Interpretacja Izby Skarbowej w Gdańsku
BI/005-0436/03
z 8 stycznia 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
BI/005-0436/03
Data
2004.01.08
Autor
Izba Skarbowa w Gdańsku
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych
Słowa kluczowe
dowód poniesienia wydatku
fundusz remontowy
koszty uzyskania przychodów
wspólnota mieszkaniowa
Pytanie podatnika
Ponieważ „powiadomienia o zmianie opłat od stycznia 2003 r." nie są rachunkami w rozumieniu art. 21 ustawy o rachunkowości, czy w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych powiadomienia te mogą stanowić dowód źródłowy do zarachowania w koszty uzyskania przychodów wpłat zaliczek na pokrycie kosztów utrzymania nieruchomości w części dotyczącej udziału w tych kosztach gminy oraz wpłat na fundusz remontowy?
Reprezentujący gminę - właściciela lokali wchodzących w skład wspólnoty mieszkaniowej - Zarząd Nieruchomości Komunalnych Zakład Budżetowy dokonuje wpłat na rachunek bankowy wspólnoty mieszkaniowej zaliczek miesięcznych z tytułu zapłaty za koszty zarządu związane z utrzymaniem nieruchomości wspólnych, w tym koszty eksploatacji i konserwacji, wynagrodzenia zarządcy, opłaty za dostarczoną wodę i odprowadzanie ścieków oraz na fundusz remontowy. Wysokość kwot zaliczek wspólnota mieszkaniowa określa w pismach nazwanych „Powiadomienie o zmianie opłat od stycznia 2003r.”. Wprawdzie zgodnie z art. 9 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654, z późn. zm.) podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a-16m, jednakże odrębne przepisy jakimi są w tym przypadku przepisy ustawy z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002r. Nr 76, poz. 694) nie mają charakteru podatkotwórczego - nie mogą zatem ani tworzyć ani też modyfikować obowiązku podatkowego i tym samym wpływać na określenie zobowiązań w podatku dochodowym od osób prawnych.W myśl tego przepisu podatnik w celu udowodnienia poniesienia kosztów i ich związku z przychodami jest obowiązany do prowadzenia ewidencji rachunkowej w sposób określony przepisami tej ustawy. Ewidencja ta dla celów podatkowych powinna zapewniać możliwość określenia wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy a także obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych, jednakże również zgodnie z przepisami ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. W zakresie zaliczania wydatków do podatkowej kategorii kosztów uzyskania przychodów podstawowe znaczenie ma więc wskazany art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym wydatek zalicza się do tej kategorii jeżeli pozostaje w realnym związku przyczynowo - skutkowym z uzyskiwanymi przychodami, nie został wymieniony w art. 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. jako nie stanowiący kosztu uzyskania przychodów z mocy prawa a ponadto fakt poniesienia wydatku został udokumentowany.
Ponieważ z treści załączonej do zapytania kserokopii „Powiadomienie o zmianie opłat od stycznia 2003r.” wynika, że koszty zostały w niej określone zarówno rodzajowo jak i kwotowo, w myśl powyższych zasad potrącalności Zarządowi Nieruchomości Komunalnych przysługuje prawo zarachowania tych kosztów do roku podatkowego, którego dotyczą jeśli nawet ich nie poniesiono. Należy ponadto zauważyć, że Zarząd Nieruchomości Komunalnych jedynie reprezentuje gminę, która jako właściciel lokali wchodzących w skład wspólnoty mieszkaniowej jest zobowiązana w myśl art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności (Dz. U. z 2000r. Nr 80, poz. 903, z późn. zm.) między innymi uczestniczyć w kosztach zarządu związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej. Na koszty zarządu nieruchomością wspólną składają się zgodnie z art. 14 i art. 15 ust. 1 tej ustawy, wskazane w zapytaniu wydatki na remonty oraz opłaty za dostawę energii elektrycznej i cieplnej, gazu i wody, w części dotyczącej nieruchomości wspólnej, zaś na ich pokrycie właściciele lokali uiszczają zaliczki w formie bieżących opłat, płatne z góry do dnia 10 każdego miesiąca.A zatem brak jest podstaw do wystawiania rachunków czy faktur na udokumentowanie wewnętrznych rozliczeń określających jedynie rodzaj i wysokość udziału gminy w kosztach wspólnoty mieszkaniowej. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.