Interpretacja Urzędu Skarbowego w Prudniku
PD-I/423-4/MG/04
z 30 września 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PD-I/423-4/MG/04
Data
2004.09.30
Autor
Urząd Skarbowy w Prudniku
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
podatek dochodowy od osób prawnych
usługi
Pytanie podatnika
Zaliczenie w ciężar kosztów uzyskania przychodów wydatków ponoszonych na rzecz podmiotu wykonującego dla Spółki usługi tranzytowego przesyłu wody. Ocena dokumentacji stanowiącej podstawę zaliczenia ponoszonych wydatków w ciężar kosztów uzyskania przychodów.
Działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) – Naczelnik Urzędu Skarbowego w Prudniku w odpowiedzi na wniosek z dnia 22.03.2004 r. (data wpływu 30.03.2004 r.) Nr L.dz. 98/03/2004 uzupełniony pismem z dnia 09.04.2004 r. (data wpływu 13.04.2004 r.) w sprawie interpretacji prawa podatkowego w zakresie zastosowania przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity. Dz. U. z 2000 r. Nr 54 poz. 654 ze zm.) - wyjaśnia, jak poniżej. Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę, wynika, że trudności z przepisami prawa podatkowego sprowadzają się do kwalifikacji i zaliczenia w ciężar kosztów uzyskania przychodów wydatków na rzecz Związku Gmin, związanych z utrzymaniem i eksploatacją urządzeń. Przedkładając dodatkowo dokumenty mające w ocenie Spółki znaczenie w sprawie wnosi ona jednocześnie o dokonanie ich oceny pod względem ich poprawności i kompletności. Dla pełniejszego przedstawienia stanu faktycznego Spółka informuje tutejszy organ, że Gmina ..... realizując zadanie własne zaopatrzenia ludności w wodę i odbiór ścieków, wykonuje je za pośrednictwem zarówno Związku Gmin, jak też przy udziale jednoosobowej spółki z o.o. , której Gmina jest jedynym wspólnikiem. Dodatkowo w piśmie uzupełniającym z dnia 19.04.2004 r. Spółka wyrażając swoje zdanie w sprawie stwierdziła, że w jej ocenie podstawę do zapłaty winna stanowić faktura oparta na podpisanej umowie cywilnoprawnej, co gwarantuje odpowiedni zapis w statucie Związku Gmin umożliwiający tym samym zaliczenie poniesionego wydatku do kosztów uzyskania przychodu. Spółka uzasadniając swoje stanowisko uważa, że koszt ten winien spełniać kryteria składnika cenotwórczego, ujętego w konstrukcji taryfy wg ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków (Dz. U. z 2001 r. Nr 72, poz. 747 ze zm.).
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Prudniku mając na względzie treść postawionego pytania jak też analizując zebrany w sprawie materiał dowodowy stwierdza, że w sprawie ma zastosowanie m.in. art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.). Z treści ww. przepisu wynika, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tejże ustawy. Treść powyższego uregulowania, będącego w istocie klauzulą generalną, wskazuje, że ustawodawca świadomie użył pojęć niedookreślonych, dopuszczając ich elastyczne stosowanie w zależności od okoliczności faktycznych sprawy. Zauważyć należy, że definicji legalnej kosztów brak jest także w innych ustawach podatkowych. Dopiero ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jednolity: Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 ze zm.) podaje definicję kosztów, przez które rozumie uprawdopodobnione zmniejszenie w okresie sprawozdawczym korzyści ekonomicznych, o wiarygodnie określonej wartości, w formie zmniejszenia wartości aktywów albo zwiększenia wartości zobowiązań i rezerw, które doprowadzają do zmniejszenia kapitału własnego lub zwiększenia jego niedoboru w inny sposób niż wycofanie środków przez udziałowców lub właścicieli. Przywołanie tej definicji ma uzasadnienie także i z tych powodów, że art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych odsyła do ustawy o rachunkowości. Oznacza to, że to na podatniku spoczywa obowiązek prowadzenia rozbudowanej księgowości, w której ujmuje wszystkie osiągnięte, przypadające na jego rzecz przychody i związane z tymi przychodami obciążające go koszty dotyczące danego roku podatkowego, niezależnie od terminu ich zapłaty. Należy przy tym podkreślić, że podstawą zapisów w księgach rachunkowych są dowody księgowe stwierdzające dokonanie operacji gospodarczej, zwane dalej „dowodami źródłowymi” (vide art. 20 ust. 2 ustawy o rachunkowości). Biorąc powyższe pod uwagę tutejszy organ stwierdza, że w ramach przydzielonych kompetencji nie jest uprawniony do dokonywania oceny prawnej dokumentacji (np. projektu aneksu do umowy w sprawie przesyłu wody) w sprawie przejęcia od Gminy Biała należności na utrzymanie Związku Gmin i eksploatację urządzeń przez spółkę z o.o. . Dokumenty księgowe stwierdzające dokonanie określonych operacji gospodarczych muszą jednak gwarantować rzetelne dane o faktycznym przebiegu tych operacji. Dlatego ustawodawca określił w art. 22 ust. 1 ustawy o rachunkowości wymagania dotyczącego poprawnego sporządzania dowodów. Ich respektowanie ma ochronić firmę przed negatywnymi skutkami dla jej interesów. Treść art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przesadza o bezpośrednim podporządkowaniu ewidencji księgowej (rachunkowej) potrzebom podatkowym. Przepis ten oznacza, że pomiędzy przepisami o rachunkowości a wymiarem podatków istnieje związek o charakterze techniczno-formalnym, który sprowadza się do korzystania z tego samego systemu ewidencyjnego. Innymi słowy podatnik podatku dochodowego od osób prawnych – poza urządzeniami księgowymi prowadzonymi na podstawie przepisów o rachunkowości – nie ma obowiązku prowadzenia szczegółowej dokumentacji tylko dla celów podatkowych. Reasumując powyższe Naczelnik Urzędu Skarbowego w Prudniku pragnie podkreślić, że jako organ stosownie do swej właściwości ma obowiązek udzielić odpowiedzi o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego. Stąd też odpowiadając na pytanie Spółki dotyczące możliwości zaliczenia w ciężar kosztów uzyskania przychodów wydatków na rzecz Związku Gmin z tytułu wykonywanych usług tranzytowego przesyłu wody stoi na stanowisku, że w przedstawionej przez Spółkę sytuacji poniesione wydatki stanowić będą koszt uzyskania przychodu. W kwestii natomiast wyrażenia swojej oceny w zakresie właściwości i kompletności załączonej dokumentacji mającej stanowić podstawę do dokonania księgowań tutejszy organ stwierdza, iż dokonanie tego typu ocen wykracza poza zakres prawa podatkowego, a tym samym zakres uprawnień organu. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Prudniku nie neguje zatem poglądu Spółki, iż zebrany zbiór dokumentów należy uzupełnić, jeżeli w jej ocenie jest on niewystarczający. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.