Interpretacja Urzędu Skarbowego Łódź-Śródmieście
III-2/446-1455/04/EF
z 30 września 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
III-2/446-1455/04/EF
Data
2004.09.30



Autor
Urząd Skarbowy Łódź-Śródmieście


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
faktura
rejestracja podatnika VAT UE
usługi tłumaczenia


Pytanie podatnika

Podmiotprowadzi działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usługtłumaczeniowych. W związku z przystąpieniem Polski do UniiEuropejskiej Podatnik chciałby również świadczyć usługi takżefirmom zagranicznym, które mają swoją siedzibę za granicą.

Wzłożonym zapytaniu Podatnik zwrócił się o zajęcie stanowiskaprzez tutejszy urząd skarbowy w następujących kwestiach:

1.rejestracja Podmiotu jako VAT UE.

Przedstawiającwłasne stanowisko w sprawie Podatnik stwierdza, iż powinien sięubiegać o numer VAT UE.



2.zwolnienie z obowiązku naliczania i odprowadzania podatku VAT wPolsce, jeśli sprzedaż usług polega na przekładzie tekstu z językapolskiego na języki obce lub odwrotnie oraz przekazywaniu ich drogąelektroniczną (nr EKD 7483) nabywcy mającemu siedzibę lub miejsceprowadzenia działalności na terytorium Wspólnoty, pozaterytorium Polski.



Podatnikstwierdza, iż jest zwolniony z obowiązku naliczania i odprowadzaniapodatku VAT w Polsce, w przypadku gdy nabywca usługi ma siedzibę lubmiejsca prowadzenia działalności na terytorium Wspólnoty, pozaterytorium Polski.



3.Obowiązek naliczania i odprowadzania podatku VAT w kraju UE, w którymdokonywana jest sprzedaż usług, jeśli sprzedaż dokonywana jest narzecz nabywcy mającego siedzibę lub miejsce prowadzenia działalnościna terytorium Wspólnoty, poza terytorium Polski, w przypadkugdy nabywca posiada numer NIP UE.



Podatnikuważa, iż nabywca usługi mający siedzibę lub miejsce prowadzeniadziałalności na terytorium Wspólnoty, poza terytorium Polski,i posiadający unijny numer VAT UE ma obowiązek naliczania iodprowadzania podatku VAT w swoim kraju, w którym sprzedawanesą świadczone przez Podatnika usługi.



4.Obowiązek naliczania i odprowadzania podatku VAT w kraju UE, w którymdokonywana jest sprzedaż usług, jeśli sprzedaż dokonywana jest narzecz nabywcy mającego siedzibę lub miejsce prowadzenia działalnościna terytorium Wspólnoty, poza terytorium Polski, w przypadkugdy nabywca usługi nie posiada numeru NIP UE.



Podmiotstwierdza, iż ma obowiązek naliczania i odprowadzania podatku VAT wkraju Wspólnoty, w którym sprzedawane są usługi, wprzypadku gdy nabywca usługi mający siedzibę lub miejsce prowadzeniadziałalności na terytorium Wspólnoty, poza terytorium Polskinie posiada numeru NIP UE.



5.Obowiązek naliczania i odprowadzania podatku VAT w kraju poza Polskąi Wspólnotą, jeśli usługi sprzedawane są nabywcy mającemusiedzibę lub miejsce prowadzenia działalności w takim kraju pozaterytorium Polski i Wspólnoty



Podatnikuważa, iż nie ma obowiązku naliczania i odprowadzania podatku VAT aniw Polsce ani w kraju poza Wspólnotą w którym usługi sąsprzedawane.



6.Obowiązek naliczania podatku VAT i odprowadzania go w Polsce wprzypadku zakupu usług od usługodawcy mającego siedzibę na terenie UE



Podatnikstwierdza, iż ma obowiązek naliczania i odprowadzania podatku VAT wPolsce w przypadku zakupu usługi od usługodawcy mającego siedzibę naterenie UE.



7.Obowiązek ewidencjonowania dowodów zapłaty podatku, wprzypadku obowiązku uiszczania podatku za granicą



Podmiotuważa, iż ma obowiązek ewidencjonowania dowodów wpłaty podatkuVAT na rzecz organów skarbowych poza Polską z tytułu sprzedażyusług za granicę tylko  w przypadku starania się o zwrotnadwyżki podatku naliczonego nad należnym.



8.Możliwość księgowania faktur sprzedaży bez podpisu odbiorcy



Podatnikuważa, iż ma prawo do wystawiania faktur bez podpisu odbiorcy iwysyłania ich drogą elektroniczną zarówno do klientówpolskich jak i zagranicznych.



9.Prawo do zwrotu/obniżenia kwoty podatku naliczonego w przypadkuświadczenia w/wym. usług.



Podatnikstwierdza, iż ma prawo do zwrotu całego podatku od towarów iusług naliczonego do towarów i usług wykorzystywanych przysprzedaży usług poza terytorium Polski.


Ad.1 W świetle art. 97 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. (Dz. U Nr 54poz. 535), zwanej dalej ustawą, Podatnicy, o których mowa wart. 15, podlegający obowiązkowi zarejestrowania jako podatnicy VATczynni, są obowiązani przed dniem dokonania pierwszejwewnątrzwspólnotowej dostawy lub pierwszegowewnątrzwspólnotowego nabycia zawiadomić naczelnika urzęduskarbowego w zgłoszeniu rejestracyjnym, o którym mowa w art.96, o zamiarze rozpoczęcia wykonywania tych czynności.

Zgodniez art. 97 ust. 2 przepis ust. 1 stosuje się również dopodatników w rozumieniu art. 15 innych niż wymienieni w ust. 1i osób prawnych niebędących podatnikami w rozumieniu art. 15, u których wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarówprzekroczyła kwotę, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, oraztych, którzy zamierzają skorzystać z możliwości określonej wart. 10 ust. 6.

Wskazaćnależy, iż zgodnie z art. 97 ust. 3 przepis ust. 1 stosuje sięodpowiednio również do podatników, o którychmowa w art. 15, podlegających obowiązkowi zarejestrowania jakopodatnicy VAT czynni, innych niż wymienieni w ust. 1 i 2, którzynabywając usługi, o których mowa w art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7,podają numer, pod którym są zidentyfikowani na potrzebypodatku na terytorium kraju, jeżeli usługi te stanowiłyby u nichimport usług.

Napodstawie wyżej wymienionych przepisów prawnych obowiązekrejestracji jako VAT UE dotyczy podmiotów, określonych w art. 97 ust. 1-3.

Wświetle przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego, tj. świadczenia usług tłumaczenia stwierdzić należy, iż nie ciąży na nimobowiązek rejestracji jako VAT UE, gdyż nie spełnia przesłanekokreślonych w w/wym. przepisach prawa podatkowego. Jednakże, gdybyPodmiot nabywał usługi, o których mowa w art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7, lub dokonywał wewnątrzwspólnotowego nabycia lub dostawytowarów, to wówczas winien dokonać rejestracji jako VATUE.



Ad. 2 - 5. Na postawie art. 5 ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarówi usług, podlegają:

1.odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług naterytorium kraju;

2.eksport towarów;

3.import towarów;

4.wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniemna terytorium kraju;

5.wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodniez art. 8 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowościprawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stosowniedo brzmienia art. 27 ust. 1 ustawy, w przypadku świadczenia usługmiejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiadasiedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzeniadziałalności, z którego świadczy usługi -miejsce, gdzieświadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; wprzypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzeniadziałalności -miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Jednakżezgodnie z przepisem szczególnym zawartym w art. 27 ust. 3 wzwiązku z ust. 4 pkt 3 ustawy w przypadku gdy usługi tłumaczeń wzakresie prowadzonej działalności gospodarczej, są świadczone narzecz:

6.osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostekorganizacyjnych nie mających osobowości prawnej, posiadającychsiedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego lub

7.podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania naterytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącegousługę

miejscemświadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiadasiedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla któregodana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejscaprowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

Biorącpod uwagę powyższe oraz stan faktyczny przedstawiony wyżej w pkt 2 –5  na podstawie pisma Podatnika tutejszy organ podatkowystwierdza, iż w przypadku gdy podatnik świadczy usługi tłumaczeń narzecz kontrahentów wspólnotowych, będących podatnikamipodatku od wartości dodanej to usługi takie są opodatkowane w krajusiedziby usługobiorcy, czyli w kraju UE innym niż Polska. Zobowiązanydo naliczenia i rozliczenia podatku jest więc usługobiorca mającysiedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty.

Zuwagi na fakt, iż z brzmienia art. 27 ust. 3 pkt 2 ustawy nie wynika,że podatnik posiadający siedzibę na terytorium Wspólnoty inabywający usługi tłumaczenia winien być zidentyfikowany jakopodatnik VAT UE należy uznać, że powinien jedynie być podatnikiempodatku od wartości dodanej w innym państwie członkowskim wrozumieniu obowiązujących tam przepisów prawa podatkowego.

Jednakżepowyższa zasada nie dotyczy świadczenia przedmiotowych usług na rzeczkontrahentów wspólnotowych, którzy nie sąpodatnikami podatku od wartości dodanej.

Wtakim przypadku zastosowanie znajdzie przepis art. 27 ust. 1 ustawybędący regułą ogólną, tzn. przedmiotowe usługi zostanąopodatkowane według siedziby usługodawcy (w Polsce).

Natomiastw przypadku świadczenia wyżej wymienionych usług na rzeczkontrahentów mających siedzibę na terytorium państw trzecich,a więc poza terytorium Wspólnoty, bez względu na to czy sąpodatnikami czy też nie, miejscem opodatkowania według w/cyt. art. 27 ust. 3 pkt 1 ustawy jest kraj usługobiorcy.

Ad.6. W świetle art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne,jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osobyfizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o którejmowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat tej działalności.

Ponadto,mając na uwadze art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, podatnikami są równieżosoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnejoraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przezpodatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkaniaalbo pobytu poza terytorium kraju.

Jednakpowyższego przepisu nie stosuje się, w świetle art. 17 ust. 2 ustawy, w przypadku usług i towarów, od których podatek należnyzostał rozliczony przez usługodawcę lub dokonującego dostawy naterytorium kraju, z wyłączeniem usług określonych w art. 27 ust. 3 oraz art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7, dla których w każdym przypadkupodatnikiem jest usługobiorca.

Mającna uwadze wyżej cytowane przepisy prawa podatkowego należy uznaćstanowisko Podatnika za właściwe pod warunkiem, iż podatek nie zostałrozliczony przez usługodawcę zgodnie z art. 17 ust. 2 ustawy.

Ad.7. Ustawa z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usługokreśla w art. 109 sposób prowadzenia ewidencji dlaprawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług na tereniekraju.

Zprzepisów art. 109 ust. 3 ustawy wynika m. in., że podatnicysą obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą m. in. dane służące doprawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej. W związku z tymPodatnik obowiązany jest do ewidencjonowania dokumentówsłużących do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej dlapodatku od towarów i usług na terenie kraju. Z uwagi na fakt, iż dowody zapłaty za zapłatę podatku w innym państwie członkowskimnie służą prawidłowemu sporządzeniu deklaracji podatkowej dla podatkuod towarów i usług, Podmiot nie ma obowiązku ich ewidencjonowania.

Jeśli Podatnik dokona jednak rejestracji dla potrzeb podatku od wartości dodanej w innym państwie członkowskim i tam będą dokonywanerozliczenia podatku VAT, wówczas sposób prowadzeniaewidencji określi akt prawny obowiązujący w tym państwieczłonkowskim.

Ad.8. W świetle art. 106 ust. 1 ustawy Podatnicy, o których mowaw art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą wszczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotępodatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, zzastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zgodniez art. 106 ust. 2, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do dostawytowarów lub świadczenia usług, dokonywanych przez podatnikówzarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni lub zwolnieni, jeżelimiejscem opodatkowania tych czynności jest terytorium państwaczłonkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwatrzeciego i dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowanidla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwatrzeciego - podatku o podobnym charakterze.

Mającna uwadze § 12 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów zdnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie zwrotu podatku niektórympodatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur,sposobu ich wystawiania oraz listy towarów i usług, do którychnie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971), faktura stwierdzająca dokonanie sprzedażypowinna zawierać co najmniej:

1)imiona i nazwiska bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcyoraz ich adresy;

2)numery indentyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, zzastrzeżeniem ust. 10 i 11;

3)dzień,miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży, oraz datęwystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako „FAKTURAVAT”; podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonaniasprzedaży o charakterze ciągłym;

4)nazwę towaru lub usługi;

5)jednostkę miary i ilość sprzedanych towarów lub rodzajwykonanych usług;

6)cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku;

7)wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczysprzedaż, bez kwoty podatku cenę jednostkową netto);

8)stawki podatku;

9)sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług zpodziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych odpodatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;

10)kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów(usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawekpodatku;

11)wartość sprzedaży towarów i usług wraz z kwotą podatku(wartość sprzedaży brutto), z podziałem na kwoty dotycząceposzczególnych stawek podatku lub zwolnionych od podatku, lubniepodlegających opodatkowaniu;

12)kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem, wyrażonącyframi i słownie.

Wświetle art. 106 ust. 10 ustawy Minister właściwy do spraw finansówpublicznych w porozumieniu z ministrem właściwym do sprawinformatyzacji może określić, w drodze rozporządzenia, sposóbi warunki wystawiania oraz przesyłania faktur w formieelektronicznej, uwzględniając:

1)konieczność odpowiedniego dokumentowania sprzedaży i identyfikacjiczynności dokonanych przez grupy podatników;

2)potrzebę zapewnienia kontroli prawidłowości rozliczania podatku;

3)konieczność zapewnienia jednoznacznej identyfikacji wystawcy fakturyoraz konieczność zapewnienia bezpieczeństwa, wiarygodności,niezaprzeczalności  i nienaruszalności wystawianym i przesyłanymfakturom;

4)stosowanie techniki w zakresie wystawiania i przesyłania dokumentóww formie elektronicznej.

Mającna uwadze fakt, iż do dnia wydania niniejszego pisma nie zostałowydane rozporządzenie upoważniające do przesyłania faktur w formieelektronicznej, stąd też brak jest możliwości ich przesyłania w tejformie.

Ponadtomając na uwadze fakt, iż w katalogu elementów, którepowinna zawierać faktura, wyszczególnionych w przepisie § 12 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r., nie został wymieniony „podpis odbiorcy” faktury,stwierdzić należy, iż stanowisko Podatnika, iż ma prawo dowystawiania faktur bez podpisu odbiorcy jest właściwe.

Ad.9. W świetle art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary iusługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo doobniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zzastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 orazart. 124. Kwotę podatku naliczonego, w świetle ust. 2 stanowi:

1)suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przezpodatnika: a) z tytułu nabycia towarów i usług, b)potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty),jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego, c) odkomitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowykomisu - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4;

2)w przypadku importu - suma kwot podatku wynikająca z dokumentucelnego;

3)zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6;

4)kwota podatku należnego od importu usług, kwota podatku należnego oddostawy towarów, dla której podatnikiem jest ichnabywca, oraz kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowegonabycia towarów.

Wskazaćnależy, Iż w świetle art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy Podatnik ma równieżprawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatkunaliczonego, o którym mowa w ust. 2, jeżeli importowane lubnabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczeniausług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłybybyć odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytoriumkraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związekodliczonego podatku z tymi czynnościami.

Zapodstawie art. 87 ust. 1 ustawy w przypadku gdy kwota podatkunaliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresierozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawodo obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następneokresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ponadto,w świetle art. 87 ust. 5 ustawy na umotywowany wniosek, podatnikomdokonującym dostawy towarów lub świadczenia usług pozaterytorium kraju i niedokonującym sprzedaży opodatkowanej przysługujezwrot kwoty podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust.8 pkt 1, w terminie określonym w ust. 4.

Wzwiązku z wyżej cytowanymi przepisami ustawy, stwierdzić należy, iżstanowisko Podmiotu jest właściwe, gdyż Podatnikowi przysługuje prawodo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, z wyłączeniemtowarów i usług wymienionych w art. 88 ustawy, związany zdokonywanymi czynnościami opodatkowanymi na terenie kraju, jakrównież z czynnościami opodatkowanymi, jeżeli importowane lubnabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczeniausług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłybybyć odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytoriumkraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związekodliczonego podatku z tymi czynnościami.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj