Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-827/12/ES
z 14 sierpnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 sierpnia 2012r. (data wpływu 7 sierpnia 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 sierpnia 2012r. (data wpływu 7 sierpnia 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania sprzedaży nieruchomości – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 maja 2012r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania sprzedaży nieruchomości.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 sierpnia 2012r. (data wpływu 7 sierpnia 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-474/12/ES z dnia 30 lipca 2012r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina zamierza zbyć w drodze przetargu ustnego nieograniczonego nieruchomość składającą się z trzech działek:

  • Nr 69 o powierzchni 0,40 ha - nieruchomość gruntowa, zabudowana budynkiem użytkowym, jednokondygnacyjnym, częściowo podpiwniczonym, o powierzchni użytkowej 224,59 m2, murowanym. Przeznaczenie nieruchomości według obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego - tereny zabudowy usługowej (komercyjnej i publicznej) i oznaczenie symbolem planu „U8”,
  • Nr 2257/2 o powierzchni 0,1023 ha - nieruchomość gruntowa niezabudowana, stanowiąca grunty orne RIIIB. Przeznaczenie nieruchomości według obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego - tereny usług zdrowia i oznaczenie symbolem planu "UZ1”,
  • Nr 262/1 o powierzchni 0,1795 ha - nieruchomość gruntowa niezabudowana, stanowiąca grunty orne …. Przeznaczenie nieruchomości według obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego - tereny zabudowy usługowej (komercyjnej i publicznej) i oznaczenie symbolem planu „U1”.

Budynek zlokalizowany na działce nr 69 wybudowano w roku 1964 i pełnił funkcję szkoły. W roku 1996 został poddany modernizacji i remontowi. Do roku 2009 zarządcą nieruchomości był dyrektor szkoły. Z dniem 31 sierpnia 2009r. szkoła została zlikwidowana, po czym przedmiotowy budynek został przekazany na rzecz Gminy i z dniem 30 września 2009r. wpisany do ewidencji środków trwałych. Od dnia 15 marca 2010r. do dnia 14 marca 2011r. Gmina wynajmowała przedmiotową nieruchomość, oznaczoną jako działka nr 69 o pow. 0,40 ha wraz z parterem i poddaszem budynku o łącznej powierzchni 496 m2, do działalności produkcyjnej. Od dnia 23 marca 2011r. Do chwili obecnej Gmina wynajmuje część przedmiotowej nieruchomości, oznaczonej jako działka nr 69 o pow. 0,10 ha oraz parter przedmiotowego budynku o powierzchni 340 m2, do działalności produkcyjnej.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazuje, że:

Z dniem 31 sierpnia 2012r. Dyrektor Szkoły Podstawowej, jako Zarządca przekazał przedmiotowy budynek na rzecz Gminy.

Przekazanie odbyło się na podstawie Uchwały Rady Gminy z dnia 18 marca 2009r. w sprawie likwidacji Szkoły Podstawowej Nr 2 w C. oraz protokołu zdawczo-odbiorczego spisanego na okoliczność przekazania mienia likwidowanej Szkoły Podstawowej Nr 2 w C. z dnia 31 sierpnia 2009r.

Przekazanie przedmiotowego budynku było nieodpłatne i nie zostało udokumentowane fakturą VAT. Wraz z budynkiem został przekazany grunt.

Oznaczenie budynku PKOB 1274 (pozostałe budynki niemieszkalne, gdzie indziej niewymienione). Budynek będzie trwale z gruntem związany. Na ulepszenie przedmiotowego budynku nie zostały poniesione żadne wydatki. Budynek nie został ulepszony w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego działka Nr 2257/2 jest przeznaczona pod zabudowę i oznaczona symbolem planu UZ1 „tereny usług zdrowia".

Przedmiotowe działki nie zostały sprzedane.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie (po uwzględnieniu wyjaśnień Wnioskodawcy zawartych w piśmie z dnia 3 sierpnia 2012r.):

Czy Gmina wystawia fakturę VAT zarówno przy sprzedaży opodatkowanej jak i zwolnionej nieruchomości?

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko po uwzględnieniu wyjaśnień Wnioskodawcy zawartych w piśmie z dnia 3 sierpnia 2012r.), Gmina wystawia fakturę VAT zarówno przy sprzedaży opodatkowanej jak i zwolnionej nieruchomości oraz odprowadza należny podatek VAT do urzędu skarbowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, iż w wydanych dla Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie interpretacjach z dnia 14 sierpnia 2012r. nr:

  • IBPP1/443-474/12/ES tut. organ stwierdził, że dostawa budynku byłej szkoły wraz z gruntem, na którym ww. budynek jest posadowiony będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT w związku z art. 29 ust. 5 tej ustawy,
  • IBPP1/443-826/12/ES tut. organ stwierdził, że czynność zbycia działek niezabudowanych oznaczonych nr 2257/2 oraz 262/1 podlegać będzie opodatkowaniu wg stawki 23% zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177 poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast przez świadczenie usług, na mocy art. 8 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza (zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT) obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 cyt. ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Organy władzy publicznej są zatem podatnikami VAT jedynie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.

W związku z tym, że umowa sprzedaży nieruchomości ma charakter umowy cywilnoprawnej, Wnioskodawca w świetle art. 15 ust. 6 i zawartego w nim wyłączenia, będzie działał jako podatnik podatku od towarów i usług.

Odnosząc się natomiast do wątpliwości Wnioskodawcy w zakresie istnienia obowiązku wystawienia faktury VAT w związku ze sprzedażą nieruchomości opodatkowaną jak i zwolnioną od podatku VAT należy stwierdzić, że zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W myśl art. 106 ust. 4 ustawy o VAT, podatnicy nie mają obowiązku wystawiania faktur osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury.

Szczegółowe zasady dotyczące wystawiania faktur uregulowane zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360).

Stosownie do zapisu § 4 ust. 1 tego rozporządzenia, zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami „FAKTURA VAT”. Faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej elementy wymienione w § 5 ust. 1 powołanego rozporządzenia.

W myśl § 5 ust. 7 ww. rozporządzenia, w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy albo przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy, poza danymi określonymi w ust. 1 pkt 5, wskazuje się również:

  1. symbol towaru lub usługi, określony w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, jeżeli ustawa lub przepisy wykonawcze do ustawy powołują ten symbol, lub
  2. przepis ustawy albo aktu wydanego na podstawie ustawy, na podstawie którego podatnik stosuje zwolnienie od podatku, lub
  3. przepis dyrektywy, który zwalnia od podatku tę dostawę lub to świadczenie.

Jednym z podstawowych obowiązków podatników podatku od towarów i usług jest prawidłowe, rzetelne i terminowe dokumentowanie sprzedaży. Powołane wyżej przepisy wskazują, iż faktura VAT jest podstawowym dokumentem, jaki obowiązany jest wystawić zarejestrowany i czynny podatnik podatku od towarów i usług.

Jak wynika z art. 103 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy oraz podmioty wymienione w art. 108 są obowiązani, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacania podatku za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, na rachunek urzędu skarbowego, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 33 i 33b.

Mając na uwadze przedstawiony stan prawny i zdarzenie przyszłe oraz rozstrzygnięcia zawarte w interpretacjach nr IBPP1/443-474/12/ES oraz IBPP1/443-826/12/ES z dnia 14 sierpnia 2012r., stwierdzić należy, że Wnioskodawca jako podatnik podatku VAT, zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, będzie zobowiązany udokumentować fakturą VAT zarówno sprzedaż nieruchomości, która będzie opodatkowana podatkiem VAT, jak i sprzedaż nieruchomości która będzie korzystała ze zwolnienia od tego podatku.

Jedynie na podstawie art. 106 ust. 4 ustawy o VAT, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do wystawienia faktury VAT przy sprzedaży nieruchomości (zarówno opodatkowanej jak i zwolnionej od podatku VAT) osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, chyba, że osoby te zażądają wystawienia faktury VAT.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, że Gmina wystawia fakturę VAT zarówno przy sprzedaży opodatkowanej jak i zwolnionej nieruchomości oraz odprowadza podatek VAT, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Należy również wskazać, że w pozostałym zakresie zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj