Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-999/12-5/MD
z 24 stycznia 2013 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-999/12-5/MD
Data
2013.01.24
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury
Słowa kluczowe
dofinansowanie
dokumentowanie
dopłata
dotacja
faktura
gmina
obrót
opodatkowanie
zakład budżetowy
Istota interpretacji
Dokumentowanie uzyskania dopłaty do zrealizowanej usługi dostawy wody i odprowadzania ¶cieków oraz dopłaty na realizację powierzonych Wnioskodawcy zadań własnych Gminy.
Wniosek ORD-IN 443 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zakładu, przedstawione we wniosku z dnia 25 października 2012 r. (data wpływu 26 października 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 stycznia 2013 r. (data wpływu 21 stycznia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania uzyskania dopłaty na realizację powierzonych Wnioskodawcy zadań własnych Gminy – jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 26 października 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania uzyskania dopłaty na realizację powierzonych Wnioskodawcy zadań własnych Gminy. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 15 stycznia 2013 r. (data wpływu 21 stycznia 2013 r.) o informacje doprecyzowujące opisane zdarzenie przyszłe. W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe. Wnioskodawca – Zakład 1 stycznia 2013 r. zostanie przekształcony w Spółkę z o.o. Podjęta jest już uchwała o przekształceniu (uchwała nr … Rady Gminy … z dnia 26 czerwca 2012 r.) na podstawie: art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. f i h ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) oraz art. 6 ust. 1, art. 22 ust. 1 i 3 oraz art. 23 ust. 1 i ust. 3 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 2011 r. Nr 45, poz. 236) oraz art. 16 ust. 1, 3, 5 i 7 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.). Spółka będzie m. in.:
Zakład obecnie otrzymuje dotacje przedmiotowe do ceny wody i ścieków oraz na realizację zadań gminy (m. in.: odśnieżanie, koszenie, segregacja odpadów). Spółka będzie otrzymywać dopłaty (projekt planu finansowego na 2013):
Ponadto, w uzupełnieniu do wniosku z dnia 15 stycznia 2013 r. (data wpływu 21 stycznia 2013 r.) Wnioskodawca wskazał, iż:
Wnioskodawca wskazał ponadto, że działa obecnie, tj. do 31 marca 2013 r. nadal jako zakład budżetowy. Spowodowane to zostało podjęciem Uchwały Nr … Rady Gminy … z dnia 27 listopada 2012 r., gdzie zapisano w „ § 6 Likwidacja Zakładu w celu jego przekształcenia w spółkę prawa handlowego nastąpi z dniem 31 marca 2013 r.”. W związku z powyższym zadano następujące pytanie. Czy Spółka za (powierzone jej uchwałą w wysokości zrefundowanych kosztów plus rozsądny zysk) zrealizowane zadania własne gminy: zimowe utrzymanie dróg, placów, parkingów; letnie utrzymanie poboczy dróg (koszenie); obsługę odpadów z pojemników do segregacji; odbiór odpadów wielkogabarytowych; odbiór sprzętu elektrycznego i elektronicznego; remont żwirowo-tłuczniowych dróg wewnętrznych stanowiących własność Gminy; rekultywację; naprawę przepustów i udrażnianie rowów melioracyjnych – powinna wystawić na Gminę fakturę VAT, jak za wykonaną usługę opodatkowaną, czy też powinna rozliczyć się z Gminą dokumentem wewnętrznym poza VAT... Zdaniem Wnioskodawcy, powierzenie Spółce uchwałą, określającą sposób ustalania wynagrodzenia (zwrot kosztów plus rozsądny zysk), realizację zadań własnych Gminy nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i nie musi po ich wykonaniu być wystawiona faktura VAT. Art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym mówi, iż to gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Art. 7 ust. 1 tej ustawy prezentuje zaś otwarty katalog zadań własnych gminy służących zaspokojeniu zbiorowych potrzeb wspólnoty. Realizowane zadania przez Spółkę będą się mieściły w tym katalogu. Gmina w celu wykonywania zadań własnych może w szczególności utworzyć spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością i powierzyć jej realizację swoich zadań, co potwierdza art. 2 ustawy o gospodarce komunalnej, wskazujący, iż gospodarka komunalna może być prowadzona przez jednostki samorządu terytorialnego w szczególności w formach samorządowego zakładu budżetowego lub spółek prawa handlowego. Art. 9 ust. 1-4 ustawy o samorządzie gminnym reguluje tworzenie przez gminę jednostek organizacyjnych celem wykonywania zadań, a także zawieranie umów z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi. Reasumując, Gmina może powierzyć realizację swoich zadań własnych utworzonej do tego celu spółce, a wykonywanie tych zadań nie musi regulować umowa (co potwierdza wyrok NSA z dnia 11 sierpnia 2005 r., sygn. akt II GKS 105/05). Utworzenie bowiem przez gminę spółki prawa handlowego w celu wykonywania zadań własnych jest jedną z podstawowych i dopuszczonych prawem form wykonywania zadań gminy w sferze użyteczności publicznej. W takim przypadku gmina nie nabywa od spółki żadnych usług, dostaw czy też robót budowlanych, a więc nie występuje żadne przysporzenie na rzecz gminy. Art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług mówi, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, a zatem wykonywanie zadań publicznych zleconych przez gminę i świadczonych przez spółkę gminną, utworzoną w tym celu, nie stanowi świadczenia usług na jej rzecz i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Spółka realizuje zadania własne gminy, do realizacji których została utworzona i zadania te zostały jej powierzone, a nie świadczy usługi na jej rzecz. W takim przypadku mamy do czynienia z zadaniami o charakterze użyteczności publicznej (art. 9 ust. 4 ustawy o samorządzie gminnym). Przepis § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług mówi, że zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych zważywszy, że w przedstawionej sytuacji nie ma mowy o wykonywaniu zadań na podstawie umów cywilnoprawnych – przedstawione na wstępie stanowisko jest prawidłowe. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…). Należy wyjaśnić, iż pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć jednak należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie. W świetle art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Przepis art. 15 ust. 2 ustawy stanowi, iż działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Natomiast na mocy art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. W przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze (art. 29 ust. 2 ustawy). Cytowany powyżej przepis art. 29 ust. 1 ustawy, stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347 s. 1 ze zm.), z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74 -77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia. Z powołanych wyżej przepisów wynika, iż do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tyko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi. Elementem zasadniczym wpływającym na objęcie uzyskanej przez podatnika dotacji (dopłaty) definicją podstawy opodatkowania jest stwierdzenie, czy dotacja (dopłata) udzielana jest w celu sfinansowania czy też dofinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług. Oznacza to, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają dotacje (dopłaty) o charakterze przedmiotowym, a nie te, które mają charakter podmiotowy. W sytuacji, gdy podatnik dla konkretnej dostawy towarów lub konkretnego świadczenia usług otrzymuje od innego podmiotu dofinansowanie, np. w postaci dotacji (dopłaty) stanowiącej dopłatę do ceny towaru lub usługi – tego rodzaju dofinansowanie stanowi, obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Natomiast dotacje (dopłaty) mające na celu dofinansowanie ogólnych kosztów działalności, nieuzależnione od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Istotne zatem dla określenia, czy dana dotacja (dopłata) jest, czy nie jest opodatkowana, są szczegółowe warunki jej przyznania, określające cel realizowanego w określonej formie dofinansowania. Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani – w oparciu o art. 106 ust. 1 ustawy – wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Przez sprzedaż należy rozumieć, w myśl art. 2 pkt 22 ustawy, odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Z kolei, zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013 r., wprowadzonym ustawą z dnia 16 listopada 2012 r. o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce (Dz. U. z 2012 r., poz. 1342), w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz świadczenia usług, dla którego podatnikiem jest ich usługobiorca, mogą być wystawiane faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne mogą być również wystawiane dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze. Szczegółowe zasady wystawiania faktur VAT i innych dokumentów z nimi zrównanych uregulowane zostały w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 ze zm.), wydanego na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 8 pkt 1 ustawy. W myśl § 4 ust. 1 powołanego wyżej rozporządzenia, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013 r., fakturę wystawia:
Do faktur wewnętrznych, o których mowa w art. 106 ust. 7 ustawy, zastosowanie ma przepis § 24 ust. 1 ww. rozporządzenia, zgodnie z którym – w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013 r. – przepisy § 5, 9–14, 16, 17 i 21 mogą być odpowiednio stosowane do faktur wewnętrznych, o których mowa w art. 106 ust. 7 ustawy, z tym że w przypadku:
Faktury wewnętrzne można wystawiać w jednym egzemplarzu (§ 24 ust. 2 cyt. rozporządzenia). Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca 4 kwietnia 2013 r. zostanie przekształcony w Spółkę z o.o. Spółka będzie m. in.:
Zakład obecnie otrzymuje dotacje przedmiotowe do ceny wody i ścieków oraz na realizację zadań gminy (m. in.: odśnieżanie, koszenie, segregacja odpadów). Spółka, w którą zostanie przekształcony Wnioskodawca, będzie czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Spółka będzie otrzymywać dopłaty do czynności powierzonych (uchwałą) celem realizacji zadań własnych gminy: zimowego utrzymania dróg, placów, parkingów; letniego utrzymania poboczy dróg (koszenie); utrzymania terenów zielonych (koszenie); obsługi odpadów z pojemników do segregacji; odbioru odpadów wielkogabarytowych; odbioru sprzętu elektrycznego i elektronicznego; remontów żwirowo-tłuczniowych dróg wewnętrznych stanowiących własność Gminy; rekultywacji; naprawy przepustów i udrażniania rowów melioracyjnych – w wysokości zwrotu (refundacji) poniesionych kosztów powiększonych o rozsądny zysk. Wniesienie dopłaty nie będzie wynikało z realizacji odpłatnej umowy cywilnoprawnej pomiędzy zamawiającym a wykonawcą za świadczenie usług. Wniesienie dopłaty na poczet wykonywania przez Spółkę zadań własnych Gminy wynika z następujących faktów:
Gmina za usługi będzie zabezpieczać sferę majątkową Spółki poprzez podwyższanie jej kapitału dopłatami celowymi, o ich wysokości, trybie, zasadach będzie stanowiła uchwała Wspólników Spółki (będą one w „rozsądnej i uzgodnionej wysokości” możliwej do przyjęcia zarówno przez Spółkę, jak i Gminę). Wątpliwości Wnioskodawcy budzi natomiast kwestia sposobu dokumentowania zdarzenia polegającego na uzyskaniu dopłaty na realizację powierzonych Wnioskodawcy zadań własnych Gminy. Należy zauważyć, że otrzymanie dotacji (dopłaty) nie stanowi samo w sobie żadnej czynności, ani też zdarzenia opodatkowanego. Dotacje (dopłaty) podlegają bowiem opodatkowaniu jako składnik ceny czynności, z którą są związane. Dotacje, które stanowią dopłatę do ceny sprzedawanych towarów, czy świadczonych usług, są ściśle związane z daną usługą, czy towarem i podlegają opodatkowaniu. Otrzymana dotacja (dopłata) niemająca bezpośredniego wpływu na cenę usługi, mająca na celu ogólne dofinansowanie działalności podatnika, nieuzależniona od ilości i wartości świadczonych usług, nie zwiększa podstawy opodatkowania z tytułu podatku od towarów i usług. Dokonując analizy przedstawionych w złożonym wniosku okoliczności i powołanych przepisów, wskazać należy, iż dopłaty na realizację powierzonych Spółce zadań własnych Gminy nie mają jakiegokolwiek związku ze sprzedażą i nie są przyznawane jako dopłata do ceny usługi, przeznaczone są bowiem na pokrycie kosztów ponoszonych w związku z realizacją zadań własnych gminy: zimowego utrzymania dróg, placów, parkingów; letniego utrzymania poboczy dróg (koszenie); utrzymania terenów zielonych (koszenie); obsługi odpadów z pojemników do segregacji; odbioru odpadów wielkogabarytowych; odbioru sprzętu elektrycznego i elektronicznego; remontów żwirowo-tłuczniowych dróg wewnętrznych stanowiących własność Gminy, rekultywacji; naprawy przepustów i udrażniania rowów melioracyjnych. Wnioskodawca wskazał, iż w opisanej sytuacji wniesienie dopłaty nie będzie wynikało z realizacji odpłatnej umowy cywilnoprawnej pomiędzy zamawiającym a wykonawcą za świadczenie usług. W konsekwencji, w związku z realizacją powierzonych zadań Spółka nie będzie otrzymywała sfinansowanego dopłatą wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy, a jedynie zwrot poniesionych kosztów. Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż skoro przedmiotowe dopłaty nie będą miały jakiegokolwiek związku ze sprzedażą i nie będą przyznawane jako dopłaty do ceny usługi, a przeznaczone będą na pokrycie kosztów związanych z realizacją ww. zadań, nie stanowią one obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem. Z cyt. przepisu art. 106 ust. 1 ustawy wynika, iż fakturę VAT wystawia podatnik podatku od towarów i usług w celu udokumentowania sprzedaży. Przekazanie dopłaty do kosztów nie stanowi sprzedaży w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, tym samym czynności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie należy dokumentować fakturą VAT. Tego typu czynność potwierdza się innymi dokumentami, np. notą księgową lub innym dowodem księgowym zewnętrznym w rozumieniu ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t. j. Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 ze zm.). Wobec powyższego rozstrzygnięcia, iż otrzymane przez Spółkę dopłaty nie będą stanowiły obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, a tym samym nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, Spółka w celu udokumentowania ich otrzymania, nie będzie mogła posłużyć się fakturą VAT, lecz innym dowodem księgowym w rozumieniu ww. ustawy o rachunkowości. Reasumując, Spółka realizując zadania własne Gminy powierzone jej uchwałą, tj. zimowe utrzymanie dróg, placów, parkingów; letnie utrzymanie poboczy dróg (koszenie); obsługa odpadów z pojemników do segregacji; odbiór odpadów wielkogabarytowych; odbiór sprzętu elektrycznego i elektronicznego; remont żwirowo-tłuczniowych dróg wewnętrznych stanowiących własność Gminy; rekultywacja; naprawa przepustów i udrażnianie rowów melioracyjnych, w celu udokumentowania dopłat na pokrycie poniesionych kosztów, otrzymanych w związku z wykonywaniem tych zadań, nie powinna wystawiać Gminie faktur VAT, ale inny dowód księgowy w rozumieniu cyt. ustawy o rachunkowości. Tut. Organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisanym zdarzeniu przyszłym, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności kwestii zwolnienia od podatku czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Należy zauważyć, iż stosownie do przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego, w szczególności na informacji, iż „wniesienie dopłaty nie będzie wynikało z realizacji odpłatnej umowy cywilnoprawnej pomiędzy zamawiającym a wykonawcą za świadczenie usług”. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego zdarzenia przyszłego, udzielona interpretacja traci swą aktualność. Ponadto, informuje się, że niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania uzyskania dopłaty na realizację powierzonych Wnioskodawcy zadań własnych Gminy. Z kolei wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania uzyskania dopłaty do zrealizowanej usługi dostawy wody i odprowadzania ścieków został załatwiony interpretacją indywidualną z dnia 24 stycznia 2013 r. nr ILPP1/443-999/12-4/MD. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.