakt, iż wyłączenie z opodatkowana (art. 10 ust. 2 pkt 1 oraz art. 12 ust. 4 pkt 12 ustawy) nie będzie miało zastosowania, gdy połączenie lub podział spółek niesą przeprowadzane z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, lecz głównym bądź jednymz głównych celów takiej operacji było uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania (art. 10ust. 4 ww. ustawy). Organ podatkowy dokonując analizy (w ramach postępowania kontrolnego i podatkowego) połączenia podmiotów będzie badał przesłanki konsolidacji. W razie ustalenia (w oparciuo przedstawioną przez podatników dokumentację), iż podstawową przesłanką decydującąo zrealizowaniu transformacji były przyczyny ekonomiczne, ewentualne stwierdzenie dodatkowego efektu, potocznie nazywanego optymalizacją podatkową (osiągniętego w sposób nie naruszający przepisów prawa podatkowego) nie będzie skutkowało niemożliwością skorzystania z preferencji podatkowych opisanych powyżej. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.