Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/436-126/13-4/AF
z 4 czerwca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/436-126/13-4/AF
Data
2013.06.04



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Podstawa opodatkowania i wysokość podatku --> Podstawa opodatkowania

Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Zwolnienia od podatku --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Przedmiot opodatkowania --> Czynności podlegające opodatkowaniu


Słowa kluczowe
podatek od czynności cywilnoprawnych
spółka akcyjna
spółka komandytowo-akcyjna


Istota interpretacji
Zakres skutków podatkowych połączenia spółki akcyjnej ze spółką komandytową akcyjną.



Wniosek ORD-IN 969 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 11.03.2013 r. (data wpływu 13.03.2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 23.05.2013 r. (data nadania 23.05.2013 r., data wpływu 27.05.2013 r.) na wezwanie z dnia 17.05.2013 r. (data doręczenia 20.05.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych połączenia spółki akcyjnej ze spółką komandytową akcyjną - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13.03.2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych połączenia spółki akcyjnej ze spółką komandytową akcyjną.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka S.A. (dalej: Wnioskodawca, Spółka) jest komandytariuszem spółki Marka S. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa (dalej: SK). Komplementariuszem SK jest spółka ograniczoną odpowiedzialnością z Grupy S. (dalej: Grupa).

Grupa planuje dalszą restrukturyzację, której celem jest konsolidacja w jednym podmiocie znaków towarowych należących obecnie do Grupy oraz nowych znaków towarowych, które spółki z Grupy będą nabywać na rynku. W ramach restrukturyzacji planowane jest m.in. przekształcenie SK w spółkę komandytowo-akcyjną (dalej SKA). Przekształcenie zostanie dokonane w trybie określonym w ustawie z dnia 15 września 2000 r. Kodek spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 ze zm., dalej: KSH).

W wyniku przekształcenia SK w SKA Wnioskodawca stanie się akcjonariuszem SKA. Komplementariuszem SKA pozostanie dotychczasowy komplementariusz SK, czyli spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z Grupy S.

Po przekształceniu, w zależności od uwarunkowań potrzeb biznesowych i prawnych, może nastąpić połączenie SKA z Wnioskodawcą, gdzie Wnioskodawca będzie spółką przejmującą. Połączenie SKA z Wnioskodawcą nastąpi w trybie określonym w KSH. Konsekwentnie, w wyniku połączenia nastąpi przeniesienie całego majątki SKA na Wnioskodawcę. Określony w KSH tryb połączenia spółki kapitałowej ze spółką osobową przewidują również podwyższenie kapitału zakładowego i potencjalnie kapitału zapasowego Wnioskodawcy. W ramach połączenia Wnioskodawca jako spółka przejmująca będzie co do zasady zobowiązany wydać sobie jako dotychczasowemu akcjonariuszowi SKA oraz komplementariuszowi SKA w odpowiedniej proporcji swoje akcji jako rekompensatę za posiadane przez niego prawa i obowiązki (udział) w SKA.

Jednocześnie, w trybie określonym w KSH, dojdzie do umorzenia akcji Wnioskodawcy wydanych w związku z przejęciem SKA (w tym do umorzenia przez Wnioskodawcę akcji własnych objętych w związku z przejęciem SKA). Umorzenie zostanie dokonane za wynagrodzeniem lub bez wynagrodzenia.

Połączenie nie będzie wiązało się z wniesieniem dopłat gotówkowych na rzecz wspólników spółki przejmowanej (tj. SKA).

W chwili połączenia siedziba oraz rzeczywisty ośrodek zarządzania Wnioskodawcy będą znajdować się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Pismem z dnia 17.05.2013 r. Nr IPPB2/436-126/13-2/AF wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania poprzez:

  • jednoznaczne przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego dotyczącego pytania Nr 3 w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych.

Należy wskazać, iż na wstępie własnego stanowiska Wnioskodawca wskazał, iż: „Zdaniem Wnioskodawcy, w wyniku połączenia Wnioskodawcy z SKA:

  • w przypadku, gdy kapitał zakładowy Wnioskodawcy po połączeniu nie będzie wyższy niż suma uprzednio opodatkowanych PCC kapitałów zakładowych SKA oraz Wnioskodawcy - nie powstanie obowiązek podatkowy w podatku PCC;
  • w przypadku, gdy kapitał zakładowy Wnioskodawcy po połączeniu będzie wyższy niż suma uprzednio opodatkowanych PCC kapitałów zakładowych SKA oraz Wnioskodawcy -nadwyżka kapitału zakładowego ponad wartość kapitałów uprzednio opodatkowanych PCC będzie podlegała opodatkowaniu PCC według stawki 0,5%”.

Natomiast w podsumowaniu własnego stanowiska Wnioskodawca wskazał, iż: „Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że:

  • w przypadku, gdy kapitał zakładowy Wnioskodawcy po połączeniu nie będzie wyższy niż suma uprzednio opodatkowanych PCC kapitałów zakładowych i wkładów SKA oraz Wnioskodawcy, przy połączeniu SKA i Wnioskodawcy nie wystąpi obowiązek podatkowy w podatku PCC;
  • w przypadku, gdy kapitał zakładowy Wnioskodawcy po połączeniu będzie wyższy niż suma uprzednio opodatkowanych PCC kapitałów zakładowych i wkładów SKA oraz Wnioskodawcy, nadwyżka kapitału zakładowego ponad wartość kapitałów uprzednio opodatkowanych PCC będzie podlegała opodatkowaniu PCC według stawki 0,5%.”

Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie doprecyzowując, że intencją Wnioskodawcy było uzyskanie odpowiedzi na zadane we Wniosku pytania w odniesieniu zarówno do wkładów do SKA, jak i kapitału zakładowego Wnioskodawcy, co zostało wyraźnie przedstawione w podsumowaniu własnego stanowiska Wnioskodawcy. Wnioskodawca przedstawił jednoznaczne stanowisko Spółki w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego dotyczącego pytania Nr 3 we wniosku w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych:

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

  1. Czy Wnioskodawca będzie zobowiązany do wykazania przychodu podatkowego w związku z połączeniem polegającym na przejęciu przez Wnioskodawcę SKA...
  2. Czy Wnioskodawca będzie zobowiązany do rozpoznania przychodu podatkowego w związku z umorzeniem akcji własnych objętych w wyniku połączenia z SKA...
  3. Czy w wyniku połączenia Wnioskodawcy z SKA powstanie obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych...

Niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy pytania Nr 3 w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych. W zakresie pytania Nr 1 i Nr 2 dotyczących podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy, w wyniku połączenia Wnioskodawcy z SKA:

  • w przypadku, gdy kapitał zakładowy Wnioskodawcy po połączeniu nie będzie wyższy niż suma uprzednio opodatkowanych PCC kapitałów zakładowych i wkładów SKA oraz Wnioskodawcy, przy połączeniu SKA i Wnioskodawcy nie powstanie obowiązek podatkowy w podatku PCC;
  • w przypadku, gdy kapitał zakładowy Wnioskodawcy po połączeniu będzie wyższy niż suma uprzednio opodatkowanych PCC kapitałów zakładowych i wkładów SKA oraz Wnioskodawcy, nadwyżka kapitału zakładowego ponad wartość kapitałów uprzednio opodatkowanych PCC będzie podlegała opodatkowaniu PCC według stawki 0,5%.

W celu uniknięcia wątpliwości, stanowisko Wnioskodawcy należy rozumieć następująco:

W wyniku połączenia Wnioskodawcy i SKA:

  • w przypadku, gdy kapitał zakładowy Wnioskodawcy po połączeniu nie będzie wyższy niż suma uprzednio opodatkowanych PCC wkładów do SKA (tj. wkładu akcjonariusza oraz wkładu komplementariusza, z których część będzie stanowić kapitał zakładowy SKA) oraz kapitału zakładowego Wnioskodawcy – nie wystąpi obowiązek podatkowy w podatku PCC;
  • w przypadku, gdy kapitał zakładowy Wnioskodawcy po połączeniu będzie wyższy niż suma uprzednio opodatkowanych PCC wkładów do SKA (tj. wkładu akcjonariusza oraz wkładu komplementariusza, z których część będzie stanowić kapitał zakładowy SKA) oraz kapitału zakładowego Wnioskodawcy – nadwyżka kapitału zakładowego Wnioskodawcy po połączeniu z SKA ponad wartość sumy wkładów SKA (tj. wkładu akcjonariusza i wkładu komplementariusza) oraz kapitału zakładowego Wnioskodawcy uprzednio opodatkowanych PCC będzie podlegała opodatkowaniu PCC według stawki 0,5%.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) oraz art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy o PCC, podatkowi temu podlegają umowy spółki oraz ich zmiany, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Stosownie do art. 1 ust. 5 pkt 2 ustawy o PCC, umowa spółki kapitałowej oraz jej zmiana podlega podatkowi, jeżeli w chwili dokonania czynności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej znajduje się: a) rzeczywisty ośrodek zarządzania albo b) siedziba tej spółki - jeżeli jej rzeczywisty ośrodek zarządzania nie znajduje się na terytorium innego państwa członkowskiego.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, zarówno rzeczywisty ośrodek zarządzania jak i siedziba Wnioskodawcy znajdują się na terytorium Polski.

Zgodnie z art. 1 ust. 3 pkt 3 ustawy o PCC, w przypadku umowy spółki za zmianę umowy uważa się przekształcenie lub łączenie spółek, jeżeli ich wynikiem jest zwiększenie majątku spółki osobowej lub podwyższenie kapitału zakładowego. Jednocześnie, zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy o PCC, umowy spółki i ich zmiany związane z łączeniem spółek kapitałowych nie podlegają opodatkowaniu PCC.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym dojdzie do połączenia spółki kapitałowej i osobowej, w związku z czym, zdaniem Wnioskodawcy, wyłączenie wynikające z art. 2 pkt 6 ustawy o PCC nie będzie miało zastosowania. W rezultacie, konsekwencje połączenia spółki kapitałowej i osobowej w podatku PCC należy przeanalizować w świetle innych przepisów ustawy PCC dotyczących zmian umowy spółki w związku z połączeniem z inną spółką.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. f) ustawy o PCC, podstawę opodatkowania przy przekształceniu lub łączeniu spółek stanowi wartość wkładów do spółki osobowej powstałej w wyniku przekształcenia albo wartość kapitału zakładowego spółki kapitałowej powstałej w wyniku przekształcenia lub połączenia. Stawka pobieranego w takim przypadku podatku od czynności cywilnoprawnych wynosi 0,5% podstawy opodatkowania (art. 7 ust. 1 pkt ustawy o PCC).

Jednocześnie, na podstawie art. 9 pkt 11 lit. a) ustawy o PCC, zwalnia się od podatku umowy spółki i ich zmiany związane z przekształceniem lub łączeniem spółek w części wkładów do spółki albo kapitału zakładowego, których wartość była uprzednio opodatkowana podatkiem od czynności cywilnoprawnych lub podatkiem od wkładów kapitałowych do spółek kapitałowych na terytorium państwa członkowskiego innego niż Rzeczpospolita Polska albo od których, zgodnie z prawem państwa członkowskiego, podatek nie był naliczany.

W rozważanym zdarzeniu przyszłym rozważane jest połączenie SKA z Wnioskodawcą w trybie art. 492 § 1 pkt 1 KSH poprzez przeniesienie całego majątku SKA na Wnioskodawcę. W wyniku połączenia nastąpi podwyższenie kapitału zakładowego Wnioskodawcy oraz ewentualnie podwyższenie kapitału zapasowego Wnioskodawcy.

W świetle powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym, że w wyniku połączenia dojdzie do podwyższenia kapitału zakładowego Wnioskodawcy, planowane połączenie z SKA będzie stanowiło na gruncie ustawy o PCC zmianę umowy spółki podlegającą opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Podstawę opodatkowania PCC oraz stawkę podatku należy ustalić w oparciu o wskazane wyżej przepisy art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. f), art. 7 ust. 1 pkt 9 i art. 9 pkt 11 lit. a) ustawy o PCC.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że:

  • w przypadku, gdy kapitał zakładowy Wnioskodawcy po połączeniu nie będzie wyższy niż suma uprzednio opodatkowanych PCC kapitałów zakładowych i wkładów SKA oraz Wnioskodawcy, przy połączeniu SKA i Wnioskodawcy nie wystąpi obowiązek podatkowy w podatku PCC;
  • w przypadku, gdy kapitał zakładowy Wnioskodawcy po połączeniu będzie wyższy niż suma uprzednio opodatkowanych PCC kapitałów zakładowych i wkładów SKA oraz Wnioskodawcy, nadwyżka kapitału zakładowego ponad wartość kapitałów uprzednio opodatkowanych PCC będzie podlegała opodatkowaniu PCC według stawki 0,5%.

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje odzwierciedlenie w interpretacjach i pismach organów skarbowych np. Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dn. 4 października 2012 r. sygn. IPPB2/436-346/12-2/MZ, odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów - z upoważnienia ministra - na interpelację nr 10121 sprawie prawidłowego opodatkowania transakcji połączenia firm z dn. 9 czerwca 2009 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do argumentacji Wnioskodawcy opartej na treści wskazanych interpretacji indywidualnych w uzasadnieniu własnego stanowiska, należy stwierdzić, iż interpretacje te co do zasady wiążą w sprawach, w których zostały wydane i nie są źródłem prawa powszechnie obowiązującego. Tym samym nie stanowią podstawy prawnej przy wydawaniu interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj