Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-474/12/ES
z 14 sierpnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 kwietnia 2012r. (data wpływu 7 maja 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 sierpnia 2012r. (data wpływu 7 sierpnia 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości zabudowanej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 maja 2012r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości zabudowanej.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 sierpnia 2012r. (data wpływu 7 sierpnia 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-474/12/ES z dnia 30 lipca 2012r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina zamierza zbyć w drodze przetargu ustnego nieograniczonego nieruchomość składającą się z działki nr 69 o powierzchni 0,40 ha - nieruchomość gruntowa, zabudowana budynkiem użytkowym, jednokondygnacyjnym, częściowo podpiwniczonym, o powierzchni użytkowej 224,59 m2, murowanym. Przeznaczenie nieruchomości według obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego - tereny zabudowy usługowej (komercyjnej i publicznej) i oznaczenie symbolem planu „U8”.

Budynek zlokalizowany na działce nr 69 wybudowano w roku 1964 i pełnił funkcję szkoły. W roku 1996 został poddany modernizacji i remontowi. Do roku 2009 zarządcą nieruchomości był dyrektor szkoły. Z dniem 31 sierpnia 2009r. szkoła została zlikwidowana, po czym przedmiotowy budynek został przekazany na rzecz Gminy i z dniem 30 września 2009r. wpisany do ewidencji środków trwałych. Od dnia 15 marca 2010r. do dnia 14 marca 2011r. Gmina wynajmowała przedmiotową nieruchomość, oznaczoną jako działka nr 69 o pow. 0,40 ha wraz z parterem i poddaszem budynku o łącznej powierzchni 496 m2, do działalności produkcyjnej. Od dnia 23 marca 2011r. do chwili obecnej Gmina wynajmuje część przedmiotowej nieruchomości, oznaczonej jako działka nr 69 o pow. 0,10 ha oraz parter przedmiotowego budynku o powierzchni 340 m2, do działalności produkcyjnej.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazuje, że:

Z dniem 31 sierpnia 2012r. Dyrektor Szkoły Podstawowej, jako Zarządca przekazał przedmiotowy budynek na rzecz Gminy.

Przekazanie odbyło się na podstawie Uchwały Rady Gminy z dnia 18 marca 2009r. w sprawie likwidacji Szkoły Podstawowej Nr 2 w C. oraz protokołu zdawczo-odbiorczego spisanego na okoliczność przekazania mienia likwidowanej Szkoły Podstawowej Nr 2 w C. z dnia 31 sierpnia 2009r.

Przekazanie przedmiotowego budynku było nieodpłatne i nie zostało udokumentowane fakturą VAT. Wraz z budynkiem został przekazany grunt.

Oznaczenie budynku PKOB 1274 (pozostałe budynki niemieszkalne, gdzie indziej niewymienione). Budynek będzie trwale z gruntem związany. Na ulepszenie przedmiotowego budynku nie zostały poniesione żadne wydatki. Budynek nie został ulepszony w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Przedmiotowa działka nie została sprzedana.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przy sprzedaży nieruchomości zabudowanej, oznaczonej jako działka nr 69, Gmina zobowiązana będzie do naliczenia podatku VAT 23% od ceny nieruchomości osiągniętej w przetargu?

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku dostawy budynku trwale z gruntem związanego z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Zatem dla gruntu obowiązuje taka stawka podatku jak dla budynku (tj. w przypadku zwolnienia z opodatkowania dostawy budynku, ze zwolnienia tego korzysta również grunt).

Dla działki nr 69 zabudowanej do ceny wylicytowanej nie powinien zostać doliczony podatek VAT, z uwagi na fakt, iż dostawa ta korzysta ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy. Budynek wraz z gruntem został w 2009r. przekazany na rzecz Gminy. Budynek został zasiedlony poprzez zawarcie umowy najmu nieruchomości dnia 15 marca 2010r., a zatem dostawa budynku nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem a planowaną sprzedażą jest dłuższy niż dwa lata.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177 poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast przez świadczenie usług, na mocy art. 8 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Ustawodawca w ww. przepisach poza wskazaniem, że przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, wskazał ponadto, że za świadczenie usług uznawana jest każda transakcja, która nie stanowi dostawy towarów.

Przyjęcie podziału na dostawę towaru oraz świadczenie usług oznacza w praktyce, że wolą ustawodawcy było określenie maksymalnie szeroko przedmiotu opodatkowania podatkiem od towarów i usług, jeżeli nawet wykazane zostałoby w konkretnym przypadku, że nie występuje dostawa towarów to i tak z reguły należy opodatkować czynność kwalifikowaną wówczas jako świadczenie usług.

Głównym celem wprowadzenia takiej konstrukcji jest zagwarantowanie, aby każda transakcja, która nie mogłaby zostać uznana za dostawę towarów była opodatkowana jako świadczenie usług, za wyjątkiem tych transakcji, które zostały taksatywnie wyłączone lub zwolnione z opodatkowania.

Powyższe regulacje wynikające z ustawodawstwa wspólnotowego dotyczącego harmonizacji przepisów Państw Członkowskich w zakresie podatków obrotowych, wprowadzono w tym celu, aby nie dopuścić do:

  1. podwójnego opodatkowania,
  2. braku opodatkowania,
  3. zakłócenia konkurencji.

Podstawowe bowiem znaczenie dla kształtu i funkcjonowania wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (podatku od towarów i usług) mają fundamentalne cechy tego podatku, tj.:

  1. powszechność opodatkowania,
  2. faktyczne opodatkowanie konsumpcji,
  3. stosowanie podatku od wartości dodanej na wszystkich etapach obrotu towarami i usługami.

Realizację powyższych fundamentalnych cech podatku od towarów i usług, o których mowa wyżej, gwarantują nie tylko przepisy określające zakres przedmiotowy podatku VAT, tj. cyt. wyżej art. 5, 7 i 8 ustawy o VAT, lecz również przepisy regulujące zakres podmiotowy podatku od towarów i usług, czyli przepisy art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług.

W myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza (zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT) obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z kolei zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W związku z tym, że umowa sprzedaży nieruchomości ma charakter umowy cywilnoprawnej, Wnioskodawca w świetle art. 15 ust. 6 i zawartego w nim wyłączenia, będzie działał jako podatnik podatku od towarów i usług.

Jak wynika z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie natomiast z dodanym do ustawy o VAT od dnia 1 stycznia 2011r. art. 146a pkt 1, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Oznacza to, że wymienioną wyżej stawkę należy stosować, jeżeli brak jest przepisu szczególnego określającego obniżoną stawkę podatku lub zwolnienie od podatku, przy czym przepisy takie zawiera zarówno ustawa, jak też rozporządzenia wykonawcze do ustawy.

Zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy o VAT w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Należy zaznaczyć, iż zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych (PKOB) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. (Dz. U. Nr 112 poz. 1316 ze zm.) przez obiekt budowlany rozumie się konstrukcję połączoną z gruntem w sposób trwały, wykonaną z materiałów budowlanych i elementów składowych będącą wynikiem prac budowlanych. Budynki natomiast to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych, przystosowane do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów.

W myśl art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2010r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o:

1.obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć:

  1. budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi,
  2. budowlę stanowiącą całość techniczno-użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami,
  3. obiekt małej architektury;

2.budynku - należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego Gmina zamierza zbyć w drodze przetargu ustnego nieograniczonego nieruchomość składającą się z działki zabudowanej budynkiem użytkowym, jednokondygnacyjnym, trwale z gruntem związanym, wybudowanym w 1964r. i pełniącym funkcję szkoły (PKOB 1274 - pozostałe budynki niemieszkalne, gdzie indziej niewymienione).

W 1996r. budynek został poddany modernizacji i remontowi. Do roku 2009 zarządcą nieruchomości był dyrektor szkoły. Z dniem 31 sierpnia 2009r. szkoła została zlikwidowana, po czym przedmiotowy budynek został przekazany przez dyrektora jako zarządcę na rzecz Gminy i z dniem 30 września 2009r. wpisany do ewidencji środków trwałych. Przekazanie odbyło się na podstawie Uchwały Rady Gminy z dnia 18 marca 2009r. w sprawie likwidacji Szkoły Podstawowej oraz protokołu zdawczo-odbiorczego spisanego na okoliczność przekazania mienia likwidowanej Szkoły Podstawowej z dnia 31 sierpnia 2009r. Przekazanie przedmiotowego budynku było nieodpłatne i nie zostało udokumentowane fakturą VAT. Wraz z budynkiem został przekazany grunt.

Należy zauważyć, że na sformułowane przez tut. organ pytanie: „Kiedy (proszę podać dokładną datę) i przez kogo budynek posadowiony na działce nr 69 został przekazany Gminie?”, w uzupełnieniu z dnia 3 sierpnia 2012r. Wnioskodawca wskazał, że „Z dniem 31 sierpnia 2012r. Dyrektor Szkoły Podstawowej, jako Zarządca przekazał przedmiotowy budynek na rzecz Gminy”. Natomiast z odpowiedzi na pytanie tut. organu: „Na jakiej podstawie prawnej odbyło się to przekazanie?” wynika, że: „przekazanie odbyło się na podstawie Uchwały Rady Gminy (…) z dnia 31 sierpnia 2009r.”, również ze stanowiska Wnioskodawcy wynika, że: „Budynek wraz z gruntem został w 2009r. przekazany na rzecz Gminy.” Tym samym tut. organ przyjął, że to w 2009r. budynek został przekazany na rzecz Gminy.

Od dnia 15 marca 2010r. do dnia 14 marca 2011r. Gmina wynajmowała przedmiotową nieruchomość, oznaczoną jako działka nr 69 o pow. 0,40 ha wraz z parterem i poddaszem budynku o łącznej powierzchni 496 m2, do działalności produkcyjnej. Od dnia 23 marca 2011r. do chwili obecnej Gmina wynajmuje część przedmiotowej nieruchomości, oznaczonej jako działka nr 69 o pow. 0,10 ha oraz parter przedmiotowego budynku o powierzchni 340 m2, do działalności produkcyjnej.

Na ulepszenie przedmiotowego budynku Wnioskodawca nie ponosił żadnych wydatków. Budynek nie został przez Wnioskodawcę ulepszony w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Ponadto zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a cyt. ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

W myśl natomiast art. 43 ust. 7a ww. ustawy o VAT warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Biorąc pod uwagę przedstawiony przez Wnioskodawcę opis zdarzenia przyszłego oraz przedstawione przepisy prawa, w celu ustalenia czy dostawa budynku byłej szkoły może korzystać ze zwolnienia, koniecznym jest zbadanie przesłanek określonych przepisem art. 43 ust. 1 pkt 10 oraz art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług.

Aby zatem dostawa budynku mogła korzystać ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT nie może być dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia i pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą tego budynku lub części nie może upłynąć okres krótszy niż 2 lata.

Ażeby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynku (budowli) do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce wówczas, gdy wybudowany lub ulepszony obiekt zostanie sprzedany lub np. oddany w najem, dzierżawę, leasing. Zarówno sprzedaż, jak i najem, dzierżawa, leasing są bowiem czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT. Zatem, należy uznać za pierwsze zasiedlenie także moment oddania budynku do użytkowania pierwszemu najemcy.

Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego pierwsze oddanie części budynku w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, miało miejsce już w czasie posiadania ww. budynku przez Gminę, bowiem od dnia 15 marca 2010r. do dnia 14 marca 2011r. Gmina wynajmowała parter i poddasze przedmiotowego budynku do działalności produkcyjnej.

Stwierdzić zatem należy, iż pomiędzy pierwszym zasiedleniem (czyli oddaniem w najem części budynku tj. parteru i poddasza) a dostawą przedmiotowej części budynku nie upłynie okres krótszy niż 2 lata.

Biorąc powyższe pod uwagę dostawa ww. części (tj. parteru i poddasza) jednokondygnacyjnego budynku, który był wynajmowany będzie objęta zwolnieniem określonym w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług.

We wniosku Wnioskodawca wskazał ponadto, że przedmiotowy budynek byłej szkoły jest budynkiem częściowo podpiwniczonym, jednakże z wniosku nie wynika, aby ta część budynku (piwnica) była wynajmowana do opisanej we wniosku działalności produkcyjnej.

Jeśli zatem przedmiotem najmu był tylko parter i poddasze przedmiotowego budynku, to dostawa części budynku w postaci piwnicy nie będzie objęta zwolnieniem określonym w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług.

Przy braku zatem możliwości zastosowania zwolnienia od podatku dostawy części ww. budynku (piwnicy) na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT należy dokonać analizy możliwości zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a, zgodnie z którym zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego wynika, że przy nabyciu nieruchomości nie przysługiwało mu prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (przekazanie budynku było nieodpłatne na podstawie Uchwały Rady Gminy i protokołu zdawczo-odbiorczego i nie zostało udokumentowane fakturą VAT), ponadto Wnioskodawca nie ponosił żadnych wydatków na ulepszenie przedmiotowego budynku posadowionego na działce nr 69, tym samym zbycie niewynajmowanej części (tj. piwnicy) przedmiotowego budynku byłej szkoły przez Wnioskodawcę będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, ponieważ Wnioskodawca spełni łącznie przesłanki wymienione w lit. a i b tego przepisu.

Przepis art. 29 ust. 5 cyt. ustawy o VAT stanowi, iż w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Powyższe oznacza, iż w przypadku gdy dla budynku lub budowli obowiązuje zwolnienie od podatku, zwolnieniem objęta jest również dostawa gruntu, na którym to gruncie budynek lub budowla są posadowione.

Zatem, skoro dla dostawy budynku byłej szkoły posadowionego na wymienionej we wniosku działce nr 69 zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, to również dostawa gruntu (działki nr 69), z którym trwale związany jest ww. budynek będzie podlegała zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług.

Reasumując, dostawa wynajmowanej części budynku byłej szkoły będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zaś dostawa niewynajmowanej części budynku będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, natomiast dostawa działki nr 69, na której posadowiony jest budynek szkoły będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 29 ust. 5 ustawy o VAT w związku z art. 43 ust. 1 pkt 10 i art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, że dla dostawy gruntu obowiązuje ta sama stawka podatku jak dla dostawy budynku (tj. w przypadku zwolnienia od podatku dostawy budynku, ze zwolnienia tego korzysta również grunt) należało uznać za prawidłowe.

Za prawidłowe należało również uznać stanowisko Wnioskodawcy, że dostawa działki nr 69 zabudowanej korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, jednak zauważyć należy, że podstawą do zastosowania zwolnienia będzie nie tylko wskazany przez Wnioskodawcę art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT (dla wynajmowanej części budynku), lecz także art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT (dla niewynajmowanej części budynku), jak również art. 29 ust. 5 ustawy o VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Odnośnie udzielonej przez Wnioskodawcę odpowiedzi na pytanie nr 1, że z dniem 31 sierpnia 2012r. Dyrektor Szkoły Podstawowej, jako Zarządca przekazał przedmiotowy budynek na rzecz Gminy, stwierdzić należy, iż tut. organ uznał tą informację za błąd pisarski i przyjął, że przekazanie to nastąpiło w dniu 31 sierpnia 2009r., gdyż z odpowiedzi na pytanie nr 2, z opisu zdarzenia przyszłego, oraz z własnego stanowiska wynika, iż czynność ta została dokonana w dniu 31 sierpnia 2009r.

Należy również wskazać, że w pozostałym zakresie zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj