Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP4/443-429/12-2/ISN
z 21 grudnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 20 września 2012 r. (data wpływu 28 września 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku w wysokości 0% dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 września 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku w wysokości 0% dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w Polsce w zakresie produkcji artykułów gospodarstwa domowego oraz sprzętu telewizyjnego. Część wytworzonych towarów Spółka dostarcza odbiorcom z innych krajów Unii Europejskiej w ramach wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów. W przypadku powyższych dostaw, kontrahentem Zainteresowanego jest w większości przypadków należąca do jego grupy spółka dystrybucyjna z innego kraju Unii Europejskiej. Towary są natomiast transportowane albo do magazynu dystrybutora z grupy albo bezpośrednio do ostatecznego odbiorcy wskazanego przez tego dystrybutora. Transport jest wykonywany przez zewnętrznych przewoźników i spedytorów działających na zlecenie Wnioskodawcy. Dla celów zastosowania do powyższych wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów stawki VAT w wysokości 0%, Spółka gromadzi następującą dokumentację:

  • kopię faktury; faktura ta zawiera numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych nadany Wnioskodawcy w Polsce, jak również analogiczny numer danego dystrybutora nadany mu przez inne państwo Unii Europejskiej; faktura zawiera również dokładną nazwę towaru (nr modelu), ilość sztuk i cenę jednostkową towaru będącego przedmiotem dostawy;
  • dokumenty przewozowe (tj. CMR); dokumenty te zawierają co do zasady, podpisy osoby działającej w imieniu Zainteresowanego, przewoźnika oraz odbiorcy towaru.

Wnioskodawca gromadzi powyższą dokumentację analogicznie w odniesieniu do wszystkich wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów. Tym niemniej, zwłaszcza z uwagi na papierową formę dokumentów przewozowych, zdarzają się opóźnienia w dostarczaniu Spółce dokumentów CMR opatrzonych trzema podpisami lub też sytuacje, gdy nie otrzymuje ona takich dokumentów wcale. W takiej sytuacji Zainteresowany dysponuje jednak nadal dokumentami CMR opatrzonymi w dwa podpisy – nadawcy oraz przewoźnika.

Niezależnie od powyższego, nawet w sytuacji nieotrzymania opatrzonych trzema podpisami dokumentów transportowych CMR, Spółka jest w stanie zweryfikować, czy towary zostały dostarczone do odbiorcy dzięki danym zawartym w Global Trading Network (dalej: system GTN). Jest to elektroniczny system umożliwiający monitorowanie towarów podczas transportu.

We wrześniu 2008 r. Zainteresowany złożył wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie w zakresie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów i prawa do zastosowania 0% stawki VAT. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w odpowiedzi z dnia 24 listopada 2008 r. sygn. ILPP2/443-800/08-2/TW potwierdził, że zebrane przez Wnioskodawcę dokumenty, tj. kopia faktury i list przewozowy oraz informacja w systemie GTN o dostarczeniu towarów do odbiorcy oraz ich rozładunku uprawniają go do stosowania stawki VAT w wysokości 0% do dokonywanych wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów.

W celu optymalizacji rosnącej ilości wewnątrzwspólnotowych dostaw, Zainteresowany planuje wprowadzić nowy model zarządzania transportem – TMS (Transportation Management System). Zmiana ta spowoduje konieczność rezygnacji z dotychczas stosowanego systemu GTN i zastąpienia go analogicznym narzędziem FTV (Freight Tracking Visibillity).

TMS (Transportation Management System) należy do grupy systemów zarządzania odpowiedzialnych za zbiór zamówień i optymalizację kosztów transportu. System ten, obsługuje łańcuch dostaw, pozwala na planowanie, harmonogramowanie i zarządzanie siecią logistyczną. Zawiera on narzędzia optymalizujące wysyłkę towarów i monitorowanie całego procesu dostawy towaru do klienta.

Dostęp do systemu TMS będzie ograniczony procedurą logowania wyłącznie do Spółki oraz przewoźników. Zgodnie z ustaleniami pomiędzy Wnioskodawcą i przewoźnikami, część powyższych informacji będzie wprowadzana do systemu TMS przez poszczególnych przewoźników. Dotyczy to w szczególności informacji o dostarczeniu i rozładunku towaru. System TMS będzie zintegrowany z modułem FTV. Dane wprowadzane do systemu TMS będą automatycznie przesyłane do FTV. Oba systemy będą podlegać odpowiednim zasadom bezpieczeństwa, które zagwarantują, że dane w nich zawarte będą zgodne ze stanem rzeczywistym, oraz zapewnią brak jakichkolwiek rozbieżności między danymi zawartymi w systemie TMS oraz FTV. System FTV zastąpi w pełni używany dotychczas system GTN. FTV, podobnie jak GTN jest elektronicznym narzędziem umożliwiającym monitorowanie towarów podczas transportu.

W systemie FTV (analogicznie jak w systemie GTN) umieszczone będą m.in. następujące informacje:

  • oznaczenie nabywcy towarów oraz miejsce przeznaczenia towarów,
  • dane przewoźnika,
  • data wysyłki towarów z fabryki Zainteresowanego,
  • data i godzina przewidywanego przez przewoźnika terminu dostawy (Initial ETA) oraz informacje o ewentualnych opóźnieniach (Updated ETA),
  • data i godzina faktycznego dostarczenia towaru do odbiorcy,
  • data i godzina faktycznego rozładunku towaru.

System FTV zawierać będzie ponadto numer dokumentu CMR oraz dane identyfikacyjne pojazdu, za pomocą których informacje o dostarczeniu i rozładunku towaru można będzie przypisać do konkretnej wysyłki i faktury.

W związku z powyższym, nawet w sytuacji, gdy Spółka z opóźnieniem uzyska dokumenty przewozowe zaopatrzone we wszystkie trzy podpisy lub też w sytuacji, gdy nie otrzyma ona tych dokumentów dzięki informacjom zawartym w systemie FTV będzie posiadać jednoznaczne potwierdzenie, iż towar został dostarczony do odbiorcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy na podstawie zgromadzonych i opisanych dokumentów oraz zawartej w systemie FTV informacji o dostarczeniu i rozładunku towaru, Zainteresowany będzie mieć prawo do zastosowania stawki VAT w wysokości 0% do dokonywanych wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów?

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie opisanej dokumentacji (tj. kopii faktury oraz dokumentu przewozowego podpisanego przez osobę działającą w jego imieniu i przez przewoźnika) oraz zawartych w systemie FTV informacji o dostarczeniu towarów do odbiorcy i rozładunku tych towarów, będzie on mieć prawo do zastosowania stawki VAT w wysokości 0% w odniesieniu do wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów.

Zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy o VAT, „wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem że:

  1. podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy (...) i podał ten numer oraz swój numer (…) na fakturze stwierdzającej dostawę towarów;
  2. podatnik przed upływem do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju”.

Jak wynika z przedstawionego opisu sprawy, Spółka dokonuje dostawy na rzecz nabywcy (tj. dystrybutora z grupy) posiadającego numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych i podaje ten numer jak również numer własny na fakturze dokumentującej dostawę towarów.

W konsekwencji, należy stwierdzić, iż pierwszy z powyższych warunków jest spełniony. Zatem, prawo Zainteresowanego do zastosowania w odniesieniu do opisanych transakcji stawki VAT w wysokości 0%, uzależnione jest od spełnienia drugiego z powyższych warunków, tj. zgromadzenia odpowiednich dowodów.

Stosownie do art. 42 ust. 3 ustawy o VAT, powyższymi dowodami „są następujące dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy (...):

  1. dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju – w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi),
  2. kopia faktury,
  3. specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku”.

Jak wynika z przedstawionego stanu sprawy, Spółka posiada kopię faktury dotyczącej dokonanej wewnątrzwspólnotowej dostawy. Ponadto, faktura ta zawiera dokładne dane dotyczące dostarczonych towarów, co oznacza, iż posiada ona również specyfikację poszczególnych sztuk ładunku. Należy bowiem pamiętać, iż żaden przepis ustawy o VAT nie wymaga, aby wspomniana specyfikacja była odrębnym dokumentem. Może być zatem zawarta w treści innych dokumentów, np w treści faktury. Stanowisko to znajduje oparcie w praktyce polskich organów podatkowych.

W wyroku WSA w Bydgoszczy z dnia 12 stycznia 2009 r. sygn. I SA/Bd 678/08 wskazano: „Obowiązkowym minimum dla udokumentowana wewnątrzwspólnotowej dostawy towaru jest posiadanie przez podatnika kopii faktury wraz ze specyfikacją towaru, jednakże trzeba mieć na uwadze, że ten ostatni dokument nie musi być sporządzony oddzielnie od faktury. Jeśli faktura zawiera treść wypełniającą w istocie znamiona specyfikacji, należy uznać, że podatnik posiada specyfikację. Pozostałe warunki służą wykazaniu dostarczenia towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju. Katalog dowodów potwierdzających dostawę jest tu otwarty”.

Z kolei, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w indywidualnej interpretacji prawa podatkowego z dnia 7 kwietnia 2008 r. sygn. IPPP1/443-166/08-4/AP stwierdził, iż „w przypadku, gdy kopia faktury zawiera takie informacje jak: ilość towaru, kod towaru, wagę oraz spis towaru, będzie spełniać warunki, o których mowa w art. 42 ust. 3 pkt 3 ustawy (czyli warunek posiadania specyfikacji – uwaga Zainteresowanego), i tym samym – przy spełnieniu pozostałych warunków przewidzianych w tym artykule uprawnia Podatnika do zastosowania stawki 0% w odniesieniu do realizowanej wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów”.

Dodatkowo, jak wynika z opisu sprawy, Spółka posiada również dokumenty przewozowe CMR.

Tym samym, należy stwierdzić, iż będzie mieć ona prawo do zastosowania stawki VAT w wysokości 0% do wspomnianych wyżej wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów, nawet w sytuacji gdy nie będzie posiadać dokumentu CMR opatrzonego jednocześnie w trzy podpisy lub, gdy otrzyma taki dokument z opóźnieniem. Wynika to z faktu, iż zawarte w systemie FTV informacje o faktycznym dostarczeniu towaru do odbiorcy oraz o rozładunku tego towaru pozwolą rozwiać ewentualne wątpliwości co do dostarczenia towaru do odbiorcy.

Należy bowiem pamiętać, iż stosownie do art. 42 ust. 11 ustawy o VAT w przypadku, gdy wspomniane dokumenty nie potwierdzają jednoznacznie faktu dostarczenia towarów do innego kraju Unii Europejskiej, dostawca może posiłkować się również innymi dowodami.

W tym miejscu należy również zaznaczyć, iż z uwagi na użyty w tym przepisie zwrot w szczególności, katalog dowodów, jakimi może posłużyć się dostawca jest otwarty, tj. nie jest ograniczony do dowodów wymienionych w tym przepisie.

Za otwartym katalogiem dowodów opowiedział się Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale z dnia 11 października 2010 r., sygn. akt I FPS 1/10. NSA stwierdził w sentencji niniejszej uchwały, iż w świetle art. 42 ust. 1, 3 i 11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (...) dla zastosowania stawki 0% przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów wystarczającym jest, aby podatnik posiadał jedynie niektóre dowody, o jakich mowa w art. 42 ust. 3 ustawy, uzupełnione dokumentami wskazanymi w art. 42 ust. 11 ustawy lub innymi dowodami w formie dokumentów (...) o ile łącznie potwierdzają fakt wywiezienia i dostarczenia towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

Zdaniem Zainteresowanego, informacja, która zostanie podana w systemie FTV spełni powyższy walor dowodowy. Stanowić będzie ona bowiem oświadczenie przewoźnika o dostarczeniu i rozładowaniu towarów w miejscu przeznaczenia (podczas, gdy podpis przewoźnika na dokumencie CMR dowodzi jedynie odbioru tych towarów). Jednocześnie, możliwość posiłkowania się danymi zawartymi w systemie komputerowym, jako dowodami o których mowa w art. 42 ustawy o VAT, znajduje oparcie w praktyce polskich organów podatkowych.

Przykładowo, zgodnie ze stanowiskiem Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, wyrażonym w indywidualnej interpretacji prawa podatkowego z dnia 21 marca 2008 r. sygn. IBPP1/443 -146/08-PK/KAN-823/08: „Istotne jest (…) aby podatnik posiadał dokument wystawiony i podpisany przez przewoźnika, który stanowi dowód zawarcia przez niego umowy przewozu towaru będącego przedmiotem dostawy wewnątrzwspólnotowej; w tym przypadku będzie to oświadczenie od spedytora o zarejestrowaniu towaru w systemie informatycznym firmy oraz o dostarczeniu towaru unijnemu kontrahentowi”.

Co więcej, żaden z przepisów ustawy o VAT – jak stwierdza Wnioskodawca – nie przewiduje, aby dowód dostarczenia towarów musiał być obowiązkowo sporządzony w formie papierowej. Wręcz przeciwnie, art. 42 ust. 11 ustawy o VAT wymienia, jako jeden z dowodów, korespondencję handlową, która to najczęściej jest przesyłana za pomocą poczty elektronicznej. Do takiej interpretacji przychylają się również polskie organy podatkowe.

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 7 stycznia 2009 r. (sygn. ILPP2/443-935/08-2/AK) zgodził się w całości, iż: „dopuszczalne jest, aby niektóre dokumenty dodatkowe miały formę elektroniczną bądź też były przesłane w formie elektroniczne albo przy zastosowaniu faksu”.

W podobnej sprawie Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacjach indywidualnych z dnia 7 maja 2009 r. (sygn. ILPP2/443-273/09-2/AK i z dnia 4 czerwca 2008 r. sygn. ILPP2/443-231/08-2/GZ oraz z dnia 20 sierpnia 2009 r. sygn. ILPP2/443-705/09-7/EWW) dopuścił możliwość dokumentacji elektronicznej jako pomocniczej przy dokumentowaniu prawa do zastosowania 0% stawki dla podatku. Również Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 22 sierpnia 2008 r. (sygn. IBPP2/443-502/08/BM) zgodził się ze stanowiskiem podatnika, że dokumenty potwierdzające dokonanie wewnątrzwspólnotowej dostawy mogą być dostarczone przez nabywcę faksem lub e-mailem.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 12 lutego 2009 r., sygn. akt III SA/Wa 1909/08, dopuścił możliwość stosowania elektronicznych dowodów na potwierdzenie faktu dokonania WDT. W ocenie sądu, z powołanych przepisów nie wynika wymóg, aby dokumenty potwierdzające wewnątrzwspólnotowy charakter transakcji miały formę „papierową”. Biorąc pod uwagę, że nigdzie nie stanowi się o formie dokumentów, zasadniczo dopuszczalna będzie każda forma, byle uprawdopodobniona była autentyczność tych dokumentów. Zgodzić się zatem należy z twierdzeniem, że dowodem może być także dokument w formie elektronicznej lub przesłany faksem. Ważne jest, aby zgromadzone przez podatnika dokumenty potwierdzały fakt, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju.

Stanowisko to zostało potwierdzone przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z dnia 20 sierpnia 2012 r. (sygn. IPTPP2/443-486/12-6/JN).

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż zebrane przez Spółkę dokumenty, tj. kopia faktury i list przewozowy oraz informacja w systemie FTV o dostarczeniu towarów do odbiorcy oraz ich rozładunku spełnią warunek, o którym mowa w art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT. W konsekwencji, mając na uwadze spełnienie również warunku, o którym mowa w art. 42 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, należy stwierdzić, iż Zainteresowany będzie uprawniony do stosowania stawki VAT w wysokości 0% do dokonywanych wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj