Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/415-76/13-2/MP
z 24 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB4/415-76/13-2/MP
Data
2013.04.24



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności gospodarczej

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Dochody opodatkowane ryczałtem

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Termin przekazywania zryczałtowanych zaliczek i podatków

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Zryczałtowane zaliczki


Słowa kluczowe
działalność gospodarcza
konkursy
nagrody


Istota interpretacji
Zakres obowiązków płatnika w związku z przyznaniem nagród w konkursach organizowanych dla osób prowadzących działalność gospodarczą .



Wniosek ORD-IN 595 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku (data wpływu 31.01.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z przyznaniem nagród w konkursach organizowanych dla osób prowadzących działalność gospodarczą – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31.01.2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z przyznaniem nagród w konkursach organizowanych dla osób prowadzących działalność gospodarczą.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest pośrednictwo ubezpieczeniowe. Działalność ta prowadzona jest przy współpracy z niezależnymi podmiotami gospodarczymi — pośrednikami finansowo - ubezpieczeniowymi (dalej jako Agent lub Przedstawiciel), prowadzącymi w zdecydowanej większości jednoosobowe działalności gospodarcze, z których przychody podlegają opodatkowaniu zgodnie z przepisami ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm. dalej UoPIT). Współpraca Wnioskodawcy i Agentów oparta jest o umowy, w ramach których Wnioskodawca zleca Agentom m.in. zawieranie umów ubezpieczenia. W zamian za wykonanie tych czynności, Wnioskodawca wypłaca Przedstawicielom wynagrodzenie zgodnie z zasadami wskazanymi w umowie.

W celu zwiększenia liczby zawieranych przez Agentów umów ubezpieczeń, Wnioskodawca organizuje dla Agentów różnego rodzaju akcje motywacyjne (konkursy), w ramach, których Przedstawiciele rywalizują między sobą o zajęcie jak najlepszego miejsca w rankingu. Organizowane przez Wnioskodawcę konkursy są w większości przypadków związane z prowadzoną przez Agentów działalnością gospodarczą — udział w konkursie warunkowany jest współpracą z Wnioskodawcą w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, a o zajęciu miejsca w konkursie decyduje zazwyczaj bądź pośredniczenie w zawarciu największej liczby umów ubezpieczenia lub pośredniczenie w zawarciu umów ubezpieczenia z największa wartością składek w okresie trwania konkursu.

Jak już zostało wskazane powyżej akcje motywacyjne, których dotyczy niniejsze zapytanie, opierają się na rywalizacji między jej uczestnikami (zajęcie jak najlepszego miejsca w rankingu). O rodzaju, bądź wartości zdobytej nagrody przesądza miejsce jakie Przedstawiciel zajął w danym konkursie. Do każdej akcji sporządzany jest regulamin określający zasady rywalizacji, sposób wyłaniania zwycięzców, nagrody oraz sposób rozpatrywania ewentualnych reklamacji dotyczących przebiegu konkursu.

W celu doprecyzowania stanu faktycznego Wnioskodawca wyjaśnia, że nagrodami w organizowanych przez nią konkursach mogą być zarówno towary jak i usługi, które mogą być wykorzystywane w ramach prowadzonej przez zwycięzcę pozarolniczej działalności gospodarczej (np. sfinansowanie billbordu reklamującego przedsiębiorstwo Agenta), jak również towary i usługi z taką działalnością nie związane np. wycieczki turystyczne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku organizacji konkursów, w których zwycięzcami są osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, w momencie wydania nagród, na Wnioskodawcy jako na płatniku ciążą obowiązki, o których mowa w art. 41 ust. 4 w zw. z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. Nr 14 poz. 176 ze zm.)...

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku wydania nagród w konkursach Agentom (osobom fizycznym, prowadzącym działalność gospodarczą), nie ciążą na Wnioskodawcy obowiązki płatnika przewidziane w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, a uzyskane przez Agentów nagrody stanowią przychód z prowadzonej przez zwycięzcę pozarolniczej działalności gospodarczej i podlegają opodatkowaniu przez Agentów, zgodnie z zasadami przyjętymi dla opodatkowania przychodów z tej działalności.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Poszczególne źródła przychodów zostały przez ustawodawcę wymienione enumeratywnie w art. 10 ust. 1 ww. ustawy. Wśród nich, jako źródło przychodów wskazano pozarolniczą działalność gospodarczą.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, rozumie się działalność zarobkową: wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową, polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż, na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych - prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Definicja przychodów z działalności gospodarczej znajduje się w art. 14 ust. 1 cyt. ustawy. W myśl tego przepisu za przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

W ocenie Wnioskodawcy, konstrukcja powyższych przepisów, pozwala przyjąć, że do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, należy zaliczyć wszystko, co w związku z prowadzoną działalnością uzyska przedsiębiorca bez względu na sposób uzyskania danego przysporzenia. W opinii Spółki, wydawane przez nią nagrody, mogą być zaklasyfikowane do kategorii przychodów określanej jako świadczenia w naturze oraz inne nieodpłatne świadczenia, do określenia wartości, których zastosowanie ma art. 11 ust. 2 - 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 14 ust. 2 pkt 8), a w konsekwencji powinny być opodatkowane zgodnie z zasadami przewidzianymi dla przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Konsekwentnie, również nagrody uzyskane w konkursach przez Agentów, będą stanowiły przychód z prowadzonej przez nich działalności gospodarczej, a w rezultacie będą podlegały opodatkowaniu przez zwycięzcę, zgodnie z zasadami przyjętymi dla opodatkowania przychodów osiągniętych w ramach działalności gospodarczej, a na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki płatnika, o których mowa w art. 41 ust. 4 w zw. z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jak już zostało wskazane w stanie faktycznym, organizowane przez Wnioskodawcę konkursy opierają się na rywalizacji Agentów w oparciu o umowy zawarte z Wnioskodawcą w zakresie świadczenia usług pośrednictwa ubezpieczeniowego. Nagrody otrzymane przez zwycięzców konkursów stanowią więc swoisty bonus za realizację usług na rzecz Wnioskodawcy na szczególnie wysokim poziomie.

Kolejny argument przemawiający za słusznością stanowiska Wnioskodawcy związany jest z zasadami rozliczania uzyskiwanych przez zwycięzców przychodów i ponoszonych kosztów, w ramach prowadzonych pozarolniczych działalności gospodarczych.

W związku z udziałem w konkursie Przedstawiciele, ponoszą określone wydatki, np. koszty dojazdu do Klienta, w celu zawarcia umowy ubezpieczenia. Wydatki te, zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych, mogą być zaliczane przez uczestnika konkursu do kosztów uzyskania przychodów — ponoszone są one bowiem w celu zwiększenia przychodów, a co najmniej zachowania źródła tych przychodów. Co więcej, jeśli poniesione przez danego uczestnika koszty, doprowadzą do powstania przychodu, to zgodnie z cyt. ustawą, przychód ten będzie podlegał opodatkowaniu zgodnie z zasadami przyjętymi opodatkowania przychodów z prowadzonej przez niego pozarolniczej działalności gospodarczej.

Dodatkowo, co do zasady, nagrody uzyskane w organizowanych przez Wnioskodawcę konkursach mają być wykorzystane w prowadzonych przez ich uczestników pozarolniczych działalnościach gospodarczych, a tym samym, mają się przyczyniać do zwiększenia przychodu z tych działalności. Sytuacja taka będzie miała miejsce, jeśli nagrodą w organizowanym przez Spółkę konkursie będzie, np sfinansowanie przez Wnioskodawcę kosztów reklamy zewnętrznej (blibordu) działalności prowadzonej przez Agenta czy sprzęt komputerowy, który Agent będzie wykorzystywał do wykonywania czynności prowadzonych w ramach działalności gospodarczej.

W opinii Spółki, na prawidłowość jej stanowiska w odniesieniu do zasad opodatkowania nagród uzyskanych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolnicze działalności gospodarcze, w sytuacji, gdy udział w konkursie wiązał się bezpośrednio z prowadzoną działalnością gospodarczą, wskazuje także aktualne stanowisko organów podatkowych w zakresie opodatkowania nagród uzyskanych przez pracownika w związku z udziałem w konkursie organizowanym przez pracodawcę.

W przypadku, jeśli konkurs ma związek z wykonywanymi przez pracownika obowiązkami służbowymi, wówczas nagroda stanowi przychód pracownika ze stosunku pracy i podlega opodatkowaniu zgodnie z reżimem przewidzianym dla przychodów ze stosunku pracy. Jeśli natomiast udział w konkursie nie byłby związany z wykonywanymi w ramach stosunku pracy obowiązkami, wówczas do uzyskanej w takim konkursie nagrody miałaby zastosowanie regulacja, o której mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 41 ust. 4 w zw. z ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przenosząc powyższe rozumowanie na grunt opisanego stanu faktycznego, Wnioskodawca stwierdził, że jeżeli wzięcie udziału przez dany podmiot prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą (Agenta) w konkursie wiąże się wprost z prowadzoną przez danego przedsiębiorcę działalnością zarobkową (np. jeśli konkurs polega na zawarciu jak największej liczby umów ubezpieczenia w określonym czasie), to uzyskana w ten sposób nagroda, powinna zostać opodatkowana przez tego przedsiębiorcę, jako przychód z prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Konsekwentnie, na Spółce nie powinny ciążyć obowiązki płatnika, o których mowa w art. 41 ust. 4 i ust. 7 ww. ustawy.

Dodatkowo Spółka pragnie wskazać, że stanowisko zbieżne z tym, które zaprezentowała w treści wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego oraz które nadał podtrzymuje, jest także aktualnie prezentowane przez organy podatkowe. Na potwierdzenie stanowiska Wnioskodawca wskazał indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego z dnia 8 listopada 2011 r. wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu (sygn. ILPB1/415-971/11-2/AMN), w której to organ stwierdził, co następuje: „Zatem, w sytuacji, gdy nagroda (wygrana) została uzyskana w związku z prowadzoną pozarolniczą działalnością gospodarczą — wówczas nie ma zastosowania zryczałtowana forma opodatkowania. W związku z powyższym nie będzie miał zastosowania przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tak więc podmiot prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą jest zobowiązany doliczyć wartość otrzymanej nagrody (wygranej) do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej i opodatkować wraz z innymi uzyskanymi z pozarolniczej działalności gospodarczej przychodami (dochodami) stosownie do wybranej formy opodatkowania. Tym samym Wnioskodawca nie będzie zobowiązany, jako płatnik do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od nagród (wygranych) uzyskanych przez laureatów konkursu skierowanego do spółek prawa cywilnego i osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą (przedsiębiorców). Przychód ten bowiem winien być opodatkowany samodzielnie przez odbiorcę nagrody stosownie do wybranej przez niego formy opodatkowania.”

Identyczne wnioski wynikają z indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 9 marca 2012 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (sygn. IBPBII/1/415-1019/11/BD). W interpretacji tej organ stwierdził, że „W sytuacji bowiem, gdy konkurs zorganizowany przez Wnioskodawcę będzie skierowany wyłącznie do osób fizycznych prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą (przedsiębiorców) i będzie on przeprowadzony w ten sposób, że będzie miał wpływ na zdarzenia gospodarcze zachodzące pomiędzy uczestnikiem konkursu a podmiotem, który jest inicjatorem konkursu (np. będzie wiązał się z ukrytymi upustami cenowym, rabatem, czy też wynagrodzeniem z racji wykonywania danego działania w działalności gospodarczej), to należy wskazać, że otrzymywane przez te osoby nagrody (wygrane) będą ściśle powiązane z działalnością gospodarczą prowadzoną przez tych uczestników konkursu. (...) Stąd też w tej sytuacji zastosowanie znajduje uregulowanie wyrażone w treści art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc wartość tych nagród (wygranych) należy traktować jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej określony w art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy.”

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012, poz. 361 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W treści art. 10 ust. 1 pkt 3 i 9 ww. ustawy, ustawodawca jako źródła przychodów wskazał pozarolniczą działalność gospodarczą oraz inne źródła.

Stosownie do art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Natomiast zgodnie z treścią art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 – tj. pozarolniczej działalności gospodarczej - uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W świetle art. 5a pkt 6 cytowanej ustawy, działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 8 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 125.

W zależności od tego, czy uczestnikami konkursu otrzymującymi nagrody będą osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, czy też osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, a w przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą w zależności od tego, czy nagrody te uzyskiwać będą w związku z tą działalnością, czy też nie, powstanie po ich stronie przychód z innych źródeł, bądź przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Istotne znaczenie ma również ustalenie, czy osoby fizyczne, prowadzące działalność gospodarczą biorą udział w konkursie, czy też w innego rodzaju przedsięwzięciu, np. akcji motywacyjnej.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca zawiera umowy z niezależnymi podmiotami gospodarczymi — pośrednikami finansowo - ubezpieczeniowymi, prowadzącymi jednoosobowe działalności gospodarcze, na podstawie których zleca Agentom m.in. zawieranie umów ubezpieczenia. W celu zwiększenia liczby zawieranych przez Agentów umów ubezpieczeń, Wnioskodawca organizuje dla Agentów różnego rodzaju akcje motywacyjne (konkursy), w ramach których Przedstawiciele rywalizują między sobą o zajęcie jak najlepszego miejsca w rankingu. Organizowane przez Wnioskodawcę konkursy są w większości przypadków związane z prowadzoną przez Agentów działalnością gospodarczą — udział w konkursie warunkowany jest współpracą z Wnioskodawcą w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, a o zajęciu miejsca w konkursie decyduje zazwyczaj bądź pośredniczenie w zawarciu największej liczby umów ubezpieczenia lub pośredniczenie w zawarciu umów ubezpieczenia z największa wartością składek w okresie trwania konkursu.

Konkurs to publiczne przyrzeczenie nagrody za określoną czynność lub jej zaniechanie lub za najlepszy rezultat, spełniające przyrzeczone warunki, z określonym terminem ubiegania się o przyrzeczoną nagrodę w rozumieniu art. 919-921 Kodeksu cywilnego.

W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Zasady przeprowadzenia konkursu określa Kodeks cywilny, a warunki ubiegania się o przyrzeczoną nagrodę ustała organizator konkursu. Niektóre szczególne rodzaje konkursów mogą być także regulowane przez prawo. Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają legalnej definicji konkursu, co nie zmienia faktu, iż celem konkursu, w odróżnieniu od programu motywacyjnego, nie jest motywowanie jego uczestnika do efektywniejszej pracy, poprawy jej wyników oraz osiągnięcia określonych zysków przez organizatora konkursu.

Tego rodzaju cele realizowane są w ramach odrębnego przedsięwzięcia jakim jest w szczególności akcja motywacyjna. To przedsięwzięcie ukierunkowane jest w głównej mierze na zmobilizowaniu jednostki do poniesienia wysiłku, który wraz z połączeniem jej indywidualnych umiejętności oraz warunkami otoczenia doprowadzi do oczekiwanych efektów, w tym korzyści finansowych zarówno dla uczestnika programu jak i jego organizatora (zleceniodawcy).

Akcja motywacyjna tworzona jest dla konkretnego podmiotu, uwzględnia zatem jego specyfikę, tj. kulturę organizacji, personel i środowisko pracy, obowiązujący układ motywatorów wykorzystywanych w celu pobudzania pracowników zarówno do pracy, jak i do osiągnięć, szczególnie zaś stosowany układ nagród i kar. Stosowanie odpowiedniego systemu motywacyjnego wymaga znajomości potrzeb i oczekiwań pracowników oraz praw rządzących wartością nagród.

Akcja motywacyjna to długoterminowe, zaplanowane motywowanie odbiorców programu (np. sprzedawców, pośredników) do zrealizowania założonego celu (np. wzrost sprzedaży danego produktu, usługi), poprzez oferowanie im w zamian pożądanych korzyści. Podstawowym celem akcji motywacyjnej jest zatem osiągnięcie określonych korzyści finansowych przez organizatora programu lub podmiot zlecający jego organizację, a także zwiększenie motywacji i wydajności uczestników programu poprzez nagrodzenie najlepszych (zapłata za wymierne efekty a nie za starania).

Z tych też względów akcji motywacyjnej nie można utożsamiać z konkursem, również w sytuacji, gdy pomiędzy jego uczestnikami pojawia się element rywalizacji charakterystyczny dla konkursu.

Dlatego też uzyskane przez uczestników (osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą) akcji motywacyjnej nagrody nie stanowią wygranej (nagrody) w konkursie, lecz związane są z osiągnięciem najlepszych rezultatów w zorganizowanym przez Wnioskodawcę przedsięwzięciu, które zarówno nazwą jak i charakterystyką, odpowiada programowi motywacyjnemu a nie konkursowi.

W świetle powyższego, wartość ww. nagród podlega opodatkowaniu na ogólnych zasadach przy zastosowaniu skali podatkowej, a nie opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy. A to oznacza, że na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek płatnika wynikający z art. 41 ust. 4, art. 41 ust. 7 pkt 1, art. 42 ust. 1 i art. 42 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.

Natomiast w myśl art. 41 ust. 7 pkt 1 cytowanej ustawy, jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 - nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

W myśl art. 42 ust. 1 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku, gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Stosownie do treści art. 42 ust. 1a ww. ustawy, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.

Mając na uwadze opisany we wniosku stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, iż w przypadku organizacji akcji motywacyjnych, w których zwycięzcami są osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, w momencie wydania nagród, na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek płatnika wynikający z art. 41 ust. 4 w zw. z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

W odniesieniu do powołanego przez Wnioskodawcę interpretacji organów podatkowych należy stwierdzić, iż dotyczyły one indywidualnych spraw osób, która się o nie ubiegały i nie mają zastosowania, ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego, czy też zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj